گردشگری طبس، در انتظار توسعه حمل و نقل بین‌شهری

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
گردشگری طبس، در انتظار توسعه حمل و نقل بین‌شهری

شهر طبس باوجود بهره‌مندی از جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی به سبب کم‌توجهی به تسهیل حمل و نقل گردشگر به آن، آنطور که باید و شاید در حوزه گردشگری توسعه نیافته است.

طبس به‌عنوان یکی از شهرهای شاخص در حوزه زمین‌گردشگری و کویرگردی محسوب می‌شود. در یک نگاه کلی‌تر می‌توان گفت بهره‌مندی این شهر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی متعدد باعث شده که طبس به بهشت گردشگری شرق کشور تبدیل شود.

کویر حلوان، دشت کویر ایران و کویر رباط خان که در اطراف طبس واقع شده‌اند با برخورداری از امکانات تفریحی نظیر آفرود، امکان رصد ستارگان و شترسواری زمینه بروز و ظهور گردشگری ماجراجویانه در کشور را فراهم کرده‌اند. سد شاه عباسی، ارگ طبس و روستای کریت نیز بخشی از میراث فرهنگی جالب توجه این خطه هستند که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورند.

در سال‌های اخیر جامعه محلی طبس با ایجاد اقامتگاه‌های متعدد و نیز با معرفی تعداد بالای راهنمای گردشگری ظرفیت و توان بالقوه مناسبی را برای توسعه گردشگری شهر فراهم کرده‌اند. باوجود تمام این مزایای نسبی، طبس برای تبدیل شدن به قطب گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات عملی  جهت تسهیل حمل و نقل بین‌شهری به مقصد این شهر کویری است. در سال‌های گذشته توسعه زیرساخت‌های ریلی و هوایی طبس به‌شکل مطلوبی پیگیری نشده و همین امر باعث شده که طبس به جایگاه شاخصی در صنعت گردشگری کشور دست نیابد.

اهمیت و جایگاه شهر طبس

شهر طبس به‌عنوان یکی از پهناورترین شهرستان‌های کل کشور و نیز با نظر به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که از آن بهره‌ می‌برد می‌تواند نقشی تعیین کننده در توسعه گردشگری استان خراسان جنوبی ایفا کند.

علی شبانی، راهنمای گردشگری و صاحب یکی از اقامتگاه‌های گردشگری طبس که به‌عنوان کارشناس فرهنگی شهرداری طبس نیز مسوولیت دارد؛ در خصوص اهمیت و جایگاه طبس در حوزه گردشگری به خبرنگار کجارو گفت:

طبس به سبب موقعیتی که دارد و نیز به سبب شاه‌راه مواصلاتی بودن ۶ استان، یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان خراسان جنوبی شمرده می‌شود. این شهر به‌دلیل همین شرایط از شرایط مطلوب‌تری به‌دلیل همین شرایط برخوردار است.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئله رکود ناشی از کرونا و ناآرامی‌های اخیر چه تاثیری بر گردشگری طبس داشته ابراز داشت:

همین شرایط مطلوب طبس باعث شده که مسئله رکود کرونا و شرایط اجتماعی کشور در ماه‌های اخیر خیلی تاثیری بر گردشگری این شهر نداشته باشد. علت نیز آن است که با توجه به قرار گرفتن طبس در مسیر اصلی عبور و مرور بین شهری مسافر عادی حتی به‌صورت گذری هم مجبور است از طبس عبور کند. یعنی اگر مسیر مسافر اصفهان، یزد یا شهرهای جنوبی باشد ناچار است از طبس رد شود و به همین خاطر همیشه شهر طبس شلوغ است. البته در زمان پیک شلوغی همچون ایام تعطیلات نوروز حضور گردشگر در طبس بیشتر می‌شود و در زمان دیگر از حجم مسافر و گردشگر ورودی به شهر تا حدودی کاسته می‌شود.

سهم اندک تورها از گردشگری طبس

اگرچه شهر طبس به‌دلیل قرار گرفت در مسیر مواصلاتی محل ورود مسافران و گردشگران است، اما چالش‌های موجود در زمینه حمل و نقل ریلی و هوایی مانع شکل‌گیری موج ورود تورها به این شهر شده است.

شبانی، فعال حوزه گردشگری در پاسخ به این پرسش که چه میزان حجم مسافر ورودی به طبس در قالب مسافر عادی بوده و چه میزان مربوط به گردشگرانی است که با تور وارد شهر طبس می‌شوند گفت:

حجم مسافران عادیی که وارد شهر طبس می‌شوند زیاد است؛ اما در قالب تورها وضعیت به این شکل نیست. قرار بود از اوایل مهر ماه طبس پذیرش تور داشته باشد اما (وضعیت اجتماعی کشور) تاثیرات منفی بر میزان تورهایی ورودی به شهر داشت.

شبانی در پاسخ به این پرسش که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از چه طریقی می‌توانند به ورود تورها به طبس کمک کند و کلید خوردن طرح‌هایی مثل حراجی سفر را تا چه میزان در این زمینه اثرگذار می‌بیند گفت:

تصور می‌کنم که آفرهایی مانند آفر کیش و قشم که در این موقعیت (دوران رکود) اعلام می‌کنند را باید در زمان‌هایی که طبس پذیرش مسافر دارد دنبال کنند. از سوی دیگر با توجه به بعد مسافتی طبس تا تهران، باید در زمینه فعالیت بیشتر قطار و هواپیما نیز پیگیری صورت گیرد. خود ما چند بار پیگیر این مسئله بودیم که قطار گردشگری و پروازهای گردشگری به مقصد طبس ارائه دهند. توجه داشته باشید اگر گردشگر بخواهد از تهران یا مناطق شمالی کشور به طبس بیاید بعد مسافتی ممکن است، برایش اذیت کننده باشد. بنابراین ظرفیت‌های این‌چنینی ( جابه‌جایی ریلی و هوایی) را باید بیشتر مد نظر قرار دهند تا به‌صورت متقابل طبس هم بتواند خدمات بیشتری را در حوزه گردشگری ارائه دهد.

چالش‌ اقامتگاه‌های بومگردی طبس

در ماه‌های اخیر با توجه به سردی هوا، قطعی گاز و رکود گردشگری، اقامتگاه‌های بومگردی در سراسر کشور و البته در خراسان جنوبی با مشکل مواجه بوده‌اند.

شبانی صاحب یکی از اقامتگاه‌های بومگردی در طبس در پاسخ به این پرسش که با توجه به قطعی گاز و مشکلات مرمتی که اقامتگاه‌های بومگردی با آن مواجه هستند وضعیت این اقامتگاه‌ها در طبس به چه شکل است به خبرنگار کجارو گفت:

در طبس حدود ۲۰ اقامتگاه بومگردی و سه هتل گردشگری وجود دارد. با توجه به اینکه خراسان جنوبی در انتهای مسیر شبکه گاز بود، پیش‌بینی کمبود گاز وجود داشت؛ اما مسئله صرفه‌جویی که صورت گرفت، باعث شد این موضوع تاثیر زیادی بر اقامتگاه‌های طبس نداشته باشد؛ این را به‌عنوان مالک یکی از اقامتگاه‌های بومگردی می‌گویم.

وی افزود:

با این وجود رستوران‌های زیادی در طبس به‌دلیل مشکلات گاز در این مدت واحدهای خود را بستند. با توجه به شرایط موجود وزارت میراث فرهنگیی، گردشگری و صنایع دستی یا سایر نهادهای مرتبط باید حمایت لازم را صورت دهند اما متاسفانه این حمایت صورت نگرفته است.

این فعال حوزه گردشگری در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مسئله و چالش گردشگری در طبس چیست به خبرنگار کجارو گفت:

طبس به این دلیل که یکی از شهرهای برخوردار خراسان جنوبی است به نظرم اگر یک مقداری زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های ریلی و هوایی را به‌شکل جدی‌تر به‌سمت آن هدایت کنند مطمئنا آن‌قدر در بحث اقامت و جاذبه‌های گردشگری پتانسیل دارد که مسافر و گردشگر جذب کند. 

شبانی در خاتمه خاطرنشان کرد:

 به‌عنوان یک راهنمایی گردشگری و صاحب اقامتگاه خیلی تمایل داریم که به توسعه گردشگری طبس کمک کنم، اما مسئله توجیه اقتصادی با توجه به هزینه‌هایی که کرده‌ایم نیز را باید در نظر گرفت. شهرداری و شورای شهر طبس نیز خیلی علاقه‌مند هستند که به‌عنوان مجری سفر آسان و اقتصادی به گردشگری طبس کمک کنند و امیدواریم این مهم محقق شود.

با توجه به پتانسیل بالای طبس در زمینه گردشگری از یک سو و نیز با نظر به کمبودهای موجود در زمینه حمل و نقل بین شهری از سوی دیگر، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی به‌سمت توسعه زیرساخت‌های ریلی و هوایی طبس به جریان بیفتد تا شاهد توسعه بیش از پیش گردشگری در این شهر کویری باشیم.

نظر شما در خصوص وضعیت گردشگری در شهر طبس و استان خراسان جنوبی چیست؟ فکر می‌کنید برای توسعه گردشگری در این منطقه چه اقداماتی باید مد نظر قرار گیرد؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه