بازدید قائم مقام وزیر میراث فرهنگی از مجموعه تاریخی سعدآباد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
بازدید قائم مقام وزیر میراث فرهنگی از مجموعه تاریخی سعدآباد

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، سال ۱۴۰۱ را سال پیشرفت و توسعه این مجموعه دانست.

اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از بازدید پنج‌ساعته علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ از مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد خبر داد. دارابی ضمن بررسی چالش‌ها و فرصت‌های این مجموعه، اظهار داشت:

یکی از انتظارات و پیگیری‌های ما از اداره‌کل موزه‌ها برنامه‌ریزی برای موزه‌ها است، چراکه موزه‌ها باید در سبد مصرف فرهنگی مردم قرار گیرد.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موزه‌هارا  ویترین کشور و راوی تاریخ و هویت سرزمین ما دانست و با اشاره به ظرفیت‌ها و داشته‌های تاریخی و فرهنگی، افزود:

باید بتوانیم از  ثروت و داشته‌های تاریخی خود به بهترین نحو استفاده کنیم. من و شما امروز مسئولیت داریم تا این ثروت و داشته را به‌خوبی بیان و از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنیم. مشاهیر بزرگی نیز داریم که نوجوانان و جوانان ما باید با این مشاهیر بیش از پیش آشنا شوند.

غلی دارابی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ را سال توسعه کمی و کیفی و رشد سعدآباد اعلام کردیم، بحث نیروی انسانی در سعدآباد زا از اهمیت بالایی برخوردار دانست که در کنار اصلاح ساختار باید به آن توجه ویژه شود. وی اظهار کرد:

موزه‌ها دیگر نباید کاربرد اداری داشته باشد. اصالت موزه‌ها با هویت تاریخی گره خورده است. باید یک برنامه چشم‌انداز پنج ساله برای مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد تدوین شود و باید در پنج سال آینده شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرح جامع بازسازی این مجموعه را یکی دیگر از موضوعاتی عنوان کرد که در سعدآباد باید به آن توجه ویژه شود. وی با بیان اینکه ساخت موزه امن نیز در دستور کار قرار دارد. اذعان داشت:

در کنار این‌ها با توجه به اهمیت آموزش‌، مجموعه معتبر و بزرگی در حوزه آموزش موزه‌ها در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه کتابخانه و مرکز اسناد، قلب این مجموعه است و برنامه‌های مفصلی برای این موضوع داریم.

علی دارابی با بیان اینکه سعدآباد باید برنامه‌محور و رویداد‌محور باشد و برای بازدیدکنندگان و اقشار مختلف در هنگام بازدید از سعدآباد جذابیت ایجاد کنیم، تصریح کرد:

مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد بسیار با اهمیت و دارای ظرفیت است. اینجا نگین گردشگری تهران نام‌گذاری شده است. پیش‌بینی‌ها نشان از افزایش سفر در نوروز ۱۴۰۱ دارد.  پیش‌بینی ما این است که امسال در نوروز تعداد بازدید‌کنندگان افزایش خواهد یافت و باید آمادگی لازم را دراین‌باره داشته باشیم و به‌گونه‌ای در این مجموعه برنامه‌ریزی شود که سعدآباد تبدیل به الگوی موزه‌ای در کشور شود.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید امروز خود از مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد که بیش از پنج ساعت طول کشید، از بخش‌های مختلف این مجموعه فرهنگی‌تاریخی بازدید و دستورات لازم برای رفع مشکلات مرتبط با سعدآباد را به مدیران هر بخش صادر کرد. در پایان این بازدید نیز «وحید رحمتی»، مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد و «مرتضی ادیب‌زاده» سرپرست اداره‌کل امور موزه‌ها و اموال منقول گزارشی را از اقدامات و درخواست‌ها مطرح کردند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه