اساس کار قطب نما وجود چه نیرویی است؟

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات یکشنبه، ۶ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
اساس کار قطب نما وجود چه نیرویی است؟

قطب‌نما یکی از ابزارهای جهت‌یابی مهم محسوب می‌شود که از دیرباز تاکنون مورد استفاده مسافران و جهان‌گردان قرار گرفته است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اساس کار قطب‌نما بر مبنای وجود نیروی مغناطیسی است. هسته زمین از جنس فلزاتی مثل آهن، کبالت و نیکل است که  به دلیل جاذبه گرانشی، باعث به‌وجود آمدن میدان های مغناطیسی شده است. قطب نما با تشخیص میدان های مغناطیسی می تواند جهت های اصلی شمال، جنوب، غرب و شرق مغناطیسی را به ما نشان دهد. جهت هایی که قطب نما نشان میدهد با جهت های جغرافیایی کمی اختلاف دارد که می توان با دانستن میزان اختلاف جهت مغناطیسی با جغرافیایی، از ان برای جهت یابی روزمره استفاده کرد.

مزایای استفاده از قطب نمای آنلاین چیست؟

قطب نمای انلاین که با نام online compass شناخته شده است، دارای مزیت های زیادی نسبت به قطب نماهای فیزیکی میباشد.

  • راحتی:  قطب نمای آنلاین به راحتی در دسترس است. می توان از آن بر روی رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند خود استفاده کرد، و برای کوهنوردان، کمپینگ ها، مسافران یا هرکسی که در حال حرکت نیاز به دریافت مسیر دارد، بسیار راحت است.
  • دقت: قطب نماهای آنلاین بسیار دقیق هستند و به روز رسانی در زمان واقعی را ارائه می دهند. آنها از جدیدترین فناوری برای ارائه خوانش دقیق استفاده می کنند و به راحتی برای کاربران امکان حرکت و رسیدن به مقصد را بدون هیچ گونه سردرگمی فراهم می کنند.
  • بدون فضای فیزیکی مورد نیاز: قطب نما آنلاین، مجازی است، به این معنی که به هیچ فضای فیزیکی نیاز ندارد.
  • کاربر پسند: قطب نماهای آنلاین کاربر پسند و آسان برای استفاده هستند. آنها با دستورالعمل های دقیق ارائه می شوند و به کاربران کمک می کنند تا با استفاده از قطب نما حرکت کنند و مسیرهای دقیق را دریافت کنند.
  • مقرون به صرفه: قطب نماهای آنلاین معمولا رایگان هستند. این بدان معناست که کاربران می توانند از مزایای قطب نما بدون نیاز به خرج پول، لذت ببرند.

کدام قسمت قطب نما، آهنربا است؟

 جنس قطب نما مشابه اهنربا است و سوزن مغناطیسی روی آن نسبت به تغییرات میدان مغناطیسی عکس العمل نشان می دهد. اشاره گر کوچک متحرک در قطب نما در واقع یک آهنربای کوچک است!  سوزن معمولاً در یک محفظه دایره ای قرار می گیرد که با جهت های اصلی (شمال، جنوب، شرق و غرب) و درجات زاویه مشخص شده است. هنگامی که قطب نما صاف و همسطح نگه داشته می شود، سوزن خود را با میدان مغناطیسی زمین که در اصل یک آهنربای غول پیکر است که شمال و جنوب را نشان می دهد، هماهنگ می کند. بنابراین، قطب شمال سوزن توسط میدان مغناطیسی زمین جذب می شود و باعث می شود که به قطب شمال مغناطیسی که در قطب شمال قرار دارد اشاره کند.

از قطب نما چه استفاده‌ای می‌شود؟

قطب نما ابزاری است که برای تعیین ناوبری، مکان و جهت استفاده می شود. به صورت عامیانه، مردم از آن برای یافتن راه خود در مکان هایی که اشنایی با محیط اطراف خود ندارند، استفاده می کنند.

در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از قطب نما آورده شده است:

  • ناوبری: ناوبرها از قطب نما برای تعیین موقعیت و جهت خود در هنگام حرکت در اقیانوس ها، زمین و هوا استفاده می کنند.
  • پیاده‌روی و کمپینگ: قطب‌نما یک ابزار ضروری برای کوهنوردان و کمپینگ‌هایی است که باید مسیر خود را در بیابان بپیمایند، به‌ویژه زمانی که خارج از مسیر حرکت می‌کنند.
  • عملیات نظامی: پرسنل نظامی از قطب نما برای ناوبری زمینی و تمرینات جهت یابی در طول آموزش و عملیات استفاده می کنند.
  • نقشه برداری: مهندسان عمران، نقشه نگاران و نقشه برداران از قطب نما برای اندازه گیری زوایا و فواصل برای تهیه نقشه ها و داده های مکانی دقیق استفاده می کنند.
  • یافتن مکان‌ها: قطب نما می تواند به مکان یابی موقعیت ها بر روی نقشه ها کمک کند.
  • موقعیت‌های اضطراری: هنگامی که در یک منطقه دورافتاده گم می‌شود، یک قطب‌نما به فرد کمک کند تا به سمت امن حرکت کند.

به طور کلی، قطب نما یک ابزار مفید برای هر کسی است که به اطلاعات دقیق در مورد جهت سفر خود نیاز دارد و کمک می کند تا با خیال راحت به مقصد مورد نظر خود برسید.

قطب نما چگونه کار می‌کند؟

قطب نما یک ابزار ناوبری است که با استفاده از میدان مغناطیسی زمین کار می کند. از یک آهنربای کوچک و سبک تشکیل شده است که اغلب روی یک محور معلق است تا بتواند آزادانه بچرخد. زمین دارای میدان مغناطیسی غول‌پیکری است که از قطب شمال و جنوب آن سرچشمه می‌گیرد و این خطوط نیروی مغناطیسی به سمت خارج به فضا امتداد می‌یابند.

قطب نما

هنگامی که قطب نما در سطح نگه داشته می شود، سوزن مغناطیسی خود را با خطوط نیروی مغناطیسی میدان مغناطیسی زمین هماهنگ می کند و به کاربر این امکان را می دهد که جهت گیری خود را نسبت به قطب های زمین تعیین کند. به این ترتیب می توان از قطب نما برای جهت یابی و یافتن جهت استفاده کرد، چه در خشکی، چه دریا و چه در هوا.

آموزش جهت یابی با قطب نما

  • ابتدا باید قطب نما را موازی و هم راستا با سطح زمین در دست خود بگیرید. عقربه قطب نما باید شروع به حرکت کند تا درنهایت در جهت شمال ساکن شود. حالا باید صفحه مندرج را حرکت دهید تا با عقربه قطب نما هم تزار شود. پیکان جهت نما، جهت روبرو را نشان می دهد. برای مثال اگر پیکان بین حروف N و W باشد، نشان میدهد که شما در راستای شمال غربی ایستاده اید.
  • ابتدا نقسه را بر روی سطح صافی قرار داده و قطب نما را محکم نگه دارید تا جای ان تغییر نکند. سپس جهت پیکان را با نقطه مدنظرتان بر روی نقشه هم تزار کنید.
  • نقطه نهایی را روی نقشه تعیین کنید. در این حالت پیکان جهت نما باید به مسیری که قصد رفتن به آن سو را دارید باید اشاره کند. خطوط و پیکان جهت نما را با خطوط نصف النهاری نقشه هم‌ راستا کنید.
  • محفظه قطب نما را به آرامی بچرخانید تا خطوط تنظیم جهت محفظه با خطوط نصف النهاری نقشه هم‌ راستا شود.
  • اکنون می توانید قطب نما را از روی نقشه بردارید و بایستید و آن را به صورت افقی در جلوی خود نگه دارید. بدن خود را حرکت دهید تا انتهای شمالی فلش مغناطیسی مطابق با فلش جهت دار بر روی قطب نما باشد. اکنون به سمت مقصد مورد نظر خود هدایت می شوید. پیکان را دنبال کنید تا شما را به سمت مقصدتان راهنمایی کند.
  • برای اطمینان از اینکه در مسیر هستید و از مسیر صحیح پیروی می کنید، گاه به گاه قرائت های جدیدی انجام دهید.

تاریخچه استفاده از قطب نما

قبل از اختراع قطب نما، جهت در دریا عمدتاً با موقعیت اجرام آسمانی تعیین می شد. برای هزاران سال، دریانوردان راه خود را با استفاده از خورشید و ستارگان پیدا کرده بودند. در نیمکره شمالی، دریانوردان از ستاره شمالی استفاده می‌کنند تا بفهمند کدام جهت شمال است تا به آنها کمک کند در دریاها حرکت کنند. اگر می توانستند ستاره قطبی را ببینند، می دانستند که به کدام سمت می روند. اگرچه این تکنیک مفید است، اما به وضوح دارای محدودیت‌های اساسی است، زیرا فقط در شب و با آسمان صاف کاربرد دارد.

قطب نما

  • قطب نماهای پیش‌گویی

سنگ آهن مغناطیسی طبیعی یا مگنتیت که به آن لودستون نیز گفته می شود، ظاهراً در ابتدا در چین امروزی کشف شده است. در طول سلسله هان چین، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال قبل از میلاد، قطب نما ساخته شد، اما از قضا، برای ناوبری استفاده نمی شد - بلکه برای پیشگویی استفاده می شد.

استفاده از قطب نما همچنین برای فنگ شویی، هنر ایجاد هماهنگی در یک اتاق یا ساختمان با همسو کردن ویژگی های مختلف با نقاط اصلی قطب نما، مهم بود.

  • قطب نماهای ناوبری مبتدی

در زمان سلسله تانگ (قرن هفتم)، دانشمندان چینی راهی ابداع کرده بودند که سوزن‌های آهن را با مالش مگنتیت، مغناطیسی کنند. آنها همچنین مشاهده کرده بودند که سوزن هایی که از گرمای قرمز سرد می شوند و در جهت شمال به جنوب نگه داشته می شوند، مغناطیسی می شوند. آنها دریافتند که این قطب‌نماهای سوزنی تصفیه‌شده را می‌توان در آب شناور کرد (قطب‌نمای مرطوب)، یا روی یک محور نوک تیز قرار داد یا از یک نخ ابریشمی (قطب‌نمای خشک) آویزان کرد. این قابل حمل بودن آنها را برای اهداف ناوبری بسیار مناسب تر کرد.

  • قطب نماهای مغناطیسی

در دهه ۱۳۰۰، قطب نماهای مغناطیسی در سراسر اروپا و خاورمیانه ظاهر شدند. اگرچه برخی از مورخان ادعا می کنند که اروپایی ها چندین قرن پس از چینی ها به طور مستقل قطب نماهای مغناطیسی را از سنگ آهن ایجاد کردند، اکثر آنها معتقدند که چینی ها قطب نما را به مسلمانان معرفی کردند که سپس این دانش را با اروپایی ها در میان گذاشتند.

در هر صورت ورود قطب نما برای دریانوردی که تا آن زمان بر خورشید یا ستارگان تکیه می کرد بسیار مهم بود. دریانوردان اروپایی با قطب نما در دست، مجهزتر بودند تا در دریاهای آزاد و دور از دید خشکی حرکت کنند. قطب نما سهم عمده ای در عصر اکتشاف داشت: زمان اکتشافات جهانی از سوی اروپایی ها که تقریباً بین قرن های ۱۵ و ۱۸ اتفاق افتاد.

در این زمان بود که دریانوردان و بازرگانان مسیرهای دریایی به چین، ژاپن و جزایر اندونزی را ترسیم کردند و تجارت ابریشم، چای و ادویه جات را تأسیس کردند. افزایش سفرهای دریایی و مسیرهای تجاری، که توسط قطب نما فعال شد، منجر به سکونتگاه های اروپایی در قاره آمریکا شد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه