بناهای تاریخی اسکاتلند در معرض نابودی قرار دارند

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان یکشنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
بناهای تاریخی اسکاتلند در معرض نابودی قرار دارند

خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی باعث شده تا بناهای تاریخی اسکاتلند که قدمتی بیشتر از اهرام ثلاثه مصر دارند در معرض نابودی قرار بگیرند.

محققان بر این باورند که عواملی مانند بالا آمدن سطح آب دریاها، باران‌های سنگین و آب‌وهوای نامطلوب باعث شده تا بناهای باستانی اسکاتلند در جزایر «اورکنی» در خطر نابودی قرار بگیرند.

جزایر اورکنی بیش از ۳۰ هزار مکان باستانی دارد و شواهدی از سکونت انسان‌های ۸۵۰۰ سال پیش، بقایای بناهای مربوط به عصر آهن، دوران وایکینگ‌ها و قرون وسطی در آن وجود دارد.

جولی گیبسون، استاد دانشگاه، می‌گوید بیش از هزار مکان باستانی در نزدیکی سواحل قرار دارند که دیر یا زود برای همیشه ناپدید می‌شوند.

او می‌گوید:

با توجه به تحقیقاتی که ما در سال‌های اخیر انجام دادیم، بیشتر مکان‌های باستانی این منطقه در فاصله ۱۰۰متری سواحل قرار دارند و این به آن معناست که با بالا آمدن سطح آب دریا تمامی میراث تاریخی این منطقه از بین خواهند رفت.

گروهی از فعالان محیط زیست، سال گذشته گزارشی در رابطه با تاثیر تغییرات اقلیمی بر آثار باستانی اسکاتلند منتشر کردند که بر اساس آن، میزان بارش برف و باران در اسکاتلند از دهه ۶۰ تاکنون ۲۷ درصد افزایش داشته است. میزان بارش‌های زمستان در بخش شمالی اسکاتلند، در همین بازه زمانی هم تا بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

برف و باران بیشتر باعث خیس و نم‌دار بودن بناهای تاریخی برای مدت طولانی‌تر می‌شوند و نتیجه‌ی آن، زنگ‌زدگی بخش فلزی، سست شدن پی و ریزش بنا خواهد بود.

معضل دیگر بناهای تاریخی اسکاتلند، بالا آمدن سطح دریا و فرسایش سواحل اورکنی است. از ساحل ۱۹۷۰ تاکنون، این سواحل هر سال با فرسایش ۴۰ سانتی‌متری مواجه بوده‌اند. این در حالی است که این سواحل در فاصله سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۷۰، هر سال ۲۰ سانتی‌متر فرسایش داشته‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه