طرح بازنگری تپه سیلک کاشان به مرحله سوم رسید

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۵
طرح بازنگری تپه سیلک کاشان به مرحله سوم رسید

با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرحله سوم طرح بازنگری تپه تاریخی سيلک آغاز شد.

جواد حسین‌زاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک، با بيان اينكه در اين مرحله پژوهش باستان‌شناختی و ساماندهی محیطی بخش مسکونی تپه جنوبی سیلک در دستور کار قرار دارد، سیلک را یکی از معدود تپه‌های باستانی ایران دانست که درون بافت شهری قرار گرفته و این امر به مانند شمشیری دو لبه، هم فرصت‌ها و هم تهدیدهایی را برای آن به وجود آورده است.

او افزود:

حضور سیلک در درون بافت شهری کاشان و در کنار سایر آثار فرهنگی باعث شده تا سالانه نزدیک به صد هزار گردشگر از سیلک بازدید کنند که این خود هم موجب شناخت هرچه بیشتر سیلک در بین عموم مردم چه ایرانی و چه انیرانی (غیرایرانی) می‌شود.

اين باستان‌شناس تصريح‌كرد:

نکته انتقادی که از سوی بسیاری از شهروندان کاشانی و گردشگران که از نمایشگاه و موزه سیلک بازدید می‌کنند، مطرح می‌شود آن است که چرا در خود محوطه، چه تپه شمالی و چه جنوبی هیچ آثار ملموس قابل بازدیدی وجود نداشته و عملا درک و فهم واقعی سیلک برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

حسين‌زاده اظهاركرد:

یکی از اهداف مهم و البته در حوزه اجرایی این طرح، فراهم كردن بستری برای ایجاد محوطه موزه و نمایش آثارو یافته‌های به دست آمده به‌ویژه بقایای معماری برای عموم است؛ چرا‌که طی چند سال اخیر با توجه به افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی، نیاز به نمایش آثار بر سرجایشان به‌شدت احساس شده و قطعا این کار یکی از ابزارهای مهم باستان‌شناسی برای ارائه دستاوردهای خود به طیف گسترده‌تری از عموم مردم به شمار می‌رود که در محوطه سیلک به‌خوبی قابل انجام است.

مدير پايگاه ميراث‌فرهنگی سيلک گفت:

از طرف دیگر با توجه به اینکه زیگورات/ سازه خشتی بزرگ سیلک جنوبی یکی از ایستگاه‌های پربازید سیلک است با ساماندهی کیفیت بصری محیطی تپه جنوبی به‌ویژه سازه خشتی ارتقا پیدا خواهد کرد.

حسین‌زاده افزود:

محوطه سیلک از دو تپه شمالی و جنوبی و چندین محوطه گورستانی تشکیل شده که از هزاره هفتم پیش از میلاد تا آغاز دوره هخامنشی ( به‌جز دوره مفرغ) آثاری از آن به‌دست آمده که در بسیاری از موزه‌های بزرگ مانند موزه ملی ایران و موزه لوو به نمایش در آمده است.

او تصريح‌كرد:

این محوطه باستانی با داشتن لایه‌های فرهنگی متعلق به دوران پیش از تاریخی، آغاز عیلامی و عصر آهن به مانند میراثی گران‌بها و خزانه‌ای اطلاعاتی است که می‌تواند در ردیابی و پیگیری تحولات رخ داده در جوامع انسانی به نحو شایسته‌ای برای باستان‌شناسان راهگشا باشد.

جبرییل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران نیز در ادامه گفت:

سیلک یک محوطه موزه است که با کاوش جدید تلاش می‌شود، علاوه بر پاسخگویی به ابهامات باستان‌شناسی، یک محوطه موزه زنده و پویا درآید با توجه به اینکه این محوطه ظرفیت‌های کم نظیر برای ارائه دارد می‌توان با طراحی و طرح محتوایی متناسب بسترهای تعاملی با مخاطبان را در بازید از محوطه ايجاد كرد.

او در خاتمه ابراز داشت:

استاد ملک شهمیرزادی پس از مرحله نخست طرح بازنگری سیلک آرزو داشت سیلک را به کانون پژوهش‌های پیش از تاریخی منطقه مرکزی ایران و از سوی دیگر به دانشگاهی میدانی برای پرورش نسل‌های متمادی باستان‌شناسان برای خدمت به این مرز و بوم تبدیل کند كه ما به این چشم‌انداز امیدواریم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه