بهترین جاها برای امتحان کردن دسرهای ارمنی در ایروان

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
بهترین جاها برای امتحان کردن دسرهای ارمنی در ایروان

ارمنستان تعدادی دسر محبوب و لذیذ دارد که در سفر به ایروان، فرصت امتحان کردن آن‌ها را نباید از دست بدهید.

یکی از جذاب‌ترین تفریحات در سفرهای خارجی، امتحان کردن غذاها و دسرهای محلی است. آشپزی ارمنستان از نظر دسر، دارای تنوع نیست ولی همان تعداد دسرهای محدود نیز عطر و طعمی فراموش‌نشدنی دارند.

اگر این شانس را داشته باشید تا مهمان یک خانواده ارمنی باشید، می‌توانید این دسرها را بعد از شام با چای یا قهوه نوش جان کنید. اگر این فرصت برایتان پیش نیامد، این دسرهای لذیذ را در یکی از کافه‌ها یا رستوران‌های زیر نوش جان کنید؛ چراکه سفر به ارمنستان بدون چشیدن طعم این دسرهای خوشمزه کامل نمی‌شود.

رستوران Anoush

دسرهای ارمنی در ایروان

رستوران Anoush دکوراسیونی مجلل دارد و غذاهای اصیل ارمنی سرو می‌کند. با وسایل قدیمی تزیین شده است. منوی رستوران بسیار متنوع است و غذاهای آن با بهترین و تازه‌ترین مواد اولیه تهیه می‌شود. منوی دسر رستوران هم شامل انواع دسرهای سنتی مثل dsegh gata است که با نوعی خمیر خانگی و مربا، دارچین و ماست تهیه می‌شود.

گاتا نوعی دسر شبیه به کیک قهوه است که در شکل‌های مخلتلف تهیه می‌شود و هر منطقه از کشور، سبک خاصی برای تهیه آن دارد.

همچنین می‌توانید دسری به نام حلوا را امتحان کنید. این دسر نه‌تنها در ارمنستان بلکه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، بالکان، قفقاز و اروپای شرقی رایج است.

اگر هیچ‌کدام از این دسرها شما را راضی نکرد در این رستوران می‌توانید باقلوا را هم امتحان کنید. برای تهیه این دسر از لایه‌های خمیر فیلو استفاده می‌کنند و آن را با انواع آجیل و شربت یا عسل پر می‌کنند.

رستوران Pandok Yerevan

رستوران Pandok Yerevan، جوی آرام و راحت دارد و بهترین فرصت است تا در فضای تیپیکال ارمنی از خوردن غذای محلی لذت ببرید. دکوراسیون این رستوران به‌خوبی نمایانگر تاریخ و فرهنگ این کشور است. می‌توانید انواع دسرهای سنتی مثل گاتا و خوریز را در این رستوران امتحان کنید. دسر خوریز با ترکیبی از آرد، شکر، کره و گردو تهیه می‌شود.

رستوران Tospia

دسرهای ارمنی در ایروان

ستوران Tospia هم غذاهای سنتی دارد و هم غذاهای مدرن. در این رستوران می‌توانید قاپاما را امتحان کنید. این غذای رنگی با کدو حلوایی پر شده با برنج، میوه‌های خشک و کشمش تهیه می‌شود. البته این یک دسر معمول در ارمنستان نیست و معمولا آن را در منوی دسر بسیاری از رستوران‌ها نمی‌بینید.

در واقع بیشتر شبیه به غذا است؛ ولی وجود کشمش و میوه‌های خشک باعث می‌شود که آن را دسته‌بندی دسر قرار دهند. این غذا هر روز خورده نمی‌شود بلکه آن را فقط برای مراسم خاص و یکی دو بار در سال تهیه می‌کنند.

اگر این دسر را دوست ندارید، گاتا یا باقلوا را امتحان کنید.

رستوران Tsirani Home

رستوران Tsirani Home در مرکز شهر قرار دارد و با دکوراسیون جذاب و متفاوت و غذاهایی لذیذ با عطر و طعم خانگی، سبک زندگی ارمنی را نشان می‌دهد. منوی دسر این رستوران هم شامل باقلوا، گاتا و نوعی ماست محلی به نام ماتزون است که با بادام و مربا سرو می‌شود.

بازارهای مواد غذایی

دسرهای ارمنی در ایروان

گشت و گذار در بازارهای مواد غذایی، فرصت خوبی برای امتحان کردن انواع دسرهای محلی است. البته انواع میوه خشک و مربا هم در این بازارها عرضه می‌شود. نوعی شیرینی خاص در این بازارها عرضه می‌شود که با هلو تهیه می‌شود. این شرینی هلوی خشک شده و پر شده با گردوی آسیاب شده و شکر است.

انواع میوه‌های خشک یا اسنک‌های مختلف را می‌توانید از این بازار تهیه کنید. همچنین می‌توانید سجوق بخرید که در واقع مدل ارمنی چورچخلای گرجستان است. این شیرینی با شیره انگور و گردو تهیه می‌شود و ظاهری شبیه شمع دارد.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه