خوی، نزدیکترین نقطه ارتباطی ایران و اروپا

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
خوی، نزدیکترین نقطه ارتباطی ایران و اروپا

در تبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و اروپا به‌عنوان نزدیک‌ترین مسیر زمینی و ریلی کشور به اروپا شهرستان خوی در آذربایجان غربی است.

شهرستان خوی در نقطه شمال غرب کشور قرار دارد و دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی بعد از ارومیه محسوب می‌شود. به‌لحاظ تاریخی خوی در مسیر اصلی شاه‌راه جاده ابریشم قرار داشته و از طریق شهرستان خوی کاروان‌های تجاری و مسافری کشورهای آسیایی و هند و ماچین به ملیت‌ها و کشورهای اروپا متصل شده و مبادلات اقتصادی، تجاری و فرهنگی انجام می‌دادند.

رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ارزشمند خوی بیان کرد که وجود مرز رازی پتانسیل ارزشمندی به‌عنوان نزدیک‌ترین مسیر ارتباطی زمینی و ریلی کشور به اروپا است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه استان ایفا کند.

وی با بیان اینکه با دریافت مجوز ایمیدرو برای توسعه صنعت نساجی خوی از وزارت صنعت و معدن، مقدمات حضور سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در خوی فراهم شده است، تصریح کرد:

شهرستان خوی با اجرای این پروژه در مدت ۲ ماه تبدیل به قطب نساجی کشور خواهد شد که نقش موثری در تولید و اشتغال منطقه خواهد داشت.

سیدتقی کبیری، نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت بر اساس قرار گرفتن خوی در مسیر اصلی جاده ابریشم و موقعیت تاریخی چندین سال است که تلاش می‌کنیم سابقه تمدنی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی خوی به بهترین وجه ممکن آن احیا شود.

وی در ادامه تصریح کرد:

احداث پایانه بزرگ مسافری و تجاری رازی، الحاق خوی به مناطق آزاد تجاری کشور و قرار گرفتن جاده خوی - قطور در ردیف بودجه ملی دوبانده کردن جاده خوی-ایواوغلی بخشی از این تلاش‌ها برای احیای تمدن تاریخی، تجاری و اقتصادی و فرهنگی خوی در دوره‌های جاده ابریشم است.

کبیری بیان کرد که در حال حاضر شهرستان خوی در بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی، علمی، مذهبی، تاریخی، مرزی و حمل و نقل دارای ظرفیت‌های ارزشمندی است که در نظر داریم برای توسعه منطقه از این زیر ساخت‌ها و مزیت‌ها استفاده مطلوب و بهینه داشته باشیم.

کریستو یولنداکوف، سفیر بلغارستان در ایران با اشاره به ظرفیت‌های خوی در زمینه‌های صنعتی، تاریخی و میراثی گفت نزدیک‌ترین مسیر ارتباط ریلی و زمینی به اروپا شهرستان خوی است و دروازه ورود به اروپا و نزدیک‌ترین کشور اروپایی به شهر خوی و کشور ایران کشور بلغارستان است.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های موثر می‌توان شاهد تجارت مستقیم مردم خوی با بلغارستان و کشورهای اروپایی بود، تصریح کرد:

با توجه به اینکه بلغارستان در سطح اروپا دارای دو اسکله بزرگ تجاری و اقتصادی است می‌توان برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای اروپایی از این ظرفیت استفاده کرد.

عکاس عکس کاور: (ایوب فارابی)

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه