راهنمای سفر به آزادشهر

آزادشهر یکی از شهرهای استان گلستان و مرکز شهرستان آزادشهر است که تقریبا در مرکز استان گلستان واقع شده و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۴۳,۷۶۰ نفر بوده‌ است.

قدیمی‌ترین نام این شهر قبل از شکل‌گیری، «یورونجل» به‌معنای علف‌های هرز بود؛ زیرا رویش علف‌های هرز در این منطقه‌‌ی جنگلی، رشد فوق العاده‌ای داشت. این شهر که قدمتی بسیار طولانی دارد، ‌در ادامه ابتدا به‌ «قره تکن» و سپس «شاه پسند» ودر زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به «آزادشهر» نام‌گذاری شد.

آزادشهر را شهر ۷۲ ملت می‌نامند؛ چراکه قومیت‌های مختلفی اعم از فارس، سیستانی، ترکمن، بلوچ، ترک، کرد، فارس، سبزواری، شاهرودی و... در محیطی صمیمی و مسالمت‌آمیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

آزادشهر محل تلاقی مسیر ارتباطی سه شهر بزرگ گنبد کاووس، گرگان و شاهرود است و مسیر ارتباطی شمال کشور به مشهد از این شهر می‌گذرد. این شهر از شمال به شهرستان گنبد کاووس، از غرب به مرکز استان (گرگان)، از شرق به جنگل گلستان و استان خراسان و از جنوب هم به شهرستان شاهرود و استان سمنان محدود می‌شود.

با آزادشهر بیشتر آشنا شوید:

آب و هوای آزادشهر

جاهای دیدنی آزادشهر

سوغات آزادشهر

غذاهای محلی آزادشهر

اقامت در آزادشهر

رستوران های آزادشهر

راهنمای سفر به آزادشهر

آب و هوای آزادشهر

پارک جنگلی شبنم آزادشهر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: سعید حسینی)

آزادشهر در امتداد سلسله جبال البرز و بر دامنه‌های البرز شرقی و دشتی حاصلخیز قرار دارد و به‌واسطه‌ی آب‌وهوای معتدل و مطلوب، چشم‌اندازهای طبیعی کم‌نظیر و زیبایی در آن به چشم می‌خورد. با توجه به هوای معتدل این ناحیه،‌ در هر فصلی که به آزادشهر سفر کنید از طبیعت منحصر به‌فرد و آب‌وهوای خوش منطقه لذت خواهید برد، هرچند اغلب گردشگران به دلیل مناظر دیدن‌ترین و آب‌وهوای مطبوع، فصل‌های بهار و پاییز را به عنوان بهترین زمان سفر به آزادشهر انتخاب می‌کنند.

جاهای دیدنی آزادشهر

آبشار لاشو آزادشهر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: مجتبی شاه‌خواه)

قدمت تاریخی در کنار موقعیت اقلیمی و جغرافیایی آزادشهر باعث شده است که جاذبه‌های متعددی در این سرزمین وجود داشته باشد و از همین رو گردشگران زیادی بازدید از جاهای دیدنی آزادشهر را در برنامه‌ی سفر خود قرار می‌دهند.

جاذبه های طبیعی آزادشهر

پارک جنگلی سوجاق، پارک زیتون تپه، پارک شبنم نوده خاندوز، پارک جنگلی دلند، آبشار لاشو در روستای فاضل آباد، آبشار و یخچال طبیعی روستای فارسیان و... نیز جزو دیدنی های طبیعی آزادشهر محسوب می‌شوند که بدون بازدید از آن‌ها، سفرتان به این منطقه کامل نخواهد شد.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی آزادشهر

آق امام آزادشهر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: سجاد حسینی)

آزادشهر در گذر سده‌ها و هزاره‌های گذشته محل استقرار گروه‌ها و اقوام مختلفی بوده است و آثار و بقایای مکان‌های باستانی که در این شهر دیده می‌شوند، حاکی از آن دوران هستند. از میان جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی می‌توان به بقعه‌ی امامزاده محمد بن زید (آق امام)، موزه مردم شناسی آزادشهر، پل غزنوی و پل نوده خاندوز اشاره کرد.

سوغات آزادشهر

در سفر به آزادشهر می‌توانید صنایع‌دستی سنتی از جمله قالی‌بافی، محصولات ابریشمی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و سوزن‌دوزی را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید تا برای همیشه خاطره‌ای خوب از این دیار داشته باشید.

غذاهای محلی آزادشهر

بولامه، از غذاهای محلی استان گلستان

عکس از تابناک (عکاس: نامشخص)

در آزادشهر نیز همانند سایر مناطق ایران، طبخ غذاهای سنتی رواج دارد که برخی از آن‌ها مانند ماش پلو و تاس کباب آب‌پز از غذاهای محلی و مرسوم این منطقه به حساب می‌آیند. گوجه آش، بولامه، بوروک، آش ماست و... نیز از دیگر غذاهای محلی آزادشهر هستند که در طول سفرتان می‌توانید با طعم لذیذ آن‌ها آشنا شوید.

اقامت در آزادشهر

اقامتگاه رضا پارسیان آزادشهر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Sara696)

هتل عجم آزادشهر، هتل پوریا عجم، هتل پارک، هتل آکام آزادشهر، از جمله هتل های آزادشهر هستند. اقامتگاه بوم‌گردی خانه کدخدا، اقامتگاه بوم‌گردی رضا پارسیان و اقامتگاه بوم‌گردی وامنان، نیز از دگر گزینه‌های اقامت در آزادشهر هستند که گردشگران می‌توانند از میان آنان دست به انتخاب بزنند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی از آن نظر جذابیت دارند که می‌توانید ساعاتی را همچون مردم بومی سپری کنید و از زندگی مدرن و شهری فاصله بگیرید.

رستوران های آزادشهر

برای صرف یک وعده غذای لذیذ می‌توانید به رستوران های آزادشهر نظیر کافه رستوران دومینو، رستوران هتل آکام و... بروید یا از کافی‌شاپ بلوط، کافی‌شاپ یاشار و کافی‌شاپ فانوس به‌عنوان محل‌هایی دنج و راحت برای استراحت و صرف قهوه، بستنی یا میان‌وعده استفاده کنید.

همچنین با هماهنگی قبلی با برخی از اقامتگاه های بومگردی، می‌توانید از طعم دلنشین غذاهای محلی با دستپخت خانگی لذت ببرید.

راهنمای سفر به آزادشهر

فاضل آباد آزادشهر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: مجتبی شاه‌خواه)

آزادشهر یکی از شهر‌های مرکزی استان گلستان است که در مسیر جاده‌ی سراسری مشهد به شمال و مابین مینودشت و علی آباد کتول قراردارد و در نتیجه هر ساله در ایام نوروز و تعطیلات تابستان میزبان مسافران نوروزی و زائران حرم امام رضا (ع) است. گردشگران می‌توانند به‌صورت زمینی و هوایی به این خطه از ایران سفر کنید که در ادامه به اختصار توضیح می‌دهیم.

سفر هوایی به آزادشهر

از آنجا که فرودگاهی در آزادشهر وجود ندارد، گردشگران علاقه‌مند به سفر هوایی می‌توانند به فرودگاه گرگان پرواز کنند و بعد به‌صورت زمینی، با اتوبوس‌های بین‌راهی یا سواری‌های خطی، راهی آزادشهر شوند.

سفر زمینی به آزادشهر

با توجه به اینکه آزادشهر هیچ ایستگاه راه‌آهنی ندارد؛ گردشگران می‌توانند با قطار تا گرگان بروند و سپس مابقی مسیر تا آزادشهر را به‌صورت زمینی طی کنند.

اگر هم جزو گردشگرانی هستید که مسافرت با اتوبوس را به سایر روش‌های سفر ترجیح می‌دهید، می‌توانید بسته به شهر محل سکونت خود، تا آزادشهر یا گرگان را با اتوبوس سفر کنید.

گردشگرانی هم که مایل به سفر با خودروی شخصی هستند، می‌توانند از تهران راهی دماوند، فیروزکوه، قائم‌شهر، ساری، بهشهر، گرگان و علی آباد کتول شوند که پس از طی ۴۹۳ کیلومتر، در نهایت به آزادشهر وارد می‌شوند یا اینکه مسیر ورامین، گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود را انتخاب کنند تا با پیمودن ۵۳۸ کیلومتر، به مقصد برسند. مسیر جاده‌ی هراز نیز گزینه‌ی دیگر پیش روی گردشگران است که با عبور از دماوند، آمل، بابل، قائم شهر، ساری، بهشهر، گرگان و علی آباد کتول می‌توانند پس از ۴۷۳ کیلومتر، سفر دل‌انگیزی به آزادشهر داشته باشند.

در صورتی که ساکن غرب کشور و شهری مثل سنندج هستید، می‌توانید از سنندج به‌سمت همدان و سپس ساوه و تهران حرکت کنید و طبق آنچه که برای سفر تهران-آزادشهر گفتیم، ‌به مسیر خود ادامه دهید.

ساکنان جنوب کشور و شهر بندرعباس می‌توانند مسیر بندرعباس – سیرجان را در پیش بگیرند و سپس با عبور از جاده‌ی میبد-احمدآباد یزد، وارد ‪جاده اردکان - چوپانان‏ شده و به‌سوی جاده انارک - خور در استان اصفهان بروند و در ادامه به‌طرف سمنان و شاهرود و در نهایت آزادشهر حرکت کنند. در صورتی هم که در شرق کشور و شهری مثل بیرجند زندگی می‌کنید، پس از عبور از شهرهای سرایان، فردوس، کندر، بردسکن و سبزوار، در نهایت به آزادشهر خواهید رسید.

عکس‌های گالری از گوگل مپ؛ عکاسان: حامد اکرامی، Google Administrator، فاطمه امجدی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map