انتصاب نخستین رئیس زن در موزه لوور

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۱
انتصاب نخستین رئیس زن در موزه لوور

پس از گذشت بیش از دو قرن از تاریخ تاسیس موزه لوور، در اتفاقی بی‌سابقه و امیدبخش، یک زن ریاست موزه لوور را عهده‌دار شد.

«لورنس دکا»، رییس پیشین موزه «اورسی» و مدیر سابق «گالری اورنجری» در شهر پاریس، از اول سپتامبر ۲۰۲۱ ریاست موزه لوور را بر عهده خواهد گرفت و جانشین «ژان لوک مارتیتز»، رئیس فعلی این موزه خواهد شد. این موضوع در حالی است که در طول تاریخ ۲۳۰ ساله موزه لوور، تاکنون هیچ زنی عهده‌دار ریاست این موزه نبوده است.

دکا که خود متولد شهر پاریس و فارغ‌التحصیل مدرسه هنر لوور بوده است، با فضای این موزه بیگانه نیست. وی همچنین سابقه تدریس در مدرسه هنر لوور را در رزومه خود دارد. دکا در حال حاضر به‌عنوان مدیر علمی در آژانس موزه‌های فرانسه فعالیت می‌کند و از چهره‌هایی محسوب می‌شود که به توسعه و ایجاد موزه لوور ابوظبی در سال ۲۰۱۷ کمک کردند.

لورنس دکا رئیس موزه لوور

لورنس دکا| عکس‌ از ایسنا

انتصاب لورنس دکا در راس بزرگ‌ترین موزه هنری جهان در شرایطی رقم خورده است، شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا طی ۱۵ ماه گذشته، صنعت گردشگری و موزه‌داری را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است.

لوور به‌عنوان پربازدیدترین موزه جهان که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت، در تعطیلی چندماهه دوران کرونا فرصت مرمت و بازسازی به‌دست آورد. همچنین در بزرگ‌ترین انتقال تاریخ موزه لوور طی یک سال و نیم گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار اثر از گنجینه‌های هنری این موزه به‌طور مخفیانه به یک انبار فوق مدرن در شهر لیون در ۱۲۰ کیلومتری پاریس منتقل شده‌اند.

موزه لوور دارای بزرگ‌ترین مجموعه آثار هنری در جهان است و از این میان تنها ۳۵ هزار اثر در معرض دید عموم قرار گرفته است. ۳۵ هزار اثر دیگر نیز به‌صورت امانت در اختیار دیگر موزه‌های فرانسه قرار دارد. ریاست ژان لوک مارتینز بر این موزه در حالی در ماه سپتامبر به‌پایان می‌رسد که وی از سال ۲۰۱۳ عهده‌دار این سمت بود‌ه است.

عکس‌ کاور از وب‌سایت Connaissance des Arts

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه