۲۱ غذای تایلندی که نباید در سفر به این کشور از دست بدهید

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
۲۱ غذای تایلندی که نباید در سفر به این کشور از دست بدهید

تایلند را در سراسر دنیا به خاطر غذاهای لذیذش می‌شناسند. اگر اهل امتحان کردن غذاهای جدید هستید، در سفر به تایلند حتما این غذاها را امتحان کنید.

تایلند سرزمین لبخند، آشپزی خاصی دارد که در سراسر دنیا مشهور است. ??? ?????? فرصت مناسبی برای سفر به تایلند و امتحان کردن طعم‌های جدید است.

اگر دنبال ??? ?????? ????? می‌گردید، با کمک کجارو می‌توانید بهترین تورها از برترین آژانس‌های گردشگری را جست‌وجو کنید و از آژانس‌های همکار کجارو خریداری کنید.

در سفر به تایلند، اگر اهل امتحان کردن طعم‌های جدید هستید، این غذاها را فراموش نکنید.

سوپ نودل Guay Teow

۲۱ غذای تایلندی

این سوپ نودل بدون شک یکی از مشهورترین غذاهای تایلندی است. تقریبا همه جا به راحتی پیدا می‌شود. این غذا در واقع شامل همه انواع سوپ نودل است. ممکن است آن را با گوشت مرغ، گوساله یا هر گوشت دیگری تهیه کنند. نودل آن ممکن است نودل برنجی یا نودل تخم مرغی باشد. به ندرت مدل گیاهی این غذا تهیه می‌شود.

 در بیشتر مواقع، فروشنده‌های سوپ نودل، در آب سوپ کمی دامپلینگ یا گوشت قلقلی اضافه می‌کنند. برای طعم دار کردن این غذا از مجموعه‌ای از ادویه‌‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلف استفاده می‌کنند از جمله شکر، چیلی خشک شده، آب لیمو و سس ماهی. این غذا را هر زمان از روز که میل داشتید می‌توانید نوش جان کنید ولی معمولا به عنوان اسنک شبانگاهی طرفدار دارد.

سوپ میگوی اسپایسی (Tom Yum Goong)

این غذای نمادین و پرعطر و طعم یکی دیگر از غذاهای محبوب و مشهور تایلندی است. این غذا با مواد غذایی اصلی رایج در اکثر غذاهای تایلندی تهیه می‌شود از جمله علف لیمو، چیلی، برگ لیمو، موسیر، آب لیموی تازه مقدار زیادی سس ماهی و... برای تهیه‌ٔ آن از تازه‌ترین قارچ‌ها و میگوها استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید نوع خامه‌ای آن را امتحان کنید، خامه نارگیل به آن اضافه می‌شود.

مرغ در سوپ نارگیل (Tom Kha Gai)

این غذا برای کسانی مناسب است که تحمل غذاهای پرادویه را ندارند. اگر شما هم اهل غذاهای پرادویه نیستید یا به دلایلی در رژیم غذایی خود برای خوردن انواع ادویه‌ها محدودیت دارید، ولی دوست دارید طعم لذیذ غذاهای تایلندی را بچشید، این غذا را انتخاب کنید.

این غذا علاوه بر اینکه ادویه‌جات کمتری دارد، پر از شیر و خامه نارگیل است. یعنی طعمی ملایم و شیرین و لذت بخش دارد. مثل اکثر غذاهای تایلندی، این غذا هم با تغییرات کوچکی در مواد اولیه، به یک غذای گیاهی عالی تبدیل می‌شود و گیاه‌خواران نیز می‌توانند از خوردن آن لذت برند.

سالاد پاپایای سبز اسپایسی (Som tam)

این سالاد مخصوص مناطق جنوب شرقی تایلند و یکی از محبوب‌ترین غذاهای این کشور است. این سالاد را به شکل‌های مختلفی تهیه می‌کنند. مدل کلاسیک این سالاد، با پاپایای سبز خرد شده، گوجه، هویج، نارگیل، میگوی خرد شده، شکر نخل، پالپ تمرهندی، سس ماهی، آب لیمو، سیر و مقدار زیادی چیلی تهیه می‌شود.

همه‌‌ٔ مواد را با هم ترکیب می‌کنند که باعث می‌شود این همه طعم متفاوت با هم ترکیب شوند و طعمی خاص و جدید ایجاد کنند.

سالاد انبه سبز و ماهی سرخ شده (Yam Pla Dook Foo)

برای وصف بافت این غذا می‌توان از کلمه‌های نرم و ترد استفاده کرد. برای تهیه‌ٔ این غذا، گربه ماهی را به قطعات بسیار کوچکی تقسیم می‌کنند. رمز تهیه این غذا، ترکیب کردن ماهی‌های ترد سرخ شده با طعم ترش و شیرینی و تند انبه سبز است. این غذا را می‌توانید به عنوان پیش‌غذا نوش جان کنید.

سالاد غذای دریایی اسپایسی (Yam Talay)

این غذا، نه تنها غذایی لذیذ، بلکه بسیار سالم است. بسته به اینکه کجای تایلند باشید این غذا انواع مختلفی دارد. برای تهیه آن از صدف، میگو و انواع غذاهای دریایی موجود استفاده می‌کنند. از دیگر مواد تشکیل دهنده این غذا می‌توان به گوجه، پیاز و نودل اشاره کرد.

سالاد اسپایسی (Laab)

۲۱ غذای تایلندی

این سالاد مخصوص مناطق شمال شرقی تایلند است. آن را با گوشت، قارچ، نعناع و سایر مواد تهیه می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده آن بسته به جایی که غذا می‌خورید، ممکن است متنوع باشد. گاهی آن را با مرغ و قارچ می‌پزند. این غذا برای کسانی که نمی‌توانند ادویه بخورند، مناسب نیست.

کدو حلوایی تفت داده شده (Pad Phuk Tong)

این غذا یکی از بهترین غذاهای گیاهی تایلندی است. در واقع اگر گیاه‌خوار هستید و بسیاری از غذاهای تایلندی را نمی‌توانید امتحان کنید، این مورد را از دست ندهید. این غذا را معمولا با برنج قهوه‌ای سفارش می‌دهند.

نودل سرخ شده تایلندی (Pad Thai)

نودل سرخ شده تایلندی یکی از غذاهای ملی تایلند است. هر گردشگری که به تایلند سفر می‌کند حتما این غذا را امتحان می‌کند و جزو غذاهایی است که گردشگران تایلند، در رستوران‌ها دنبال آن می‌گردند. این غذا را معمولا با میگو یا مرغ تهیه می‌کنند لی مدل گیاهی آن هم رواج دارد. تقریبا در هر کوچه و خیابان می‌توانید این غذای لذیذ و ارزان را پیدا کنید.

نودل پهن (Pad See Eiw)

این غذا با نوعی نودل عریض تهیه می‌شود که آن را تفت می‌دهند و همراه با سس سویای تیره، مرغ، گوشت و کلم با بروکلی چینی سرو می‌کنند. غذایی لذیذ است و برای کسانی مناسب است که نمی‌توانند غذاهای پرادویه بخورند ولی دوست دارند عطر و طعم غذاهای تایلندی را امتحان کنند.

Pak Boong

این غذا، یکی از سالم‌ترین غذاهای تایلندی است. آن را با گیاهی شبیه به اسفناج تهیه می‌کنند. معمولا سرخ می‌شود و با سس تهیه شده از دانه سویا، سس سویا، سیر، چیلی و... طعم‌دار می‌کنند. این غذا پر عطر و طعم و ترد است و تقریبا همه با هر ذائقه‌ای آن را می‌پسندند.

برنج سرخ شده (Khao Pad)

برنج سرخ شده، ترجمه شده اسم این غذا است. آن را با برنج و تخم مرغ و پیاز تهیه می‌کنند. برای تزیین و طعم دادن به آن از قطعات خیار و انواع چاشنی‌ها و ترشی‌ها استفاده می‌کنند. چاشنی‌ها را متناسب با ذائقه‌ٔ مشتری به غذا اضافه می‌کنند.

ریحان سرخ شده (Pad Krapow)

اسم این غذا ریحان سرخ شده است ولی با گوشت یا مرغ چرخ کرده درست می‌شود. البته برخی انواع آن با توفو تهیه می‌شود. گوشت را با ریحان تایلندی و مقداری زیادی چیلی تفت می‌دهند. این غذ برای کسانی که ادویه دوست ندارند اصلا مناسب نیست. ریحان تایلندی طعمی تند و تیز و فلفلی دارد. وجود چیلی بر تندی این غذا می‌افزاید. البته همیشه می‌توانید از فروشنده‌ها درخواست کنید که ادویه کمتری به غذا بزنند ولی اصل این غذا بسیار تند و پرادویه است. این غذا را با برنج سفید و تخم مرغ نیمرو سرو می‌کنند.

کاری تایلندی (Panang)

این غذا در مقایسه با سایر غذاهای تایلندی، بسیار ملایم‌تر است. به همین دلیل است که در بین گردشگران بسیار محبوب است و حتی آنهایی که نسبت به ادویه‌جات حساسیت دارند، این غذا را امتحان می‌کنند. این غذا معمولا با میگو سرو می‌شود البته مدل گیاهی آن هم وجود دارد و طرفداران زیادی دارد.

کاری سبز (Gaeng Keow Wan)

۲۱ غذای تایلندی

این غذا مخصوص مناطق مرکزی تایلند است. کاری سبز پر ادویه‌ترین غذای تایلندی است. تعادل مناسبی از انواع طعم‌ها در آن حس می‌شود. شیر نارگیل یکی از مواد اولیه تشکیل‌دهنده این غذا است. کاری سبز را با تعدادی از لذیذترین مواد غذایی موجود در تایلند تهیه می‌کنند از جمله چیلی، زنجبیل، بادمجان و البته مقدار زیادی شیر نارگیل. این غذا را با برنج بخارپز شده سرو می‌کنند تا ادویه‌جات آن ملایم‌تر شود.

سوپ نودل کاری نارگیلی

این غذای شمال تایلند نوعی سوپ نودل است که با کاری و خامه نارگیل تهیه می‌شود. آن را با انواع گوشت، مرغ تهیه می‌کنند و حتی مدل گیاهی هم دارد. نودل تخم مرغی را تفت می‌دهند و به غذا اضافه می‌کنند. خردل، موسیر، لیمو و چیلی سرخ شده در روغن از طعم‌دهنده‌های اصلی این غذا است. این غذا، غذایی است که هیچ گردشگری نباید آن را از دست بدهد.

مرغ سرخ شده (Gai Tod)

مرغ سرخ شده غذای اختصاصی تایلندی نیست ولی در تایلند بسیار محبوب است. این غذا را معمولا با مارینه کردن بال و اجزای مختلف مرغ در ادویه‌جات فراوان و آرد برنج و بعد سرخ کردن آن در روغن فراوان، تهیه می‌کنند. برای اینکه عطر و طعم دیگری به غذا بدهند آن را با نوعی سس مخصوص سرو می‌کنند. این غذا به عنوان یک اسنک و غذای سبک، بسیار پرطرفدار است. بعضی از رستوران‌ها آن را با برنج سرو می‌کنند.

سبزیجات سرخ شده (Pad Phak)

این غذا علاوه بر سبزیجات، گوشت هم دارد. تقریبا در همه غذاهای تایلندی، از مواد مختلفی برای ترکیب طعم‌های متفاوت استفاده می‌شود و این غذا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این غذا هم علاوه بر مواد اصلی از انواع ادویه‌ها استفاده می‌شود که طعمی متمایز ترکیبی از شیرینی و شوری و تندی ایجاد می‌کند.

مرغ و بادام هندی (Kai Med Ma Muang)

این غذا علاوه بر اهالی منطقه، مورد توجه گردشگران نیز قرار دارد. برای تهیه‌ آن از مرغ سرخ شده استفاده می‌کنند و ترکیبلت دیگری چون بادام هندی، سس سویا، عسل، پیاز، چیلی، فلفل، قارچ و انواع سبزیجات دارد. غذایی ساده و در عین حال بسیار لذیذ و پر عطر و طعم است.

املت تایلندی (Kai jeow)

این غذا یکی از ساده‌ترین غذاهای تایلندی است. املت تایلندی سرشار از پروتئین است و جزو غذاهایی است که سریع آماده می‌شود. آن را معمولا همراه با برنج یا سس چیلی شیرین سرو می‌کنند. در مناطق مختلف، ممکن است آن را با مواد متفاوتی تهیه کنند ولی همه جا به راحتی پیدا می‌شود.

برنج و انبه (Kao Niew Ma Muang)

اگر دنبال دسر می‌گردید، حتما این دسر لذیذ و ساده را امتحان کنید. به غیر از برنج و انبهٔ رسیده، مواد دیگری چون شیر تغلیظ شده هم دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه