رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲» آغاز شد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۹
رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲» آغاز شد

رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ صبح امروز با حضور مسئولان و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ صبح امروز سه‌َشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، سفرای کشورهای عضو این اتحادیه، مدیران ارشد مازندران و نمایندگان این استان در مجلس و مهمانانی از استان‌های همسایه در سالن همایش‌های هتل بادله ساری آغاز شد.

برنامه‌های افتتاحیه این رویداد که از امروز آغاز می‌شود، شامل برگزاری چند نشست، انجام چند بازدید و برپایی نمایشگاه است که طی سه روز پیاپی از ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود.

این برنامه‌ها از امروز آغاز  شد و قرار است در مراسم افتتاحیه، استاندار مازندران، سفیر ازبکستان، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، رئیس مجمع نمایندگان مازندران، رئیس اتاق بازرگانی مازندران و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنرانی کنند.

افتتاحیه رویداد ساری 2022

بعدازظهر امروز نیز در هتل بادله ابتدا نشست تخصصی سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو اکو برگزار می‌شود و پس از آن قرار است نشست تعاملی سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری و تجاری استان با مقامات ملی و بین‌المللی برگزار شود. در گام بعد نیز نمایشگاهی از توانمندی‌های اقتصادی و گردشگری مازندران در محل برگزاری اجلاس با حضور مهمانان و سفرا گشایش می‌یابد.

مهمانان افتتاحیه امشب از نمایشگاه ملی صنایع دستی، خوراک و هنرهای سنتی که در بوستان ملل برپا شد نیز بازدید می‌کنند.

افتتاحیه رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲» را برخی شبکه‌های تلویزیونی داخلی و بین‌المللی به‌صورت زنده پوشش می‌دهند.

مهمانان خارجی افتتاحیه رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲» قرار است طی روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت با حضور مسئولان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بازدیدهایی از زیرساخت‌های اقتصادی و ظرفیت‌های گردشگری مازندران داشته باشند.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد «ساری‌ ۲۰۲۲» اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی اداره میراث فرهنگی و استانداری مازندران به وزارت میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به‌منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به‌منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به‌منظور رشد گردشگری است.

ازبکستان همیشه میزبان شهروندان ایرانی خواهد بود

بهادر عبدالله‌اف، سفیر ازبکستان، در مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲» اظهار کرد:

گردشگری نقش مهمی در تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی منطقه دارد و می‌تواند تاثیر مثبتی بر اشتغال کشورهای عضو بگذارد. در پانزدهمین نشست اکو که به میزبانی عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شد سران کشورها به‌منظور توسعه گردشگری در دوران پساکرونا بر افزایش برنامه‌های بین کشورها تاکید کردند که سندی هم در این زمینه تدوین شد.

او افزود:

ازبکستان که ریاست فعلی اکو را بر عهده دارد توجه ویژه‌ای بر افزایش گردشگری دارد و توصیه می‌کند گردشگری زیارتی و تفریحی بین کشورهای عضو با افزایش خطوط پروازی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بهادر عبدالله‌اف، سفیر ازبکستان، در مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲»

سفیر ازبکستان خاطرنشان کرد:

صنعت گردشگری در حال حاضر به یکی از حوزه‌های اولویت‌دار کشور ما تبدیل شده و شرایط مطلوبی برای توسعه بیشتر آن به وجود آمده است.

عبدالله‌اف اظهار کرد:

قانون صدور روادید برای ایجاد شرایط مثبت اقامت گردشگران صادر شد. صدور روادید برای شهروندان ۹۰ کشور حذف شد و سامانه صدور روادید الکترونیک برای شهروندان ایران راه‌اندازی شده است، پروازهای بین ایران و ازبکستان نیز افزایش یافت.

او در ادامه گفت:

مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برای نخستین بار قرار است در ازبکستان برگزار شود که ایران نیز از این میزبانی حمایت کرد. همچنین به‌منظور افزایش حضور گردشگران در ازبکستان جشنواره‌های متعددی مانند رقص سنتی لزگی، ترانه‌های شرق، طلا و جواهر و چند رویداد دیگر در ازبکستان قرار است برگزار شود.

سفیر ازبکستان همچنین تصریح کرد:

امیدوارم رویداد «ساری ۲۰۲۲» سهم برجسته‌ای در رونق گردشگری ازبکستان و منطقه داشته باشد. شهرهای ازبکستان همیشه میزبان شهروندان ایرانی خواهد بود و امیدواریم این روابط بین شهرها افزایش یابد.

عبدالله‌اف گفت:

امروز سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است و رئیس‌جمهوران دو کشور پیام تبریک با این مناسبت رد و بدل کردند. ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال ازبکستان را به رسمیت شناخت و این روابط برای ما اهمیت زیادی دارد.

او در انتها افزود:

ضمن تبریک به مدیران و مردم مازندران و ساری بابت اعلام شهر ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲، از استاندار مازندران، وزارت امور خارجه و وزارت گردشگری بابت برگزاری این رویداد سپاسگزاری می‌کنم.

حضور سفرای کشورهای عضو اکو در مازندران فرصتی برای ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری است

سید محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران در آیین افتتاحیه رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲» گفت:

جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری فراگیر و بی حد و حصر اقتصادی و گردشگری با کشورهای منطقه و کشورهای عضو اکو است.

استاندار مازندران افزود:

گردشگری یکی از سکوهای پرش اقتصادی مازندران است و بسیار خوشحال هستیم که کشورهای عضو اکو در مسیر توسعه گردشگری در منطقه گام برداشتند و به‌طور حتم مازندران از این ظرفیت نهایت استفاده را خواهد کرد.

سید محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران در آیین افتتاحیه رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲»

او از گردشگری به‌عنوان یکی از مسیرهای مهم برای ایجاد اشتغال پایدار جوانان استان و مردم کشورهای عضو اکو نام برد و گفت:

مازندران ظرفیت‌های سرشاری در جذب گردشگر خارجی دارد و مدیریت عالی دولت در استان اعلام می‌دارد که مهم‌ترین اولویت این دیار جذب سرمایه‌گذار خارجی است و زمینه ورود فعالان اقتصادی خارجی به این دیار را فراهم خواهیم کرد.

حسینی‌پور تصریح کرد:

مازندران در کنار ظرفیت‌های اقتصادی دارای منابع غنی فرهنگی و مردمی مهمان‌نواز با اخلاق کریمانه است که سالانه از ۲۰ میلیون گردشگر داخلی میزبانی می‌کند و این وضعیت از فرهنگ بالای این استان در جذب گردشگر نشات می‌گیرد.

او اضافه کرد:

این فرهنگ ممتاز در بین کشورهای عضو اکو هم وجود دارد و با ایجاد اشتراکات فرهنگی می‌توان زمینه را برای توسعه اقتصادی کشورهای منطقه فراهم کنیم.

استاندار مازندران گفت:

جمهوری اسلامی ایران، با سیاست خارجی فعال و پویایی و تلاش دولت مردمی سیزدهم، اهمیت ویژه‌ای برای ارتباط با کشورهای منطقه قائل است و پیوند ایران با کشورهای منطقه جدانشدنی است.

حسینی‌پور تصریح کرد:

مازندران در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و با برخورداری از بنادر مختلف ظرفیت‌ها زیادی برای جذب فعالان اقتصادی دارد و از تمام شهروندان کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم که در استان مازندران حضور پیدا کنند و ظرفیت‌های خدادادی و اقتصادی این دیار را از نزدیک ببینند.

او ادامه داد:

مازندران به‌عنوان قطب گردشگری ایران این ظرفیت را دارد که استان ممتاز گردشگری باشد و ارتباط تنگاتنگی با کشورهای عضو منطقه داشته باشد.

تبدیل منطقه اکو به یک منطقه گردشگری از اولویت‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است

در ادامه مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲»، خسرو ناظری، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو گفت:

شهر ساری و استان مازندران به‌دلیل جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی، عنوان پایتخت گردشگری را کسب کرد. ظرفیت‌های این شهر موجب شد تا سازمان اکو این شهر را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری منطقه معرفی کند و امروز این انتخاب شایسته را اعلام کند.

او افزود:

معرفی پایتخت‌های گردشگری اکو پدیده‌ای تاثیرگذار برای نزدیک‌تر شدن ملت‌های منطقه با پیشینه تاریخی مشترک و همچنین کمک‌کننده به تقویت مبادلات اقتصادی است. این انتخاب ارزنده را به مردم ساری و مازندران تبریک می‌گویم.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو تصریح کرد:

سازمان اکو با همکاری دولت‌های عضو به‌دنبال تقویت گردشگری برای کمک به افزایش رفاه مردم این کشورهاست. اکو برای حمایت از روند کلی توسعه منطقه به گردشگری توجه ویژه‌ای کرده است.

او عنوان کرد:

چهارمین نشست وزرای گردشگری که قرار است امسال در شهر کهن بخارا برگزار شود به بازاریابی، استانداردهای خدمات گردشگری و برخی از این مباحث مرتبط می‌پردازد. امیدواریم این افزایش توجه به گردشگری نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند.

این مسئول بین‌المللی گفت:

گردشگری از تجارت و اقتصاد جهانی پیشی گرفته است. این صنعت ۱۰درصد از تولید ناخالص جهانی را تشکیل می‌دهد و بیش از ۳۳۰میلیون شغل در جهان ایجاد کرده است. منطقه اکو می‌تواند یکی از بهترین نقاط گردشگری باشد. این منطقه به واسطه پیشینه تاریخی مهمی که دارد، ۷۴ اثر تاریخی ثبت‌شده در میراث جهانی را در خود جای داده است، اما شش درصد ورودی جهانگردی مربوط به اکو است که کم بوده و نیاز به همکاری بهینه کشورها در این زمینه احساس می‌شود.

او تصریح کرد:

منطقه اکو حدود ۴۹میلیارد دلار از گردشگری بین‌المللی کسب درآمد کرد که ۲.۷درصد از درآمد گردشگری جهانی را تشکیل می‌دهد. متاسفانه کووید ۱۹ تاثیر بدی بر رونق گردشگری منطقه گذاشت و بین ۶۰ تا ۷۰درصد این درآمدها را کاهش داد. در همین راستا دبیرخانه اکو طرح اقدامی برای رفع پیامدهای کووید در بخش گردشگری را با شیوه‌نامه‌های جهانی تهیه کرد تا اعتماد مسافران را بازگرداند.

ناظری افزود:

جمهوری ازبکستان به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان اکو سال ۲۰۲۲ را سال تقویت مواصلات برای اکو اعلام کرد. بنابراین تقویت روابط بین کشورها به تحقق این هدف کمک می‌کند. وظیفه داریم میراث طبیعی، تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری منطقه را به ملت‌های این کشورها نشان دهیم.

او از مقامات ایران و مازندران برای برگزاری این رویداد و میزبانی از دویست و شصت و چهارمین نشست شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو اکو قدردانی کرد. همچنین، دبیرکل اکو در ابتدای سخنرانی خود اشعاری مرتبط با مازندران خواند و این استان را سرزمین تاریخی منطقه اکو دانست که شعرخوانی او با تشویق حضار همراه شد.

مازندران یک الگوی کامل از ایران است

سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲ اظهار کرد:

سازمان همکاری‌های اقتصادی که با فلسفه روشنی حدود ۶ دهه پیش با عضویت سه کشور شروع به کار کرد و اکنون ۱۰ عضو دارد، باید در فعالیت‌های اقتصادی امروز جهان هوشمندانه عمل کند. گردشگری امروز  یک انتخاب نیست، ضرورت است و رکن مهم اقتصادی جهان محسوب می‌شود.

مهندس ضرغامی تصریح کرد:

سهم گردشگری از تولید ناخالص جهانی ۱۰ درصد است، اما کشورهای عضو اکو که بهترین مزیت‌های گردشگری را دارند فقط ۷ درصد از این سهم را در اختیار گرفته‌اند. ما باید سهم بیشتری داشته باشیم؛ اگر این جامعه ۴۵۰ میلیون نفری درست مدیریت شود این هدف محقق می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود:

باید با هماهنگی بین کشورها و دفاتر خدمات مسافرتی، برنامه‌ریزی جامعی شود تا در کنار افزایش زیرساخت‌های مختلف و خطوط هوایی، گردشگری زمینی بین کشورهای عضو را به‌عنوان گردشگری ارزان راه‌اندازی کنند. برخی مسائل موجود هم قابل حل هستند، ما همسایه هستیم و راه‌های زمینی باز است.

او  ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی دبیرخانه اکو در این حوزه برنامه‌ریزی روشنی انجام شود تا در حوزه گردشگری به اهداف مدنظر برسیم.

سه اثر ثبت‌ جهانی متعلق به مازندران است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ظرفیت‌های مازندران برای گردشگری بین‌المللی گفت:

انتخاب ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب دقیق و خوبی بود، چون مازندران یک الگوی کامل از ایران است.

مهندس ضرغامی با اشاره به اینکه ایران ۲۶ اثر ثبت شده جهانی دارد که سه اثر متعلق به استان مازندران است، تصریح کرد:

کمتر استانی چنین ویژگی برجسته‌ای دارد. جنگل‌های هیرکانی، باغ عباس‌آباد و مسیر ریلی در این استان جزو جاذبه‌های جهانی هستند. حق همه ملت‌های دنیاست که از این جاذبه‌های جهانی بهره ببرند.

او  مازندران را در جایگاه تاریخی و بناهای باستانی نمونه دانست و افزود:

در حوزه گردشگری زیارتی بسیاری از افراد و علمای دینی که در تاریخ تشیع اثرگذار بودند به این استان پناه آوردند و زندگی کردند. اکنون مقبره‌های آنان از اماکن و جاذبه‌های مذهبی محسوب می‌شود.

اکوتوریسم مازندران فوق‌العاده است

مهندس ضرغامی با تاکید بر اینکه اکوتوریسم مازندران فوق‌العاده است و انتها ندارد، تصریح کرد:

هر گوشه‌ای از مازندران بروید مناظر اعجاب‌انگیز از طبیعت می‌بینید.

او با بیان این‌که مازندرانی‌ها در بوم‌گردی قوی هستند، اظهار کرد:

معتقدیم در سیاست‌های اکو برای گردشگری باید سهمی در حمایت از مراکز اقامتی مردمی در نظر بگیریم. یکی از سیاست‌های ما تقویت بوم‌گردی‌هاست. البته بوم‌گردی فقط بحث اقامت نیست. بلکه تبادل فرهنگی در بوم‌گردی‌ها صورت می‌گیرد. از تبصره ۱۸ برای تسهیلات و وام‌های ارزان‌قیمت ویژه فعالان گردشگری رقم چند هزار میلیاردی در نظر گرفته شد که ادامه این روند گام بزرگی برای رونق گردشگری است.

صنایع دستی مازندران از افتخارات ایران

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد:

یکی از افتخارات کشور ما صنایع دستی مازندران است. در برخی رشته‌های صنایع دستی مازندران منحصربه‌فرد است. همه این ظرفیت‌ها از مازندران یک مقصد جذاب بین‌المللی سفر ساخته است که باید در «ساری ۲۰۲۲» به کشورهای منطقه معرفی شود.

او در پایان خاطرنشان کرد:

امروز که دنیا در تب و تاب جنگ و خشونت می‌سوزد، حوزه گردشگری یکی از راه‌هایی است که می‌تواند صلح را به ارمغان بیاورد. وقتی گردشگری فعال شود، مردم می‌خواهند در کنار هم زندگی کنند و از زیبایی‌ها بهره بگیرند و آن زمان کسی حق ندارد این امکان را از مردم بگیرد.

پیشنهاد حذف روادید سفر بین کشورهای عضو اکو

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در آیین افتتاحیه رویداد بین‌المللی پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو «ساری ۲۰۲۲»، بیان کرد:

گردشگری باعث شیوع کرونا نبوده، بلکه باعث کنترل این ویروس خطرناک شده؛ چراکه به‌معنای واقعی دستورالعمل‌های بهداشتی در دفاتر گردشگری کشور رعایت شده و اکنون هم فضا برای ورود و خروج با سلامت گردشگران از ایران به نقاط مختلف جهان فراهم است.

او با اشاره به ضرر دفاتر گردشگری کشور در زمان شیوع کرونا، افزود:

باید اکنون از تمامی ظرفیت‌ها برای رونق کسب و کار دفاتر گردشگری بهره برد و یکی از این ظرفیت‌ها، جوامع انسانی کشورهای عضو اکو و منطقه هستند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران

رفیعی تصریح کرد:

اگر چرخ اقتصاد گردشگری در ایران و دیگر کشورهای جهان بچرخد به‌طور حتم درآمد سرشاری نصیب مردم منطقه خواهد شد و برای تحقق این امر باید با برنامه‌ریزی اصولی پروازهای روزانه بین ایران و کشورهای عضو اکو برقرار شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران با طرح این پیشنهاد که لغو روادید سفر بین کشورهای عضو اکو با جدیت در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد، افزود:

با این راهبرد به‌طور حتم رونق اقتصادی در کشورهای منطقه روزافزون و فراگیر خواهد شد. کشورهای عضو اکو باید یک بسته واحد گردشگری داشته باشند تا با رویکرد مشخص، گردشگران دیگر کشورها را جذب شوند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران تصریح کرد:

بیش از ۲۰۰ میلیون نفر گردشگر سالانه از کشورهای عضو اکو دیدن می‌کنند که این ظرفیت باید با برنامه‌ریزی بیش از پیش افزایش یابد و بخش خصوصی برای رونق گردشگری در کنار دولتمردان است.

برای جذب گردشگر از کشورهای منطقه به مازندران باید برنامه‌ریزی شود

در ادامه کیوان مرادیان، رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت:

برگزاری همایش‌هایی از این دست و انتخاب ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری عضو کشورهای اکو، ظرفیت‌های اقتصادی ایران اسلامی را به کشورهای منطقه به‌معنای واقعی معرفی می‌کند و برای جذب گردشگر باید زیرساخت‌های فنی و گردشگری ایران را افزایش دهیم.

او ادامه داد:

کشورهای عضو اکو دارای منابع سرشار اقتصادی و گردشگری هستند و باید با افزایش همکاری‌ها این منابع را برای ایجاد اشتغال پایدار پویا کرد.

مرادیان با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری مازندران ممتاز و غیرقابل وصف است، تصریح کرد:

باید به‌معنای واقعی برای جذب و ورود گردشگر به این دیار برنامه‌ریزی شود. مازندران با برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی مانند جاده‌های دسترسی و راه‌های دریایی و هوایی می‌تواند تبادلات تجاری خود را با کشورهای منطقه افزایش دهد و دستگاه‌های اجرایی و مسئولان استان برای تحقق این امر آمادگی کامل دارند.

اتاق بازرگانی مازندران می‌تواند رابط بین فعالان اقتصادی داخلی و خارجی باشد

عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، در ادامه خاطر نشان کرد:

ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری مازندران در سال‌های گذشته شکوفا نشده و با وجود آن که طی تنها یک هفته حدود یک میلیون مسافر به این دیار می‌آیند، اما به‌معنای واقعی با وجود این حجم از سفرها، اشتغالزایی در حوزه گردشگری استان صورت نمی‌گیرد.

او با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها برای ورود گردشگران خارجی در استان مازندران فراهم شود، تصریح کرد:

با این راهبرد می‌توان اشتغال‌زایی سرشاری در این دیار به ارمغان آورد. اتاق بازرگانی مازندران می‌تواند رابط بین فعالان اقتصادی داخلی و خارجی باشد تا با این راهبرد برای سرمایه‌گذاری در استان اقدام شود و حیف است که این استان از مزیت منابع انسانی کشورهای عضو اکو بهره نبرد.

زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به مازندران فراهم است

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت:

فضای دوستی و همکاری گسترده بین ایران با کشورهای عضو اکو باید بیش از پیش افزایش یابد، چراکه این کشورهای مسلمان ظرفیت‌های سرشاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گردشکری، زیرساختی و تجاری دارند.

او تصریح کرد:

بدون شک زمینه همکاری مازندران با کشورهای عضو اکو باید مشخص شود، چراکه این دیار تشنه سرمایه‌گذاران خارجی است.

امام جمعه ساری با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای حضور فعالان اقتصادی خارجی در استان فراهم است، افزود:

سرمایه‌گذاران کشورهای منطقه از حضور در مازندران برای سرمایه‌گذاری ضرر نخواهند کرد.

محمدی لائینی تصریح کرد:

مازندران در حوزه‌های فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی هم ظرفیت سرشاری دارد و به تعبیری دیگر تمامی زمینه‌ها برای حضور گردشگران در این دیار فراهم است.

او با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی در اولویت است، افزود:

از سفیران کشورهای عضو اکو در ایران می‌خواهم که منابع سرشار ایران اسلامی به‌ویژه مازندران را به کشورهای خود معرفی کنند. اشتراکات دینی و فرهنگی ایران با کشورهای عضو اکو می‌تواند زمینه تحقق اهداف که همان توسعه روابط و افزایش همکاری‌ها را در حوزه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری است، فراهم کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه