دارابی: رویکرد برخی مسئولان با جذب حداکثری توریست منافات دارد

افشین حیدری
افشین حیدری چهار شنبه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۰
دارابی: رویکرد برخی مسئولان با جذب حداکثری توریست منافات دارد

معاون وزارت میراث فرهنگی تغییر نوع نگاه به مسئله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در میان برخی مقام‌های کشور برای توسعه صنعت گردشگری لازم دانست.

یکی از بحث‌های اصلی که وجود دارد تغییر نوع نگاه به مسئله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که باید شاهد آن در میان برخی مقام‌های کشور باشیم و تا وقتی این تغییر اتفاق نیفتد حتی با وجود فراهم آوردن زیر ساخت‌های گردشگری نمی‌توان خیلی به توسعه آن امیدوار بود.

علی دارابی، قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص ساز وکار و نحوه اعطای سفر کارت به خبرنگار کجارو گفت:

مقدمات انجام این کار تصویب و نهایی شده است؛ اما تنها بخشی از کارها در اختیار و حیطه فعالیت وزارت است و بسیاری از آن‌ها، نیازمند هماهنگی با دستگاه‌های دیگر است. البته باید بگویم که لازمه‌ها و زیر ساخت‌های آن محقق شده است و شخص معاون گردشگری در حال تحقق هرچه سریع‌تر این مهم هستند. در کنار این موضوع در حوزه گردشگری تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که سفر ارزان قیمت را برای خانواده‌ها فراهم کنیم.

 او در مورد لغو روادید با کشورها هم بیان کرد:

برای گسترش همکاری‌ها و رونق هرچه بهتر صنعت گردشگری و حضور توریست در کشور، ما پیشنهاد لغو روادید با ۵۰ کشور را به دولت دادیم که در روند بررسی و تصویب نهایی، رأی لازم را کسب نکرد.

به گفته دارابی، نمایشگاه گردشگری فرصتی برای فعالان این حوزه و مسئولان است تا از نزدیک با هم به صحبت بنشینند و نسبت به مشکلات و موانع توسعه کارگردشگری تصمیمات جدی گرفته شود.

معاون وزارت میراث فرهنگی در خصوص مداخلات برخی نهادهای امنیتی در برخورد با توریست‌هاکه منافات زیادی با سیاست‌های جذب حداکثری گردشگر دارد، این طور گفت:

یکی از بحث‌های اصلی که وجود دارد تغییر نوع نگاه به مسئله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که باید شاهد آن در میان برخی مقام‌های کشور باشیم و تا وقتی این تغییر اتفاق نیفتد، حتی با وجود فراهم آوردن زیر ساخت‌های گردشگری نمی‌توان خیلی به توسعه آن امیدوار بود.

 دارابی، درآمدزایی از راه صنعت گردشگری را یکی از منابع فناناپذیر برای کشور دانست و خاطر نشان کرد:

باید تغییرنگاه به اقتصاد نفتی در میان مدیران ما اتفاق بیفتد. اگر فقط یک دهه در زیرساخت‌های گردشگری و میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری کنیم، این صنعت می‌تواند منبع فناناپذیری را در در‌آمدزایی، اشتغال‌زایی و توسعه فرهنگ در کشور به وجود آورد که غیرقابل انتظار است.

او ادامه داد:

در خیلی از کشورها که درآمد نفتی ندارند اداره کشورشان تنها با درآمدزایی از حوزه گردشگری ایجاد می‌شود و سعی می‌کنند تا فعالان این حوزه را زنده و پویا نگه دارند چون که اقتصاد مولد کشور را در رشد آن می‌بینند. به‌عنوان مثال در دروان کرونا در کشور ترکیه، حمایت‌های صورت گرفته از کسب و کارهای حوزه گردشگری باعث شد تا خیلی از آن‌ها که در معرض تعطیلی بودند، دوباره احیا شوند و روی پای خودشان بایستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه