«میکروهتل‌» در ایران راه‌اندازی می‌شود

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۷
«میکروهتل‌» در ایران راه‌اندازی می‌شود

با اعلام معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، برنامه‌ریزی برای فراهم شدن امکان راه‌اندازی میکروهتل در ایران در حال انجام است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، از فراهم شدن امکان راه‌اندازی میکروهتل در ایران خبر داد.

اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، درباره راه‌اندازی میکروهتل‌ در ایران اظهار کرد:

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصمم است در توسعه این صنعت با رویکرد مدرن‌سازی گردشگری، فضا را برای فعالیت بخش خصوصی با استفاده از دانش روز و بهره‌گیری از ابزارهای جدید و مدرن فراهم کند. البته مدرن‌سازی گردشگری دارای ابعاد و سطوح مختلفی است، لیکن آنچه مد نظر ماست ایجاد شرایط و بستر لازم برای توسعه طرح‌های خلاقانه و منحصربه‌فرد و متناسب با نیاز امروز است. البته این امر همانند سایر فعالیت‌های گردشگری باید با تمرکز بر توسعه پایدار و عدم آسیب به محیط زیست انجام شود.

برات درباره ماهیت میکروهتل‌ها، گفت:

گردشگری همانند سایر صنایع به سرعت در حال تکاپو و تکامل است. میکروهتل هم یکی از دستاوردهای تکنولوژی در حوزه اقامت است. میکروهتل‌ها فضاهای اقامتی با ابعاد کوچک و سازه منحصربه‌فرد با معماری جذاب و لوکس هستند. فضای آن‌ها به‌نحوی طراحی می‌شود که از امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات به مسافران برخوردار بوده و پیاده‌سازی آن در مجموعه‌های گردشگری نظیر مجتمع‌های بین‌راهی، محوطه‌های گردشگری، فرودگاه‌ها، و پایانه‌های مسافری که بنا به شرایط خاص منطقه امکان ایجاد سازه ثابت وجود ندارد، تا حد قابل‌توجهی می‌تواند پاسخگوی نیازهای اقامتی گردشگران باشد.

او درباره اقدامات صورت گرفته اظهار کرد:

در دنیا میکروهتل‌ها از تنوع برخوردارند، اما در ایران، ما با توجه به فرهنگ، سنت و عرف حاکم بر کشور، ممکن است همه آن‌ها مناسب نباشد، بنابراین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به درخواست‌های بخش خصوصی، این امکان را فراهم کرده و در حال حاضر امکان صدور مجوز بهره‌برداری با تاکید بر «مکان‌محور بودنِ» این‌گونه پروژه ها در بستر سامانه «جانا» ایجاد شده است.

برات همچنین گفت:

با توجه به جدید بودن این طرح، در حال حاضر امکان صدور پروانه فعالیت فراهم شده، اما در صورت استقبال از آن، ضوابط فنی و ارزیابی برای میکروهتل‌ها تدوین خواهد شد. با این وجود، به مانند سایر واحدهای اقامتی، رعایت اصول کلی و فراهم بودن شرایط مطلوبِ ارائه خدمات به مهمانان و مسافران ضروری است؛ بنابراین پیش‌بینی حریم اقامتی و تأمین امنیت کامل مسافران، رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی، تأمین سرویس بهداشتی و حمام، سیستم سرمایشی و گرمایشی، فرایند پذیرش مسافر و خانه‌داری از جمله حداقل مواردی است که در ایجاد این‌گونه تاسیسات توجه به آن‌ها الزامی است.

گفتنی است میکرو هتل‌ها اماکن اقامتی هستند که مبلمان بوده و دارای امکانات رفاهی با کیفیت بالا در اتاقی با نصف متراژ یک اتاق معمولی هتل هستند. این اتاق‌های کوچک، اما کاملا کاربردی، گزینه‌ای مقرون به‌صرفه برای مسافران تجاری و تفریحی در مناطق شهری پرتراکم‌اند. طراحی هوشمند این هتل‌ها، با دیجیتالی کردن اتاق‌ها ترکیب شده، که به مهمانان اجازه می‌دهد نور و دما را از طریق برنامه‌های تلفن همراه مدیریت کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه