راهنمای سفر به لهستان

لهستان، کشوری در مرکز اروپا و پایتخت آن ورشو است. بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا این کشور را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. با راهنمای سفر به لهستان، همراه کجارو باشید.

درباره لهستان بیشتر بخوانید:

معرفی لهستان

اطلاعات ضروری لهستان

آب‌ و‌ هوای لهستان

بهترین زمان سفر به لهستان

هزینه‌ های سفر به لهستان

جاهای دیدنی لهستان

رژیم غذایی در لهستان

معرفی لهستان

چشم‌اندازی از لهستان

عکس از blog.wego.com (عکاس: نامشخص)

لهستان با تاریخ پرفراز و نشیب و ۱۴ اثر تاریخی ارزشمندش که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، یکی از مقصدهای گردشگری جذابی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. بیشتر گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند، معمولا به کراکوف سر می‌زنند و یک روز هم در ورشو می‌مانند و به خانه‌ خود برمی‌گردند. افراد کمی پیدا می‌شوند که چند روزی را کامل در این کشور به گشت‌وگذار مشغول شوند و از بخش‌های مختلف این کشور و جنبه‌های مختلف زندگی در آن دیدن کنند. در صورتی که لهستان جاذبه‌های متعددی برای عرضه به گردشگران دارد؛ از پارک‌های زیبا گرفته تا محله‌های تاریخی، غذاهای لذیذ و سواحل خلوت.

لهستان کشوری با جاذبه‌های تاریخی زیبا و طبیعتی که ارزش آن را دارد تا این کشور دیدنی را به‌عنوان مقصد سفری چندروزه انتخاب کنید. در ادامه با این کشور تاریخی بیشتر آشنا می‌شویم.

اطلاعات ضروری لهستان

اختلاف ساعت با تهران

پایتخت لهستان در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +2 قرار دارد و دو و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

لهستانی

واحد پول

زلوتی (Złoty (PLN))

نوع برق شهری

برق شهری در لهستان ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع E است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز برق نوع E

عکس از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۴۸

شماره‌های اضطراری

شماره اضطراری عمومی در لهستان ۱۱۲ است. البته شماره‌های اضطراری قدیمی هنوز هم فعال هستند:

آمبولانس: ۹۹۹

پلیس: ۹۹۷

آتش‌نشانی: ۹۹۸

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

    فرودگاه ایگناسی یان پادرفسکی بیدگوشچ

    فرودگاه گدایسک لخ والسا

    فرودگاه بین‌المللی کاتوویتس

    کراکوف – فرودگاه بین‌المللی جان پل دوم - بالیس

    فرودگاه لودز لوبلینک

    فرودگاه پوزنان - لاویکا

    فرودگاه رزسزاوشو-جسینکا

    فرودگاه سولیدارنوشج شچچن - جولینیو

    فرودگاه شوپن ورشو

    ورشو - فرودگاه وارساو مادلن

    وروتسواف – فرودگاه وروتسواف کوپرنیکوس

آب‌ و‌ هوای لهستان

زمستان در لهستان

عکس از وب‌سایت clairesfootsteps.com (عکاس: نامشخص)

آب‌وهوای لهستان، معتدل است و زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های گرم دارد. از طرف غرب، جریان‌های هوای اقیانوسی، از طرف اسکاندیناوی و روسیه جریان هوای قطبی و از طرف جنوب جریان هوای گرم و نیمه گرمسیری، آب‌وهوای این کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

در فصل زمستان جبهه‌ هوای قطبی قاره‌ای غالب می‌شود و سرما و یخبندان را به‌دنبال دارد. دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و بارش سنگین برف هم به وقوع می‌پیوندد. اواخر تابستان و در ماه‌های پاییزی، آب‌وهوای این کشور تحت‌تاثیر توده هوای گرم و نیمه‌گرمسیری قرار می‌گیرد که روزهای گرم را به‌دنبال دارد. میانگین بارش سالانه در لهستان بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌متر است که ۵ تا ۲۰ درصد آن را برف تشکیل می‌دهد.

بیشترین میزان روزهای آفتابی در فصل تابستان در سواحل بالتیک و در زمستان در کوهستان Carpathian است. در نواحی کوهستانی در تمام طول سال، آب‌وهوا به میزان ارتفاع بستگی دارد. میانگین دمای هوا در ورشو در فصل تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه و در زمستان بین صفر تا منفی ۵ درجه‌ سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به لهستان

طبیعت لهستان در بهار

عکس از وب‌سایت keytopoland.com (عکاس: نامشخص)

بهار بهترین فصل برای سفر به لهستان است. در این فصل می‌توانید در نواحی کوهستانی، پیاده‌گردی در طبیعت را تجربه کنید در حالی که گل‌ها و شکوفه‌ها، زمین را زینت داده‌اند. البته احتمال بارش باران هم وجود دارد. تابستان، فصل شلوغ گردشگری در لهستان است. روزهای آفتابی متعددی به‌خصوص در نواحی ساحلی دریای بالتیک وجود دارد جایی که گردشگاه‌های تفریحی آن از ژوئن تا اوت بسیار شلوغ هستند و میانگین دمای هوا در حدود ۲۴ درجه‌ سانتی‌گراد است.

اگر می‌خواهید تجربه‌ای کامل از سفر به لهستان داشته باشید و رویدادهای مختلف را تجربه کنید، بهتر است که در فصل پاییز به این کشور سفر کنید. در این فصل، رویدادهای فرهنگی متعددی برگزار می‌شوند و قیمت هتل‌ های لهستان کاهش پیدا می‌کنند.

در نواحی حومه‌ شهرها و در مناطق روستایی می‌توانید اکتبر طلایی لهستان را تجربه کنید و سفری خاطره‌انگیز داشته باشید. در این زمان از سال، درختان و نواحی جنگلی در زیباترین حالت خود قرار دارند و البته هوا به‌اندازه‌ کافی گرم هست و مجبور نیستید لباس گرم بپوشید.

در فصل زمستان، دمای هوا به سرعت کاهش می‌یابد. بادهای سرد سیبری بخش زیادی از این کشور را در بر می‌گیرند و در حدود یک تا سه ماه از سال، بخش‌های زیادی از این کشور پوشیده از برف است. در نواحی جنوبی این کشور، اسکی‌بازان و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی می‌توانند از این فرصت عالی برای لذت بردن از طبیعت استفاده کنند. در اواسط دسامبر، دامنه‌های Tatras و سایر کوهستان‌های مرزی، میزبان تعداد زیادی از گردشگران است.

هزینه‌ های سفر به لهستان

هزینه‌ اقامت

Ginger ApartHostel لهستان

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

با مبلغی در حدود شبی ۲۵ زلوتی می‌توانید در خوابگاه‌های ۱۲ تخته‌ هاستل‌ها اقامت کنید. هزینه‌ تخت‌خواب در خوابگاه‌های ۴ تا ۶ تخته، شبی ۴۵ زلوتی است. اتاق‌های خصوصی هاستل‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ زلوتی هزینه دارند و این قیمت بسته به شهر مقصد، متغیر است. معمولا همه‌ هاستل‌ها وای‌فای رایگان دارند اما تعداد کمی از آن‌ها صبحانه‌ رایگان هم می‌دهند. بیشتر هاستل‌ها آشپزخانه دارند بنابراین با اقامت در این هاستل‌ها می‌توانید خودتان آشپزی کنید.

اگر همراه‌تان چادر مسافرتی دارید، در سراسر این کشور اردوگاه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها چادر بزنید. برای استفاده از این اردوگاه‌ها و امکانات آن‌ها شبی ۲۵ تا ۶۰ زلوتی باید بپردازید.

هزینه‌ اقامت در هتل‌های ارزان شبی ۱۱۰ تا ۲۵۰ زلوتی است. استفاده از خدمات سایت Airbnb و کرایه اتاق هم در شهرهای بزرگ‌تر رواج دارد البته تعداد اماکن اقامتی آن محدود است. برای اقامتگاه‌های اشتراکی به‌طور میانگین باید شبی ۹۵ زلوتی بپردازید. کرایه‌ یک آپارتمان کامل در حدود شبی ۱۵۰ زلوتی هزینه دارد.

هزینه‌ غذا

غذاهای ارزان در لهستان

عکس از وب‌سایت pyszne.pl (عکاس: نامشخص)

درمجموع، همه‌ چیز در لهستان قیمت‌های معقول و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. با وجود این اگر می‌خواهید بیرون غذا بخورید و در عین حال زیاد هزینه نکنید، غذا خوردن در کافه‌ها و رستوران‌های محلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یک وعده غذای ارزان را در این رستوران‌ها و کافه‌تریاها می‌توانید با ۲۵ زلوتی بخرید. در واقع این رستوران‌ها بهترین مکان برای خوردن یک وعده غذای خوب در لهستان هستند. اگر دنبال فست فود، پیتزا، انواع ساندویچ و برگر هستید، به‌ازای هر وعده باید ۲۰ زلوتی بپردازید.

یک وعده غذای میان‌رده در یکی از رستوران های لهستان با سرویس میز، همراه با نوشیدنی ۶۰ زلوتی هزینه دارد. اگر بخواهید خودتان آشپزی کنید، برای خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته باید بین ۸۰ تا ۱۰۰ زلوتی بپردازید. این هزینه شامل مواد غذایی ضروری مثل برنج، پاستا، سبزیجات، نان، مرغ و... است.

هزینه حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در لهستان

عکس از وب‌سایت study.gov.pl (عکاس: نامشخص)

لهستان سیستم ریلی مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. هزینه‌ سفر سه ساعته از کراکوف به ورشو ۴۵ زلوتی است. سفر ۵ ساعته از ورشو به گدانسک، ۶۵ زلوتی هزینه دارد. بلیط‌های تک‌سفره‌ اتوبوس‌های محلی در نواحی مرکزی به‌طور میانگین ۴ زلوتی هزینه دارند.

در شهرهای بزرگ بلیط‌های یک روزه را می‌توانید با پرداخت ۲۰ زلوتی بخرید. کرایه تاکسی‌ها از ۶ تا ۸ زلوتی شروع می‌شود و بسیار مقرون به‌صرفه است. ولی اگر بخواهید در طول شب سفر کنید یا به نواحی حومه‌ شهر سفر کنید باید دوبرابر بپردازید.

هزینه فعالیت‌های تفریحی

هزینه‌ بازدید از جاذبه‌های گردشگری، متفاوت است اما برای بیشتر جاذبه‌ها و موزه‌ها باید بین ۱۰ تا ۴۰ زلوتی بپردازید. بازدید از اردوگاه آشویتس رایگان است اما اگر بخواهید گروهی از آن بازدید کنید، باید یک راهنما استخدام کنید تا شما را راهنمایی کند. برای بازدیدکنندگان انفرادی هزینه‌ راهنما در حدود ۳۰ تا ۴۰ زلوتی است. لهستان بیش از ۲۰ پارک ملی دارد که ورودی آن‌ها برای هر نفر، کمتر از ۱۰ زلوتی است.

میانگین هزینه‌ روزانه‌ پیشنهادی: ۱۲۰ تا ۱۸۰ زلوتی

البته این مقدار در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید و بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکات زیر می‌توانید هزینه‌های سفرتان را باز هم کاهش دهید اما اگر بخواهید سفری لوکس یا میان‌رده را تجربه کنید باید بیشتر از این هزینه کنید.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در کافه‌تریا غذا بخورید

کافه‌های لهستان

عکس از وب‌سایت sprudge.com (عکاس: نامشخص)

در کافه‌تریاهای مخصوصی که در لهستان وجود دارند و به آن‌ها Bar Mleczny می‌گویند، غذا بخورید. در این کافه‌ها می‌توانید سوپ خانگی، غذاهای گوشتی، نوشیدنی‌های محلی و وعده‌های غذایی مختلف را با کمتر از ۳۰ زلوتی سفارش دهید. غذا خوردن در چنین مکان‌هایی علاوه بر اینکه هزینه‌های سفر شما را کاهش می‌دهد، تجربه‌ای متفاوت و جذاب در سفر به این کشور را برای شما رقم می‌زند.

کارت گردشگری بگیرید

در برخی از شهرهای بزرگ مثل کراکوف می‌توانید کارت گردشگری بگیرید. با این کارت‌ها می‌توانید به‌طور نامحدود از وسایل حمل و نقل عمومی به رایگان استفاده کنید و از جاذبه‌های مختلف رایگان یا با تخفیف‌های زیادی بازدید کنید. این کارت‌ها معمولا یک روزه یا سه روزه هستند. اگر می‌خواهید جاذبه‌های زیادی را ببینید و چند روزی را با وسایل حمل و نقل عمومی جابه‌جا شوید، حتما به یکی از دفاتر توریستی مراجعه کنید و یکی از این کارت‌ها بگیرید تا هزینه‌های سفرتان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

از تورهای پیاده‌روی رایگان استفاده کنید

در شهرهای بزرگ لهستان مثل کراکوف و ورشو می‌توانید در تورهای پیاده‌روی رایگان شرکت کنید که توسط آژانس‌های گردشگری مختلف برگزار می‌شوند. این تورها بهترین فرصت برای گشت‌وگذار در شهر، بازدید از جاذبه‌های گردشگری، آشنایی با تاریخ و فرهنگ شهرهای بزرگ لهستان هستند. فقط انعام دادن را فراموش نکنید.

از اپلیکیشن‌های کرایه‌ اشتراکی ماشین استفاده کنید

بلابلاکار در لهستان

عکس از وب‌سایت wyborcza.biz/123RF (عکاس: نامشخص)

با استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی مثل BlaBlaCar می‌توانید با هزینه‌ کم به گوشه و کنار این کشور سفر کنید. کافی است این اپلیکیشن را دانلود کنید و کسی را پیدا کنید که دنبال مسافر می‌گردد. همه‌ راننده‌های عضو این سرویس، تایید شده هستند و استفاده از این سرویس امن و راحت و مقرون‌به‌صرفه است.

از سرویس کوچ سرفینگ استفاده کنید

اماکن اقامتی در لهستان، گران نیستند اما همین هزینه‌ کم را هم می‌توانید با استفاده از سرویس کوچ سرفینگ به صفر برسانید. با استفاده از کوچ سرفینگ در منزل یکی از اهالی اقامت می‌کنید. در این صورت، علاوه بر اینکه هزینه‌ سفرتان را کاهش می‌دهید، با زندگی اهالی این کشور از نزدیک آشنا می‌شوید و دوستان لهستانی پیدا می‌کنید. از آن‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد این کشور و جاذبه‌های آن به دست آورید.

جاهای دیدنی لهستان

میدان مین مارکت در لهستان

عکس از وب‌سایت agoda.com (عکاس: نامشخص)

لهستان، تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. همین مسئله باعث شده که جاذبه‌های تاریخی متعددی در این کشور وجود داشته باشد؛ از جمله بناهای تاریخی، موزه‌ها و آثار معماری از دوره‌های مختلف. علاوه بر این در لهستان تعداد زیادی پارک ملی وجود دارد که فرصتی عالی برای رهایی از زندگی شلوغ شهری و قدم زدن در آرامش طبیعت است. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی لهستان آشنا می‌شویم.

اردوگاه کار اجباری آشویتس (Auschwitz Concentration Camps)

جاذبه های گردشگری لهستان

این اردوگاه کار اجباری خارج از شهر کراکوف قرار دارد و توسط نازی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این مرکز به یک موزه تبدیل شده است و اکنون عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. این مجموعه، هزینه‌ ورودی ندارد اما اگر می‌خواهید با تاریخ جنگ جهانی دوم و اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها بهتر آشنا شوید و اطلاعات کاملی دریافت کنید باید برای بازدید از این موزه از تورهای همراه با راهنما استفاده کنید. راهنمای انگلیسی زبان هم در این مجموعه وجود دارد. اردوگاه شامل سه اردوگاه اصلی است. اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم سوزی برای اولین بار در این اردوگاه به‌طور وسیع راه‌اندازی شدند. این مجموعه اردوگاه‌ها، نزدیک به مرز آلمان - لهستان (پیش از جنگ) در سیلسیا قرار دارند. شعار معروف آلمانی «کار شما را آزاد خواهد کرد» (ARBEIT MACHT FREI)  به‌صورت یادگاری از آن دوران هنوز بر سر در معروف اردوگاه آشویتس به‌جای مانده است.

معدن نمک ویلیچکا (Wieliczka Salt Mine)

جاذبه های گردشگری لهستان

این معدن برای اولین بار در قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین صنایع کراکوف بوده است. این معدن تا سال ۲۰۰۷، نمک سفره تولید می‌کرد. امروزه دیگر از این معدن استفاده نمی‌شود و امروزه در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در این مجموعه‌ دیدنی، گردشگران از غارها، اتاق‌ها، تندیس‌ها، شاپل‌ها، شمعدان‌ها و کلیساهایی دیدن می‌کنند که همگی از سنگ نمک و توسط معدنچیان تراشیده شده‌اند. هر سال، ۱/۲ میلیون نفر از این مجموعه بازدید می‌کنند. یک پلکان چوبی با ۳۷۸ پله دسترسی به عمق ۶۴ متری معدن را فراهم می‌کند. تابلوی شام آخر داوینچی روی یکی از دیوارهای معدن تراشیده شده است.

وروتسلاوا (Wroclaw)

جاذبه های گردشگری لهستان

این شهر، پایتخت سابق سیلسیا، یکی از کمتر شناخته‌شده ترین مقصدهای گردشگری در لهستان است در حالی که در زمینه‌ معماری می‌تواند با بسیاری از شهرهای بزرگ رقابت کند. این شهر زیبا، مقصدی ارزان و خلوت است و در کرانه‌ رود اودر (Oder) قرار دارد. تاریخ این شهر به هزاران سال قبل برمی‌گردد و این شهر در طول تاریخ متعلق به کشورهای مختلفی از جمله پروسیا و آلمان بوده است. در این شهر دانشگاهی، تنوع فرهنگی را می‌توانید به وضوح مشاهده کنید. رویدادهای هنری و نمایشی متعددی در این شهر برگزار می‌شود. کلیسای جامع، باغ وحش، آب‌نمای مالتی‌مدیا، دانشگاه قدیمی شهر، سالن اپرا و کاخ وروتسواف از جاذبه‌های گردشگری مهمی هستند که در سفر به این شهر می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

پارک ملی Białowieża

جاذبه های گردشگری لهستان

این پارک ملی در مرز لهستان و بلاروس قرار دارد و میراث جهانی یونسکو است. آخرین بازمانده‌های جنگل‌های باستانی که بیشتر مساحت اروپا را می‌پوشاندند در این پارک قرار دارند. این پارک تنها جایی است که در آن گاومیش اروپایی در محیط طبیعی خود زندگی می‌کند. مساحت این پارک، ۱۵۲/۲ کیلومتر مربع است. این پارک گاهی آخرین منطقه‌ طبیعی بکر اروپا نامیده می‌شود. بخش‌هایی از این پارک، مناطق حفاظت‌شده هستند و فقط دانشمندان اجازه‌ ورود رایگان به این مناطق را دارند. بازدید سایر گردشگران محدود است و فقط در گروه‌های ۲۰ نفره اجازه‌ ورود به این بخش‌ها داده می‌شود و حضور یک راهنمای رسمی در میان گردشگران، اجباری است.

کلیساهای صلح

کلیسای صلح در لهستان

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Jar.ciurus)

این کلیساها بزرگ‌ترین کلیساها با اسکلت چوبی در اروپا هستند که در شهرهای Jawor و Swidnica قرار دارند. این کلیساها در اواسط قرن هفدهم میلادی ساخته شده‌اند و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. کلیسای واقع در Jawor، ۴۳/۵ متر طول، ۱۴ متر عرض و ۱۵/۷ متر ارتفاع دارد. معماری به نام Albrecht von Saebisch آن را ساخته است. ساخت این کلیسا در طول یک سال انجام شده و در سال ۱۶۵۵ به پایان رسیده است.

تونل‌های زیرزمینی شچچین  (Szczecin)

جاذبه های گردشگری لهستان

این تونل‌های بتنی زیر شهر شچچین قرار گرفته‌اند و در دهه‌ ۱۹۴۰ به‌عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. تورهای مختلفی برای بازدید از این مجموعه با موضوعات جنگ جهانی دوم و جنگ سرد برگزار می‌شود. از دیگر دیدنی‌های شهر شچچین می‌توان به آثار معماری آن اشاره کرد. این شهر موزه‌ها و گالری‌های متعددی دارد و رویدادهای فرهنگی زیادی در آن برگزار می‌شود. بخش تاریخی شهر، قلعه‌ Ducal، تالار شهر، فواره‌ عقاب سفید و کاخ Joński از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

گشت‌وگذار در پارک‌های ملی

پارک ملی اویتسوف لهستان

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Aneta Pawska)

پارک‌های ملی لهستان فقط یک درصد از مساحت این کشور را در بر می‌گیرند اما تعداد آن‌ها زیاد است. ۲۳ پارک ملی در این کشور وجود دارد که کوچک‌ترین آن پارک ملی Ojcowski است. وسعت این پارک در ابتدا ۱۴ کیلومتر مربع بوده و بعدها به ۲۱ کیلومتر مربع رسیده است. در این پارک کوچک علاوه بر صخره و دره، بیش از ۴۰۰ غار هم وجود دارد. بزرگ‌ترین غار این پارک، Łokietek نام دارد و عمق آن به ۳۲۰ متر می‌رسد. این پارک از نظر تنوع زیستی هم قابل‌توجه است. بیش از ۵۵۰۰ گونه‌ مختلف جانداران در این پارک زندگی می‌کنند.

قلعه‌ واول

قلعه واول لهستان

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Jar.ciurus)

یکی از بهترین نمونه‌های قلعه‌های قرون‌وسطایی، همین قلعه است که اهمیت تاریخی زیادی برای لهستان دارد. این قلعه در کراکوف قرار دارد. در همین مجموعه‌ تاریخی یک موزه هم وجود دارد که در آن می‌توانید از پرده‌های نقش‌دار قرون‌وسطایی، جواهرات خانواده‌ سلطنتی و میراث امپراتوری عثمانی دیدن کنید. این قلعه‌ دیدنی یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌ها در لهستان است و تمام سبک‌های معماری اروپایی از دوره‌های قرون وسطی، رنسانس و باروک را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه به‌عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده و برای قرن‌ها محل زندگی خانواده‌ سلطنتی و مقر پادشاه بوده است. این قلعه ۷۰۴۰ مترمربع وسعت دارد و مراحل ساخت آن در قرن‌های سیزدهم و چهاردهم طی شده است. در سال ۲۰۱۵، یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر از این قلعه‌ تاریخی بازدید کرده‌اند.

کلیساهای چوبی لهستان کوچک جنوبی

کلیساهای چوبی لهستان

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Ed89)

این کلیساها که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، ۶ کلیسای کاتولیک رومی هستند که معماری مذهبی ادوار مختلف تاریخ را به نمایش می‌گذارند؛ از قرون وسطی تا سبک گوتیک، روکوکو، باروک و... گنبدهای پیازی و صلیب‌های یونانی از دیگر ویژگی‌های این کلیساها هستند که از نطر تاریخی و معماری اهمیت زیادی دارند. مجموعه‌ این چند کلیسا امروزه به یک موزه‌ روباز بزرگ تبدیل شده‌اند.

گدانسک (Gdansk)

جاذبه های گردشگری لهستان

گدانسک یک شهر تاریخی زیباست که در گذشته با نام دانتسیگ (Danzig) شناخته می‌شد. البته بیشتر بخش‌های این شهر بعد از جنگ بازسازی شده است اما هنوز هم رد پای تاریخ را می‌توانید در گوشه و کنار آن نظاره کنید. این شهر در شمال لهستان و در مجاورت دیای بالتیک قرار دارد. موزه‌ ملی، دروازه‌ طلایی، دروازه‌ سبز، فواره‌ نپتون، تئاتر شکسپیر و کلیساهای تاریخی متعدد از دیدنی‌های این شهر زیبا هستند.

منطقه‌ کالواریا زبرزیدوسکا

بناهای کالواریا زبرزیدوسکا در لهستان

عکس از وب‌سایت chasingworldheritage.com (عکاس: نامشخص)

این مجموعه که میراث جهانی یونسکو است، میزبان یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی لهستان یعنی صومعه‌ای است که قدمت آن به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد. این صومعه به‌خوبی حفظ و نگهداری شده و نمونه‌ فوق‌العاده‌ای از سبک معماری منریسم است. تورهای بازدید از این مجموعه رایگان هستند و باید آن‌ها را از قبل رزرو کنید.

لوبلین (Lublin)

جاذبه های گردشگری لهستان

لوبلین یکی از مهم‌ترین شهرهای شرق لهستان است که در دوران قرون وسطی، یک مرکز مهم تجاری و نظامی بوده است. این شهر سبک معماری خاص خود را دارد که رنسانس لوبلین نامیده می‌شود. در سفر به این شهر از دروازه‌های قدیمی، صومعه و قلعه‌ آن دیدن کنید.

بلندترین تندیس پاپ

تندیس بزرگ پاپ در لهستان

عکس از وب‌سایت ctvnews.ca (عکاس: AP / Czarek Sokolowski)

تندیس پاپ ژان پل دوم که لهستانی بود، ۱۳/۸ متر طول دارد و از فایبرگلاس ساخته شده است. این تندیس در شهر چستوهووا (Częstochowa) یکی از شهرهای جنوبی لهستان واقع شده است.

ورشو

جاذبه های گردشگری لهستان

ورشو، پایتخت لهستان، رویدادهای تاریخی متعددی را پشت سر گذاشته است. در موزه‌های متعدد این شهر می‌توانید در مورد تاریخ متلاطم این کشور، اطلاعات جامعی به دست آورید. بخش قدیمی شهر یکی از دیدنی‌های ورشو است که نباید آن را از دست بدهید. مناطق مدرن ورشو در کنار این منطقه‌ تاریخی، تلفیقی دیدنی از سنت و مدرنیته هستند. قلعه‌ ورشو یکی دیگر از جاذبه‌های تماشایی شهر است. این شهر در جریان جنگ جهانی دوم به‌شدت آسیب دید. سابقه‌ سکونت در ورشو به قرن نهم میلادی برمی‌گردد. کاخ‌ها، کلیساها و آثار تاریخی متعددی در ورشو به‌خصوص در منطقه‌ تاریخی آن وجود دارند که در سفر به این شهر باید از آن‌ها دیدن کنید. این آثار قدیمی در کنار بناهای مدرن و آسمان‌خراش‌های دیدنی، جلوه‌ دیگری به شهر دیدنی ورشو داده‌اند.

در ادامه با چند جاذبه‌ شهر ورشو بیشتر آشنا می‌شویم.

شهر قدیم ورشو

شهر قدیم ورشو

عکس از وب‌سایت inyourpocket.com (عکاس: Patryk Kosmider)

این منطقه‌ تاریخی شهر ورشو یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی است که در سفر به این شهر باید از آن دیدن کنید. این شهر قدیمی در میان سایر شهرهای قدیمی اروپایی، جدیدتر است. از خیابان‌های سنگ‌فرش این منطقه عبور کنید تا از بخش‌های مختلف این منطقه مثل Castle Square و Market Square دیدن کنید. از سر زدن به خیابان‌های خلوت و کم رفت و آمد این منطقه نترسید تا بتوانید جاذبه‌های تاریخی و زیبایی را کشف کنید که از چشم بیشتر گردشگران دور می‌مانند.

مسیر سلطنتی

قصر ویلانو در ورشو لهستان

عکس از وب‌سایت warsawtour.pl (عکاس: نامشخص)

این مسیر به خاطر بناهایی که در ابتدا و آخر آن قرار دارد، مسیر سلطنتی نام گرفته است. اقامتگاه سلطنتی Wilanow و قلعه‌ سلطنتی در ابتدا و انتهای این مسیر قرار دارند. با قدم زدن در این مسیر سنگ‌فرش سفری به تاریخ و گذشته‌ ورشو را تجربه خواهید کرد. مسیر خود را ادامه دهید تا به کاخ ریاست جمهوری برسید. هتل بریستول یکی دیگر از دیدنی‌های شهر و نمادی از جذابیت قرن بیستم است. خیابان نیو ورلد (New World) جایی است که تاریخ و عصر حاضر به هم می‌پیوندند. بهترین فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و خانه‌های تاریخی را در این خیابان خواهید دید.

میدان Trzech Krzyzy به‌معنای سه پادشاه، یکی از مهم‌ترین تقاطع‌ها در مسیر سلطنتی بوده اما امروزه به فروشگاه‌های لوکس‌ شهرت دارد. قصر سلطنتی Wilanow یکی از معدود بناهایی است که از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برده است و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

پارک Lazienki

جاذبه های گردشگری لهستان

این پارک که ریه‌ سبز ورشو هم نامیده می‌شود، مکانی عالی برای فاصله گرفتن از شلوغی شهر و استراحت در طبیعت و فضار باز است. آمفی‌تئاتر، دریاچه‌ مصنوعی و سایر امکانات رایج پارک‌های شهری در این پارک وجود دارد. حتی در شلوغ‌ترین روزهای اخر هفته، به‌راحتی می‌توانید یک جای خلوت و دنج برای استراحت در این پارک پیدا کنید.

رژیم غذایی در لهستان

رژیم غذایی در لهستان

عکس از وب‌سایت krakow.wiki (عکاس: نامشخص)

رژیم غذایی لهستان در طول تاریخ به مرور زمان تغییر کرده و سبک آشپزی امروزی آن با تاثیر از کشورهای اطراف و رویدادهای تاریخی، شکل گرفته است. بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی بر آشپزی لهستان تاثیرگذار بوده‌اند. غذاهای این کشور از نظر مواد گوشتی، سبزیجات و ادویه، غنی هستند. در لهستان استفاده از نوعی نودل خاص به نام kluski و غلاتی تحت عنوان kasha رواج دارد. در آشپری این کشور از خامه و تخم‌ مرغ زیاد استفاده می‌شود. غذاهای سنتی این کشور مراحل آماده‌سازی طولانی‌ای دارند و بسیاری از اهالی این کشور برای تهیه‌ غذای سنتی به‌خصوص برای مناسبت‌های خاص مثل کریسمس زمان زیادی را در نظر می‌گیرند.

غذاهای سنتی لهستانی، پرکالری هستند اما اگر یک بار آن‌ها را امتحان کنید، عاشق طعم و عطر بی‌نظیر آن‌ها می‌شوید. در این کشور از انواع گوشت به‌وفور در طبخ غذا استفاده می‌شود و البته لهستان به نان‌های عالی و سوسیس‌های لذیذش شهرت دارد. در ادامه با لذیذترین غذاهای سنتی لهستان آشنا می‌شویم.

Rosół، سوپ مرغ

یکی از رایج‌ترین انواع سوپ که در لهستان تهیه می‌کنند همین سوپ است. این سوپ را در روزهای سرد زمستانی می‌پزند. پخت آن بسیار ساده و سریع است. معمولا آن را با نودل خانگی تهیه می‌کنند. مواد مورد نیاز برای تهیه‌ این سوپ عبارت است از آب، گوشت مرغ، پیاز، تره فرنگی، کرفس، جعفری و کلم. برای طعم‌دار کردن غذا از نمک و فلفل استفاده می‌کنند.

Pierogi، دامپلینگ لهستانی

رژیم غذایی لهستان

دامپلینگ‌ها قطعات خمیر کوچکی هستند که با مواد مختلف پر می‌شوند و در کشورهای مختلف به شیوه‌ها و با مواد مختلف تهیه می‌شوند. در لهستان عموما از گوشت، قارچ، کلم ترش، میوه‌ها فصل مثل بلوبری، توت فرنگی و گیلاس، گندم سیاه، سیب‌زمینی پخته، پنیر و پیاز سرخ شده برای پر کردن دامپلینگ‌ها استفاده می‌کنند. این غذا همیشه برای کریسمس سرو می‌شود.

Gołąbki، رول کلم

این غذای سنتی لهستانی با گوشت خرد شده، برنج، پیاز و قارچ تهیه می‌شود. این مواد را در برگ کلم می‌پیچند. این رول‌های کلم را قبل از سرو یا در روغن سرخ می‌کنند یا در آب می‌پزند.

Polskie naleśniki، پنکیک لهستانی

پنکیک لهستانی

عکس از وب‌سایت biokurier.pl (عکاس: نامشخص)

پنکیک لهستانی بسیار نازک است و با مواد مختلفی مثل انواع پنیر، شکر، مربا، میوه‌جات یا با گوشت و سبزیجات سرو می‌شود.

Łazanki z kapustą i grzybami

این غذای لذیذ و ساده با کلم، گوشت، نودل و پاستای خانگی، سبزیجات، هویج و پیاز سرخ‌کرده تهیه می‌شود.

Śledź w oleju z cebulą، شاه‌ماهی سرخ شده با پیاز

شاه‌ ماهی، نوعی ماهی روغنی است که در آب‌های کم‌ژرفا و معتدل اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس اطلس شمالی و دریای بالتیک زندگی می‌کند. برای طبخ این ماهی، روش‌های مختلفی وجود دارد. در لهستان آن را با خامه‌ ترش و ترشی پیاز سرو می‌کنند یا به‌شکل سرخ کرده با سیر و پیاز.

Bigos

بیگوس، غذای سنتی لهستان

عکس از وب‌سایت renbehan.com (عکاس: نامشخص)

این غذا یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای لهستان است. مواد اولیه‌ تهیه‌ این خوراک، عبارت است از کلم، کلم ترش، انواع مختلف گوشت و سوسیس، قارچ، آلو، پیاز و ادویه‌جات.

Kotlet schabowy، کتلت لهستانی

این کتلت یکی از غذاهای قدیمی و لذیذ لهستان است که معمولا با گوشت خوک تهیه می‌شود و آن را با پوره‌ سیب‌زمینی و سالاد کلم سرو می‌کنند. همین غذا را با دستور یکسان با گوشت مرغ هم تهیه می‌کنند که این غذا برای مسلمانانی که گوشت خوک نمی‌خورند، مناسب است.

Gulasz، گولاش

این غذا اصالتا متعلق به مجارستان است اما در لهستان هم با کمی تغییر در دستور اولیه، رواج دارد. این غذا، خوراکی است که با گوشت تهیه و با سیب‌زمینی و سبزیجات سرو می‌شود. این خوراک را با پیاز و فلفل، طعم‌دار می‌کنند.

کوکی کرواسان لهستانی (Polish croissant cookies)

کوکی کرواسان لهستانی

عکس از وب‌سایت walkingontravels.com (عکاس: نامشخص)

این دسر لذیذ یکی از محبوب‌ترین دسرهای لهستانی است. برای تهیه‌ آن خمیر پایه‌ی شیرینی را با مربا پر می‌کنند.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

چگونه ویزای لهستان بگیریم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map