غذاهای محلی لندن؛ از چیپس و ماهی تا پنیرهای محلی

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی سه شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
غذاهای محلی لندن؛ از چیپس و ماهی تا پنیرهای محلی

غذاهای محلی لندن را بیشتر با چیپس و ماهی می‌شناسند. اما این شهر غذاهای خوشمزه دیگری نیز دارد که در این مقاله به معرفی آن‌ها می پردازیم. با کجارو همراه باشید.

آشپزی انگلیسی نیز مانند هر آشپزی دیگری سبک و سیاق خاص خود را دارد. برخی غذاها مانند نان و پنیر، گوشت‌ها به صورت بریان‌شده، خورشتی یا پای، سبزیجات آب‌پز یا خورشتی و ماهی‌های آب‌های شیرین و شور ریشه در تاریخ دارند. کتاب آشپزی Forme of Cury متعلق به قرن ۱۴ طرز تهیه همه این غذاها را توضیح داده است. آشپزی انگلیسی از قرون وسطی (قرن ۵) تحت تاثیر مواد اولیه خارجی قرار گرفت. به عنوان مثال ادویه کاری با دستور پخت مرغ کاری توسط هانا گلاس از هند وارد آشپزی انگلیس شد.در دوران ویکتوریا آشپزی فرانسوی، و بعد از جنگ جهانی دوم آشپزی ایتالیایی، چینی و تایلندی تاثیر فراوانی بر غذاهای این کشور نهادند.

ماهی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده (چیپس)

چیپس و ماهی

ماهی و چیپس یکی از اصیل‌ترین غذاهای انگلیسی است و همان‌طور که از نامش پیدا است از ماهی و سیب‌زمینی تهیه می‌شود. برای تهیه، فیله ماهی سنگسر یا هر ماهی دیگر را در خمیر نانوایی خوابانده سپس در روغن زیاد سرخ می‌کنند. سیب‌زمینی‌ها را نیز به صورت خلالی درشت خرد و سرخ می کنند. این غذا به دلیل روغن (چربی) فراوان به افراد بیمار توصیه نمی‌شود.

این غذا به طور سنتی با نخودفرنگی، نمک و سرکه خورده می‌شود.

  • رستوران پیشنهادی: رستوران‌های Poppy’s، Shoreditch و Camden.

بیشتر بخوانید:

کباب یکشنبه با پودینگ یورکشر (Sunday Roast with Yorkshire Pudding)

کباب یکشنبه با پودینگ یورکشر

انگلیسی‌ها ساندی روست یا کباب یکشنبه را روزهای یکشنبه می‌خورند. این غذا از گوشت کبابی و سیب‌زمینی کبابی تهیه می‌شود و آن را همراه با پودینگ یورکشر، سوسیس، سبزیجات (زردک، ذرت شیرین، کلم دکمه‌ای، لوبیا قرمز، نخودفرنگی، هویج و بروکلی) و سس گریوی سرو می‌کنند. برای تهیه کباب از انواع گوشت بوقلمون، گوساله، مرغ و بره می‌توان استفاده کرد.

پودینگ یورکشر (پودینگی کاملا انگلیسی) از خمیرابه تخم‌مرغ، آرد، شیر یا آب تهیه می‌شود. این پودینگ همراه همیشگی کباب یکشنبه است.

  • رستوران‌های پیشنهادی: The Three Stages، Kennington، The Windsor Castle، Notting Hill، Anchor & Hope و Waterloo.

بیشتر بخوانید:

اتون مس (Eton mess)

اتون مس

اتون مس دسری آسان و خوشمزه است که نام خود را از نام مدرسه پسرانه‌ای اتون گرفته است. این دسر اصالتا از ترکیب توت‌فرنگی، مرنگ (ترکیب سفیده تخم‌مرغ و شکر) و خامه زده‌شده غلیظ تهیه می‌شود. گاهی به جای توت‌فرنگی از میوه‌های دیگر و از بستنی به جای خامه استفاده می‌کنند.

  • رستوران‌های پیشنهادی: The National Cafe و The National Gallery.

بیشتر بخوانید:

پای و پوره (Pie and mash)

پای و پوره

پای و پوره اصالتا غذای قشر کارگر لندن است  که تا به امروز راه طولانی را از یک استیک ساده با لوبیا تا طرز تهیه‌های مختلف امروزی آن پیموده است. همانطور که گفته شد این غذا طرز تهیه‌های فراوانی دارد اما معمولا گوشت ریزشده گاو را همراه با پوره سیب‌زمینی و سس سرو می کنند.

  • رستوران‌ پیشنهادی: Pleminister

بیشتر بخوانید:

بنگرز و پوره (Bangers and mash)

بنگرز و پوره

بنگرز و پوره که به سوسیس و پوره نیز معروف است (همانطور که پیدا است) از سوسیس و پوره سیب‌زمینی تهیه می‌شود. این سوسیس یک سوسیس مخصوص تهیه شده از گوشت بره یا گوساله یا سوسیس کامبرلند است. این غذا را معمولا با سس، پیاز سرخ‌شده و نخودفرنگی سرو می‌کنند.

  • رستوران‌های پیشنهادی: Mother Mash، Leadenhall و Soho.

بیشتر بخوانید:

صدف راه‌راه (Cockles)

صدف راه راه

صدف راه‌راه معمولا در شهرهای ساحلی به وفور یافت می‌شود. صدف‌ها را (که بیشتر به عنوان میان‌وعده یا غذای خیابانی به شمار می‌روند) می‌جوشانند سپس با سرکه و فلفل سفید طعم‌دار می‌کنند. امروزه صدف‌ها را به صورت شور (یا ترشی) در شیشه یا در پاکت با دو چنگال به صورت آماده می‌فروشند.

  • رستوران پیشنهادی: بازار بورو (Borough market)

صبحانه کامل انگلیسی (Full English Breakfast)

صبحانه انگلیسی

این صبحانه کامل معمولا شامل بیکن، تخم‌مرغ سرخ‌شده، تنگاب‌پز (تخم‌مرغ را با آب و سرکه سفید می‌جوشانند) یا هم‌زده، گوجه سرخ‌شده یا کبابی، قارچ سرخ‌شده، نان تست با کره و سوسیس است. علاوه بر این موارد گاهی پودینگ سیاه (بیشتر در اسکاتلند)، لوبیای پخته‌شده، سبزیجات و سیب‌زمینی نیز به صبحانه اضافه می‌شود. این میز صبحانه با یک فنجان چای یا قهوه تکمیل می‌شود.

  • رستوران پیشنهادی: Breakfast Club

پودینگ استیکی تافی (Sticky toffee pudding)

پودینگ استیکی تافی

پودینگ استیکی تافی دسری خوشمزه و اصالتا اسکاتلندی است. این دسر از کیک اسفنجی خیس با خرمای ریزشده تهیه می‌شود که در آخر روی آن را با سس تافی می‌پوشانند و با کاستارد یا بستنی وانیلی سرو می‌کنند.

  • رستوران‌های پیشنهادی: The Queens Arms، Kensington، The Holly Bush و Hampstead.

چای عصرگاهی (Afternoon Tea)

چای عصرگاهی

یکی از رسوم اصیل انگلیسی نوشیدن چای عصرگاهی است. این چای با ساندویچ‌های کوچک (انگشتی)، کلوچه‌های مربا یا خامه‌ای، همچنین شیرینی همراه است. بنابراین تجربه این سنت و نوشیدن این چای عصرگاهی حدود دو ساعت شما را مشغول نگه می‌دارد.

  • رستوران‌های پیشنهادی: Fortnum & Mason’s Dlamond Jublee Tea Salon و Plccadilly.

بیف ویلینگتن (Beef Wellington)

بیف ویلینگتن

بیف ویلینگتون نوعی غذای آماده است که از قرار دادن گوشت گاو درون خمیر پاته، (سپس درون) موادی متشکل از قارچ، پیاز، موسیر، سبزیجاتی چون زعتر و جعفری تازه و نهایتا درون خمیر هزارلا تهیه می‌شود. برای عطر و طعم بهتر به آن فلفل فرنگی و زنجبیل اضافه می‌کنند. برای تازه و مرطوب ماندن این غذا را در کرپ (پنکیک‌های بسیار نازک) نگهداری می‌کنند.

  • رستوران پیشنهادی: Simpsons on the Strand

سیب‌زمینی کبابی (Baked or Jacket Potato)

سیب زمینی

این سیب‌زمینی یکی از غذاهای مورد علاقه انگلیسی‌ها است. برای تهیه سیب ‌مینی را روی شعله گاز می‌پزند تا پوست آن ترد و شکننده شود. سپس آن را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و بین آن کره یا هر مواد دیگری (چون تن ماهی، پنیر و لوبیا، پنیر و سالاد کلم یا سس مایونز) می‌ریزند. بسیاری از ون‌ها در خیابان‌ها این غذا را به صورت داغ می‌فروشند.

پلامنز لانچ (Ploughman’s Lunch)

پلومنز لانچ

پلامنز نوعی غذای گوشتی سرد، تهیه شده از پنیر چدار، خیارشور و همبرگر است که گاهی با سیب، پیاز، تخم‌مرغ، سالاد و نان تست همراه است.

پنیرهای محلی

پنیرهای انگلیسی

انگلیس تاریخ دور و درازی در تهیه پنیر داشته است و امروزه دارای بیش از ۷۰۰ نوع پنیر است. با اینکه لندن منبع اصلی تهیه این پنیرها نیست اما تمام پنیرها در این شهر به فروش می‌رسند.

  • مغازه پیشنهادی: Neal’s Yard Dairy دارای چندین شعبه است که یکی از آن‌ها در نزدیکی بازار بورو است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه