سفر دو روزه به لهاسا، گشتی در سرزمین مقدس تبت

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
سفر دو روزه به لهاسا، گشتی در سرزمین مقدس تبت

سفر به لهاسا پایتخت معنوی پیروان دالایی لاما و شهر بلند آوازه تبت تجربه بی‌نظیری خواهد بود. با برنامه سفر دو روزه به لهاسا به استقبال جاذبه‌های پر رمز و راز تبت می‌رویم. با کجارو همراه باشید.

سفری کوتاه اما خاطره انگیز به لهاسا یکی از رویایی‌ترین و خیال انگیزترین شهرهای جهان تجربه بی‌نظیری خواهد بود. پایتخت تبت و مرکز معنوی  پیروان دایایلاما در ارتفاع ۳۶۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. همین ویژگی باعث شده دسترسی به این شهر محدود شده  و  تاریخ بیش از هزار ساله معنوی این شهر از گزند مهاجمان مصون بماند. به واسطه تعالیم آیین و فرهنگ خاص مردم این شهر، لهاسا از سایر سرزمین های اطراف متمایز است. به زبان تبتی لهاسا به معنای سرزمین مقدس ، شهر خدایان و سرزمین بودا است.

معبد تبت

روز اول

صومعه راموشه (Ramoche)

صومعه راموشه (Ramoche)

روز نخست را با بازدید از صومعه راموشه (Ramoche) آغاز کنید، این معبد جوخانگ کوچک (Minor Jokhang) نیز نامیده می‌شود. صومعه راموشه در ضلع شمالی خیابان معروف بارخور واقع است. در مقابل این معبد یک بازار خیابانی قرار گرفته که معرف زندگی روزمره مردم محلی تبت است. مقدس‌ترین نقش در صومعه راموشه مجسمه‌ای با اندازه طبیعی ساکی‌ام ونی (Sakyamuni)  هشت ساله است که توسط شهبانو نپال چیز ون (Chizun) به تبت آورده شد. در حال حاضر این معبد در جایی قرار گرفته که لاماهای تبتی برای مطالعه می‌زونگ (Mi Zong) که یکی از فرقه‌های بودائی است به آن می‌آیند. ورودیه معبد برای هر نفر ۲۰ یوان است. ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ برای بازدید به معبد مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم یک ساعتی را برای بازدید از این معبد اختصاص دهید. مقصد بعدی ما موسسه چاپ مو رویی (Morui) است که در مرکز شهر قرار دارد. 

بیشتر بخوانید:

موسسه چاپ مو رویی (Moruii)

موسسه چاپ مو رویی (Moruii)

موسسه چاپ مو رویی (Moruii) تنها چاپخانه سو ترا در تبت به شمار می‌آید. متوجه خواهید شد که این مکان بسیار آرام است چراکه تعداد بسیار اندکی از گردشگران از وجود آن باخبر هستند. ورود به این موسسه رایگان است و برای بازدید از آن یک ساعت و نیم زمان کافی است. با کمی انعام اجازه خواهید یافت از طبقه سوم این موسسه عکس‌های زیبایی از قصر پوتالا بگیرید.

معبد بارلو پو (Barlupu)

معبد بارلو پو (Barlupu)

پس از صرف ناهار برای بازدید از معبد بارلوپو (Barlupu) راه می‌افتیم. این معبد وقف پرستش ژنرال گو آن یو (General Guan Yu) شده است. معبد بارلوپو (Barlupu) در غرب قصر پوتالا قرار دارد و از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ برای بازدید باز  است. برای بازدید از این معبد ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان اختصاص دهید. ورودیه این معبد فقط ۱۰ یوان است.

باغ دراگون کینگ پول (Dragon King Pool)

باغ دراگون کینگ پول (Dragon King Pool)

سرانجام به سوی باغ «دراگون کینگ پول» (Dragon King Pool) رهسپار می‌شویم که در پشت قصر پوتالا قرار دارد و یکی از باغ‌های معروف لهاسا با مناظر فوق‌العاده است. این باغ یکی از مکان‌های دیدنی برای گردشگران به شمار می‌آید و آن‌ها حتی می‌توانند درحالی‌که مشغول تماشای سبک زندگی محلی هستند سوار قایق نیز بشوند. ورودیه ۱۰ یوان است و از ۹:۰۰ تا ۱۷:۳۰ برای بازدید باز است.

روز دوم

در روز دوم از چشم‌انداز زیبای دهکده نیارا (Niara)، معبد دچه لهامو (Deche Lhamo)، معبد آنایسانگخانگ (Anisangkhang) و صومعه اوراکل ایالت نیچونگ (Nechong State) بازدید خواهیم کرد.

دهکده نیارا (Niara)

دهکده نیارا (Niara)

 دهکده نیارا در ۶ کیلومتری لهاسا قرار دارد. این دهکده بینشی در رابطه با اسرار فرهنگ عامیانه تبتی‌ها ارائه می‌دهد. اتوبوس شماره ۵۰۳ شما را مستقیما به این مکان می‌برد و هزینه ورودی آن برای هر نفر ۵۰ یوان است.

معبد دچه لهامو (Deche Lhamo)

معبد دچه لهامو (Deche Lhamo)

مقصد بعدی معبد دچه لهامو است، این معبد نیز در شمال شهر قرار دارد. معبد دچه لهامو (Deche Lhamo) تنها معبدی است که وقف خدای ثروت شده است به همین دلیل تعداد زیادی از مردم برای طلب خیر و سعادت، ایمنی و سلامت به این معبد می‌آیند. طبق نظر مردم محلی، بازدید ازاینجا می‌تواند بسیار اثربخش باشد. چهارشنبه بهترین روز برای بازدید از این معبد است چراکه معبد از ساعت ۶:۰۰ باز و بازدید از آن رایگان است.

معبد آنایسانگخانگ (Anisangkhang)

معبد آنایسانگخانگ (Anisangkhang)

سپس از معبد آنایسانگخانگ بازدید خواهیم کرد که در جنوب خیابان بار خور قرار دارد. ویژگی معبد آنایسانگخانگ (Anisangkhang) کلکسیون آن با بیش از ۱۵۰ نوع مهره ارزشمند است. هزینه ورودی آن برای هر نفر سی یوان است.

صومعه اوراکل ایالت نیچونگ (Nechong State)

صومعه اوراکل ایالت نیچونگ (Nechong State)

آخرین مقصد سفرمان معبد اوراکل ایالت نیچونگ است. این معبد کوچک بخشی از صومعه درپونگ را تشکیل می‌دهد که زمانی بزرگ‌ترین و ثروتمندترین صومعه تبت بوده است. در اینجا بوده است که اوراکل به‌عنوان مشاور دال ای لاماها پیروان این آیین را راهنمایی می‌کرده است. هزینه ورودی آن برای هر نفر ۲۰ یوان است و برای رسیدن به این محل می‌توانید سوار اتوبوس شماره سه یا تاکسی شوید.

چند نکته

معبد لهاسا

استفاده از تاکسی‌ و سه چرخه‌ها در لهاسا بسیار راحت و ارزان است. معمولا برای رفتن از یک مکان به مکانی دیگر در شهر کرایه تاکسی تا ۲۰ یوان و کرایه سه چرخه ۴ یوان کافی است. همچنین به خاطر داشته باشید هنگام بازدید از این معابد مقداری پول خرد به همراه داشته باشید چراکه انداختن پیشکش‌های جزئی در مقابل تصاویر بودائی یک رسم به شمار می‌آید. برای سفر به تبت شما باید از جمهوری خلق چین درخواست ویزا کنید. برای درخواست ویزای توریستی چین باید گردش حساب یا گواهی تمکن مالی‌، دو قطعه عکس، کپی مدارک شناسایی، بلیط هواپیما و رزرو هتل را همراهتان داشته باشید. پرواز مستقیمی برای رسیدن به لهاسا از تهران وجود ندارد; شما می‌توانید از طریق خطوط هوایی مختلف خودتان را به کاتماندا برسانید و از آنجا با هواپیما یا از طریق زمینی به لهاسا بروید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه