برنامه سفر ۵ روزه به گنبد سلطانیه، زنجان و تخت سلیمان

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
برنامه سفر  ۵ روزه به گنبد سلطانیه، زنجان و تخت سلیمان

سفر به زنجان و بازدید از گنبد سلطانیه، تخت سلیمان تکاب و زندان سلیمان یکی از بهترین برنامه‌ها برای سفری پنج روزه به دیار تمدن و طبیعت زیبای کشور است. با کجارو همراه باشید.

روانه زنجان که بشوی، شگفتی آسمانه‌ای مدور، گنبد سلطانیه، از ورود به سرزمینی پر رمز و راز آگاهت می‌کند. به گرداگردش می‌گردی و از سرسبزی چمن سلطانیه که لذت بردی، ره به‌سوی داش کسن می‌بری. انگار جایی در چین، اما اینجا ایران است، زنجان، استان تاریخ و تمدن و زیبایی.

روزها از پی هم می‌آیند، در سفرمان از موزه‌های زیبای شهر، بازار سنتی و بی‌انتها و بسیاری دیگر دیدن می‌کنیم. وارد غاری شگفت‌انگیز می‌شویم و در واپسین روز به تکاب، تخت سلیمان و گویی زادگاه زردشت می‌رویم. تا خاطره طروات و غرق شگفتی ماندش در کاممان تازه بماند، برای سال‌هایی که دوباره وسوسه سفر به این زیبای تاریخ را در سر پر و بال دهیم. همراه با کجارو و با برنامه سفر ۵ روزه، عازم سفری به‌یادماندنی می‌شویم.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم

روز اول، به دیدار سلطان گنبدها...

موقعیت قرارگیری گنبد سلطانیه روی نقشه

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۴ ساعت
  • گنبد سلطانیه در جاده قزوین-زنجان بعد از قزوین و نرسیده به زنجان، در ۵۰ کیلومتری زنجان قرار دارد. در سمت راست جاده تابلو راهنمایی مسیر گنبد قابل‌مشاهده است. با دنبال کردن تابلوهای راهنما به درب ورودی گنبد خواهید رسید.
  • هزینه بلیط گنبد سلطانیه ۳۰۰۰ تومان

آرامگاه گنبد سلطانیه به‌عنوان ساعت آفتابی نیزمورد استفاده قرار می‌گرفته است. اگر رهسپار زنجان شدید و گنبد سلطانیه را در برنامه سفر خود جای دادید پیشنهاد می‌کنیم حتما این گنبد را با راهنمای محلی ببینید. نوشته‌هایی که در لابه‌لای کاشی‌کاری‌های دیوار قرار گرفته، نمودار سازی بی‌نظیر آسمانه‌هایی که از هر طاق به طاق دیگر تغییر می‌کند و اتاق‌های تو در تو هرکدام در پس خود رازی پنهان دارد. گنبدی آجری با روکش کاشی‌های فیروزه‌ای، در میان دشتی در زنجان خودنمایی می‌کند که به بزرگ‌ترین گنبد آجری گیتی نامی است.

سلطانیه

چمن سلطانیه

در بخشی از منطقه سلطانیه که روزگاری پایتخت ایلخانیان بوده است، دشت پهناور و بکری با دیرینگی ۷۰۰ ساله قرار گرفته است که دورتادور آن را کوه‌های سر به آسمان احاطه کرده‌اند

مجموعه داش کسن

مجموعه داش کسن

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۳ ساعت
  • راهی را که رفته بودید دوباره باز شد تا به سه‌راه جاده ابهر-زنجان و سلطانیه برسید. جاده را به‌سمت شرق نزدیک به ۲۳ کیلومتر ادامه دهید تا به عمید آباد برسید. وارد خروجی شده و تابلوهای مسیر را دنبال کنید تا به معبد برسید.

با دیدن کنده‌کاری‌های معبد داش کسن که به آرایه ظریفی دو نگاره اژدها، در دل کوه حک شده‌اند، به یاد طرح‌های چینی خواهید افتاد. مجموعه داش کسن دارای سه غار است که در دل کوه قرار دارند. نگارگری‌ها یادگار هنرمندان چینی هستند که به فرمان الجایتو طرح‌های اسلیمی را در دل کوه حک کرده‌اند. باستان‌شناسان باور دارند که این سه غار در دوره‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند که قدیمی‌ترین آن‌ها به دوران مادها برمی‌گردد و در نهایت محوطه‌ی تاریخی داش کسن به‌عنوان آرامگاهی برای ایلخانیان بشمار می‌رفته است. از روستای ویر به بعد بی‌کم و کاست راه خاکی و بدون تابلوی راهنما است. از حاشیه روستا تا معبد نزدیک به پنج کیلومتر راه را باید طی کرد که بهتر است یکی از اهالی را به‌عنوان راهنما با خود همراه داشته باشید؛ تا برای یافتن محل معبد دچار مشکل نشوید.

پیشنهاد صرف شام

سفره‌خانه سنتی حاج داداش

  • زمان پیشنهادی: ۱ ساعت

به شهر زنجان بروید. این رستوران در ورودی شهر در مسافت ۵ دقیقه‌ای هتل در بلوار خرمشهر قرار دارد.

اقامت شب در زنجان

مانند هر مرکز استان دیگری، گزینه‌های فراوانی برای اقامت در زنجان وجود دارد. برای نمونه هتل‌های زیر را به خاطر بسپارید:

هتل سپهر

  • زنجان، ابتدای جاده گاوازنگ

. این هتل ۷ طبقه و سه ستاره، امکان دسترسی به مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در نزدیکی مجموعه‌ی تفریحی ائل داغی زنجان برای شما فراهم آورده است.

هتل قصر

  • زنجان، سبزه میدان، پشت پاساژ تهران
  • یکی از هتل‌های سه ستاره زنجان که به‌دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر، دسترسی مناسبی به کلیه‌ی اماکن تاریخی و تجاری شهر دارد

روز دوم، زنجان گردی...

رختشوی‌خانه (موزه مردم‌شناسی زنجان)

رختشوی‌خانه

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت
  • این موزه در سعدی وسط، کوچه رختشوی‌خانه قرار دارد و از راه بلوار خرمشهر، خیابان امام خمینی خیابان سعدی می‌توانید خود را به رختشوی‌خانه برسانید.

در روزگاران دور، مردم لباس‌های خود را در قنات‌های محل یا لب چاه‌ها و رودخانه‌ها می‌شستند؛ اما زنجان در همان زمان کمی پیشرفته‌تر از سایر شهرها بود. رختشوی‌خانه زنجان بنایی یادگاری از دوران قاجار و به فرمان اولین شهردار زنجان ساخته شد. محلی برای شست‌و‌شوی ظروف و لباس‌های مردم و استفاده از آن برای همه شهروندان به‌طور شبانه‌روزی رایگان بوده است. دلنشین است بدانید که در این مکان حوضچه‌های بسیاری با کاربردهای متفاوت ساخته‌شده؛ از جمله حوضچه‌ای ویژه شست‌و‌شوی ظروف، حوضچه‌هایی مختص لباس‌های کمابیش تمیز و آبکشی و حوضچه‌ای که محل خروجی آب بوده، مختص لباس‌های بسیار آلود‌ه و لباس‌های مربوط به افرادی با امراض واگیردار بوده است.

موزه باستان‌شناسی (مرد نمکی)

(مرد نمکی)

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت
  • از رختشوی‌خانه از طریق خیابان هفت‌تیر، خیابان طالقانی و پیاده از طریق خیابان زینبیه می‌توانید خود را به موزه مرد نمکی برسانید.

مردان نمکی با مو و ریش‌های بلند و سپید، بجا مانده از دوران هخامنشی را می‌توانید در موزه باستان‌شناسی زنجان تماشا کنید.

دراین‌باره:

بازار سنتی زنجان

بازار زنجان

بازار سنتی زنجان

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۴ ساعت
  • از موزه به‌سمت جنوب حرکت کرده و از طریق خیابان طالقانی و خیابان امام خمینی با کمی پیاده‌روی می‌توانید خود را به بازار برسانید.

مجموعه بازار قدیمی زنجان با پنجاه و شش راه ورودی اصلی و فرعی، به شبکه ارتباطی کل شهر راه دارد. با وجود راسته‌ها و کاروان‌سراهای فراوان، از گذشته‌های دور تا امروز بازار جمعیت پرجوش و خروشی را به خود دیده است که مشغول فعالیت و خریدوفروش هستند.

اقامت شبانه در زنجان

از دیگر هتل‌های زنجان می‌توان به هتل پیام و هتل پارک اشاره کرد.

هتل پیام

  • زنجان، میدان آزادی

شایسته برای گردشگرانی است که می‌خواهند در فاصله‌ای کوتاه از شهر دیدن کنند.

هتل پارک

هتل پارک

  • زنجان، میدان آزادی

هتل پارک از قدیمی‌ترین هتل‌های این شهر بوده اما امکاناتی به روز و نوین را برای میهمانانش فراهم آورده است.

روز سوم، از تفریح تا جن و پری...

موقعیت جغرافیایی مجموعه تفریحی گاوازنک

مجموعه تفریحی و گردشگری گاوازنگ

مجموعه تفریحی و گردشگری گاوازنگ

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۴ ساعت
  • باید مسیر را به‌سمت شمالی‌ترین نقطه شهر حرکت کنید تا به گاوازنگ برسید. پس از طریق شرق خیابان امام خمینی خود را به میدان انقلاب برسانید از شمال میدان وارد خیابان سعدی شده و از طریق خیابان زینبیه خود را به خیابان دلجویی برسانید. مانده مسیر سر راست به‌سمت شمال است.

از امکانات گاوازنگ می‌توان به سفره‌خانه‌های سنتی، آمفی‌تئاتر، رستوران پذیرایی، مجموعه بازی و تفریحی روباز، پارکینگ، پیست دوچرخه‌سواری، سینمای پنج بعدی اشاره کرد. ماهیگیری و قایقرانی در سد این مجموعه در فصول گرم سال، محل مناسبی برای تفریحاتی از جمله ماهیگیری و قایقرانی است. همچنین جشنواره و نمایشگاه‌های مختلف فصلی نیز در این مجموعه برگزار می‌شود.

بیشتر از زنجان:

سفره‌خانه سنتی زرتشت

  • زمان پیشنهادی: ۱ ساعت

مسیر جاده گاوازنگ را بازگردید تا به بلوار ۲۲ بهمن برسید. مسیر خود را به‌سمت شرق ادامه دهید تا به بلوار اشراقی برسید. بلوار را به‌سمت جنوب تا به پایان ادامه دهید تا به سفره‌خانه زرتشت برسید.

دودکش جن (تخته دیو)

دودکش جن (تخته دیو)

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت
  • وارد جاده بیجار شده و ۲ کیلومتر بروید تا به خروجی بزرگراه تبریز که در سوی راست خود خواهید دید برسید. نزدیک به سی کیلومتر مسیر بزرگراه را طی کنید تا به خروجی ماهنشان برسید. وارد ماهنشان شوید تا پس از گذشت یک ساعت و نیم به دودکش جن برسید.

اقامت شب در زنجان

افزون بر هتل‌های معرفی شده، هتل بزرگ زنجان با چشم‌اندازی زیبا از دیگر گزینه‌های اقامت است.

هتل بزرگ زنجان

هتل بزرگ زنجان

  • زنجان، ضلع شمالی میدان بسیج
  • هتل بزرگ زنجان، با قرار گرفتن در اولین میدان ورودی به بزرگراه تهران- زنجان در میان کوه و جنگل محصور شده است، با گشودن پنجره اتاق خود با دیدی وصف‌ناپذیر از طبیعت زیبای زنجان روبه‌رو خواهید شد

روز چهارم، از درازنای تاریخ تا طبیعت‌گردی...

بقعه قیدار نبی

بقعه قیدار نبی

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۳ ساعت
  • بقعه قیدار نبی ۸۸ کیلومتری جنوب شرقی زنجان یا ۴۲ کیلومتری شهرستان باستانی سلطانیه، شهرستان خدابنده، میدان معلم، خیابان امام خمینی قرار دارد. راهی را بروید تا به سلطانیه برسید. از گنبد سلطانیه تا قیدار مسیر مستقیم حدود 2 و نیم تا ۳ ساعت راه است که از روستاهای چشمه سار، خمارک و مزید آباد گذر خواهد کرد.

محلی‌ها روایت می‌کنند که اسماعیل ۱۲ پسر داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها قیدار بوده است. قیدار پس از درگذشت اسماعیل سمت جانشینی پدر را عهده‌دار شده و بدین‌سان لقب پیامبر بنی‌اسرائیل را به خود اختصاص داد. وی پس از وفات در شهرستان خدابنده که به قیدار نیز مشهور است به خاک سپرده شد. در تاریخ آمده است که شبی بلغار خاتون، زن غازان خان ایلخانی در خواب می‌شنود که باید مرقدی برای حضرت قیدار بنا کند و تا سه شب این خواب بازگفت می‌شود. در بامداد روز چهارم بلغار خاتون فرمان می‌دهد تا به‌سوی قبر مطهر پیامبر خدا حرکت کنند. بقعه‌ای که اکنون برای زیارت آن حضرت موجود است در سال ۷۱۹ هـ. ق به فرمان ایشان، تجدید بنا شد و سپس گنبدش به دست استاد تیمور خان سلطانیه‌ای در سال ۷۵۱ هـ. ق بازسازی و در سده ۱۱ هجری گچ‌بری شد.

رستوران ضیافت غار کتله خور (پیشنهاد صرف ناهار)

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۱ ساعت
  •  رستوران ضیافت در گرماب رو‌به‌روی پارک معلم جنب بانک ملی قرار دارد و به‌راحتی قابل دسترسی است.

غار کتله خور

غار کتله خور

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۵ ساعت
  • از قیدار به‌سمت زرین رود حرکت کرده و از زرین رود وارد راه فرعی به‌سمت گرماب شوید. مسافت قیدار تا زرین رود حدود ۴۵ کیلومتر و فاصله زرین رود تا گرماب حدود ۳۰ کیلومتر است. از جنوب گرماب وارد جاده غار کتله خور شوید و مسیر را حدود ۶ کیلومتر ادامه دهید تا به ابتدای غار برسید.
  • هزینه وردی غار ۱۰۰۰۰ تومان

برخی از محلی‌ها باور دارند این غار ۷ طبقه داشته و طبقه آبی آن به غار علیصدر پیوسته است، اما هنوز کاوش و شناسایی غار به انجام نرسیده تا این ادعا به اثبات برسد. در سفر به این غار شگفت‌انگیز با وجود امکاناتی از جمله محل اسکان و امکانات رفاهی، همچنین دسترسی به کوه برای علاقه‌مندان به کوهنوردی، سفری به‌یادماندنی را تجربه خواهید کرد. مسیر دسترسی به غار نیز با وجود فضاهای طبیعی متعدد و استراحتگاه برای گردشگران لذت‌بخش است.

غار کتله خور

اقامت شب در گرماب

چنانچه در فصل تابستان و گرم بودن هوا به کتله خور می‌روید می‌توانید زیر پرچین گاه‌های در نظر گرفته‌شده شب را سپری کنید. اگر هم مایل بودید می‌توانید از امکانات قابل‌قبول ویلاهای ساخته‌شده (با بهای مناسب) استفاده کنید. شماره تماس برای رزرو جا ۲۴۲۴۸۲۲۱۸۸ و ۹۱۲۴۴۱۱۱۲۸ است.

روز پنجم، در سرزمین باستان، آهسته گام بردارید...

موقعیت جغرافیایی منطفه باستانی تخت سلیمان 

قلعه بهستان

قلعه بهستان

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت
  • قلعه بهستان در شهرستان ماه‌نشان و در کنار رودخانه قزل‌اوزن قرار دارد. از جنوب ماهنشان به‌سمت بهستان حدود ۱۵ کیلومتر حرکت کنید تا به روستای ایلی بلاغ برسید. وارد روستا شده و ۵۰۰ متر جاده خاکی را بروید و از روی پلی که روی رودخانه قزل‌اوزن ساخته‌شده خود را به نزدیک قلعه برسانید.

در کنار رود قزل‌اوزن قلعه‌ای با معماری منحصربه‌فرد که یادگاری از دوران هخامنشیان است، قرار گرفته است. این قلعه که در دل کوه بنا شده است، گونه‌ای قلعه دفاعی است که فرمانداران گذشته برای دفاع از خود و مردم اقدام به ساخت آن کردند. متأسفانه به‌دلیل پدیده‌ی فرسایش و وزش بادهای شدید این قلعه‌ی تاریخی در حال تخریب است و امکان بازدید از قسمت‌هایی از قلعه، تنها با کوهنوردی و بالا رفتن از دیواره‌های قلعه میسر می‌شود.

مجموعه تخت سلیمان

مجموعه تخت سلیمان

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۴ ساعت
  • تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی و در ۴۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب قرار دارد. از روستای ائلی بلاغ به‌سمت جاده دندی تابلو دارد. مخالف جهت ورود به شهر ماهنشان اگر بروید پس از چهل دقیقه با یک آسفالت خیلی خوب به جاده دندی می‌رسید. سپس به سوی راست اگر ادامه دهید پس از یک و نیم ساعت به تخت سلیمان می‌رسید.

مجموعه تخت سلیمان

گفته می‌شود این محلیکی از احتمالات سرزمین زادبوم زرتشت پیامبر است. اگر سفر به تخت سلیمان را در برنامه‌ریزی سفر خود جای دادید و به آنجا رفتید خواهید دید که بخشی از مجموعه که دربرگیرنده تخت سلیمان یادگار دوره ساسانیان و دریاچه‌ای وسیع است در حصاری بیضی قرار گرفته، در شمال غربی دریاچه نیز ایوان خسرو قرار دارد که از آجر قرمز و ملاط ساروج ساخته‌شده است. گیرا است بدانید آب این دریاچه در تابستان و زمستان ۲۱ درجه است. آتشکده آذرگشسب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آتشکده‌های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ‌آوران، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و دروازه‌ها و دیوارهای استوارش از دیگر بناهایی است که در این مجموعه ارزشمند خواهید دید. این مجموعه باستانی پیش از اسلام به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، آیینی، اجتماعی و نیایشگاه ایرانیان به شمار می‌رفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراتور رومیان به ایران تخریب شد. پس ازآن آبا قاخان برادر زاده هلاکو خان که به آیین اسلام گرویده بود روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به‌جای مانده است. در بیرون تخت سلیمان در بخش جنوب غربی نیز یک جوی سنگی وجود دارد که ۳۰۰ متر درازا و ۴ متر بُلندا دارد. این جوی سنگی را اهالی محلی، اژدهای سنگی می‌نامند. این مکان تاریخی در زمان ایلخانیان و در دوره فرماندهی آقاخان در سده هفتم هجری به‌عنوان گردشگاه تابستانی مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر از تخت سلیمان:

رستوران شمشیری پیشنهاد سفر ناهار

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۱ ساعت

ناهار را می‌توانید رستوران شمشیری تخت که در سه کیلومتری تخت سلیمان قرار دارد نوش جان کنید.

زندان سلیمان

زندان سلیمان

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۳ ساعت
  • زندان سلیمان نیز در ۴۰ کیلومتری شمال غربی تکاب و ۳ کیلومتری غرب منطقه تخت سلیمان قرار دارد. اگر از تخت سلیمان حدود سه کیلومتر به‌سمت تکاب بروید به زندان سلیمان می‌رسید.

زندان سلیمان

ساکنان این منطقه بر این باورند که حضرت سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرد؛ اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. این کوه مخروطی شگفت‌انگیز هزاران سال پیش بر اثر وقوع آتش فشان به وجود آمده است و پدیده‌ای بسیار جالب است که حاصل میلیون‌ها سال فعالیت چشمه جوشان آرتزینی با منشاء آب‌های زیرزمینی بوده است. برخی از باستان‌شناسان و کاوشگران اماکن تاریخی باور دارند این کوه اصلاسابقه آتش‌فشانی نداشته است، بلکه در آغاز دریاچه‌ای شبیه دریاچه تخت سلیمان بوده که بعدها آب آن خشک شده و به چهره کنونی درآمده است. جالب است بدانید پس از رونق آتشکده آذر گشنسب دوره ساسانی تا مدتی از کوه زندان سلیمان و شماری از واحدهای معماری آن به‌عنوان قلعه نگهبانی استفاده می‌شد. آتشکده آذر گشنسب مهم‌ترین آتشکده ساسانیان و به‌عنوان پایتخت مذهبی ایرانیان در مجموعه باستانی تخت سلیمان قرار دارد و یکی از سه آتشکده برجسته زرتشتیان انگاشته می‌شود. در اطراف این کوه چشمه‌های متعدد آب گرم هنوز در حال فعالیت هستند و به‌طور کلی این ناحیه از نظر زمین‌شناسی بسیار پیچیده و ویژه است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه