آبشارهای گلستان؛ جلوه‌های زیبای طبیعت

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری جمعه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
آبشارهای گلستان؛ جلوه‌های زیبای طبیعت

آبشارهای گلستان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این استان هستند. این آبشارها در دل طبیعت زیبا و جنگلی گلستان جای گرفته‌اند.

اگر عزم سفر  دارید، پیشنهاد می‌دهیم، گلستان را مقصد گردش‌تان قرار دهید. گلستان با طبیعت سرسبز و جنگلی بی‌نظیری که دارد یکی از بهترین مکان‌ها برای داشتن سفری به‌یادماندنی، به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان است. وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد و متنوع، خاطرات خوبی از سفر به استان گلستان برای‌تان رقم خواهد زد. گنبد قابوس، پارک ملی گلستان، چشمه گل رامیان، پارک جنگلی النگدره و آبشارهای گلستان از جمله مکان‌های تماشایی این استان است.

کجارو نیز قصد سفر به شمال کشور کرده است و می‌خواهد گلستان‌گردی فراموش‌نشدنی را با دیدن آبشارهای گلستان داشته باشد. پس در این آبشارگردی به‌یادماندنی در طبیعت چشم‌نواز این خطه همراه باشید.

با آبشارهای استان گلستان آشنا شوید:

وسایل سفر را در کوله‌ای جمع کنید و آماده شوید تا راهی سفری هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی شویم. در این سفر قرار است در میان جنگل‌های سرسبز شمال کشور قدم بزنید، به دیدن مرواریدهای پنهان و خفته در میان انبوهی از درختان جنگلی بروید و به تماشای زیبایی‌های طبیعت شگفت‌انگیز و رویایی گلستان بنشینید. پس در ادامه نیز‌سفر ما باشید.

آبشار کبودوال

آبشار کیودوال

منبع عکس: خبرگزاری ایرانا (عکاس: امین رحمانی)

آبشار کبودوال گلستان، تنها آبشار تمام خزه‌ای ایران است

برای کسانی که اهل آبشارگردی و پیاده‌روی در دل دره‌ای سرسبز و انبوه از درختان جنگلی هستند، آبشار کبودوال یکی از بهترین آبشارها است. هیجان این آبشارگردی دو چندان خواهد شد وقتی بدانید به تماشای آبشاری می‌روید که تنها آبشار تمام خزه‌ای ایران و جهان است و در فهرست میراث طیبعی کشور نیز به ثبت رسیده است.

مسیر نیم ساعته‌ای که تا پای آبشار باید بروید، تماشایی است و در حالی که در دل جنگل پیاده‌روی می‌کنید، مناظر دلربا و چشم‌نواز و آبشارهای کوچکی را می‌بینید و از شنیدن آوای طبیعت لذت می‌برید. در در مسیر نیز سد کبودوال را خواهید دید و می‌توانید اندکی استراحت کنید و از دیدن آن حظ ببرید. در مورد معنی کبودوال نیز باید گفت این اسم به‌معنای جوی یا نهر آبی‌رنگ است.

امکانات رفاهی آبشار کبودوال: در محل آبشار کبودوال برای رفاه حال گردشگران آلاچیق، سکو، نمازخانه و سرویس بهداشتی وجود دارد. همچنین پل سنگی، نرده‌های بتونی و دیواره‌ی سنگی جهت بهبود دسترسی به آبشار و امنیت بازدیدکنندگان ساخته شده است.

نکته‌ای که در مورد بازدید از آبشار کبودوال لازم است بدانید این است که برای رسیدن به آبشار حدود ۳۲۰ پله سنگی و حدود ۱۷۰ متر ارتفاع تا سرچشمه آبشار را باید در کنید که برای افرادی با بیماری‌های قلبی و تنفسی ممکن است سخت باشد.

  • آدرس آبشار کبودوال: این آبشار در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آباد کتول قرار دارد.

منبع عکس: خبرگزاری ایرانا (عکاس: امین رحمانی)، خبرگزاری ایسنا (عکاس: محمد قاجار) و هادی کریمی

آبشار لوه

آبشار لوه گالیکش

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: محمد قاجار)

برای پیاده‌روی در قلب جنگل های هیرکانی گلستان و تماشای آبشاری شگفت‌انگیز آماده شوید و به گالیکش سفر کنید. جایی که در میان انبوه درختان جنگلی چون ممرز، افرا توسکا و در دل دره‌ای به عمق ۳۵ متر، جواهری پنهان است که به آن لُوه می‌گویند. آبشاری چند طبقه و زیبا که در هر طبقه‌ی آن حوضچه‌هایی مملو از آب زلال و صاف وجود دارد. بلندترین طبقه‌ی این آبشار تماشایی، ۱۵ متر است و ارتفاع همه طبقه‌ها به ۷۵ متر می‌رسد.

  • آدرس آبشار لوه: آبشار لوه در ۲۰ کیلومتری شهر گالیکش و در پنج کیلومتری جاده‌ی اصلی گلستان-مشهد، در کنار روستای لوه قرار دارد. فاصله‌ی این آبشار تا پارک ملی گلستان ۱۴ کیلومتر است.

منبع عکس: منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: احسان کمالی)، منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: محمد قاجار) و خبرگزاری برنا

آبشار شیرآباد

آبشار شیرآباد

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: محمد قاجار)

برای تماشای مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت رهسپار شهر خان ببین شوید و از آبشارهای پلکانی و رویایی شیرآباد دیدن کنید. آبشار شیرآباد شامل هفت آبشار است که بلندترین آن بیشتر از ۲۵ متر ارتفاع دارد و همگی در امتداد رودخانه جای گرفته‌اند. اولین آبشار از انتهای پارک شیرآباد كه در شش كیلومتری شهر خان ببین و دو كیلومتری روستای شیرآباد قرار دارد، آغاز می‌شود. عروس، دوقلو و پنهان از نام‌هایی است که به هر یک از این آبشارها داده شده است.

غار شیرآباد گلستان محل زندگی گونه‌ی نادر سمندر غارزی است

دیدنی‌های شیرآباد تنها آبشارهای آن نیست؛ زیرا در مسیر رسیدن به این آبشارها، غاری شگفت‌انگیز نیز در این محل وجود دارد که به غار دیو سپید یا غار شیرآباد معروف است. دیو سپید غاری آبی و رودخانه‌ای است که مأمن و پناهگاه گونه‌ی در حال انقراض سمندر غارزی یا سمندر گرگانی است و جاندارانی مانند: اماروس، عنکبوت، خرچنگ آب شیرین، خفاش و قورباغه جنگلی نیز در این غار زندگی می‌کنند.

  • آدرس آبشار شیرآباد: آبشارهای شیرآباد در هفت کیلومتری شهر خان ببین و ۲۰ کیلومتری روستای شیرآباد قرار دارند. برای رسیدن به این آبشارها، از خان ببین به روستای شیرآباد بروید، بعد از روستای شیر آباد سه کیلومتر جاده‌ی آسفالته را ادامه دهید، سپس راه مالرویی را پیش بگیرید. این راه، شما را به‌سمت آبشارها هدایت می‌کند.

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: محمد قاجار)

آبشار باران کوه

آبشار باران کوه

آبشار باران کوه از آن آبشارهایی است که را رسیدن به آن کمی طولانی است و همین باعث شده است یکی از بکرترین آبشارهای گلستان باشد. این آبشار زیبا در دل جنگل‌ها شصت کلاته جای گرفته است و اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌دهیم پیاده تا پای آبشار بروید تا نیز از طبیعت منطقه لذت ببرید و نیز پیاده‌روی خاطره‌انگیزی را داشته باشید.

علت اینکه به این آبشار باران کوه گفته می‌شود، ریختن قطرات آب از صخره‌های پوشیده از خره‌ای است که همچون چتر هستند و اگر در فصل زمستان به این محل بیایید با منظره‌ی قندیل‌های زیبا و آویزان از صخره‌های مواجه خواهید شد.

بهتر است بدانید در انتهای جنگل شصت کلاته، آبشار دیگری به نام شصت کلا وجود دارد که محلی‌ها به آن فیروز محل می‌گویند. این آبشار در ۲۲ کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از میان این جنگل زیبا می‌گذرد.

  • آدرس آبشار باران کوه: این آبشار در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان و در مجاورت رودخانه شصت کلا و در حاشیه‌ی جنگل شصت کلاته قرار دارد. برای رسیدن باران کوه می‌توانید تا اولین رودخانه با خودرو بروید و از آنجا نزدیک به سه ساعت پیاده‌روی طولانی تا پای آبشار پیش رو خواهید داشت. یا با خودرو، این جاده‌ی خاکی و ناهموار را در کنید.

منبع عکس: golestan.irib و مشرق نیوز

آبشار زیارت

آبشار زیارت

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: حدیثه پسندی)

روستای زیارت یکی از روستاهای خوش‌ آب‌وهوای گرگان است. در این روستا و در میان جنگل‌های ناهارخوران گرگان، آبشاری دو قلو به همین نام قرار دارد. وقتی به این مکان برسید، تصویری تماشایی را از غبار قطرات آب و آبشارهایی بلند خواهید دید که از صخره سرازیر است. این آبشار از ازشاخه‌های فرعی رودخانه خاصه رود است.

در کنار این آبشارگردی گشتی، نیز در روستا بزنید و با دیدن امامزاده‌، چشمه آب گرم و خانه‌های قدیمی آن گردش خود را کامل کنید.

  • آدرس آبشار زیارت: آبشار زیارت در ۱۹ کیلومتری گرگان و در پنج کیلومتری جنوب روستای زیارت قرار دارد. برای رسیدن به محل از شهر گرگان، به‌سمت جنوب این شهر حرکت کنید؛ پس از گذر از پارک جنگلی زیبای ناهارخوران به ابتدای جاده روستای زیارت خواهید رسید. این جاده‌ی زیبا و چشم‌نواز به روستای زیارت منتهی می‌شود که با ادامه‌ی مسیر و پس از در کردن  چند کیلومتر، به نزدیکی آبشار زیارت خواهید رسید.

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: حدیثه پسندی)

آبشار لاشو

آبشار لاشو

منبع عکس: irandeserts

در گذشته در شهر آزادشهر روستایی به نام لاشو وجود داشت که اکنون دیگر نیست؛ اما نام خود را به آبشاری رویایی هدیه کرده و اکنون آبشار لاشو در میان طبیعتی چشم‌نواز و انبوهی از درختان جنگلی پنهان شده است و همه چی برای تماشای چهره‌ی زیبای طبیعت آماده است. آبی زلال و خنک که از چهار چشمه‌ی دائمی سرچشمه گرفته‌است، از لابه‌لای سنگ‌ها و صخره‌هایی که به‌شکل دو طبقه در آمده‌اند به پایین سرازیر می‌شود و آوای دلکش و گوش‌نوازی را ایجاد می‌کند.

  • آدرس آبشار لاشو: آبشار لاشو در چهار کیلومتری جنوب شرقی روستای فاضل آباد آزاد شهر قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار در جاده شاهرود پیش بروید، بعد از دانشگاه آزاد شهرستان آزادشهر وارد جاده فرعی روستای فاضل آباد شوید، پس از روستای فاضل آباد، حدود ۲۰۰ متر سمت چپ به‌سمت جنگل با فاصله‌ای در حدود ۲۵۰۰ متر یک فضای جنگلی وسیع قرار دارد که مورد استفاده بازدیدکنندگان جنگل قرار می‌گیرد، از این محل تا آبشار حدود ۱۵۰۰ متر فاصله است که باید پیاده روی کنید تا به پای آبشار برسید.

آبشار آق سو

ابشار اق سو - ابشار اقسو

منبع عکس: خبرگزاری مهر (عکاس: مریم داورنیا)

سفر به استان گلستان بدون دیدن پارک ملی گلستان سفر نمی‌شود. این پارک قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران است. یکی از دیدنی‌های این پارک آبشار آق سو است که آقسو نیز نوشته می‌شود. آبشار آق سوی گلستان در انتهای شرقی پارک، در مسیر رودخانه چشمه گلستان و درست قبل از تونل گلستان قرار گرفته است. این آبشار ۱۵ متر ارتفاع دارد و در تمام فصول سال جریان دارد. در مورد نام این آبشار نیز باید گفت که آق سو نامی ترکی است و به‌معنای آب سفید است.

  • آدرس آبشار آق سو: این آبشار در مرز استان های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد و در ۴۲ کیلومتری شهر گالیکش واقع است. برای دسترسی به این آبشار جاده‌ی گرگان به بجنورد را در پیش بگیرید و از تونل گلستان از جاده خارج شوید. سپس با یک پیاده‌روی کوتاه به آبشار خواهد رسید.

منبع عکس: خبرگزاری مهر (عکاس: مریم داورنیا)

آبشار رنگو

در میان جنگل رنگو آبشاری کوچک و کم ارتفاع به نام رنگو وجود دارد. این آبشار هفت متر ارتفاع دارد و به حوضچه‌ای نیم‌دایره‌ای سرازیر می‌شود. مسیر رسیدن به رنگو از آن راه‌هایی که برای یک پیاده‌روی و جنگل‌نوردی تکرار نشدنی فوق‌العاده است و در طول راه چند ساعته که باید در کنید رودخانه‌ها، آبشارهای کوچک و بزرگ را می‌بینید و از موسیقی دلنوز طبیعت نیز حظ خواهید برد.

  • آدرس آبشار رنگو: آبشار رنگو در نزدیکی روستای توشن، ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان و در میان جنگل رنگو قرار دارد. مسیر دسترسی به این آبشار راحت نیست و باید راه بلد باشید یا به‌همراه راهنما به این محل بروید. برای رسیدن به رنگو باید از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن نزدیک پنج ساعت در قلب طبیعت دلربای منطقه پیاده‌روی کنید. البته نگران خستگی طولانی بودن مسیر نباشید چراکه پیش از آبشار کمپ رنگو وجود دارد و می‌توانید در این مکان استراحت کنید.

سایر آبشارهای گلستان

در جای‌جای استان گلستان آبشارهای شگفت‌انگیز و رویایی فراوانی وجود دارد که دیدن از همه آن‌ها با یک سفر امکان‌پذیر نیست در ادامه با برخی دیگر از این جلوه‌های زیبای آفرینش آشنا می‌شوید.

  • آبشار گلستان: یکی از آبشارهای پارک ملی گلستان، آبشاری به همین نام است که در بالادست تفرجگاه این پارک واقع است. آبشار گلستان همیشه جاری است و ارتفاع آن ۱۹ متر است.
  • آبشار پشمکی رامیان: یکی از آبشارهای رامیان آبشار پشمکی است. این آبشار در منطقه‌ای ییلاقی در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی رامیان و در سه کیلومتری غرب روستای پا قلعه واقع است.
  • آبشار جوزک: جوزک یکی از آبشارهای بکر و دست نخورده‌ی گلستان است. این آبشار در فاصله‌ی سه کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامیان قرار گرفته است.
  • آبشار دو آب: این آبشار در پنج کیلومتری جنوب شهر کردکوی و در منطقه‌ی دو آب قرار دارد. علت نام‌گذاری محل، وجود دو رودخانه است که آب این آبشار را تشکیل می‌دهند.
  • آبشارهای اوتره: اوتره مجموعه‌ای از چهار آبشار تماشایی به نام‌های هفت بهشت، اوشرشره، اوتره و او گردگر است. این آبشارها در روستای شفیع آباد، دهستان فندرسک جنوبی شهرستان رامیان واقع شده و در دره‌ای كه رودخانه‌ی اوتره از آن عبور می‌كند، قرار دارند.

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان و irandeserts

در این مطلب به معرفی برخی از آبشارهای زیبای استان گلستان را پرداختیم. اما این استان آبشارهای فراوانی دارد. آبشار لولوم، شادان، سو های یکه سور، نیلبرگ، سید کلاته، سرخه، بالی قایه، باقر آباد، کفترخانه، گونه و سرکلاته از دیگر آبشارهای گلستان است.

شما تابه‌حال به استان گلستان سفر کردید؟ و اگر به این استان رفتید از چه آبشارهایی دیدن کردید و چه آبشارهایی را می‌شناسید؟

احترام به طبیعت

طبیعت، دامانی از مهربانی و زیبایی را به ما هدیه داده است؛ ما نیز در قبال لطف و بخشش که ارزانی داشته، مهربانانه با آن رفتار کنیم و ردپایی از پاکیزگی در آن به یادگار بگذاریم.

شعر آبشار

آبشار یخ می‌زند، با فریاد سنگ‌فروش، زیر رگ راه می‌رود، ستم چکش به سنگ، نفس تازه می‌کند استخوان، تا گیسوان آبی آبشار دوباره شانه شوند، با نوازش آفتاب، تا مسیر باز شود، به رودخانه زندگی، نفس تازه کند، زمان زیر سنگ...

«فیروز ایزانلو»

عکس کاور: آبشار شیرآباد؛ خبرگزاری ایسنا (عکاس: محمد قاجار)

مطالب مرتبط:

دیدگاه