تصویب قانون ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند حین عبور از خیابان در هونولولو

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی چهار شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۹
تصویب قانون ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند حین عبور از خیابان در هونولولو

شهر هونولولوی آمریکا، به تازگی قانونی تصویب کرده تا زامبی‌های اسمارت‌فونی را محکوم به پرداخت جریمه کند. برای اطلاعات بیشتر با کجارو همراه باشید.

طبق قانون جدید بزرگ‌ترین شهر هاوایی، اگر در حال عبور از خیابان، با موبایل‌تان به کسی پیام دهید، توییت کنید یا کندی کراش بازی کنید، محکوم به پرداخت جریمه خواهید شد.

به گزارش نیویوریک تایمز، قانون زامبی اسمارت فونی (Smartphone Zombie) که از امروز اجرا خواهد شد، به پلیس این قدرت را می‌دهد تا عابران پیاده‌ای را که مشغول کار با گوشی‌شان هستند و به اطراف توجهی ندارند، متوقف کرده و آن‌ها را تا سقف ۳۵ دلار جریمه کند.

این قانون، هونولولو را به اولین شهر آمریکایی تبدیل می‌کند که قانونی در جهت ممنوعیت پیاده‌روی بدون تمرکز حواس، برای افزایش امنیت خیابان‌ها تصویب کرده است.

براندون الفانت، عضو شورای شهر و از مصوبین این قانون می‌گوید:

تصویب این قانون، نقطه عطفی است که امنیت را افزایش می‌دهد.

طبق گزارش انجمن امنیت بزرگراه‌ها، مرگ عابران پیاده در آمریکا در سال ۲۰۱۶، با ۱۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۶۰۰۰ نفر رسید و عامل احتمالی این جهش، «افزایش پیاده‌روی به عنوان اصلی‌ترین روش حمل و نقل و عدم تمرکز به علت استفاده‌ی روزافزون از اسمارت‌ فون‌ها» اعلام شد. با این که اثبات ارتباط مستقیم بین افزایش مرگ و میر و استفاده از گوشی‌های هوشمند دشوار است، اما مرکز کنترل بیماری‌ها، به عابرین پیاده‌ای که به امنیت خود اهمیت می‌دهند، توصیه می‌کند «از استفاده از ابزار الکترونیکی که حواس آن‌ها را از جاده پرت می‌کند، خودداری کنند».

زامبی اسمارت فونی

افزایش خطر آسیب و مرگ و میر موجب شده تا دولت‌های کشورهای مختلف در سراسر جهان، توجه بیشتری به استفاده از گوشی‌های هوشمند در مکان‌های عمومی کنند. شهر بادگریون (Bodegraven) هلند نوارهای ال‌ای‌دی در خطوط عابر پیاده تعبیه کرده تا کاربران گوشی‌های هوشمند با نگاه کردن به زمین، تغییر رنگ چراغ‌ راهنما را متوجه شوند. پس از برخورد تراموا با یک نوجوان، در مسکو و شهر آزبرگ (Ausberg) آلمان هم کارهای مشابهی انجام شد. شهر چانگ کینگ (Chongqing) چین نیز در سال ۲۰۱۴ «خطوط موبایل» را معرفی کرد که پیاده‌روی مخصوص عابرین پیاده را که از گوشی‌های هوشمندشان استفاده می‌کنند، از عابرین سریع جدا می‌کند.

هند نیز در تلاش برای جلوگیری از هجوم ناگهانی مردم و پیشگیری از مرگ‌های ناگهانی که تبدیل به مشکل بزرگی شده، «مناطق سلفی ممنوع» را معرفی کرده است: طبق تحقیقی که به تازگی انجام شده، از میان ۱۲۷ مرگ و میر مرتبط با سلفی که از مارس ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۶ گزارش شده است، ۷۶ مورد آن در هند اتفاق افتاده‌ است.

احتمالاًطولی نمی‌کشد که هونولولو تنها شهر بزرگ آمریکا که استفاده از گوشی‌های هوشمند در حین عبور از خیابان را جرم اعلام کرده، نباشد. به گفته‌ی تایمز، حداقل در ده ایالت آمریکا، قوانین مشابهی در حال بررسی است. برای مثال واشینگتن‌ پست در خبری اعلام کرد که سال گذشته در نیوجرسی لایحه‌ای پیشنهاد شد که طبق آن قانون‌شکنان محکوم به پرداخت جریمه‌ی ۵۰ دلاری و تحمل زندان خواهند شد.

مطالب مرتبط:

منبع TIME

دیدگاه