آرامگاه سعدی، نیازمند مرمت فوری

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۱
 آرامگاه سعدی، نیازمند مرمت فوری

اخبار و عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی گواه آن است که سازه آرامگاه سعدی شیرازی، به‌شدت نیازمند مرمت و بهسازی است.

خبرها و عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد بنای سازه ارزشمند آرامگاه سعدی که بیش از هفتاد سال از ساختش می‌گذرد، نیازمند مرمت و بهسازی فوری است.

نگاهی به اعوجاج پنجره آرامگاه، ترک‌های ستون و شکستگی‌های کاشی‌های آرامگاه سعدی، مشخص می‌کند که این بنای واجد ارزش به مخاطره افتاده و نیازمند مرمت است.

برخی از منتقدان بر این نظرند که آرامگاه به واسطه کم‌توجهی در نگهداری‌های فنی و تخصصی، در معرض مخاطراتی قرار گرفته است که اگر بی‌توجه از کنارشان بگذریم، باید در آینده ویرانی آن را به نظاره‌ بنشینیم.

محمدتقی قلعه‌نویی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس، در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکلات مرمتی بنای آرامگاه سعدی چه اقداماتی صورت گرفته است به خبرنگار کجارو گفت:

آسیب‌های آن را مشخص کردیم و بودجه ۱۱ میلیارد تومانی به این منظور در نظر گرفته شده است و انشاالله در آینده بسیار نزدیک برای مقاوم‌سازی پایه‌های دیوارهای سعدیه اقدام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در این سال‌ها به وضعیت مرمتی و حفاظتی بنای سعدیه به‌شکل مطلوبی رسیدگی نشده است به خبرنگار کجارو گفت:

به این‌گونه نبوده که رسیدگی نشده باشد. سال گذشته مشخص شده بود که کاشی‌های جداره آرامگاه جابه‌جا شده است و در خصوص آن مطالعات انجام شده و آسیب‌ها شناسایی شده‌اند و مراتب مربوطه اعلام شده است. طبیعتا به‌محض تامین بودجه مورد نظر در خصوص رسیدگی به این موضوع اقدام خواهیم کرد.

کار طراحی آرامگاه سعدی معروف به سعدیه را محسن فروغی طراح برجسته ایرانی بر عهده داشته است. پروژه ساخت آرامگاه سعدی در سال ۱۳۲۹ آغاز شد. در ابتدا محوطه باغ حدود ۷,۷۰۰ متر مربع وسعت داشت که ۲۶۱ متر مربع آن زیربنا بود. البته باغ در طول سالیان گسترش یافته و بخش‌های دیگری به آن اضافه شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه