امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو موزه الکساندر پوشکین و موزه نیاوران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۲
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو موزه الکساندر پوشکین و موزه نیاوران

در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به روسیه، تفاهم‌نامه همکاری بین دو موزه دولتی الکساندر پوشکین و کاخ‌موزه نیاوران به امضا رسید.

امضای سند تفاهم‌نامه همکاری بین دو موزه الکساندر پوشکین روسیه و کاخ‌ موزه نیاوران، به‌عنوان یکی از بخش‌های سفر علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همراه با هیئت همراه به مسکو انجام شد. این سند در مراسمی به امضای امیر رضا شریف‌نیا، مدیر موزه نیاوران و مارینا لوشاک، رئیس موزه دولتی پوشکین رسید و بر اساس آن، مقرر شد تا موزه‌های نیاوران و پوشکین در زمینه آموزشی، پژوهشی، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و تبادل آثار تاریخی به‌منظور نمایش در دو کشور همکاری کنند.

موزه هنر الکساندر پوشکین با بیش از یک‌ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های هنر ملل در روسیه و جهان محسوب می‌شود که در حال حاضر از ۶۷۰ هزار اثر هنری، از جمله تابلوهای نقاشی، مجسمه، آثار باستانی، سکه و اشیا مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی نگهداری می‌کند.

بخش‌های مختلف موزه پوشکین شامل مجموعه‌ای غنی از عتیقه جات قرون‌وسطایی و دوره رنسانس، آثار مصرباستان و عهد عتیق، تابلوهای نقاشی اروپا از قرن هشتم تا هجدهم میلادی، آثار هنر یونان و روم باستان در طبقات گوناگون در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.

این موزه پس از ۱۴ سال عملیات عمرانی در ژوئن سال ۱۹۱۲ به‌دست امپراتور نیکلای دوم، آخرین تزار روسیه افتتاح شد و در سال ۱۹۳۲ میلادی نیز عنوان موزه دولتی را دریافت کرد. پنج سال بعد، به‌طور رسمی نام الکساندر پوشکین، شاعر و ادیب بزرگ روسی، برای این موزه انتخاب شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه