پرتره گل ها در جادوی تصویر

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
پرتره گل ها در جادوی تصویر

عکاسی خلاق، برداشتی مدرن از هنر باستانی ژاپن کرده و پرتره‌هایی جادویی از گل‌ها آفریده است که هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند.

«رابرت پیک» (Robert Peek) با الهام از آرامش موجود در چیدمان «ایکبانای ژاپنی» (Japanese ikebana) یا هنر گل‌آرایی سنتی ژاپنی، تصاویری خلق کرده است که آرامش‌بخش، اسرارآمیز و زنده هستند. پیک با استفاده از مجموعه وسیعی از گیاهان درخشان، دود و پودر و همچنین الهام از اصول هنر باستانی گل‌آرایی ژاپنی عکاسی کرده است و ضمن ایجاد تعادل و هماهنگی، حالت‌های متمایزی از گل‌ها را در حال حرکت نشان می‌دهد. این هنرمند هلندی در ابتدای فعالیت عکاسی خود، روی نورپردازی و ترکیب‌بندی تمرکز می‌کرد و در طول سال‌های سال‌ به‌عنوان عکاس تبلیغاتی مشغول به کار بوده و مهارت‌های خود را در زمینه نور، شفافیت و لبه‌های صاف و ملایم به نمایش گذاشته است. هنگامی که او روی پروژه‌های مختلف کار نمی‌کند، به باغبانی می‌پردازد. او می‌گوید:

من در باغم گل می‌کارم و آن‌ها الهام خوبی برای عکاسی هستند.

در مجموعه‌ تصاویری از انواع گل‌ها و گیاهان، بیننده به سفری مرموز در میان تلفیق هوشمندانه رنگ‌ها، حجم‌ها و حقه‌های نورپردازی می‌رود. در واقع، عکس‌های او از ترکیب نقاشی‌های رنسانس، نمایشگاه گل‌های ارگانیک همراه با جریان‌های طبیعی آب، دود و یخ شکل گرفته‌اند. در عکس‌های پیک گویی گل‌هایی که پس‌زمینه ثابتی دارند، به‌طور اسرارآمیزی حرکت می‌کنند، شناور هستند یا به‌آرامی تبخیر می‌شوند؛ در حالی که همگی در استودیویی با امکانات ساده و معمولی گرفته شده است. او نیز بر این موضوع اذعان دارد:

همه کارها در استودیو با استفاده از یک یا دو مورد تجهیزات نوری صورت می‌گیرد. کارهای مختلفی انجام می‌دهم؛ برای حرکت گل‌ها از پودر رنگی استفاده می‌کنم؛ ضمن اینکه به‌سراغ دود یا یخ خشک می‌روم و در زیر آب نیز عکس می‌گیرم. در نهایت تصاویری به وجود می‌آید که باعث تفکر، احساس آرامش، تنهایی و حتی افسردگی می‌شود.

بازخوردها در مورد پروژه‌های گیاهی او به‌حدی مثبت بوده که او را بر آن داشته است تا به جست‌و‌جوی الهام و آرامش در باغش ادامه دهد.

تصویر مه آلود از سه گل قرمز

دو سیب قرمز روی شاخه درخت در محیط مه آلود استودیوی عکاسی

گل های آبی رنگ در عکسی مه آلود

سه شاخه گل زرد در محیطی مه آلود

دو شاخه گل قرمز بزرگ که دود از آن ها بلند می شود

دو شاخه گل سفیدرنگ در محیط مه آلود

دو گل بنفش بزرگ

دو شاخه گل زردرنگ در عکسی مه آلود

چندین شاخه گل رز در عکسی تقریبا سیاه و سفید

چند شاخه گل در هوای مه آلود

دو گل بنفش در عکسی سورئال

 قطعا این تصاویر با عکس‌های رایج درباره گل‌ها تفاوت دارند و از این نظر می‌تواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. نظر شما چیست؟ عکس‌های متفاوت و منحصربه‌فردی بودند؟ دیدگاه خود را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع petapixel

دیدگاه