ثبت شهر تاریخی توس در فهرست موقت جهانی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
ثبت شهر تاریخی توس در فهرست موقت جهانی

آرامگاه فردوسی و شهر تاریخی و کهن  توس در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهر تاریخی توس و آرامگاه ابوالقاسم فردوسی در فهرست موقت ثبت جهانی به ثبت رسیده اند.

به گفته محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی در فهرست جهانی به‌عنوان یک اولویت برای سازمان میراث فرهنگی همیشه مطرح بوده و است.

وی در ادامه سخنان خود گفت:

بر این اساس در کنار ۵۵ اثر و عرصه تاریخی دیگر در کشور ثبت موقت شهر کهن توس و آرامگاه فردوسی انجام شده است و با توجه به اینکه سالانه تنها یک اثر تاریخی امکان ثبت جهانی در فهرست یونسکو را دارد، پیشنهاد ثبت جهانی توس به‌محض فراهم شدن شرایط لازم در آن اعلام می‌شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وجود پاره‌ای مشکلات و موانع در مسیر ثبت جهانی توس اشاره کرد و افزود که از جمله ضرورت‌ها برای ثبت جهانی شهر توس ساماندهی نمای مشرف به آرامگاه، جابه‌جایی دکلهای انتقال برق فشار قوی، اصلاح نمای منظری آرامگاه، ضرورت کنترل برداشتها از معادن منطقه و ساماندهی زادگاه فردوسی است.

به گفته وی شهر توس، ظرفیتهای کشف نشده و آثار تاریخی موجود در آن‌چنان ارزشمند هستند که شرایط خاصی را برای پذیرش و موافقت با اجرای طرح‌های مختلف در این منطقه سبب شده است.

قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد نیز درباره اجرای طرح پیشخوان آرامگاه فردوسی گفت که امید است اجرای این پروژه بتواند در جذب گردشگری و ارتقای ارائه خدمات به گردشگران آثار مثبت خود را داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این خصوص افزود که آرامگاه فردوسی افتخاری است که در دل توس قرار گرفته و وظیفه ما صیانت از آن است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه