معاون گردشگری: افزایش ظرفیت اقامتی کشور به بیش از ۵۰۰ هزار تخت در ایام نوروز

افشین حیدری
افشین حیدری چهار شنبه، ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۸
معاون گردشگری: افزایش ظرفیت اقامتی کشور به بیش از ۵۰۰ هزار تخت در ایام نوروز

نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشوربا محوریت نوروز ۱۴۰۲ صبح امروز، ۲۴ اسفندماه در سالن غدیر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با محوریت نوروز ۱۴۰۲ با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، مدیران کل معاونت گردشگری و‌ نماینده یازده دستگاه‌ عضو صبح امروز ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزارت کشور به هماهنگی و آمادگی در  ۳۸,۰۰۰ روستا و شهرهای کشور برای سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت:

ما سبدی از بسته‌ی گردشگری را تهیه کردیم تا در آن مردم را نسبت به سفرهای داخلی و جذابیت‌های گردشگری شهرها هرچه بهترآشنا کنیم و امیدواریم با توجه به پتانسیلی که در برخی شهرهای کمتر توریستی و شناخته شده داریم برای گردشگران جذابیت داشته باشد.

وی ادامه داد:

ساماندهی معابر و آرامش و زیبایی بصری مقاصد گردشگری و افزایش تعداد شهرهای گردشگری  فراتر از مثلث گردشگری مثل خوزستان، هرمزگان و... را در برنامه کاری قرار دادیم که این مهم به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده تا برای آن برنامه‌ریزی کنند.

معاون عمرانی وزارت کشور خاطر نشان کرد:

توقف پروژه‌های عمرانی غیر ضروری که در ایام نوروز برای مسافران خلل و مشکل وارد می‌کند و برقرار نظم و تسهیل عبور و مرور از دیگر برنامه‌های ما در وزارت کشور است.

 جمالی نژاد افزود:

با توجه به افزایش تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای که ۳,۸۸۸ نفر در پارسال و ۳,۹۴۰ نفر در امسال بود  در این خصوص به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تکلیف کردیم که برای کاهش خواب آلودگی رانندگان در ۳۰ کیلومتری شهرها فعالیت‌های جدی‌تری را برای کاهش تلفات جاده‌ای در نظر بگیرند.

رئیس سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور در پاسخ به این سوال که در خصوص فراهم شدن سرویس‌های بهداشتی برای برخی مسافران چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت:

در برخی از مناطق گردشگری کشور پر تردد مثل مشهد، قم و شیراز سعی شده تا علاوه بر سرویس‌های ثابت؛ سرویس‌های بهداشتی سیار را آماده کنیم تا در طول ایام سفر به مسافران خدمات‌رسانی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی مسیرهای گردشگری راهنمایی برای مسافران وجود ندارد نیز بیان کرد:

در برخی از شهرها؛ کیوسک‌های اطلاع‌رسانی داریم و برنامه‌ریزی کردیم تا اماکن کمتر معرفی شده را در کنار اماکن شاخص به مردم معرفی کنیم و این موضوع را حتی در  نشست با استانداران هم ابلاغ شد.

پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها راهی برای مدیریت زمانی سفر

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث به فعال شدن ستاد سفر در طول سال اشاره کرد و گفت:

با هماهنگی سایر دستگاه‌ها و جلسه‌هایی که در بیش از ۱۶۰ نشست سفر استانی و بیش از ۱,۲۰۰ نشست در شهرستان ها تشکیل شده است سعی کردیم تا فقط سفر را محدود به نوروز نکنیم و در طول سال به این موضوع توجه جدی شود.

وی در خصوص توزیع زمانی سفر در طول سال گفت:

بحث توزیع زمانی مناسب سفر یکی دیگر از مواردی است که به آن اهتمام جدی شده است و در این خصوص دولت پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها را به مجلس ارائه داد که تصویب آن می‌تواند به گسترش سفر و جلوگیری از ازدحام‌ و تراکم جمعیت کمک کند.

وی ادامه داد:

سفرها از هفته گذشته با حجم قابل‌توجهی شروع شد و تا هفته اول نوروز پیک سفر را داریم. با توجه به مصادف شدن نوروز با ماه رمضان پیش‌بینی کردیم که در ایام پایانی ماه رمضان با افزایش سفر روبه‌رو شویم که در این خصوص ستادهای سفرهای استانی با حضور جدی در حال برنامه‌ریزی هستند تا ایام خوبی را برای مسافران رقم بزنند.

به گفته رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ظرفیت اسکان، اولویت با مراکز و تاسیسات رسمی و دارای مجوز است؛ اما در برخی شهرها و استان‌ها که ظرفیت مازادی دارند به تشخیص ستاد استانی می‌توان از ظرفیت‌های غیررسمی و اضطراری از جمله مدارس، حسینه‌ها، تکیه‌ها برای خدمت‌رسانی به مسافران استفاده کرد.

کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت در بیش از ۸,۰۰۰ کیلومتر راه پرخطر

افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت شهرسازی با توجه به مسئولیت جابه‌جایی برون‌شهری این سازمان گفت: 

شورای هماهنگی جاده‌ای را در استان‌ها با محوریت مدیرکل راه و شهرسازی استان‌ها ترتیب دادیم که در دو هفته اخیر جلسات منظم و مثمر‌ثمری داشتند تا سفرهای کم خطری را در پیش داشته باشیم.

وی ادامه داد:

حدود ۶ میلیون سفر در سال جاری از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا شدند که پیش‌بینی کردیم در نوروز با افزایش ظرفیت روبه‌رو شویم. این آمار در خصوص سفر با قطار به یک میلیون و پانصد هزار نفر افزایش پیدا کرده و در سفرهای هوایی به ۲,۳۰۰,۰۰۰ نفر در سفرهای خارجی و داخلی افزایش پیدا کرده و این موضوع در سفرهای دریایی بین بنادر و جزایر نیز با استقبال خوبی روبه‌رو شد به‌طوری که در این نوع از سفرها ما با افزایش ۱۵ درصدی روبه‌رو بودیم. برای نوروز امسال هم به‌دلیل تقارن با ماه رمضان پیش‌بینی کردیم که با تفاوت در نوع سفرها و زمان سفر روبه‌رو شویم.

معاون حمل و نقل وزارت شهرسازی ادامه داد:

امسال به بحث ایمنی توجه جدی شده تا تلفات سوانح کاهش پیدا کند. بدین منظور با تشکیل جلسه کمیسیون راه چند راهکار پیشنهاد دادیم  تا در ۸۰۰۰ کیلومتر راه پر خطر که شناسایی شده به محدودیت و کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت در این مسیرها اقدام کنیم.

 وی خاطر نشان کرد:

در خصوص قیمت‌های بلیط هواپیما نیز با نظارت سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی سایت‌های مجهول و غیررسمی را شناسایی کردیم و به دستگاه قضایی معرفی شد. همچنین قرار شد تا از طریق سازمان هواپیمایی اسامی سایت‌های رسمی تهیه بلیط از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی  شوند. در خصوص پیش فروش بلیط قطار در برخی مسیرها نیز با تکمیل ظرفیت در زمان‌های خاصی روبه‌رو بودیم که نارضایتی‌های مردم را در بر داشت که امیدواریم مردم زمان سفرهای خودشان را مدیریت کنند.

افندی زاده ادامه داد:

تلفن گویای راهداری ۱۴۱ و در راه آهن ۵۱۴۹، در هواشناسی ۱۳۴،  اطلاعات پرواز ۱۹۹ و ۱,۵۵۰ در سفرهای دریایی سامانه های ارتباطی اطلاع‌رسانی برای مسافران در نظر گرفته شده است.

استان های گردشگرپذیر در ایام نوروز ۱۴۰۲

مصطفی فاطمی، مدیرکل گردشگری داخلی در این نشست گفت:

ما در سال گذشته رویکرد شهرهای مکمل را در دستور کار قرار دادیم به‌طوری که شهرهایی که ظرفیت اقامتی بیشتری داشتند را هرچه بهتر به مردم معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز ۱۴۰۱، ۵۰ میلیون نفر شب اقامت در استان‌های کشور ثبت شده که این آمار از مراکز اقامتی مجاز جمع‌آوری شده است گفت:

در نوروز امسال تاکنون استان‌های بوشهر، اصفهان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، قم، هرمزگان، فارس، مازندران، گیلان، بالای ۹۰ درصد مراکز اقامتی شأن رزرو شده است. مراکز اقامتی استان‌های خراسان رضوی، مرکزی، سمنان، کرمانشاه، اردبیل، خراسان شمالی نیز تا ۸۰ درصد و مراکز اقامتی استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان، البرز، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، خراسان جنوبی و ایلام بین ۶۰ تا ۸۰ درصد رزرو شده است. همچنین استان‌های همدان، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی کمتر از ۶۰ درصد مراکز اقامتی آن‌ها در ایام نوروز ۱۴۰۲ رزرو شده است.

خدمات ۵۰ هزار داوطلب هلال احمر به مسافران نوروزی

مهران جمال، مدیر روابط عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از دیگر اعضای ستاد سفر سال ۱۴۰۲ بود که اشاره کرد:

در طول سفرهای نوروزی امسال با طرح خدمات بشردوستانه در خدمت مسافران هستیم. به‌طوری که در این خصوص ۵۰ هزار نفر داوطلب در ۲۵۰ پست ثابت برای کاهش حوادث سفرهای جاده‌ای و خدمات بشردوستانه و همچجین فراهم کردن بازی و سرگرمی برای کودکان به ارائه خدمات به مسافران نوروزی می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ تیم دوچرخه‌سوار با کیف امداد در مسیرهای مختلف حضور دارند و به کمک مسافران خواهند پرداخت، گفت:

در نوروز ۱۴۰۲، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با ۱۸ فروند بالگرد در خدمت مسافران است. همچنین ۱,۴۶۵ مرکزعملیات با بکارگیری ۳,۵۰۰ خودرو و برخورداری از بیش از ۱۹ هزار نیروی آموزش‌دیده در کنار مسافران و گردشگران نوروزی است.

برخورد با بیش از ۸,۰۰۰ صنف متخلف

سلیمان رزاقی، مدیرکل امور اقتصادی سازمان تعزیرات حکومتی به راه‌اندازی طرح نظارت از هشتم اسفند و تا پایان ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت:

در راستای حمایت از مردم، برای اولین بار قرارگاه نظارت بر گشت‌های مشترک در ستاد مرکزی سازمان تشکیل شده است. این قرارگاه بر گشت‌های مشترک نظارت خواهد کرد و با هدف حمایت از گردشگران نوروزی به سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی ادامه داد:

بالغ بر ۵۸۰۰ گشت اعزام شدند که تاکنون با نزدیک به ۸۲۰۰ واحد صنفی متخلف برخورد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم درج قیمت، گرانفروشی، عدم صدور فاکتور، کم‌فروشی و... اشاره کرد.

به گفته رزاقی عمده فعالیت‌ها و نظارت‌های گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی بر مراکز عمده عرضه محصولات و نیز سردخانه‌ها، میادین میوه و تره‌بار، رستوران‌ها و دفاتر خدمات فروش بلیط و تور است که به‌صورت مستمر انجام می‌شود تا شاهد کاهش تخالفات احتمالی باشیم. همچنین در ایام تعطیلات نوروز نیز تمام شعب کشیک سازمان تعزیرات حکومتی در ساعات اداری و غیراداری پاسخگوی گردشگران و مسافران نوروزی هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه