مرمت باغ جهانی چهل ستون پایان یافت

سیامک احدی
سیامک احدی دوشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۳
مرمت باغ جهانی چهل ستون پایان یافت

بخش‌های مختلف عمارت چهل ستون در اصفهان به طور کامل مرمت شد.

«عاطفه بدر» مدیر پایگاه عمارت چهل ستون از مرمت پروژه‌هایی که از خردادماه امسال تاکنون در دست انجام است یا به اتمام رسیده خبر داد.

مدیر پایگاه باغ جهانی چهل ستون گفت:

آفت‌زدایی و سم‌پاشی عمارت چهل ستون طبق روال هر سال در تاریخ ۱۴ مردادماه سال جاری درحالی انجام گرفت که ادامه غبارروبی، مرمت و تثبیت نقوش دیوارنگاره‌های تالار مرکزی عمارت چهل ستون توسط گروه کارشناسان تزیینات واحد امانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از دیگر فعالیت‌هایی بود که از خردادماه امسال صورت گرفت.

بدر افزود:

اجرای آسیب‌شناسی، غبارروبی و موزون‌سازی رنگ نقوش تزیینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی عمارت چهلستون توسط پیمانکار، اتمام مرمت و استحکام بخشی سازه و تزئینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی عمارت چهل ستون، آغاز آسیب‌شناسی و اجرای عملیات پاکسازی از دیگر اقدامات مرمتی بود که در این عمارت انجام گرفت. این درحالی است که استحکام بخشی و مرمت کف دوپوش ایوان ستون‌دار، هم اکنون توسط پیمانکار در مرحله پاکسازی است.

مدیر عمارت جهانی چهل ستون اما به آسیب‌شناسی رطوبت پیرامون عمارت چهل ستون اشاره کرد و افزود:

یکی دیگر از اقداماتی که امسال صورت گرفت، آسیب‌شناسی رطوبت پیرامون عمارت و تعبیه سنسورهای دفع رطوبت در دو نقطه از کانال‌ها به روش نصب فن‌های اتوماتیک حساس نسبت به دفع رطوبت به منظور تعدیل رطوبت پیرامون عمارت چهل ستون بود. همچنین تهیه و تعبیه دوربین‌های مداربسته برای محوطه باغ جهت حفظ امنیت (حفاظت الکترونیکی)، تعمیر ترک خوردگی‌ها و بالازدگی بخشی از سنگ‌فرش ضلع شرقی باغ جنب استخر شرقی توسط پیمانکار انجام شد.

وی تاکید کرد:

یکی دیگر از اقداماتی که محوطه باغ چهل ستون انجام گرفت، رطوبت زدایی انبار بلااستفاده باغ و تعمیر و تجهیز آن به منظور ایجاد آبدارخانه جهت استفاده پرسنل چهل ستون بود. همچنین تعمیر و ساماندهی تجهیزات دفتر باغ، مرمت و استحکام بخشی درب قدیمی ضلع شمالی چهلستون توسط پیمانکار که به زودی در محل اصل خود قرار خواهد گرفت از دیگر فعالیت‌های مرمتی بود که انجام گرفت.

وی از نصب میله‌های فلزی روی رف‌های ایوان‌ها جهت جلوگیری از نشستن پرندگان و آسیبی که از طریق فضولاتشان به تزئینات وارد می‌شود، خبر داد و افزود:

سم پاشی، هرس درختان و گل‌کاری فصلی محوطه باغ توسط پیمانکار فضای سبز چهل ستون، اجرای عملیات سبک‌سازی دوپوش اتاق‌های جنوبی و شمالی عمارت چهل ستون و مرمت و استحکام بخشی آن توسط پیمانکار، جمع‌آوری سوله سرویس‌های بهداشتی موقت، آسیب‌دیده و ناکارآمد ضلع شمال غربی باغ چهل ستون به منظور ایجاد فضای مناسب، ایمن‌سازی و اصلاح سیستم برق‌رسانی عمارت چهل ستون توسط پیمانکار، سنگفرش خیابان‌های ضلع شمالی باغ چهل ستون، غبارزدایی، مرمت و روغن‌کاری در و پنجره‌های گره‌چینی عمارت چهل ستون، شروع غبارروبی و پاکسازی و تثبیت تزئینات سقف ایوان ستون‌دار از جمله فعالیت‌های مرمتی بود که از خردادماه امسال صورت گرفت و هم‌اکنون به پایان رسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه