اجرای زیرزمینی خط آهن چابهار در محدوده ساحلی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
اجرای زیرزمینی خط آهن چابهار در محدوده ساحلی

مسئولان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه خط آهن چابهار در ساحل این بندر از زیر زمین عبور می‌کند، از ساخت سه ایستگاه بار و مسافر در بندر و شهر خبر دادند.

طولانی‌ترین کریدور ریلی کشور، در قالب سه طرح «اتصال بندر اقیانوسی چابهار به ریل»، «اتصال مرکز استان خراسان جنوبی به ریل» و «برقراری اتصال ریلی بین زاهدان و بیرجند و یونسی» در حال اجرا است و بخشی از کریدور ریلی شمال به جنوب را تکمیل خواهد کرد. ریل‌گذاری این مسیر که در تابستان امسال به‌صورت مکانیزه و از سمت زاهدان آغاز شد، اکنون در بندر چابهار مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

بنا بر ادعای مسئولان وزارت راه و شهرسازی، از این خط‌آهن انشعابی به پاکستان و  همچنین از طریق راه‌آهن خواف-هرات، مسیری به افغانستان نیز خواهیم داشت. خط‌آهن چابهار در نهایت از طریق مرز یونسی سرخس به آسیای میانه و آسیای صغیر نیز متصل می‌شود و مسیر ترانزیتی ریلی را از شمال به جنوب تکمیل می‌کند. طبعا این کریدور ریلی فواید بسیاری برای اقتصاد و ترانزیت ایران و همچنین کشورهای همسایه خواهد داشت.

خیرالله قدامی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن اعلام این خبر که خط آهن شرق کشور از داخل شهر و از روی زمین عبور خواهد کرد، اذعان داشت:

این موضوع با در نظر گرفتن مقتضیاتی اجرا خواهد شد که مردم شهر چابهار دسترسی مناسبی به ساحل داشته باشند؛ در این راستا‌ مقرر شد بخشی از مسیر این خط ریلی که در ساحل قرار گرفته است، را به‌صورت زیرزمینی اجرا کنیم.

قدامی همچنین از ساخت یک ایستگاه تشکیلات بار در ۱۸ کیلومتری چابهار و ساخت دو ایستگاه مسافر و بار در بندر خبر داد. راه‌آهن چابهار-زاهدان شامل ۶۲۸ کیلومتر خط ریلی خواهد بود که با احتساب مسیرهای ایستگاهی، طول آن تا ۷۳۰ کیلومتر نیز افزایش می‌یابد. همچنین در صورت اتصال خط‌آهن به بیرجند و مرز یونسی سرخس، طول نهایی کریدور ریلی شمال به جنوب ۱۴۵۰ کیلومتر خواهد بود و شهرهای نیکشهر،‌ چابهار، ایرانشهر، خاش و زاهدان به شبکه ریلی متصل خواهد کرد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه