غذاهای محلی هامبورگ آلمان، تجربه دنیای متفاوتی از طعم‌ها

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار چهار شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
غذاهای محلی هامبورگ آلمان، تجربه دنیای متفاوتی از طعم‌ها

در سفر به هامبورگ آلمان و گشت و گذار در جاذبه‌های گردشگری این شهر، غذاهای محلی این شهر را فراموش نکنید. بیشتر غذاهای هامبورگ، غذاهای شمال آلمان نیز هستند.

هنگام فکر کردن به غذاهای سنتی هامبورگ، بسیاری از ما ناخودآگاه یاد سوسیس و شیکلزل، کالباس کلم و سبزیجات، همراه با نوشیدنی‌های بی‌نظیر می‌افتیم. در واقع، این غذاها و دیگر غذاها معمولا به عنوان غذای آلمانی در سراسر جهان سرو می‌شوند و بیشتر نمونه‌هایی از غذاهای جنوب آلمان هستند. هنگام بازدید از بندر هامبورگ، این هشت غذا را امتحان کنید تا با بهترین غذاهای سنتی شمال آلمان آشنا شوید.

فیشبرتچن (Fischbrotchen)

غذاهای محلی خوشمزه هامبورگ، آلمان

برشی دایره‌ای از ماهی هومبل، میان وعده‌ای بسیار دوست‌داشتنی است. این ساندویچ‌ها معمولا با شاه ماهی ترش (بیسمارکینگ) یا شاه ماهی (ماتجس)، برخی اوقات با پیاز، ترشی و سس رمولدا تهیه می‌شود.

اما غذاهای مختلفی می‌توان با به کارگیری مواد غذایی متفاوت تهیه کرد. شما می‌توانید ماهي سرخ‌شده يا ترد شده، ميگوی دريای شمالی يا خرچنگ را با این غذا سرو کنید. خوردن فیچرتن در حالی که از مناظر رودخانه آلپ یا نوازش باد دریای شمالی بر چهره خود لذت می‌برید، بسیار شگفت‌انگیز است.

فینکودر اسکول (Finkenwerder Scholle)

غذاهای محلی خوشمزه هامبورگ، آلمان

این غذای ماهی سنتی بر اساس نام منطقه‌ای در هامبورگ نام‌گذاری شده است که بعدها به یک روستای ماهیگیری تبدیل شد. پلایسه (چوله) پخته شده یا با بیکن، پیاز و میگوی دریای شمال طبخ می‌شود.

پلایسه یکی از ماهی‌های خوراکی است که در شمال آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان عنصر اصلی در غذاهای ماهی و چیپس به شمار می‌رود. این روزها، تعداد پلایسه‌ها در چندین دریاچه کم شده است، اما در خیابان‌های Finkenwerder وجود داشته و شما می‌توانید رستوران‌های زیادی را که این غذای عالی را می‌پزند، پیدا کنید.

لاکوسوس (Labskaus)

غذاهای محلی خوشمزه هامبورگ، آلمان

اگر می‌خواهید طعم غذای ملوانان و مسافرین دریایی را بچشید، از لاکیوس نگذرید. این غذا از گوشت گاو نمک زده شده، سیب‌زمینی پخت شده و پیاز درست می‌شود.

این غذا با گوشت‌های ترش، خرچنگ ترش، شاه ماهی و تخم‌مرغ سرخ شده، به طور معمول به عنوان یکی از پرطرفدارترین غذاها شناخته شده است. تنوع این وعده غذایی در سراسر اسکاندیناوی و حتی در لیورپول، انگلستان یافت می‌شود که البته در آنجا «اسکوس»  نامیده می‌شود. درست است که لاکوسوس چیزی جز یک غذای عجیب و غریب نیست، اما امتحان آن ارزشش را داشته و طعم‌های خوشمزه آن شما را غافلگیر می‌کنند.

گرونکوهل (Grünkohl)

غذاهای محلی خوشمزه هامبورگ، آلمان

در سراسر زمستان، کلم بروکلی آلمانی به نام گرونکوهل، در سراسر آلمان شمالی سرو شده و به عنوان یکی از غذاهای عالی سالم معرفی می‌شود. برای طبخ این غذا، کلم برای چند ساعت خیس شده و با گوشت دو طرف دودی شده، یک یا دو نوع سوسیس، و همچنین سیب‌زمینی آب‌پز یا سرخ شده سرو می‌شود.

فصل کلم بروکلی در اوایل زمستان آغاز می‌شود و اغلب گروه‌های دوستانه یا همکاران آن را جشن گرفته و یک تور کلی کباب به نام «کولفهارت» برگزار می‌کنند. به طور خلاصه، افراد در این تورها چند ساعت مشغول سرگرمی و نوشیدن انوع نوشیدنی‌ها بوده و روز را در یک رستوران با خوردن گرونکوهل به پایان می‌رسانند، این وعده غذایی می‌تواند تا صبح آن‌ها را سرپا نگه داشته تا به رقص و شادی بپردازند.

سوپ اصل (Aalsuppe)

غذاهای محلی خوشمزه هامبورگ، آلمان

قدیمی‌ترین دستورالعمل سوپ ماهی هامبورگ، مربوط به یک کتاب آشپزی نوشته شده در سال ۱۷۸۸ است. بعضی ادعا می‌کنند که در روش سنتی تهیه این غذا، از ماهی استفاده نمی‌شود، بلکه این غذا از انواع چاشنی‌ها ساخته می‌شود.

امروزه این سوپ به شکل شیرین و ترش با آب گوشت، گوشت گاو خشک‌شده، سبزیجات، میوه پخته و کوفته، و همچنین برخی از قارچ‌ها پخته می‌شود. برخی ادعا می‌کنند که طبخ این غذا مهمان‌های شهر را گیج و متحیر می‌کند. این سوپ معمولا به عنوان یک غذای اصلی به شمار می‌رود.

بلغور قرمز (Rote Grutze)

غذاهای محلی خوشمزه هامبورگ، آلمان

هر وقت از نمونه‌های ماهی دلخواه و غذاهای گوشتی به اندازه کافی چشیدید، نوبت آن فرا می‌رسد تا برخی از غذاهای محلی شیرین را امتحان کنید، مثلا Rote Grutze که از توت‌های قرمز تابستانی و شیر تهیه شده و با سس وانیل یا بستنی سرو می‌شود.

این غذا توسط دانمارکی‌ها به این منطقه آورده شد، اما به یکی از اساسی‌ترین غذاهای شمال آلمان تبدیل شده است. در حالی که شکل سنتی این غذای میوه‌ای قرمز است، اما انواع سبز، زرد و آبی آن نیز در منوی برخی از کافه‌ها و رستوران‌ها یافت می‌شود.

فرانتبرتچن (Franzbrotchen)

غذاهای محلی خوشمزه هامبورگ، آلمان

نوع ویژه محلی فرانتبرتچن، به معنای واقعی کلمه، یک رولت فرانسوی است. شما این شیرینی‌های شیرین را که با مقدار زیادی کره و دارچین تهیه شده‌اند، در هیچ شهر دیگری به جز هامبورگ و شهرهای اطراف آن، پیدا نمی‌کنید.

همانطور که داستان‌های نقل‌شده بیان می‌کنند، تهیه این شیرینی توسط کریستال فرانسوی در طول اشغال هامبورگ توسط نیروهای ناپلئون در قرن ۱۹ انجام گرفته است. این شیرینی در روش سنتی فقط با شکر و دارچین ساخته می‌شود، اما امروزه بسیاری از نانوایی‌ها انواع مختلف فرانتبرتچن را می‌پزند، به عنوان مثال با مارسیپان، شکلات یا دانه کدو تنبل.

قهوه بو داده تازه (Freshly roasted coffee)

غذاهای محلی خوشمزه هامبورگ، آلمان

قهوه و شهر هامبورگ در طی قرن‌ها روابطی صمیمانه داشته‌اند. به واسطه بندر هامبورگ، از پایان قرن نوزدهم، این شهر بزرگ‌ترین بازار قهوه در جهان شده است. در این شهر، قهوه‌خانه‌های مشهور تچیبو و J. J. داربوون تاسیس شده‌اند.

امروزه انبارهای منطقه اسپیچرستد بزرگ‌ترین مکان تجاری قهوه در سراسر جهان به شمار می‌روند. بیش از سه قرن از افتتاح اولین قهوه‌خانه‌ها در هامبورگ می‌گذرد و این شهر باکیفیت و عالی‌ترین قهوه‌های جاوا را ارائه می‌دهد، حتی قهوه خورترین افراد هم از آمدن به این شهر و خوردن قهوه‌های این شهر پشیمان نخواهند شد.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه