تماشا کنید: تصاویر مسابقه عکاسی سیاه و سفید 2023

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
تماشا کنید: تصاویر مسابقه عکاسی سیاه و سفید 2023

مسابقه عکاسی سیاه و سفید ایندیپندنت فوتوگرافر، برندگان خود در سال ۲۰۲۳ را معرفی کرد که با قضاوت نیک برانت، عکاسی بریتانیایی، انتخاب شدند.

«ایندیپندنت فوتوگرافر» (The Independent Photographer) یک مجله و مسابقه بین‌المللی عکس است که ضمن تجلیل از عکاسی، به حمایت از هنرمندان نوظهور می‌پردازد. تصاویر برنده در مسابقه عکاسی سیاه و سفید ایندیپندنت فوتوگرافر در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند و تمرکز اصلی این مسابقه فارغ از ژانر، تجلیل از زیبایی و قدرت عکاسی سیاه و سفید بود. در تمام دسته‌های عکاسی از تصاویر خیابانی، مد، پرتره، منظره، مستند و... از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود تا آثاری تاثیرگذار و الهام‌بخش ارسال کنند. در نهایت، برندگان مسابقه عکاسی سیاه و سفید ۲۰۲۳ به داوری «نیک برانت» (Nick Brandt) انتخاب شدند.

«نیک برانت» (Nick Brandt) عکاسی بریتانیایی است که کار خود را بر نابودی جهان طبیعی توسط بشریت متمرکز کرده است. او نزدیک به دو دهه از وقت خود را صرف عکاسی از حیات وحش آفریقا و همین طور مناطقی کرده است که از طریقه توسعه انسانی تخریب شده‌اند. دلبستگی او به دنیای در حال تغییر طبیعت در مجموعه تصاویری مانند «خاک را به ارث ببر» (Inherit the Dust) مشهود است؛ برانت پرتره‌ حیوانات در اندازه واقعی را در مکان‌های توسعه شهری، کارخانه‌های جدید، زمین‌های بایر و معادن معدن قرار داد. در مجموعه «این دنیای خالی» (This Empty World) نیز به تخریب دنیای طبیعی می‌پردازد و تاثیر آن بر حیوانات را نشان می‌دهد. برانت اغلب با رنگ‌های سیاه و سفید یا رنگ‌ سپیا (رنگ قهوه‌ای در عکس‌های تک‌رنگ) از حیوانات عکاسی می‌کند و سوژه‌های خود را موجوداتی حساس به تصویر می‌کشد که چندان متفاوت از انسان‌ها نیستند. تجربه‌های عکاسی از فیل‌های آفریقایی و اطلاع از شکار غیرقانونی آن‌ها، برانت را بر آن داشت تا بنیاد «Big Life» را تاسیس کند تا از حیوانات و اکوسیستم بخش بزرگی از کنیا و تانزانیا محافظت شود.

در ادامه می‌توانید به تماشای عکس‌های برنده در مسابقه عکاسی سیاه و سفید سال ۲۰۲۳ بنشینید.

چشم انداز صحرا و شهر دبی در عکس سیاه و سفید

عکاس: Florian Kriechbaumer، دبی

صبر و شکیبایی باعث خلق چنین تصویری به دست عکاس شده است؛ چراکه او برای شناسایی این محل، زمان زیادی صرف کرد تا در نهایت در هوای صاف و زمانی که یک جفت غزال بزرگ آفریقایی با هم شاخ‌به‌شاخ شده بودند، موفق به گرفتن عکس شد. این تصویر رویارویی حیوانات و تضاد اشکال خشن شهری دبی با خطوط طبیعی نرم تپه‌های شنی صحرای امارات را نشان می‌دهند.

عکس سیاه و سفید از غاری با سر سیاه

عکاس: Melissa Cormican، کارولینای شمالی

غاز کانادایی، یک غاز وحشی بزرگ با سر و گردن سیاه، گونه‌های سفید، زیر چانه سفید و بدن قهوه‌ای است. این پرنده بومی نواحی قطبی و معتدل آمریکای شمالی است و گاهی اوقات در طول مهاجرت از اقیانوس اطلس می‌توان آن را در شمال اروپا مشاهد کرد.

پیرزنی در لباس غواصی

عکاس: Alain Schroeder، جزیره ججو 

جزیره ججو که به‌خاطر سنگ‌های آتشفشانی بازالتی خود شناخته می‌شود، در نزدیکی کره جنوبی واقع شده است. در اینجا زنانی زندگی می‌کنند که با غواصی در سواحل ججو به ماهیگیری می‌‌پردازند. این گروه از زنان سال‌خورده که لباس لاستیکی نازک و عینک‌های قدیمی می‌پوشند، به‌عنوان گنجینه ملی در نظر گرفته و در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شده‌اند. سنت غواصی در این بخش از دنیا به‌تدریج در حال نابودی است؛ زیرا زنان کمتری این حرفه بسیار خطرناک را انتخاب می‌کنند.

امروزه اکثر زنان جزیره بیش از ۵۰ سال سن دارند و بسیاری از آن‌ها بالای ۷۰ سال هستند. در جامعه‌ای که تمرکز آن روی تحصیل و آموزش قرار گرفته است، آینده این فعالیت جسمی سخت، تاریک به نظر می‌رسد. با این حال، تلاش‌های دولت و جوامع محلی برای حفظ و نگهداری و ترویج این سبک زندگی زیست‌محیطی و پایدار باعث شده است که جوانان ساکن در شهر که مشتاق بازگشت به ریشه‌های خود هستند، دوباره به آن علاقه‌مند شوند.

شکارچی قزاق همراه با عقابش در عکسی سیاه و سفید

عکاس: Alessandra Manzotti، مغولستان غربی

در تصویر شاهد یک شکارچی قزاق همراه با عقابش در مغولستان غربی هستید که در حال مهاجرت زمستانی از مسیر کوه‌های آلتای است.

دویدن بوفالوها در زمینی پر از آب

عکاس: Arun R Hegden، ایالت کارناتاکا در هند

مسابقه بوفالو به نام «کامبالا» (Kambala) هر سال در ایالت کارناتاکا در جنوب غربی هند برگزار می‌شود. حمایت مالی این مسابقه به‌طور سنتی بر عهده مالکان و خانوارهای محلی است. پیست مسابقه کامبالا یک شالیزار سرسبز است و بوفالو توسط یک کشاورز هدایت می‌شود.

عکس سیاه و سفید از دریاچه ای در کنار جنگل و کوهستان برفی

عکاس: Charlotte Ladefoged، ایتالیا

کارزا، دریاچه‌ای کوچک در ایتالیا است که به‌خاطر رنگ‌های فوق‌العاده‌ و چشم‌انداز رشته کوه لاتمار شهرت دارد.

عکس سیاه و سفید از پرنده‌ای در حال پرواز

عکاس: Fenqiang Liu، فلوریدا

عکاس، این تصویر زیبا را در اواخر فوریه ۲۰۲۲ پس از بازدیدهای متعدد از «باغ کرافت آزالیا» (Kraft Azalea Garden) در فلوریدای مرکزی گرفته است. وی پس از تبدیل تصویر رنگی به تصویر سیاه و سفید، آسمان آبی آن را در لایت‌روم تیره کرد. سپس با استفاده از فتوشاپ، قسمت‌های خاصی از تصویر را با استفاده از ایربراش دیجیتال به‌صورت تیره‌تر درآورد تا دنیایی اسرارآمیز و رویایی بسازد.

کودکان دختر در مدرسه

عکاس: Roberta Vagliani، زنگبار

نلسون ماندلا می‌گفت، آموزش قوی‌ترین سلاحی است که می‌توانید برای تغییر جهان از آن استفاده کنید. این تصویر در مدرسه‌ای در زنگبار گرفته شده است؛ جایی که هیچ میز، صندلی یا وسایل مدرسه‌ای ندارد. تمام این دختر بچه‌ها یک معلم دارند و علاوه بر دفترچه یادداشت، فقط می‌توانند بر حافظه خود برای یادگیری تکیه کنند. این عکس نشان می‌دهد که در هر فردی امکان تغییر جهان وجود دارد.

عکس سیاه و سفید از زنی سالخورده در هوای بارانی

عکاس: Ahmad Badr، لندن

این عکس‌های سیاه و سفید نیز شما را مجذوب خود کرد؟ کدام تصویر را بیشتر دوست داشتید و با آن ارتباط برقرار کردید؟ حتما نظر و دیدگاه خود را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع boredpanda

دیدگاه