مرمت کاخ چهل ستون بعد از ۵۰ سال

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
مرمت کاخ چهل ستون بعد از ۵۰ سال

مرمت کاخ چهل ستون و ایوان ستون‌دار آن پس از ۵۰ سال انجام می‌شود.

«ناصر طاهری‌» معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت:

در مرمت آثار سعی شده تا اولویت با بناهای تاریخی و مکان‌هایی باشد که ثبت جهانی شده و از مقاصد مهم گردشگری بین‌المللی و داخلی باشند و در حال حاضر در شهر اصفهان بناهایی مثل مسجد امام (ره)، عالی قاپو و چهل ستون بیش از سایر بناها نیازمند مرمت هستند و باغ تاریخی فین کاشان نیز در اولویت‌ مرمت است.

به گفته طاهری، بودجه و اعتبار کامل برای مرمت گنبد مسجد تامین شده است، اما همچنان مرمت ۹ تَرک از کل گنبد باقی مانده و برای اتمام کامل مرمت گنبد دو سال دیگر زمان نیاز است.

چهل ستون

طاهری در ادامه بیان کرد که مرمت کاخ چهل ستون و ایوان ستون‌دار آن پس از ۵۰ سال انجام می‌شود و تا پایان سال به اتمام می‌رسد. امروز جزئیات این بنای تاریخی در حال مرمت است و مرمت‌گران در حال مرمت تزیینات سازه چوبی و همچنین دو پوش سازه چوبی در هر دو عمارت چهل ستون و عالی قاپو هستند. همچنین تلاش شده در مرمت آثار چوبی سیستم‌های اعلام و اطفای حریق به کار گرفته شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره وضعیت راه آبه صفوی زیر مسجد امام (ره) گفت:

لای‌روبی این آبراهه به پایان رسیده و متوجه شده‌ایم که این راه آبه به دو سوی غرب و شمال اصفهان کشیده می‌شود، اما به‌دلیل اینکه در برخی نقاط ارتفاع این آبراه به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد امکان حرکت و کاوش وجود ندارد.

طاهری در پایان به مرمت کاخ هشت بهشت اشاره کرد و افزود که طی سه قرارداد مرمت این کاخ انجام خواهد گرفت و تکمیل سازه‌های چوبی طبقه دوم و استحکام بخشی بخش مرکزی و پشت بام را در دستور کار قرار داده‌ایم.آبراهه پیرامون کاخ نیز احیا شده و اصلاحات حوض رو‌به‌روی کاخ نیز بر اساس سوابق تاریخی در حال انجام است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه