راهنمای سفر به ملاکا

ملاکا در مالزی قرار دارد و یکی از مقاصد محبوب گردشگری در این کشور به شمار می‌رود. موزه میراث بابا نیونیا، مسجد تنگه ملاکا و معبد چنگ هون تنگ از دیدنی‌ های ملاکا محسوب می‌شوند.

درباره ملاکا بیشتر بدانید:

معرفی ملاکا

تاریخچه ملاکا

آب و هوای ملاکا

راهنمای سفر به ملاکا

سوغات ملاکا

جاهای دیدنی ملاکا

معرفی ملاکا

مالاکا سیتی (Malacca City) یا ملاکا مرکز ایالت ملاکا در کشور مالزی، قاره آسیا است. این شهر که در ساحل رود ملاکا و در نزدیکی دهانه تنگه ملاکا قرار دارد، فاصله‌اش از کوالالامپور ۱۲۵ کیلومتر، از پورت دیکسون ۱۰۹ کیلومتر و از موار ۴۸ کیلومتر است.

مالاکا سیتی

جمعیت ملاکا بیش از ۴۸۴ هزار نفر و مساحت آن حدود ۲۷۷ کیلومتر مربع است. بیشتر ساکنان این شهر را مسلمانان تشکیل می‌دهند و بعد از آن پیروان بودیسم، کنفوسیانیسم، تائویسم، هندوئیسم و مسیحیت قرار دارند. زبان اصلی مردم ملاکا، مالای است.  

فرمانروای ملاکا توسط شاه مالزی انتخاب می‌شود و در راس حکومت ایالت قرار می‌گیرد. بعد از فرمانروا، نخست وزیر با قرار گرفتن در راس دولت ایالت، بیشترین مسئولیت و قدرت را به عهده دارد و توسط فرمانروا از میان اعضای شورای مقننه ایالتی انتخاب می‌شود. شورای مقننه ایالتی ملاکا، بیشترین اختیار قانون‌گذاری را در ایالت دارد و حزبی که بیشترین اعضا را در شورای مقننه به خود اختصاص داده است، کمیته مجریه را تشکیل می‌دهند.

تاریخچه ملاکا

در سال ۱۹۴۲ و در طول جنگ جهانی دوم، ملاکا توسط نیروهای ژاپنی اشغال شد. هدف نیروهای ارتش ژاپن، بیش از همه سنگاپور بود و به همین دلیل درگیری و تلفات زیادی در این شهر صورت نگرفت. بسیاری از ساکنان با حمله ژاپنی‌ها از شهر فرار کردند و ساکنان باقی‌مانده با جیره‌بندی غذا، تبعید و کار اجباری مواجه شدند. ملاکا در سال ۱۹۴۵ دوباره تحت حاکمیت بریتانیا قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۹۵۷، استقلال مالزی به رسمیت شناخته شد.

مالاکا سیتی

آب و هوای ملاکا

آب و هوای ملاکا گرم و مرطوب به شمار می‌رود. هرچند ملاکا یکی از خشک‌ترین شهرهای مالزی است؛ اما فصل خشک و بی‌باران ندارد و بارش باران در تمام سال صورت می‌گیرد. متوسط دمای هوا در طول سال از ۲۲٫۹ تا ۳۱٫۵ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه ۱,۹۵۰ هزار میلی‌متر برآورد شده است.

راهنمای سفر به ملاکا

فرودگاه بین‌المللی ملاکا در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر قرار دارد و در آن پرواز‌هایی از/ به پنانگ و پکان بارو در اندونزی برقرار است. نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به ملاکا در الور گاجاه، در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر واقع شده است و قطارهایی به مقصد کوالالامپور و جوهور بهرو از این ایستگاه حرکت می‌کنند. با استفاده از فری نیز می‌توان به برخی شهرها مانند پکان‌ بارو یا دومای در اندونزی دسترسی داشت. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری تاکسی‌ها، اتوبوس‌های شهری، ریکشای رکابی و دوچرخه‌های اجاره‌ای خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

سوغات ملاکا

کفش‌های روفرشی سوزن‌دوزی، انواع باتیک، تارت آناناس و شکلات‌های دودل از سوغات ملاکا به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «خیابان جانکر» (Jonker Street)، «داتاران پهلوان ملاکا مگامال» (Dataran Pahlawan Melaka Megamall) سر بزنید.

مالاکا سیتی

جاهای دیدنی ملاکا

از محبو‌ب‌ترین جاهای دیدنی ملاکا می‌توان «کافه هاسکیتوری» (The Huskitory)، «موزه میراث بابا نیونیا» (Baba & Nyonya Heritage Museum)، «مسجد تنگه ملاکا» (Melaka Straits Mosque)، «موزه جواهرات چینی‌های تنگه» (Straits Chinese Jewelry Museum Malacca)، «معبد چنگ هون تنگ» (Cheng Hoon Teng Temple)، «موزه فرهنگی چنگ هو» (Cheng Ho Cultural Museum)، «کلیسای سنت پاول» (St. Paul's Church)، «کلیسای سنت پتر» (St. Peter's Church)، «محله چینی‌ها» (Chinatown)، «کلیسای مسیح» (Christ Church)، «برج تامینگ ساری» (Taming Sari Tower) و «موزه و قصر سلطنتی ملاکا» (Melaka Sultanate Palace Museum) را نام برد.

دیگر دیدنی‌ های ملاکا شامل «قلعه فاموسا» (A Famosa Fort)، «مرکز میراث ملاکا» (Malacca Heritage Centre)، «مسجد کامپونگ کلینگ» (Kampung Kling Mosque)، «کلیسای سنت فرانسیس خاویر» (Church of St. Francis Xavier)، «موزه تاریخ و قوم‌نگاری ملاکا» (Melaka History and Ethnography Museum)، «آکواریوم شور اوشناریوم» (The Shore Oceanarium) و «موزه دریانوردی فلور د لا مار» (Flora de la Mar Maritime Museum) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map