دنیای زیبای حشرات، نمایش طرح و نقش و رنگ در قاب تصویر

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۲
دنیای زیبای حشرات، نمایش طرح و نقش و رنگ در قاب تصویر

عکاسی بریتانیایی از حشرات کمیاب و در معرض خطر انقراض عکاسی کرده و موفق به خلق تصاویر بسیار زیبایی از دنیای رنگ و نقش شده است.

«لوون بیس» (Levon Biss)، عکاس بریتانیایی، به‌مدت سه سال تلاش کرد تا از مجموعه حشرات کمیاب در موزه تاریخ طبیعی آمریکا عکاسی کند و تمام جزییات بدن آن‌ها را به تصویر بکشد. او با استفاده از عکاسی ماکرو توانسته است، زیبایی خارق‌العاده حشرات را به‌خوبی نشان دهد و این موضوع در عکاسی از حشرات کمیاب یا در معرض خطر انقراض موزه به‌ اوج خود رسیده است. ۴۰ عکس او از حشرات در نمایشگاهی در موزه تاریخ طبیعی آمریکا به نمایش درآمده است و بازدیدکنندگان در این محل تشویق می‌شوند تا حشرات را با درک و بینش جدیدی به نظاره بنشینند.

لوون بیس برای عکاسی از هر بخش از بدن حشرات، هفته‌ها وقت گذاشته و به همین دلیل برای هر عکس از بیش از ۱۰,۰۰۰ تصویر استفاده کرده که ساخت هرکدام سه هفته زمان برده است. هنگام عکاسی با بزرگ‌نمایی بالا، اجزای بسیاری کوچکی از حشرات در تصویر وجود دارد و بنابراین باید تصاویر زیادی را در کنار هم قرار داد تا عکسی با وضوح بالا شکل بگیرد. او همچنین حشره را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند و از آن‌ها به‌صورت جداگانه عکس می‌گیرد و نور هر بخش را تغییر می‌دهد تا زیباتر به نظر برسد. این حشرات که به‌دلیل وضعیت حفاظتی، زیستگاه و نوع گونه انتخاب شده‌اند، داستان وضعیت شکننده جمعیت حشرات جهان را بیان می‌کنند. اگرچه حشرات نقش حیاتی در اکوسیستم دارند، اغلب مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار می‌گیرند و این امر آسیب زیادی به آن‌ها می‌زند. این عکاس بریتانیایی با برجسته‌کردن تنوع و جزییات حشرات امیدوار است که از مهارت‌های هنری خود برای ایجاد تغییر استفاده کند.

او اولین باری را به یاد می‌آورد که یک حشره را زیر میکروسکوپ دید و می‌گوید:

این احساس را داشتم که وارد دنیای کاملا جدیدی شدم. برای اولین بار شاهد موجودی بسیار ظریف و زیبا بودم. احساس می‌کردم صندوقچه‌ای از سوژه‌های عکاسی را باز کرده‌ام و بی‌صبرانه می‌خواستم دنیای حشرات را بیشتر کشف کنم. با گذشت یک دهه، همچنان این احساس شگفت‌انگیز را دارم. به‌دلایل زیادی از حشرات الهام می‌گیرم؛ آن‌ها از نظر بصری جالب هستند و طراحی متنوعی دارند. از هر حشره جدیدی که عکس می‌گیرم، با دنیای تازه‌ای آشنا می‌شوم که تا پیش از این ندیده بودم؛ چراکه من در سطحی از بزرگ‌نمایی عکاسی می‌کنم که با چشم انسان قابل‌مشاهده نیست و همین موضوع من را کنجکاو و مشتاق کسب اطلاعات بیشتر می‌کند.

به‌گفته وی، حفاظت از حشرات زمانی در کارش برجسته‌تر شد که تقریبا هر ساعت از بیداری خود را صرف عکاسی از آن‌ها کرد و حشرات دنیای او را تسخیر کردند. طبیعتا وقتی این موجودات ظریف توسط انسان تهدید می‌شوند، او کار خود را به‌سمتی هدایت می‌کند که توجه مردم و مسئولان را به معضل کاهش حشرات و از دست‌رفتن تنوع زیستی آن‌ها جلب کند. او حساسیت زیادی روی کودکان دارد؛ چراکه معتقد است، آن‌ها تصمیم‌گیرندگان بعدی جامعه هستند و هرچه درک بیشتری از طبیعت داشته باشند، نقش موثرتری در حفاظت از آن خواهند داشت. او این باره می‌گوید:

باید از طرز فکر کلیشه‌ای بد یا منفی نسبت به حشرات فاصله بگیریم. در حقیقت، تعداد بسیار کمی از گونه‌های حشرات در این سیاره هستند که می‌توانند به ما آسیب بزنند. حشرات فواید مثبت زیادی برای انسان‌ها دارند که شامل گرده‌افشانی، تجزیه مواد آلی، بازیافت مواد مغذی خاک و... می‌شود. بیشتر از آنکه حشرات به انسان‌ها نیاز داشته باشند، زندگی انسان‌ها به حشرات وابسته است. عوامل متعددی همچون نابودی زیستگاه، تغییرات اقلیمی، استفاده از آفت‌کش‌ها و کودها، زندگی حشرات را تهدید می‌کند و باید تصمیمات کلانی در این زمینه گرفته شود.

عکس ماکرو از حشره ای زیبا

نمای نزدیک از کفشدوزک

حشره ای به رنگ سیاه و نارنجی

پروانه ای با بال های سیاه و آبی

حشره ای کوچک از نمای نزدیک

حشره ای به رنگ براق

نمای نزدیک از حشره ای به رنگ نارنجی

حشره ای شبیه به پروانه

حشره ای کوچک با موهای رنگی

این تصاویر برای شما نیز جذابیت داشت؟ کدام تصویر مورد پسندتان قرار گرفت؟ اگر به دنیای حشرات علاقه دارید، می‌توانید نظر خود را با کاربران کجارو مطرح کنید.

مطالب مرتبط:

منبع mymodernmet

دیدگاه