سفر ۳ روزه به هانوی؛ شهری با معماری شرقی و غربی در ویتنام

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی پنجشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
سفر ۳ روزه به هانوی؛ شهری با معماری شرقی و غربی در ویتنام

هانوی پایتخت زیبای کشور ویتنام جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که بسیاری از آن‌ها تلفیقی از فرهنگ و معماری غربی و شرقی است؛ با سفر به این شهر بی‌شک دیدی جدید به این منطقه خواهید داشت.

هانوی پایتخت کشور ویتنام تاریخچه پرفراز و نشیبی را سپری کرده و با توجه به جاذبه‌های بی‌نظیری که دارد، گردشگران بسیاری را در سال‌های اخیر به سمت خود جذب کرده است. این شهر همچنین مدت مدیدی تحت سلطه فرانسویان بوده و به همین دلیل عنوان شهری با آمیزه‌ای از معماری شرقی و غربی را از آن خود کرده است. هانوی مملو از ساختمان‌ها و بناهای تاریخی است که بیشتر آن‌ها یادگار جنگ‌های ویتنام هستند. علاوه بر این ساختمان‌های تاریخی، دریاچه‌های چشم‌نواز و پارک‌های زیبای فراوانی نیز در این شهر یافت می‌شوند.

برنامه سفر هانوی

در ادامه، برنامه سفر ۳ روزه به هانوی ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و مورد علاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمانبندی خود و برنامه‌ای که دارند، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت و گذار در این منطقه زیبا و رویایی، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم | روز سوم

روز اول

دریاچه هوان کیم (Hoan Kiem Lake)

دریاچه هوان کیم (Hoan Kiem Lake)

  • آدرس: Hanoi 100000, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

دریاچه هوان‌کیم که دریاچه‌ای افسانه‌ای است و به دریاچه شمشیر شهرت دارد، از جاذبه‌های طبیعی و زیبای شهر هانوی است. این دریاچه مکانی زیبا و دیدنی و جایی مناسب برای پیاده‌روی و ورزش‌های صبحگاهی است. برج تاریخی لاک پشت (Turtle Tower) که ظاهری شبیه به معبد دارد نیز در وسط دریاچه جای خوش کرده است و از اماکن توریستی شهر هانوی به حساب می‌آید. بعضی اوقات می‌توانید لاک‌پشت‌هایی را که در این منطقه شنا می‌کنند، از نزدیک ببینید.

معبد انگوک یا معبد کوه جید (Ngoc Son Temple - Temple of the Jade Mountain)

معبد انگوک یا معبد کوه جید (Ngoc Son Temple - Temple of the Jade Mountain)

  • آدرس: Dinh Tien Hoang St., Hanoi 100000, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با ماشین

معبد انگوک که به معبد کوهستان جید نیز معروف است، در نزدیکی دریاچه هوان قرار گرفته و قدمت آن به قرن ۱۵ برمی‌گردد. معماری آن بسیار جذاب است و فضایی جادویی دارد و یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین معابد ویتنام به شمار می‌رود.

پیشنهاد ناهار

آشپزی در ویتنام همیشه به دلیل حضور سبزیجات و مواد غذایی تازه مورد تحسین قرار گرفته و با توجه به گذشته‌ای که داشته، از کشورهایی نظیر فرانسه و چین بسیار تاثیرپذیر بوده است. غذاهای لذیذ بسیاری در هانوی سرو می‌شود که نقش نودل‌ها و محصولات دریایی در غذاهای آنان بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد. با توجه به زمان سپری شده به وقت ناهار نزدیک می‌شویم؛ بنابراین دو رستوران پیشنهادی زیر را با توجه به نزدیکی به جاذبه‌های ذکر شده یا پیش‌رو ذکر می‌کنیم:

رستوران هانوی سوشال کلاب (Hanoi Social Club)

رستوران هانوی سوشال کلاب (Hanoi Social Club)

رستوران هانوی سوشال رستورانی با محیط خاص و ویژه است؛ شعار پایه‌گذاران این رستوران غذای سالم برای سیاره‌ی سالم است. سرآشپزان این رستوران با تازه‌ترین و بهترین محصولات داخلی، غذاهای سنتی و لذیذ را با سالم‌ترین شیوه‌ی ممکن برای مهمانان سرو می‌کنند. غذاهای منوی این رستوران، بسیار ساده و در عین حال لذیذ است. همانطور که از اسم رستوران مشخص است، اینجا فقط جایی برای غذا خوردن نیست، بلکه برای گردهمایی‌های اجتماعی و رویدادهای فرهنگی و هنری زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا کنسرت‌های شبانه، نمایش فیلم و نمایشگاه‌های هنر و صنایع دستی در این مجموعه برگزار می‌شود که آن را از یک کافه و رستوران به مکانی برای میزبانی رویدادهای هنری و فرهنگی تبدیل می‌کند.

کافه رستوران هنر میلنیوم (Millenium)

کافه رستوران هنر میلنیوم (Millenium)

کافه رستوران هنر میلنیوم رستورانی سه طبقه است که حال و هوای دیگری به محله‌ی قدیمی هانوی داده است، چون فضای داخلی و ظاهری بسیار جذاب با المان‌های هنر معاصر دارد. بهترین غذاهای مدرن فرانسوی و لذیذترین دسرها در منوی این رستوران جای دارند. این رستوران، یک تراس زیبا دارد که چشم‌انداز زیبایی از خیابان‌های هانوی را به تصویر می‌کشد. با وجود اینکه رستورانی باکیفیت و مجلل است، منوی بسیار متنوع با قیمت‌های معقولی دارد. محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا در منوی آن به چشم می‌خورد. یک بار در ماه، اجرای زنده‌ی موسیقی جاز حال و هوای دیگر به فضای دوست‌داشتنی رستوران می‌دهد.

محله قدیمی هانوی (Hanoi Old Quarter)

محله قدیمی هانوی (Hanoi Old Quarter)

  • آدرس: 6 Ngõ Phát Lộc, Hàng Đào, Hoàn Kiếm, Hà Nội, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: نزدیک به ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

محله قدیمی هانوی در نزدیکی رودخانه هوان‌کیم قرار گرفته است و بافت تاریخی و قسمت سنتی این شهر محسوب می‌شود. در این محله می‌توانید لباس محلی ببینید، غذاهای محلی بچشید، فرهنگ محلی را احساس کرده و آرایش و معماری سال‌های دور در هانوی را تماشا کنید. در خیابان‌های این محله قدیمی همچنین می‌توانید اجناس رنگارنگی نظیر پارچه، زیورآلات و کالاهای دیگر را با قیمت‌های ارزان خریداری کنید.

کلیسای سن ژوزف (St. Joseph’s Cathedral)

کلیسای سن ژوزف (St. Joseph’s Cathedral)

  • آدرس: 40 Nhà Chung, Hàng Trống, Hoàn Kiếm, Hà Nội 100000, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۱ صبح، ۲ بعدازظهر تا ۵ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با ماشین

کلیسای سن ژوزف با معماری خاص و منحصر‌به‌فردش، یکی از زیباترین جاذبه‌های توریستی شهر هانوی است که سبک معماری آن، یک نمونه‌ی عالی از سبک معماری نئوگوتیک است. این کلیسای زیبا در ناحیه قدیمی شهر در نزدیکی دریاچه چشم‌نواز هوان‌کیم قرار گرفته است و قدمت ساخت آن به سال ۱۸۸۶ میلادی باز می‌گردد. پنجره‌های داخل کلیسا با شیشه‌های رنگی از جذابیت این کلیسا برای گردشگران است. ورودی اصلی این کلیسا به غیر از زمان برگزاری مراسم، قفل است. در سایر اوقات می‌توانید از طریق درهای پشتی و دفتر اسقف هانوی به فضای داخلی کلیسا راه پیدا کنید.

بازار دونگ ژوان (Dong Xuan Market)

بازار دونگ ژوان (Dong Xuan Market)

  • آدرس: dong Xuan and Hang Chieu Sts.Hanoi 10000, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۷ صبح تا ۶ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه با ماشین

بازار دونگ ژوان که در اصل در سال ۱۸۸۹ به دست فرانسوی‌ها ساخته شد، بارها مرمت شده که آخرین بار در سال ۱۹۹۴ پس از یک آتش‌سوزی بسیار ویرانگر بوده است. امروزه این مرکز خرید قدیمی بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده هانوی به شمار می‌رود که عمده‌فروشان بسیاری اجناس مختلفی از پوشاک گرفته تا مواد غذایی را در این مکان به فروش می‌رسانند.

روز دوم

معبد چوآتران کواک (Trấn Quốc Pagoda)

معبد چوآتران کواک (Trấn Quốc Pagoda)

  • آدرس: Thanh Niên, Yên Phụ, Ba Đình, Hà Nội, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰، ۱:۳۰ ظهر تا ۶:۳۰ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

معبد چوآتران کواک معبدی تماشایی در شهر هانوی است و از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین معابد ویتنام به شمار می‌رود. این پاگودا یکی از قدیمی‌ترین معابد در هانوی است که قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارد و می‌توان گفت در لیست معروف‌ترین پاگوداهای جهان قرار دارد.

مقبره هو چی مین (Ho Chi Minh Mausoleum)

مقبره هو چی مین (Ho Chi Minh Mausoleum)

  • آدرس: Hùng Vương, Điện Bàn, Ba Đình, Hà Nội, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۸ تا ۱۱ صبح
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

مقبره هو چی مین، آرامگاه «هو چی مین»،‌ رئیس جمهور معروف کشور ویتنام بوده و مقبره او که در سه لایه ساخته شده است، از اماکن دیدنی و توریستی شهر هانوی به حساب می‌آید. این آرامگاه مهم‌ترین مکان برای زائران ویتنامی است. این آرامگاه در واقع مجموعه‌ای از باغ‌های گیاه‌شناسی، بناهای یادبود، یادگاری‌ها و پاگوداها است. مردم زیادی از سراسر ویتنام برای عرض ادب و احترام به «عمو هو» به این مجموعه می‌آیند. امروزه قسمت پایینی این مقبره برای برگزاری کنفرانس‌های بزرگ ویتنام استفاده می‌شود.

پاگودای تک ستونی (One Pillar Pagoda)

پاگودای تک ستونی (One Pillar Pagoda)

  • آدرس: Chùa Một Cột, Đội Cấn, Ba Đình, Hà Nội, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۸ تا ۱۱:۳۰ صبح، ۲ تا ۴ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با ماشین

پاگودای تک ستونی، معبد بودایی است که در قرن ۱۱ ام ساخته شده است و شباهت زیادی به خانه‌ی درختی دارد. این معبد را امپراتور بعد از اینکه در نهایت پسردار شد، به نشانه‌ی قدردانی ساخت. پاگودای تک ستونی به نحوی ساخته شد که شبیه گل نیلوفر آبی به نظر برسد، به همین دلیل فقط یک ستون داشت و در میان حوضی قرار گرفت. داخل این معبد، مقبره‌ای قرار دارد. البته بنای فعلی، بازسازی شده است. چون استعمارگران یک بار این معبد را ویران کرده بودند.

پیشنهاد ناهار

رستوران Ken Seafood

رستوران Ken Seafood

رستوران Ken Seafood همانطور که از نامش پیدا است، غذاهای دریایی متنوعی را برای مهمانان خود سرو می‌کند. این رستوران دارای دکوری بی‌نظیر و محیطی آرام است که گزینه‌ای عالی برای خوردن ناهار و برطرف کردن خستگی است.

دریاچه وست (West Lake)

دریاچه وست (West Lake)

  • آدرس: Ba Dinh District, Hanoi 100000, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: نزدیک به ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با ماشین

دریاچه وست بزرگترین دریاچه‌ی هانوی است و خط ساحلی آن به ۱۵ کیلومتر می‌رسد. بسیاری از اهالی شهر برای انجام تمرینات ورزشی هیجان‌انگیز در دل طبیعت به اطراف این دریاچه می‌آیند و ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری را در مسیرهای مشخص شده اطراف دریاچه تجربه می‌کنند. برای بیشتر گردشگران هانوی، وست لیک بهترین جا برای مشاهده‌ی افق شهری هانوی و یکی از بهترین مناطق شهر برای امتحان کردن غذاهای تازه‌ی دریایی است. رستوران‌های زیادی در اطراف دریاچه قرار دارند که از میان آن‌ها می‌تواند یکی را برای خوردن غذای دریایی انتخاب کنید.

خانه اپرای هانوی (Hanoi Opera House)

خانه‌ی اپرای هانوی (Hanoi Opera House)

  • آدرس: 01 Tràng Tiền, Phan Chu Trinh, Hà Nội, Vietnam
  • ساعت بازدید: بازدید از بنا ۲۴ ساعت شبانه‌روز، داخل آن با توجه به زمان اجرای برنامه‌ها
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

خانه‌ی اپرای هانوی با الگوبرداری از خانه‌های اپرای اروپایی ساخته شده و یکی از زیباترین بناهای شهر هانوی است. این بنا در محله‌ی فرانسوی قرار دارد و در سال ۱۹۱۱ در جریان اشغال شهر توسط فرانسوی‌ها ساخته شده است. هدف ساخت این تئاتر، ایجاد مرکزی تفریحی و فرهنگی برای اقشار عالی‌رتبه‌ی فرانسوی بود. بنای این تئاتر بعد از اینکه فرانسوی‌ها آن را ترک کردند، رو به ویرانی می‌رفت. در سال ۱۹۹۷ بازسازی و مرمت شد. بلیط تماشای تئاتر در این بنای باشکوه و دیدنی از ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون دانگ است. اجراهای اپرای ویتنام، رقص‌های محلی آسیایی، اجراهای باله و کنسرت‌های موسیقی را می‌توانید در این تالار تماشا کنید.

روز سوم

موزه زندان هوا لو (Hoa Lo Prison)

موزه زندان هوا لو (Hoa Lo Prison)

  • آدرس: 1 Hoả Lò, Trần Hưng Đạo, Hoàn Kiếm, Hà Nội, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

موزه زندان هوا‌ لو یکی از مخوف‌ترین زندان‌های جهان بوده است که در ابتدا برای شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده فرانسوی‌ها قرار می‌گرفت. بعدها این زندان به دست ویتنامی‌ها افتاد و به محلی برای شکنجه زندانیان آمریکایی تبدیل شد. این زندان مخوف در دهه ۹۰ میلادی تخریب شد و باقی‌مانده آن، امروزه تبدیل به موزه‌ای شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

معبد ادبیات (The Temple of Literature)

معبد ادبیات (The Temple of Literature)

  • آدرس: Hồ Giám, Văn Miếu, Đống Đa, Hà Nội, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

معبد ادبیات، اولین دانشگاه و قدیمی‌ترین ساختمان کشور و نماد نفوذ «کنفوسیوس» بر ویتنام است. این معبد در ۱۰۷۰ میلادی بنا شده و نمونه‌ای فوق‌العاده از معماری سنتی ویتنام به شمار می‌رود. جالب است بدانید که تصویر این معبد زیبا بر روی یکی از اسکناس‌های این کشور نیز وجود دارد.

پیشنهاد ناهار

رستوران باربتا ریپابلیک (Barbetta Republic)

رستوران باربتا ریپابلیک (Barbetta Republic)

رستوران باربتا ریپابلیک رستوران و کافه‌ای در فاصله‌ی بسیار کمی از موزه‌ هنرهای زیبای ویتنام است و فضا و حال و هوایی هنری و فرهنگی دارد. طراحی داخلی و تزئینات این رستوران یکی از دلایل جذابیت آن برای مهمانان است. غذای منوی رستوران ترکیبی از آشپزی ویتنامی و غذاهای محبوب غربی است و منوی متنوعی از انواع نوشیدنی دارد.

رستوران Quan An Ngon

رستوران Quan An Ngon

رستوران Quan An Ngon بهترین غذاهای سنتی را دور از همهمه و شلوغی فروشندگان خیابانی برای مهمانان عرضه می‌کند. غرفه‌های غذای بومی در اطراف محوطه‌ی این مجموعه قرار دارند و آشپزخانه‌های روباز بهترین غذاها را سر میزهای چوبی سرو می‌کنند. منوی متنوع این رستوران، فرصتی عالی برای امتحان کردن انواع غذاهای محلی است که هر کدام به گوشه‌ای از این کشور تعلق دارند. فضای داخلی آن با المان‌های سنتی و به زیبای تمام تزیین شده است. محبوبیت این رستوران باعث شده که ۴ شعبه از آن در سراسر شهر افتتاح شود

موزه‌ هنرهای زیبا ویتنام (Vietnam Fine Arts Museum)

موزه‌ هنرهای زیبا ویتنام (Vietnam Fine Arts Museum)

  • آدرس: 66 Phố Nguyễn Thái Học, Điện Bàn, Ba Đình, Hà Nội, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۵ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با ماشین

موزه‌ هنرهای زیبا ویتنام، موزه‌ای برای علاقه‌مندان به هنر و دوستداران موزه‌ها است، که حتما از دیدن این موزه‌ی هنری لذت می‌برند. موزه‌ای که در آن آثار هنری از دوران پیش از تاریخ تا آثار برجسته‌ی هنرمندان معاصر، به نمایش درآمده است. تعدادی از آثار ارزشمند این موزه شامل اشیای سفالی و تندیس‌های سنگی قدمتی طولانی دارند. از دیدنی‌های جذاب این موزه می‌توان به مجسمه‌های بودا و الهه‌های باستانی اشاره کرد. مجموعه‌ی وسیعی از آثار سرامیکی قرن یازدهم تا دوازدهم میلادی در این موزه نگهداری می‌شود و بخشی از موزه به نمایشگاه‌های هنر عامه اختصاص یافته است.

قلعه امپراتوری ثانگ لانگ (Imperial Citadel of Thăng Long)

قلعه امپراتوری ثانگ لانگ (Imperial Citadel of Thăng Long)

  • آدرس: Quán Thánh, Ba Đình, Hanoi, Vietnam
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر، ۱:۳۰ تا ۵ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: نزدیک به ۳ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

قلعه امپراتوری ثانگ لانگ در شهر «هانوی» (Hanoi) یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور ویتنام است. اهمیت تاریخی و فرهنگی این محل باعث شد که در سال ۲۰۱۰ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو شود. این محل تاریخی که با نام «قلعه هانوی» (Hanoi Citadel) نیز معروف است، شامل مجموعه‌ای از آثار تاریخی است که در فاصله قرن‌های ششم تا بیستم میلادی ساخته شده‌اند. حفاری‌هایی که در سال ۲۰۰۴ در این محل انجام شد، موجب کشف باقی‌مانده تعدادی از ساختمان‌های تخریب شده تاریخی، جاده‌های باستانی، حوضچه‌ها و چاه‌های قدیمی نیز شد.

برنامه سفر هانوی

پس از سفری ۳ روزه در هانوی به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به مراکز خرید برویم و از تفریحاتی که در داخل شهر وجود دارد، بهره ببریم. هانوی دیدنی‌های بسیار و برنامه‌های تفریحی متعددی دارد که حتی شرکت کردن در آن‌ها نیز هیجان‌انگیز است. این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Google Maps

دیدگاه