ممنوعیت بازدید از اثر جهانی چغازنبیل در روز‌های بارانی

افشین حیدری
افشین حیدری دوشنبه، ۷ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۳
ممنوعیت بازدید از اثر جهانی چغازنبیل در روز‌های بارانی

بازدید گردشگران از چعازنبیل، اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو، به‌منظور حفاظت بیشتر در روز‌های بارانی و تا ۲۴ ساعت پس از آن ممنوع است.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، بازدید گردشگران از این اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به‌منظور حفاظت بیشتر در روز‌های بارانی و تا ۲۴ ساعت پس از آن ممنوع است.

عاطفه رشنوئی گفت:

مصالح غالب در چغازنبیل و هفت‌تپه، خشت و آجر است. در بارندگی‌های شدید، این مصالح که در دیوار‌ها و کف‌پوش محوطه‌های چغازنبیل و هفت‌تپه قرار دارند، آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

او می‌گوید:

در بارندگی‌های شدید و طولانی، آب به درون این مصالح نفوذ کرده و قدم گذاشتن بر آن‌ها ممکن است اثرات دائمی تخریبی بر آجرفرش‌ها باقی بگذارد؛ از این‌رو هرگونه رفت‌و آمد در محوطه تا خشک شدن کامل مصالح، برای حفاظت از این آثار ممنوع است.

رشنوئی گفت:

اثر جهانی چغازنبیل و محوطه تاریخی هفت‌تپه در روز‌های نوروز یکی از مقاصد اصلی گردشگری است و مسافران نوروزی از نقاط مختلف کشور راهی این دو محوطه می‌شوند؛ بر همین اساس، با توجه به بارندگی‌های فصلی از گردشگران می‌خواهیم پیش از حرکت به سوی چغازنبیل و هفت‌تپه، به شرایط آب و هوایی توجه داشته باشند و تا خشک شدن کامل محوطه (که در صورت آفتابی بودن، ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد) از سفر به این دو مقصد خودداری کنند.

به گفته او گردشگران می‌توانند پیش از حرکت به سوی چغازنبیل و هفت‌تپه از صفحه پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در اینستاگرام به نشانی @tchoghazanbilworldheritage و شماره تماس ۴۲۸۶۷۲۱۳ -۰۶۱ از وضعیت تعطیلی محوطه اطلاع حاصل کنند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت:

بازدید از موزه هفت‌تپه، همه‌روزه و حتی در روز‌های بارندگی برای عموم امکان‌پذیر است و علاقه‌مندان در صورتی که امکان بازدید از چغازنبیل و محوطه هفت‌تپه وجود نداشته باشد، می‌توانند از موزه هفت‌تپه دیدن کنند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه