دیدنی های مسکو

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

دیدنی‌ های مسکو؛ از میدان سرخ تا متروی مسکو

روسیه پهناورترین کشور جهان است که در آسیای شمالی قرار دارد و با اقیانوس آرام شمالی و منجمد شمالی و همچنین دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک هم‌مرز آبی است. روسیه با داشتن جاذبه‌های تاریخی، بناهای باشکوه و طبیعت زیبا یکی از کشورهای مورد توجه گردشگران محسوب می‌‌شود و تور روسیه در میان ایرانیان محبوبیت دارد. پایتخت این کشور تاریخی، شهر زیبای «مسکو» (Moscow) است که بزرگ‌ترین شهر قاره اروپا محسوب می‌شود و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تاریخی اروپا به حساب می‌آید. نام این شهر دیدنی از نام «رود موسکوا» (Moskva River) به‌معنای شهر کنار رود گرفته شده است که این رود، رودی در غرب کشور روسیه است که از مرکز شهر مسکو عبور می‌کند. این شهر با قدمتی کهن و با تاریخ پر فراز و نشیب، سالانه میزبان گردشگران بسیاری است و ما نیز در این مقاله قصد داریم به معرفی دیدنی‌های این شهر رنگارنگ پر انرژی و مملو از حس فوق‌العاده بپردازیم و با شما سفری به مسکو داشته باشیم؛ پس با ما همراه باشید.

دیدنی های مسکو

دانشگاه دولتی مسکو

«دانشگاه دولتی لومونسـف مسکو» (The Lomonosov Moscow State University) از دیدگاه بسیاری از دانشجویان یکی از بلندترین ساختمان آموزشی در جهان است که دارای معماری فوق‌العاده و بی‌نظیر است.

این دانشگاه قدیمی در سال ۱۷۵۵ در بالای تپه‌ای به اسم «تپه گنجشکان» (Sparrow Hills) بنا شد که ساختمان اصلی آن به سبک معماری گوتیک و باروک است  و یکی از هفت آسمان‌ خراشی است که به دستور «ژوزف استالین» (Joseph Stalin) در مسکو ساخته شد.

برج اصلی آن ۲۴۰ متر ارتفاع دارد و تا سال ۱۹۹۰ بلندترین ساختمان اروپا بود. این مجموعه دیدنی آن‌قدر بزرگ است که به گفته بسیاری ۱۸ سال طول می‌کشد تا از همه اتاق‌ها و مناطق آن بازدید کنید.

دانشگاه دولتی مسکو

بنای یادبود فتح فضا

این بنای تاریخی منحصربه‌فرد که در بخش شمال شرقی مسکو قرار دارد، به افتخار برنامه‌های فضایی روسیه در سال ۱۹۶۴ ساخته شد که دارای ۱۰۷ متر ارتفاع است؛ جنس آن از تیتانیوم ساخته شده است و موشکی را نشان می‌دهد که در راه رسیدن به فضاست.

در زیر این بنای یادبود موزه‌ ملی فضا قرار دارد که به‌تازگی درهای آن برای بازدید عموم گشوده شده است. پارک VDNK در مجاورت این منطقه قرار دارد و جاذبه‌های فضایی بسیاری را در آنجا می‌توان مشاهده کرد.

بنای یادبود فتح فضا در مسکو

برج مخابراتی اوستانکینو

«برج مخابراتی اوستانکینو» (Ostankino Tower) برج رادیویی و تلویزیونی در مسکو است که دارای ۵۴۰ متر ارتفاع است و بلندترین برج در اروپا و یازدهمین برج بلند دنیا محسوب می‌شود.

دیدن منظره شهر از بالای این برج، شگفت انگیز است؛ قسمت‌هایی از برج از شیشه ساخته شده است و قدم زدن در آنجا اگرچه با کمی ترس همراه است ولی به مانند قدم زدن در آسمان است و تجربه بی‌نظیری را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

برج مخابراتی اوستانکینو مسکو

آرامگاه لنین

«آرامگاه لنین» (Lenin Mausoleum) آرامگاه اولین رهبر اتحاد جماهیر شوروی «ولادیمیر لنین» (Vladimir Lenin) است که در میدان سرخ مسکو و در نزدیکی «کاخ کرملین» (Kremlin Palace) قرار دارد.

جسد لنین پس از مرگ مومیایی شد و در زیر بقعه‌ای به نام قبر سرخ در خارج از کاخ کرملین نگهداری می‌شود. این منطقه همچنان تحت نظارت تدابیر امنیتی است و در ساعات مشخصی برای بازدید عموم باز است.

بازدیدکنندگان در هنگام ورود باید ادای احترام کنند و عکسبرداری از آن ممنوع است. همچنان بعد سال‌ها صف‌های طولانی برای دیدن لنین در محفظه‌ای شیشه‌ای تشکیل می‌شود.

آرامگاه لنین مسکو

هفت خواهران یا آسمان‌خراش‌های استالین

یکی از جاذبه‌های دیدنی که در شهر مسکو به چشم می‌خورد «هفت خواهران یا آسمان‌خراش‌های استالین» (The Seven Sisters or Stalin Skyscrapers) است که به سبک معماری استالینیستی سخته شده است و امروزه آن‌ها به‌عنوان هتل‌ها، آپارتمان‌ها و دانشگاه‌ها استفاده می‌شوند.

این ساختمان‌های هفت‌گانه عبارت‌اند از ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو، مجتمع مسکونی در بلوار «کاتلنیچسکایا» (Kotelnicheskaya)، هتل اوکراین، ساختمان وزارت خارجه روسیه، مجتمع مسکونی در میدان «کودرینسکایا» (Kudrinskaya)، ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین (Dushkin) نزدیک دروازه‌های سرخ و هتل «لنینگراد» (Leningradskaya).

هفت خواهران یا آسمان‌خراش‌های استالین مسکو

متروی مسکو

متروی مسکو یکی از دیدنی‌ترین ایستگاه‌های مترو جهان است که نقاشی‌های زیبا روی دیوارها و دکوراسیون داخلی آن، نظیر لوسترها که در آنجا نصب شده است بسیار باشکوه است و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری در این شهر تبدیل کرده است طوریکه هر یک از ایستگاه‌ها داستان تاریخی مختص به خود را برای شما تعریف می‌کند.

متروی مسکو که یکی از قدیمی‌ترین خطوط متروی شهری در جهان به حساب می‌آید دارای ساختار ریلی عجیب و هوشمندانه است. معماری متروهای مسکو روی تاریخ و فرهنگ این کشور تمرکز دارد و با توجه به نزدیک شدن به جام جهانی ۲۰۱۸ متروی مسکو شاهد سرمایه‌گزاری‌های بیشتری بوده است.

متروی مسکو

کلیسای سنت باسیل

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مسکو و نماد کشور روسیه «کلیسای سنت باسیل» (Saint Basil's Cathedral) است که قدمتی ۴۵۰ ساله دارد و به دستور «ایوان مخوف» (Ivan the Terrible) در میدان سرخ مسکو ساخته می‌شود.

گنبدهای رنگارنگ این کلیسا بسیار اعجاب‌انگیز است و شعله‌های درخشان آتش در آتش‌بازی را در ذهن تداعی می‌کند که به‌سمت آسمان روانه است. این کلیسا در سال ۱۹۲۹ تبدیل به موزه شد و سالانه گردشگران بسیاری از این بنای منحصربه فرد دیدن می‌کنند.

کلیسای سنت باسیل مسکو

کلیسای جامع مسیح منجی

«کلیسای جامع مسیح منجی» (Cathedral of Christ the Saviour) یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های مسکو است که در بخش شمالی رود موسکوا و در جنوب غربی کرملین قرار دارد و داستان‌های بسیاری برای نقل کردن دارد.

گفته می‌شود پس از شکست ناپلئون در روسیه به افتخار مسیح و نجات مردم در جنگ، این کلیسا ساخته شد که ارتفاع آن نزدیک به ۱۰۳ متر است و همچنین به‌عنوان بلندترین کلیسای ارتدکس جهان شناخته می‌شود.

کلیسای جامع مسیح منجی

مجسمه بزرگ پیتر یکم

این مجسمه یک بنای تاریخی با ۹۸ متر ارتفاع است که به افتخار ۳۰۰ سال نیروی دریایی روسیه که توسط «پیتر یکم» (Peter the Great) تاسیس شده بود ساخته شد.

نزدیک به ۱۰۰۰ تن وزن این بنای یادبود است که شامل ۶۰۰ تن فولاد ضد زنگ، برنز و مس است. این مجسمه در کنار رود موسکوا و جنوب کرملین قرار دارد.

مجسمه بزرگ پیتر یکم مسکو

آرامگاه سرباز گمنام و شعله جاویدان

این مقبره یادبودی از سربازان کشته شده در جنگ جهانی دوم است که در کنار آن یک جایگاه ستاره شکل برای مشعل وجود دارد که همیشه روشن است. این آرامگاه نمادین در کنار مقبره لنین قرار دارد.

آرامگاه سرباز گمنام و شعله جاویدان مسکو

کاخ کرملین و میدان سرخ

یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده در مسکو که نباید دیدن آن را از دست داد کاخ کرملین است که پربازدیدترین نقطه در این شهر است. این کاخ در قسمت شرقی میدان سرخ قرار دارد و میزبان تزارهای روسیه بوده است.

این کاخ از قصرها و کلیساهای متعددی تشکیل شده است و محل اسکان روسای جمهور روسیه است. دیوارهای کرملین و برج‌های آن توسط طراحان ایتالیایی ساخته شده است.

از بخش‌ها و دیدنی‌های این کاخ هرچه گفته شود باز هم کم است و این مجموعه باشکوه و همچنین میدان سرخ محل برگزاری کنسرت‌ها و مراسم‌های بسیاری بوده است.

کاخ کرملین و میدان سرخ

پرسش‌های متداول

مهم‌ترین دیدنی های مسکو کدامند؟

برخی از مهم‌ترین دیدنی های مسکو شامل میدان سرخ مسکو، کلیسای سنت باسیل و کلیسای جامع مسیح منجی می‌شود.

آرامگاه لنین کجا قرار دارد؟

آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو، در نزدیکی کاخ کرملین قرار دارد.

نویسنده: عادله حقیقت حسینی