کرواسی را بدون چشیدن این غذاها ترک نکنید

امید جعفری
امید جعفری سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
کرواسی را بدون چشیدن این غذاها ترک نکنید

کرواسی، کشوری که گردشگری حرف اول را در آن می‌زند، بی‌شک غذاهای خوشمزه دریایی و گوشتی خواهد داشت، غذاهایی با گوشت بره تا ماهی مرکب و هشت‌پا.

کرواسی با نام جمهوری کرواسی، کشوری در جنوب اروپا، است که در همسایگی کشورهای اسلوونی و مجارستان قرار دارد. پایتخت این کشور زاگرب است. توریسم منبع درآمد اصلی این کشور است و حدود ۲۰ درصد از کل تولیدات اقتصادی این کشور را در بر می‌گیرد. کرواسی کشوری است که از یک سمت به دریا چسبیده و در آن غذاهای دریایی تازه‌ای می‌توانید پیدا کنید علاوه بر این مردم کرواسی علاقه شدیدی به گوشت دارد. غذاهایی در کرواسی پخته می‌شود که اگر فراموش کنید و نخورید، مجبور هستید تا دوباره برای تجربه آن به این کشور سفر کنید. در ادامه به معرفی چند غذای لذیذ از کرواسی خواهیم پرداخت.

پنیر پگ و ژامبون مخصوص کرواسی

پنیر پگ و ژامبون مخصوص کرواسی

مواد تشکیل‌دهنده این غذا، همگی مخصوص کرواسی هستند، پنیر پگ، پنیر مخصوصی است که از جزیره پگ به دست می‌آید و ژامبون آن گوشت نمک‌سود شده در هوای آزاد کرواسی است. ترکیب این دو در کنار مقدار زیادی روغن‌ زیتون برای خوشمزگی، چیزی کم ندارد. این غذا در همه رستوران‌های کرواسی از شهر تا روستا وجود دارد؛ اما بهترین جایی که می‌توانید این غذا را میل کنید، جزیره پگ است، جایی که گوسفندان در آنجا از علف‌های کوهی همانند رزماری تغذیه می‌کنند و گوشت خوشمزه‌ای دارند. گوشت مورد استفاده در این غذا که به ژامبون کرواسی معروف است، پس از نمک‌سود شدن به‌همراه شیر میش، در معرض هوای آزاد قرار می‌گیرد تا خشک شود.

سالاد هشت‌پا

ریزوتو سیاه (Black risotto)

این سالاد را می‌توانید برای شام سبک تابستانی یا پیش غذا هنگام ناهار خودتان در رستوران‌ نزدیک دریا سفارش دهید. سالاد هشت‌پا، ترکیبی از گوشت تازه هشت‌پا به‌همراه پیاز سرخ‌شده، جعفری، روغن‌ زیتون و سرکه است. برخی از رستوران ها بر اساس منو خودشان مواد دیگری برای خوشمزه شدن به آن اضافه می‌کنند. رستوران‌های کنار دریا جایی است که می‌توانید این سالاد را با روش‌های طبخ مختلف همانند سرخ شدن با گوجه‌فرنگی و کاکائو یا سیب‌زمینی امتحان کنید.

ریزوتو سیاه (Black risotto)

سالاد اختاپوس

این غذا با برنج، ماهی مرکب، جوهر ماهی مرکب، پیاز، سیر، روغن پخته می‌شود. غذای به‌علت استفاده از جوهر ماهی مرکب، سیاه رنگ است. این غذا را در منو همه رستوران‌های کنار ساحل می‌توانید پیدا کنید. اگر دوست دارید که مزه تازه‌ای از این غذا را امتحان کنید، بهتر است در زمان صید به رستوران نزدیک دریا بروید و در هنگام سفارش دقت داشته باشید که در کنار ماهی مرکب، میگو و صدف هم سرو شود.

پاستا به‌همراه ترفل (نوعی قارچ)

پاستا به همراه ترفل (نوعی قارچ)

این قارچ در رنگ‌های سیاه و سفید، داخل جنگل بلوط کرواسی به فراوانی یافت می‌شود. طعم تند آن باعث شده است که این قارچ به‌عنوان ادویه در سس بیشتر غذاها استفاده شود. از جمله برای سس خامه‌ای پاستا که یکی از غذاهای محبوب مردم دنیا است. تخصص مردم کرواسی تهیه کردن ماست مخصوصی به‌همراه این قارچ است. برای خوردن پاستا با سس اصیل ترفل، بهتر است که به‌سمت مناطق جنگلی و روستاهای مجاور شهر محل اقامتتان بروید. همیشه مواد اولیه تازه در این رستوران‌ها عرضه می‌شود. نوش جان.

برود (Brudet)

پاستا به همراه ترفل (نوعی قارچ)

این غذا بستگی به‌جایی که در آن هستید ممکن است، نوشتاری متفاوت همانند Brodet یا Brujet داشته باشد. این غذا دریای، ترکیبی از ماهی، پیاز و گوجه‌فرنگی به‌همراه سس مخصوص است که به‌همراه گیاهان دریایی سرو می‌شود. همان طور که نوشتار متفاوت وجود دارد، شیوه طبخ متفاوت هم وجود دارد. در بعضی از رستوران‌ها ماهی به‌همراه سیب‌زمینی، پیاز و سس مخصوص تندی پخته می‌شود. بستگی به محل اقامتتان می‌توانید انواع مختلفی از این غذا را پیدا کنید. در جزایر معمولا غذا به‌همراه تکه های پخته‌شده‌ای از خرچنگ و دیگر موجودات دریای، در هتل‌ معمولا به‌همراه فلفل، مارمالادهای کرواسی یا در رستوران‌های سطح شهر به‌همراه لوبیا سرو می‌شود.

میگو به روش بوزارو (buzaru)

میگو به روش بوزارو (buzaru)

سرخ کردن میگو کامل تازه به‌همراه مقدار زیادی سس زیتون، فلفل، سیر سرخ‌شده، گوجه‌فرنگی خردشده و یک سس مخصوص کرواسیایی را روش پخت بوزارو می‌نامند که طعم خوشمزه‌ای به میگو می‌دهد. سس دیگری پس از پخته شدن در کنار غذا به شما داده می‌شود که با هویج تازه، نان خردشده است. مثل دیگر غذاهای دریایی، به شما توصیه می‌کنیم در ساحل این غذا را میل کنید. رستوران‌هایی وجود دارند که در مقابل خود شما، میگو را از آب میگیرند و سرخ می‌کنند.

ماهی تازه

میگو به روش بوزارو (buzaru)

در رستوران‌های کرواسی می‌توانید ماهی خودتان را از میان ماهی‌های موجود در حوض رستوران‌های ساحلی انتخاب کنید. پس از انتخاب شما، ماهی وزن می‌شود و به‌سمت پخته شدن می‌رود. ماهی تمیز می‌شود، با سس آب‌لیمو، روغن‌ زیتون، لیمو تازه سرخ می‌شود و به‌همراه مواد دیگر برای شما دوباره باز می‌شود. سس خاصی با ماست و سیب‌زمینی وجود دارد که آن را از دست ندهید. قیمت غذا با ماهی تازه به‌علت وجود واسطه‌های زیاد گران است، بهتر است به رستورانی بروید که صاحبش ماهیگیر باشد یا حوض ماهی داشته باشد. در جزایر کرواسی، ده‌ها رستوران با این ویژگی وجود دارد.

دلمه‌ای به نام سارما (Sarma)

دلمه‌ای به نام سارما (Sarma)

برخلاف غذاهای دریایی کرواسی که منشا ونیزی دارند، این غذا به دست عثمانی‌هایی که زمانی در این منطقه حضور داشته‌اند به یادگار مانده است. تنها تفاوت این غذا با نوع اصلی آن که دلمه برگ نام دارد، استفاده از برگ کلم به‌جای برگ است. این غذا در فصل‌های سرد سرو می‌شود و در منو رستوران‌های شهر به‌عنوان دسر به فروش می‌رسد. کنار غذا معمولا می‌تواند سیب‌زمینی یا سبزیجات باشد.

بره کباب

بره کباب

این غذا، یک غذای همه‌پسند است که در بیشتر رستوران‌ها، بره کاملی را روی زغال تفت می‌دهند. بره کباب در غذاخوری‌های کنار جاده کرواسی هم وجود دارد ولی با قیمت‌های کمتر. برای خوردن غذایی بامزه واقعی، پیشنهاد می‌کنیم که به رستوران‌ جزیره‌ای بروید. این جزیره‌ها بره های سالم‌تری نسبت به شهر دارند و معمولا غذایی که بره از آن مصرف کرده است، طبیعی و بدون افزودنی‌های صنعتی است.

پیکا (Peka)

پیکا (Peka)

ظرف‌های سفالی به‌همراه درهای آهنی مخصوص، برای پختن این غذا وجود دارد. مواد تشکیل‌دهنده غذا، گوشت گوسفند یا هشت‌پا است. گوشت به‌همراه افزودنی‌هایی همانند سیب‌زمینی، سبزیجات درون این ظرف‌ها ریخته می‌شوند و سپس زیر زغال قرار می‌گیرد تا به‌صورت آرام پخته شود. پکا غذای پرطرفداری است و گاهی لازم است که یک روز قبل‌تر این غذا را سفارش دهید و روز بعد بخورید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه