بهترین رستوران های سنتی تهران

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور چهار شنبه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین رستوران های سنتی تهران

رستوران های سنتی تهران با فضای صمیمی و دلنشین، از بهترین مکان‌ها برای گذران وقت و برگزاری مراسم دورهمی خانوادگی و دوستانه است.

بهترین رستوران های سنتی تهران کدامند؟

از بهترین رستوران های سنتی تهران می‌توان به رستوران سنتی عالی قاپو، رستوران سنتی مس توران، رستوران ایوان ایرانی آپادانا، رستوران سنتی خشت بهشت، رستوران سنتی مرشد، رستوران سنتی شهربانو، رستوران سنتی نون و نمک فخرالملوک و رستوران سنتی خیام اشاره کرد.

دورهمی و پذیرایی از میهمان با غذاهای لذیذ خانگی از سنت‌های دیرینه ایرانیان است؛ اما امروزه با وجود مشغله‌های زیاد، محدودیت‌های زندگی آپارتمان‌نشینی و کمبود وقت یا فضای کافی، بسیاری از میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه در محیط بیرون از خانه و در رستوران‌ها برگزار می‌شود و رستوران‌گردی به یکی از تفریحات رایج در میان شهروندان تبدیل شده است؛ از این‌رو، روزبه‌روز بر تعداد رستوران‌ها در نقاط مختلف شهر و رقابت میان صاحبان این کسب ‌و کار افزوده می‌شود.

هر یک از رستوران‌ها با توجه به طراحی فضای داخلی، امکانات، نوع غذا و رده قیمت، مخاطبان خاص خود را دارد. در این میان، رستوران‌های سنتی پایتخت از محبوبیت بسیاری در میان شهروندان و گردشگران برخوردار است. صرف غذا در «رستوران‌های سنتی تهران» حال و هوای خاصی دارد؛ این رستوران‌ها با معماری سنتی، تزیینات قدیمی، غذاهای اصیل ایرانی و اجرای موسیقی زنده، محیط جذاب و دلنشینی را برای میهمانان خود فراهم می‌کنند و مکان‌های مناسبی برای گذران وقت، برگزاری مراسم دورهمی و جشن تولد به شمار می‌روند. 

هدف ما، آشنا کردن شما با تعدادی از بهترین رستوران‌های سنتی تهران در نقاط مختلف شهر است؛ اگر اهل تهران یا مسافر این شهر هستید، می‌توانید لحظه‌های خوشی را در این رستوران‌ها تجربه کنید. 

بهترین رستوران‌های سنتی شمال تهران

رستوران سنتی عالی قاپو

  • آدرس: میدان ونک، بزرگراه حقانی، ابتدای خیابان گاندی، بین خیابان ۲۳ و ۲۵، پلاک ۵۵ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۸۷۷۸۷۰۳ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۲ تا ۱۴ و ۲۰ تا ۲۴

رستوران سنتی عالی قاپو

منبع عکس: top-travel.ir، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی عالی قاپو» در سال ۱۳۵۸ خورشیدی افتتاح شد و یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های پیشرو در سبک سنتی به شمار می‌رود که با بیش از ۴۰ سال سابقه، در محل کنونی خود فضایی دلنشین برای میهمانان ایجاد کرده است. معماری این رستوران با وجود طاق‌های قوسی‌شکل رنگی و مزین به آینه، گچ‌بری‌های زیبا، آینه‌کاری‌ سقف و نقاشی‌ روی دیوارها هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

در بدو ورود به رستوران سنتی عالی قاپو یک میز اردور به‌‌صورت سلف سرویس وجود دارد که انواع سالاد و پیش‌غذا روی آن چیده شده است و می‌توانید بدون محدودیت از میان آن‌ها انتخاب کنید. غذای رستوران از روی منو انتخاب می‌شود و به‌صورت سلف سرویس نیست.

منو شامل انواع غذاهای ایرانی نظیر کباب‌ها، شیشلیک، دیزی، ماهی، زرشک‌پلو با مرغ، پلوهای مخلوط، خورشت قورمه سبزی و قیمه و  است. همچنین می‌توانید خوراک‌هایی نظیر شنیتسل مرغ و شنیتسل ماهی را سفارش دهید. دسرهایی همچون بستنی سنتی، شله‌زرد، میوه، کرم کارامل و شیرینی در منو وجود دارد. باقالی‌پلو با گوشت ماهیچه و گردن از محبوب‌ترین‌ غذاها و سینی کباب عالی قاپو از معروف‌ترین غذاهای رستوران است که در آن انواع کباب سرو می‌شود. 

رستوران عالی قاپو با استفاده از مواد ارگانیک و باکیفیت و دقت در تهیه و طبخ غذا اصالت خود را حفظ کرده است؛ غذاها در این رستوران قیمت نسبتا بالایی دارد. لباس‌های سنتی کارکنان، با فضای رستوران کاملا هماهنگ است. از مزایای رستوران سنتی عالی قاپو می‎‌توان به اجرای موسیقی زنده اشاره کرد که از ساعت ۹ شب اجرا می‌شود. بهتر است قبل از مراجعه به رستوران، میز خود را رزرو کنید.

رستوران سنتی مس توران 

  • آدرس: میدان نیاوران، ابتدای خیابان باهنر، خانه ویلایی مس توران (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن مس توران:  ۲۶۱۱۶۳۰۰ ۰۲۱ و ۲۶۱۱۶۵۰۰ ۰۲۱ و ۲۶۱۱۶۷۰۰ ۰۲۱
  • تلفن مس کافه: ۲۶۱۱۶۴۰۰ ۰۲۱ و ۲۶۱۱۶۸۰۰ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۸:۳۰ تا ۲۴
  • صفحه اینستاگرام: @mestooran_restaurant

رستوران سنتی مس توران

منبع عکس: اینستاگرام mestooran_restaurant، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی مس توران» در یک خانه‌ ویلایی دو طبقه در میدان نیاوران واقع شده است. فضای رستوران با چیدمان میز و صندلی‌ها در اتاق‌های مجزا، ایوان و حیاط خانه، تزیین اتاق‌ها با اشیا قدیمی، غذاها و اجرای موسیقی سنتی ایرانی، حس و حال نوستالژی ایجاد می‌کند. این اتاق‌ها و ایوان‌ها با نام‌های شاه‌نشین، ایوانک، بهار شمرون، بهار خواب و... نامید می‌شود.

همان طور که از نام رستوران پیدا است، غذاها در ظروف مسی سرو می‌شود؛ در گوشه اتاق‌‌ها نیز از اشیا مسی و قدیمی برای تزیین استفاده شده است. در گوشه حیاط، کافه‌ای بنام «مس کافه» وجود دارد که با انواع قهوه‌های گرم و سرد، نوشیدنی‌های سرد، دسر، کیک و شیرینی خانگی پذیرای گردشگران است.

رستوران مس توران در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام از میهمانان خود پذیرایی می‌کند. منوی صبحانه شامل عدسی، نیمرو، املت، املت سبزیجات، سوسیس تخم‌مرغ، نان و پنیر، سرشیر عسل، چای و... به‌همراه نان تازه می‌شود. برای پیش‌غذا می‌توانید ماستینه بادمجان، ماستینه زنجبیل و شیره خرما، سوپ شیر و قارچ و حلیم بادمجان را سفارش دهید. انواع سالاد (شیرازی، سالاد کرفس و گردو وسالاد اسفناج) و نوشیدنی‌ها (دوغ شیشه‌ای آبعلی و نوشابه) در این رستوران سرو می‌شود.

برای ناهار و شام می‌توانید انواع غذاهای ایرانی نظیر آلبالو پلو پرده‌ای (خمیر مخصوص پر شده با برنج) با ران مرغ، آلبالو پلو پرده‌ای با گردن، مسینه‌ پرده‌ای بره چوپان، مسینه‌ پرده‌ای فسنجان، پلو خورشت غوره بادمجان، کباب شاه‌پسند، کباب حسینی، چلو گردن، پلو خورشت مرغ افشاری، کباب دیگی، جوجه طهرونی، کباب ماهی و... را سفارش دهید. آبگوشت چهار مغز ظهرها به‌غیر از روزهای پنجشنبه و جمعه سرو می‌شود. در رستوران سنتی مس توران امکان برگزاری مراسم جشن تولد با رزرو قبلی وجود دارد. 

رستوران سنتی گیلار

  • آدرس: خیابان دزاشیب، بین خیابان رمضانی و فلاحی، بالاتر از ایستگاه آتش‌نشانی، پلاک ۵۰ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۷۴۱۳۹۳ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۲ تا ۲۳:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: @gilar.tehran

رستوران سنتی گیلار

منبع عکس: اینستاگرام gilar.tehran، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی گیلار» در خیابان دزاشیب تهران علاوه بر غذاهای ایرانی، انواع غذاهای خوشمزه و خوش‌عطر گیلانی را سرو می‌کند. طراحی این رستوران به‌شکل معماری روستایی است و میهمانان را به یاد زندگی‌ ساده مردم خطه شمال می‌اندازد. همچنین گیلار از بهترین رستوران‌ های موسیقی زنده تهران است که هر شب در آن موسیقی محلی اجرا می‌شود.

از غذاهای رستوران سنتی گیلار می‌توان به کباب لقمه اعلا، کباب برگ، جوجه زعفرانی، جوجه فسنجونی، مرغ، ماهی تنوری، ماهی سرخ‌شده، کباب ترش، اکبر جوجه با سس انار و سبزیجات تازه و کته کباب اشاره کرد. این غذاها را می‌توانید به‌همراه پلو (زرشک پلو، کته شوید پلو، کته باقالی‌پلو و کته سبزی‌ پلو) یا به‌صورت خوراک سفارش دهید. 

خورشت‌های خوشمزه رستوران شامل قورمه‌سبزی، قیمه سیب‌زمینی، قیمه بادمجان، فسنجان، اناردون با فیله و باقلا قاتوق می‌شود. انواع پیش‌غذا (بورانی اسفناج، بورانی بادمجان، سوپ جو، کشک بادمجان و میرزا قاسمی)، سیر ترشی، سالاد مخصوص گیلار، بشقاب سبزیجات و انواع نوشیدنی نیز در منو وجود دارد.

رستوران سنتی باربد

  • آدرس: خیابان سئول، بالاتر از میدان شیخ بهایی، روبه‌روی کوچه دوم، پلاک ۵۷ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۸۰۶۸۴۱۰ ۰۲۱
  • صفحه اینستاگرام: @barbodrestaurant

رستوران سنتی باربد

منبع عکس: اینستاگرام barbodrestaurant، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی باربد» در خیابان سئول از بهترین رستوران‌ های تهران است که با فضای سنتی زیبا، کیفیت غذای خوب و قیمت‌های مناسب طرفداران زیادی دارد. این رستوران دارای دو طبقه مجزا با سالنی بسیار بزرگ است؛ شیشه‌های رنگی، گچ‌بری‌های سنتی، آینه‌کاری، کاشی‌کاری فیروزه‌ای، میز و صندلی‌های چوبی، اشیای تزیینی قدیمی، رومیزی‌های ترمه و ظروف چینی آن، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. در رستوران باربد هر شب به‌غیر از ایام سوگواری، موسیقی زنده سنتی ایرانی اجرا می‌شود. 

از غذاهای سفره‌خانه سنتی باربد می‌توان از کباب لقمه، جوجه‌کباب با استخوان و بدون استخوان، قزل‌آلای کبابی، قزل‌آلای سرخ‌شده، کباب بره، شیشلیک، دیزی سنگی، میرزا قاسمی، حلیم بادمجان و چلو کره نام برد. درمنوی رستوران سوپ جو، سالاد فصل، ماست موسیر، زیتون پرورده و انواع نوشیدنی وجود دارد. سرو قلیان در بخش جداگانه‌ای از رستوران با نام تالار آینه صورت می‌گیرد تا بوی آن سبب آزار میهمانان دیگر نشود. در این تالار می‌توانید چای، دمنوش، آب‌میوه، کیک، دسر و بستنی سفارش دهید.

رستوران سنتی اسپیو (spu)

  • آدرس: خیابان درکه، میدان درکه، پلاک ۴۲ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵-۲۲۴۱۹۴۹۴ ۰۲۱ و ۶-۲۲۱۷۳۷۰۵ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۲ تا ۱۶ و ۱۷:۳۰ تا ۲۳
  • صفحه اینستاگرام: @spu.restaurant.darakeh

رستوران سنتی اسپیو درکه

منبع عکس: اینستاگرام spu.restaurant.darakeh، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی اسپیو» (spu) از بهترین رستوران‌های تهران است که چند شعبه حضوری و بیرون‌بر دارد  شعبه درکه با فضاسازی سنتی و آلاچیق‌های زیبا در رده رستوران‌های سنتی تهران قرار می‌گیرد. این رستوران دارای دو فضای سرپوشیده سالنی و فضای روباز است و به‌صورت چهار فصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در رستوران اسپیو انواع غذاهای ایرانی، چای و قلیان سرو می‌شود. برای غذا می‌توانید انواع کباب (جوجه، شیشلیک شاندیزی، برگ، بختیاری، فیله بره، لقمه گوسفندی و چنجه)، انواع ماهی (قزل‌آلای سرخ‌شده، سفید، سوف، فیله ماهی شیر کبابی)، باقالی‌پلو با گوشت ماهیچه و گوشت گردن سفارش دهید.

در منوی اسپیو انواع سالاد (فتوش، سالاد شیرازی، باباغنوش)، ماست و خیار، میکس زیتون، میکس ترشی‌جات، انواع سوپ (قارچ، جو و سبزیجات)، پنیر سبزی گردو، حلیم بادمجان، بورانی بادمجان، بورانی اسفناج، میرزا قاسمی و انواع نوشیدنی وجود دارد. به‌دلیل شلوغی این رستوران در بیشتر روزهای سال، ممکن است برای دریافت خدمات کمی معطل شوید.

رستوران سنتی عقیق بابا قدرت

  • آدرس: خیابان باهنر، ابتدای خیابان جماران، پلاک ۱۱ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۸۰۲۹۰۰ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۰ تا ۲۳:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: @babaghodrat.restaurant

رستوران سنتی عقیق بابا قدرت تهران

منبع عکس: اینستاگرام babaghodrat.restaurant، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی عقیق بابا قدرت» یک مجموعه پذیرایی است که با فضایی سنتی از میهمانان خود پذیرایی می‌کند. این مجموعه دو شعبه در جماران تهران و بلوار امام رضای مشهد دارد. عقیق بابا قدرت تهران در مجاورت جم سنتر، شامل یک سفره‌خانه سنتی و دو تالار پذیرایی مجلل برای برگزاری جشن‌ها و میهمانی‌ها است. این تالار ظرفیت ۷۵۰ نفر میهمان را دارد. طاق‌های کاشی‌کاری‌شده و شیشه‌های رنگی زیبای سفره‌‎خانه بابا قدرت، توجه هر بیننده‌ای را در نگاه اول جلب می‌کند.

در رستوران عقیق بابا قدرت می‌توانید در فضایی کاملا سنتی از انواع غذاهای اصیل ایرانی، دریایی، پیش‌غذا و نوشیدنی‌های طبیعی لذت ببرید. از غذاهای این رستوران می‌توان از انواع کباب‌ها (کوبیده مخصوص، جوجه‌کباب درباری، شیشلیک، برگ، سلطانی و بختیاری)، ماهیچه، گردن، زرشک پلو با مرغ درباری، ماهی قزل‌آلا، میگوی سرخ‌شده با سس تارتار، رولت گوشت و مرغ، فیله استیک با سس قارچ، سوپ، میرزا قاسمی، کشک بادمجان، انواع سالاد (فصل، شیرازی، کاردینال) و نوشیدنی نام برد. در سفره‌‎خانه بابا قدرت موسیقی زنده در روزهای آخر هفته، اعیاد و مناسبت‌های ویژه اجرا می‌شود.

بهترین رستوران‌های سنتی شرق تهران

رستوران ایوان ایرانی آپادانا

  • آدرس: خیابان فرجام غربی، نرسیده به باقری، روبه‌روی بانک سپه (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۷۷۳۹۴۰۰ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۴، پنجشنبه و جمعه از ساعت هشت تا ۲۴
  • صفحه اینستاگرام: @apadana.eyvan

رستوران سنتی ایوان ایرانی آپادانا در شرق تهران

منبع عکس: اینستاگرام apadana.eyvan، عکاس: ناشناس

«رستوران ایوان ایرانی آپادانا» یکی از بهترین و زیباترین رستوران‌های سنتی شرق تهران به شمار می‌رود. در طراحی این رستوران از بناهای تاریخی و عناصر ایرانی الهام گرفته شده است و با فضای سنتی و ظروف تزیینی قدیمی و زیبا توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

مجسمه‌های سنگی در نمای بیرونی رستوران با الهام از تخت جمشید و سقف گنبدی‌شکل آن شبیه به بازار سنتی تبریز ساخته شده است؛ یک حوض فیروزه‌ای ایرانی در طبقه اول به چشم می‌خورد و یک فرش دست‌بافت زیبای کاشان بر دیوار آویخته شده است. از دیگر تزیینات آپادانا می‌توان به یک درب چوبی و تیر چراغ برق قدیمی اشاره کرد که جلوه خاصی به فضای رستوران داده است. 

طبقه دوم رستوران، کافه سنتی است و یک بخش روباز دارد. این فضای روباز در فصل سرما نیز قابل استفاده است؛ وسایل گرمایشی مناسبی دارد و برای مراسم دورهمی و جشن تولد بسیار مناسب است. قلیان نیز در این طبقه سرو می‌شود. در منوی کافه انواع قهوه، چای و دمنوش، نوشیدنی‌های گرم و سرد، انواع شیک، اسموتی، بستنی و فالوده، کیک و شیرینی، تخمه و آجیل وجود دارد. موسیقی زنده سنتی و پاپ در رستوران ایوان ایرانی آپادانا هر شب از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳:۳۰ اجرا می‌شود. موسیقی زنده شامل هزینه ورودی است. 

در کاخ رستوران آپادانا انواع غذاهای لذیذ ایرانی و فرنگی موجود است. در روزهای پنجشنبه و جمعه، از طعم صبحانه ایرانی، صبحانه انگلیسی، کروسان اسکرمبل، املت ایرانی، املت مدیترانه و سوسیس تخم‌مرغ لذت ببرید. در منوی رستوران انواع پیش‌غذا (میرزا قاسمی، کشک بادمجان، سوپ جو، اسپرینگ رول، سیب‌زمینی تنوری) و سالاد (فصل، فتوش، سزار و سالاد وزیر پسند با چاشنی انار) وجود دارد.

در رستوران سنتی آپادانا می‌توانید انواع کباب (شیشلیک شاندیز، برگ درباری، لقمه چهارسوق و جوجه)، ماهی قزل‌‌آلا، ماهی شیر، باقالی‌پلو با گوشت ماهیچه، زرشک پلو با مرغ، قورمه‌سبزی، فسنجان، سینی مخصوص و دست قجری مخصوص آپادانا را سفارش دهید؛ غذای روز نظیر خورش غوره بادمجان، آلبالو پلو، مسما بادمجان با مرغ، شیرین پلو با مرغ، قیمه سیب‌زمینی، قیمه نثار و لوبیا پلو طهرونی نیز سرو می‌شود. جگر، دل و قلوه گوسفندی، بال کبابی، قارچ کبابی نیز موجود است. غذاهای فرنگی این رستوران شامل پلو میگو، فیله استیک، پنه آلفردو مرغ و گوشت، شاه‌میگو و انواع پیتزا می‌شود.

رستوران سنتی خشت بهشت

  • آدرس: خیابان پیروزی، صد دستگاه، جنب کوچه ایلخان، پلاک ۵۲۴ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۳۰۰۵۱۶ ۰۲۱ 
  • ساعت فعالیت: ۱۲ تا ۲۴
  • صفحه اینستاگرام: @khesht.e.behesht

رستوران سنتی خشت بهشت در پیروزی تهران

منبع عکس: اینستاگرام khesht.e.behesht، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی خشت بهشت» با نمای آجری و شیشه‌های رنگی زیبا، یکی از بهترین رستوران‌های سنتی شرق تهران به شمار می‌رود که دارای محیطی کاملا خانوادگی است. به‌محض ورود به رستوران وجود ستون‌های آجری، نقاشی‎‌های سقف، لوسترها، حوض طولانی و پلکانی رستوران و گلدان‌های سبز کنار آن، نگاه شما را به‌ خود جلب می‌کند.

برای رفاه حال خانواده‌ها، دو طرف رستوران به فضاهای کوچک آلاچیق‌مانند تفکیک و با فرش‌های زیبا و پشتی‌های سنتی مزین شده است؛ میز و صندلی‌هایی نیز کنار حوض وجود دارد که بنا به سلیقه خود می‌توانید نشستن بر فرش یا میز و صندلی را انتخاب کنید. صدای جریان آب در حوض خشت بهشت، آرامش خاصی به فضا می‌دهد. این رستوران گزینه مناسبی برای برگزاری میهمانی و جشن تولد است.

در رستوران خشت بهشت می‌توانید انواع غذاهای لذیذ ایرانی مانند دیزی، انواع چلو کباب (بناب، لقمه، شیشلیک شاندیز، برگ گوسفندی، سلطانی، بختیاری، وزیری و جوجه)، چلو جوجه ترش گیلانی، چلو جوجه ماستی، باقالی‌پلو با ماهیچه، خوراک گردن، ته‌چین مرغ، ته‌چین گوشت، زرشک‌پلو با مرغ، ماهی تنوری، قزل‌آلا شکم‌پر، خوراک مرغ و بال کبابی را سفارش دهید. سینی‌های چهار نفره، ۶ نفره و ۱۰ نفره رستوران نیز برای خانواده‎‌ها بسیار مناسب است.

در منوی رستوران میرزا قاسمی، سوپ روز، سیب‌زمینی با سس آلفردو، پاستا، ماست بورانی بادمجان، زیتون پرورده، انواع سالاد (سزار، کلم، فصل و شیرازی) و نوشیدنی‌های سنتی وجود دارد. در منوی کافه نیز انواع قهوه‌های گرم و سرد، نوشیدنی‌های سرد، دمنوش، کیک روز و باقلوا قابل سفارش است. در خشت بهشت قلیان سرو نمی‌شود.

سفره‌خانه گل یخ تهرانپارس

  • آدرس: فلکه اول تهرانپارس، خیابان تیرانداز، ۱۶۲ شرقی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۷۷۰۹۲۶۷ ۰۲۱ و ۷۷۷۰۵۳۷۹ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: @sofrekhune_goleyakh

سفره‌خانه گل یخ تهرانپارس

منبع عکس:pakyaragahi.ir، عکاس: ناشناس

«سفره‌خانه گل یخ» یکی از کافه رستوران‌های سنتی شرق تهران است که با دکوراسیون داخلی سنتی، فضای دنج و مناسبی را برای یک دورهمی دوستانه فراهم کرده است. در این سفره‌خانه بنا به سلیقه خود می‌توانید از میز و صندلی یا تخت‌های چوبی برای نشستن استفاده کنید و از غذاهای ایرانی، سنتی، دریایی، انواع نوشیدنی و دسر لذت ببرید.

از غذاهای لذیذ رستوران سنتی گل یخ می‌توان از ماهیچه مخصوص گل یخ، انواع کباب (لقمه زعفرانی، شیشلیک، بختیاری، جوجه‌کباب، چنجه و برگ)، ماهی قزل‌آلا، میرزا قاسمی، اسنک ژامبون مرغ، سالاد سزار، انواع شیک، آب‌میوه‌های طبیعی و نوشیدنی نام برد. در این سفره‌خانه قلیان و چای به‌همراه نبات و خرما نیز سرو می‌شود. 

رستوران سنتی باران

  • آدرس: خیابان پاسداران، میدان هروی، بلوار پناهی نیا، پلاک ۵۰ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن رستوران: ۲۲۵۳۲۰۴۱ ۰۲۱
  • تلفن کافه: ۲۲۳۲۸۲۷۱ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۰ تا ۲۴
  • صفحه اینستاگرام: @sofrekhaneh.baran

رستوران سنتی باران

منبع عکس: اینستاگرام sofrekhaneh.baran، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی باران» با دو فضای سفره‌خانه و رستوران، یکی از بهترین رستوران‌های تهران در شمال شرقی شهر است. این رستوران با سه طبقه مجزا در زمینه کترینگ غذا، رستوران و سفره‌خانه سنتی فعالیت دارد. سفره‌خانه باران محیط آرامش‌بخشی را برای صرف غذای دورهمی و برگزاری میهمانی و جشن تولد فراهم کرده است. در این سفره‌خانه می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را سفارش دهید.

از غذاهای خوشمزه و باکیفیت این سفره‌خانه می‌توان به انواع کباب (لقمه، جوجه‌کباب، شیشلیک)، انواع پیتزا، سالاد و انواع نوشیدنی اشاره کرد. در کافه باران (طبقه دوم) نیز انواع قهوه، چای، دسر و کیک قابل سفارش است. در این کافه، مسابقات فوتبال به‌صورت مستقیم پخش می‌شود. سرو قلیان در هر دو قسمت سفره‌خانه و کافه امکان‌پذیر است. در رستوران سنتی باران موسیقی زنده در ایام نوروز، اعیاد مذهبی و بسیاری از مناسبت‌ها اجرا می‌شود.

کافه رستوران سنتی عمارت تهرانپارس

  • آدرس: بلوار حجر بن عدی، پایین‌تر از فلکه دوم تهرانپارس، بین ۱۶۰ غربی و ۱۶۲ غربی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۷۷۳۸۷۱۵ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۱ تا ۲۳:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: @cafeemarat

کافه رستوران سنتی عمارت تهرانپارس

منبع عکس:google map، عکاس: IM

«کافه رستوران سنتی عمارت» یکی از رستوران‌های سنتی شرق تهران است که از مکان‌های شاد، صمیمی و دلنشین برای صرف غذای دورهمی و برگزاری میهمانی و جشن تولد به شمار می‌رود؛ ظاهری ساده و بی‌آلایش دارد و در طراحی آن برای ایجاد احساس آرامش از نورپردازی آبی‌رنگ استفاده شده است. در این کافه رستوران سنتی می‌توانید از تخت‌های چوبی یا میز و صندلی برای نشستن استفاده کنید و انواع غذاهای سنتی، پیش‌غذا، پاستا، قهوه‌‌های دمی، قهوه ترک، چای، کیک و دسر را سفارش دهید. در کافه رستوران سنتی عمارت هر شب موسیقی زنده اجرا می‌شود. سرو قلیان در این رستوران آزاد است. 

رستوران سنتی چهل ستون 

  • آدرس: خیابان دلاوران، نبش تکاوران شمالی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۰-۷۷۱۸۴۷۴۹ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۱:۳۰ تا ۲۴
  • صفحه اینستاگرام: @40stn

رستوران سنتی چهل ستون در شرق تهران

منبع عکس: google map، عکاس: M mousavi

«رستوران سنتی چهل ستون» یکی از بهترین رستوران‌های شرق تهران است که بخشی از آن به‌صورت سنتی و ساده طراحی شده و در بخش دیگر آن از میز و صندلی‌های مجلل استفاده شده است. همچنین این رستوران فضایی باز دارد که حوضی لاجوردی در میان و اتاقک‌هایی در اطراف آن برای صرف غذا و استراحت تعبیه شده است. در منوی رستوران سنتی چهل ستون می‌توانید انواع غذاهای سنتی ایرانی، فرنگی، دسر، چای و قلیان را سفارش دهید؛ این رستوران هر شب با اجرای موسیقی زنده و نوای دلنشین سازهای سنتی از میهمانان خود پذیرایی می‌کند.

بهترین رستوران‌های سنتی غرب تهران

رستوران سنتی مرشد

  • آدرس شعبه سعادت‌آباد: بلوار سعادت‌آباد، پاییین‌تر از میدان کاج، کوچه کیان ۱۳ شرقی، پلاک دو (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۰۹۶۲۹۳ ۰۲۱
  • آدرس شعبه نیاوران: میدان تجریش، خیابان باهنر (نیاوران)، قبل از جماران، نبش کوچه دلشاد، پلاک دو (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۰۰۲۲۰۰ ۰۲۱
  • آدرس شعبه بیرون‌بر کاشانک: خیابان پور ابتهاج، کاشانک، جنب مسجد والفجر، پلاک ۲۲۵ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۸۳۰۳۹۹ ۰۲۱
  • تلفن رزرو و سفارش‌ غذا: ۷۵۲۷۲ ۰۲۱
  • آدرس شعبه نور: جاده نور به‌سمت محمود آباد، جنب پارک جنگلی نور، ورودی مجتمع اقامتی نم (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۴۴۵۵۱۳۱۴ ۰۱۱
  • ساعت فعالیت رستوران مرشد: ۱۲ تا ۲۳
  • صفحه اینستاگرام: @morshed_restaurant

رستوران سنتی مرشد شعبه سعادت آباد

منبع عکس:morshedrestaurant.com، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی مرشد» یکی از بهترین رستوران‌های تهران و دارای چند شعبه است. مرشد برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ خورشیدی در محله تجریش و در نزدیکی بازار تجریش به‌‌شکل آشپزخانه‌ای کوچک و با هدف خدمت‌رسانی به هیئت‌های مذهبی و اهالی بازار، فعالیت خود را آغاز کرد و با سرو غذا در سینی‌های مسی و همچنین سرو چند مدل غذا در کنار هم مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و پس از حدود دو و نیم سال آشپزخانه مرشد با تغییر در نمای ظاهری و فضای حیاط، به رستوران کوچکی با مساحت ۵۰ متر مربع تبدیل شد. طراحی داخلی و نمای این رستوران با عناصر معماری سنتی و کاشی‌کاری‌های ایرانی صورت گرفت.

طی مدت‌زمان کوتاهی دو شعبه نیاوران و کاشانک آغاز به کار کرد؛ سپس در ۶ خرداد ۱۳۹۹ شعبه غرب تهران در سعادت‌آباد، در ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ شعبه نور و در پنج مهر ۱۳۹۹ شعبه شرق تهران در تهرانپارس افتتاح شد. شعبه تهرانپارس در حال حاضر (بهمن ۱۴۰۱) فعالیت ندارد. رستوران سنتی مرشد را می‌توان از بهترین رستوران‌های سنتی شمال، جنوب، شرق و غرب پایتخت دانست که با نوآوری در سرو غذا و لذت و کیفیت غذاها از محبوبیت بسیاری در میان شهروندان و گردشگران تهرانی برخوردار است.

منبع عکس: morshedrestaurant.com، عکاس: ناشناس

منوی رستوران مرشد شامل چلو گوشت‌ها (دست همایونی نمونه با باقالی‌پلو و باقالی‌پلو با گوشت گردن)، چلو خورشت‌ها (قیمه بادمجان، قیمه سیب‌زمینی و قورمه‌سبزی)، باقالی‌پلو با مرغ، زرشک پلو با مرغ، انواع کباب (سلطانی، بختیاری، وزیری، برگ، جوجه، کوبیده و کوبیده گوشت شتر)، انواع پیش‌غذا (کشک و بادمجان، میرزا قاسمی، بورانی اسفناج، بورانی بادمجان، ماست موسیر کوزه‌ای و زیتون پرورده) و سالاد (فصل و شیرازی) است.

در منوی شربت‌خانه می‌توانید شربت مصفا (سکنجبین، زعفران، بیدمشک و گلاب)، نوشیدنی نعنا و لیمو، معجون مفرح ذات (خاکشیر، تخم شربتی، زعفران، بیدمشک و گلاب)، معجون ممد حیات (شهد عسل و عرق بهار نارنج)، معجون تاج‌الملوک (آب زرشک طبیعی، آب آلبالو طبیعی، آلبالو خشک و لواشک) و همچنین سرویس چای درباری (چای ایرانی، زغفران، زنجبیل، دارچین و هل) را سفارش دهید.

رستوران سنتی شهربانو

  • آدرس: شهرک غرب، بلوار دادمان، ابتدای خیابان درختی، مجتمع تجاری و اداری خلیج فارس (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۸۳۸۵۸۳۸ ۰۲۱ و ۸۸۵۷۵۲۵۳ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۱ تا ۲۳

رستوران سنتی شهربانو

منبع عکس:google map، عکاس: Reza Seyed

«رستوران سنتی شهربانو» در محدوده غرب پایتخت و در مجتمع تجاری و اداری خلیج فارس واقع شده است و با فضای سنتی و غذاهای لذیذ خود طرفداران زیادی دارد؛ دارای دو بخش مجزای کافه و رستوران است و در بخش کافه قلیان سرو می‌شود. این رستوران یکی از رستوران‌های مناسب برای صرف غذای دورهمی و برگزاری میهمانی است.

رستوران سنتی شهربانو که از رستوران‌های سلف سرویس به شمار می‌رود، با سرو حدود ۲۰ نوع غذای گرم به‌صورت بوفه باز، امکان چشیدن طعم غذاهای مختلف را فراهم می‌کند. شما می‌توانید طعم انواع غذاهای ایرانی مانند ماهی قزل‌آلا، کباب لقمه، جوجه‌کباب، شیشلی، دیزی سنگی به‌همراه نان تازه را بچشید. انواع نوشیدنی و انواع سالاد در سالاد بار رستوران موجود است. گروه موسیقی رستوران هر شب با نوای سازهای خود از میهمانان پذیرایی می‌کنند. 

رستوران سنتی شب‌های سرو

  • آدرس: سعادت‌آباد، تقاطع خیابان سرو غربی و بلوار پاکنژاد، پلاک ۷۹ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۳۶۳۳۱۱ ۰۲۱ و ۲۲۰۹۷۰۸۰ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۷ تا ۲۳:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: @shabhayesaarv

رستوران سنتی شب‌های سرو سعادت آباد

منبع عکس: اینستاگرام shabhayesaarv، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی شب‌های سرو» از رستوران‌های خوب تهران در غرب پایتخت است که با فضای دلنشین، غذاهای لذیذ و باکیفیت و با اجرای موسیقی زنده طرفداران بسیاری دارد و یکی از مکان‌های خوب برای برگزاری دورهمی، جشن تولد و مراسم ویژه است. در این رستوران می‌توانید سینی مخصوص شب‌های سرو، انواع کباب (کوبیده، برگ، جوجه، شیشلیک)، باقالی‌پلو با گوشت، ماهی سالمون، انواع پیتزا، استیک، پاستا، آب‌میوه‌های طبیعی، انواع شیک، موهیتو، بستنی، شیرموز، بشقاب میوه مخصوص، انواع نوشیدنی‌های گرم، چای و دمنوش را سفارش دهید.

رستوران سنتی باغ فردوس

  • آدرس: خیابان ستارخان، روبه‌روی خیابان باقرخان، بین خیابان ستایش و شقایق (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۶۵۵۱۲۳۴ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۲ تا ۲۳:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: @baghferdos_restaurant

رستوران سنتی باغ فردوس تهران

منبع عکس: اینستاگرام baghferdos_restaurant، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی باغ فردوس» از رستوران‌های محبوب در غرب پایتخت است که در نگاه اول با معماری سنتی، مقرنس‌کاری،کاشی‌کاری، شیشه‎‌های رنگی، درب‌های چوبی، حوضچه آبی‌رنگ، قالیچه‌های دست‌بافت و پشتی‌های سنتی ترکمن توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. گوشه و کنار رستوران و طاقچه‌های آن با ظروف و اشیای قدیمی تزیین شده است. 

رستوران باغ فردوس با فضای صمیمی و خانوادگی خود گزینه مناسبی برای صرف غذای دورهمی، برگزاری مراسم میهمانی به شمار می‌رود. منوی این رستوران شامل انواع کباب‌ (کوبیده، جوجه، شیشلیک و برگ)، باقالی‌پلو با ماهیچه، دیزی، میگو سوخاری، فیله سوخاری، ماهی قزل‌آلا، کشک بادمجان، انواع سالاد و نوشیدنی می‌شود. در این رستوران هر شب موسیقی زنده ایرانی اجرا می‌شود و شما می‌توانید از نوای دلنشین موسیقی لذت ببرید.

بهترین رستوران‌های سنتی جنوب تهران

رستوران سنتی نون و نمک فخرالملوک

  • آدرس: خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سرچشمه، خیابان نصرالهی، خیابان جاویدی، پلاک ۱۱۴ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۵۴۴۰۰۱ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۹ تا ۲۳

رستوران سنتی نون و نمک فخرالملوک

منبع عکس: netbarg.com، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی نون و نمک فخرالملوک» در یک خانه قاجاری واقع شده است که بنای آن بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد. مالک اصلی این خانه، شخصی به نام میرزا محمود وزیر بود و یکی از دختران او به نام فخرالملوک پس از ازدواج، سال‌ها در این خانه زندگی کرد. پس از فوت فخرالملوک و همسرش، این خانه مدتی متروک باقی ماند و در سال ۱۳۷۴ خورشیدی از ورثه خریداری شد. خانه فخرالملوک در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید؛ مرمت خانه آغاز و در سال ۱۳۹۱ به‌عنوان رستوران سنتی افتتاح شد.

پنجره‌های چوبی خانه فخرالملوک پس از مرمت به پنجره‌های تمام شیشه‌ای تبدیل شده و رستوران نون و نمک با وجود حیاط باصفا و حوض آبی‌رنگ میان آن و آینه‌کاری و گچ‌بری‌ اتاق‌ها، فضایی بسیار زیبا و اصیل ایجاد کرده است. این رستوران در دو فضای سرپوشیده و روباز از میهمانان پذیرایی می‌کند. سکویی در فضای باز رستوران برای اجرای موسیقی زنده در نظر گرفته شده است و نوای دلنشین موسیقی در تمام رستوران پخش می‌شود. نون و نمک فخرالملوک یک رستوران عالی برای صرف غذای دورهمی و برگزاری مراسم و میهمانی‌های کوچک است.

رستوران سنتی خیام

  • آدرس: میدان محمدیه، خیابان خیام شمالی، روبه‌روی امامزاده سید نصرالدین، پلاک ۵۳۹ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۸۰۰۷۶۰ ۰۲۱ - ۵۵۶۲۸۳۲۰ ۰۲۱ - ۵۵۶۰۴۹۴۶ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۱ تا ۲۳:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: @khayyamtr

رستوران سنتی خیام

منبع عکس: اینستاگرام khayyamtr، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی خیام» یکی از بهترین رستوران‌های سنتی جنوب تهران است که در بنایی تاریخی با قدمت بیش از ۲۴۰ سال قرار دارد. سقف گنبدی، مقرنس‌کاری، طاق‌های زیبای آجری، کاشی‌کاری‌های دیوارها، تخت‌ها و میز و صندلی‌های چوبی، حوضچه‌های کوچک لاجوردی و تزیینات قدیمی این رستوران شما را به اعماق تاریخ می‌برد.

در سفره‌خانه سنتی خیام می‌توانید انواع غذاهای ایرانی مانند کباب‌ها (کوبیده، جوجه، شیشلیک، برگ، بختیاری، سلطانی و تبریزی)، خوراک ماهیچه، زرشک پلو با مرغ، دیزی، میرزاقاسمی، کشک بادمجان، انواع سالاد و نوشیدنی را سفارش دهید و از طعم آن‌ها لذت ببرید. این رستوران در ایام ماه رمضان از افطار تا سحر پذیرای میهمانان است.

سفره‌خانه سنتی آذری

  • آدرس: میدان راه‌آهن، ابتدای خیابان ولی‌عصر، روبه‌روی شهرداری ناحیه چهار، پلاک ۳۰ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۱-۵۵۳۹۰۷۱۰ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۳:۴۵
  • صفحه اینستاگرام: @azariteahouse

سفره‌خانه سنتی آذری (دیزی سرای آذری)

منبع عکس: اینستاگرام azariteahouse، عکاس: ناشناس

سفره‌خانه سنتی آذری از بهترین رستوران‌های جنوب تهران است که در تمام روزهای هفته در وعده‌های صبحانه‌، ناهار و شام از میهمانان خود پذیرایی می‌کند و با فضای سنتی، دیوارهای آجری و آینه‌کاری‌شده، سماورهای بزرگ برنجی و تزیینات قدیمی خود از محبوبیت بسیاری در میان اهالی پایتخت برخوردار است.

قهوه‌خانه سنتی آذری، منوی محدودی دارد؛ برای صبحانه می‌توانید نان، پنیر و گردو، املت و نیمرو سفارش دهید. غذاهای آن شامل دیزی، خوراک جوجه‌کباب بدون برنج، کشک بادمجان، نان سنگک، ترشی، سبزی‌خوردن، ماست و دوغ می‌شود؛ اما دیزی‌های این سفره‌خانه به‌قدری لذیذ است که از جمله بهترین دیزی های تهران به حساب می‌آید و رستوران‌گردان را از تمام نقاط شهر به‌سوی خود می‌کشاند. این رستوران به دیزی‌سرای آذری نیز شهرت دارد. برای چشیدن طعم لذیذ دیزی‌های این رستوران باید صبور باشید؛ چراکه دیزی‌سرای آذری در روزهای آخر هفته و ایام تعطیل بسیار شلوغ است. در این سفره‌خانه شب‌ها موسیقی زنده اجرا می‌شود.

رستوران سنتی وکیل‌التجار

  • آدرس: خیابان مولوی، ضلع شمال غربی میدان محمدیه، پلاک ۲۹ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵-۵۵۱۶۷۳۸۴ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۲ تا ۲۲
  • صفحه اینستاگرام: @vakiltojjar_cafe_restaurant

رستوران سنتی وکیل‌التجار در جنوب تهران

منبع عکس: اینستاگرام  vakiltojjar_cafe_restaurant، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی وکیل التجار» یکی از بهترین رستوران‌های جنوب تهران است که به‌محض ورود، میهمانان خود را به دل تاریخ می‌برد. سرای تاریخی وکیل‌التجار یا سرای میزانی در گذشته‌های دور به‌عنوان سرایی برای تجارت خشکبار تاسیس شد و در دوره‌ای بدون کاربری ماند. این سرا در سال ۱۳۸۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران قرارگرفت و در سال ۱۳۹۰ مرمت بنا آغاز شد؛ پس از ۶ سال در سال ۱۳۹۶، با هدف حفظ بناهای تاریخی و توسعه صنعت گردشگری با کاربری رستوران و چای‌خانه فعالیت خود را آغاز کرد.

سقف بلند با پنجره‌های نورگیر، دیوارهای آجری، حوضچه فیروزه‌ای و گلدان‌های زیبای اطراف آن، درب‌ و پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی زیبا، شمعدان‌های بلند و تابلوهای زیبا تنها بخشی از زیبایی‌های خیره‌کننده رستوران وکیل التجار است. آثار قدیمی و تاریخی را می‎‌توان در تزیینات داخلی، طراحی لباس کارکنان و طراحی منو نیز مشاهده کرد. این رستوران دارای سالن پذیرایی بزرگی است که در اطراف آن حجره‌هایی به چشم می‌خورد. این حجره‌ها که در پایین و بالای سالن اصلی قرار دارد، فضایی مناسب برای برگزاری جشن تولد و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی است. 

در منوی خاص رستوران سنتی وکیل التجار اسامی جذابی مانند اکسیر مسما بادمجان، اکسیر کوفته فسنجان، اکسیر خلال کرمانشاهی، آلبالو پلو، دیگ پخت باقالی با بره، دیگ پخت کلم شیرازی، دیگ پخت لوبیا با بره، چلو کواو برگ، دنده کواو، چلو کواو جوجه، کواو لقمه بازاری، جوجه ترش و میرزا قاسمی دیده می‌شود. در شربت‌خونه می‌توانید انواع دمنوش (نعنا فلفلی، گل چای، سیب دارچین و بهار نارنج)، انواع شربت (سکنجبین، به لیمو، سرکه شیره، عناب، لیمو نعنا)، آب‌میوه‌های طبیعی و چای را سفارش دهید.

بهترین رستوران‌های سنتی مرکز تهران

رستوران سنتی روحی نگارستان

  • آدرس شعبه نگارستان: خیابان میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، باغ نگارستان (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۹۱۰۹۱۰۸۰ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت رستوران: ۱۲ تا ۱۷
  • آدرس شعبه روحی کریم خان: خیابان کریم خان زند، بین خیابان‌ ایرانشهر و ماهشهر (مشاهده روی نقشه)
  • آدرس شعبه روحی اکسپرس غرب (بیرون‌بر): شهرک غرب، بلوار دریا، بین شفق و مطهری، رو‌به‌روی نان سحر، پلاک ۱۵۱
  • صفحه اینستاگرام: @rouhi.group
  • سایت رستوران روحی: rouhi.ir

رستوران سنتی روحی نگارستان

منبع عکس: اینستاگرام rouhi.group، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی روحی» از بهترین رستوران‌های تهران است که چند شعبه حضوری و بیرون‌بر دارد و با غذاهای لذیذ خود بسیاری از نقاط پایتخت را پوشش می‌دهد. این رستوران با خلاقیت در سرو غذا در ظروف روی (به اصطلاح عامیانه: ظروف روحی) شهرت دارد. شعبه  نگارستان در دل باغ نگارستان واقع شده است. قدمت این باغ به دوره قاجار بازمی‌گردد و کافه‌ای به‌همین نام نیز در آن وجود دارد که دارای دو فضای سرپوشیده و روباز است. رستوران روحی با معماری داخلی سنتی، تزیینات قدیمی، منوی هیجان‌انگیز و کیفیت مطلوب غذاها، توجه بسیاری از رستوران‌گردان را به‌سوی خود جلب می‌کند.

در منوی رستوران روحی انواع غذاهای لذیذ ایرانی، غذاهای وگن و وجترین موجود است و شما می‌توانید باقالی‌پلو وگن با فیله مامسان (مرغ گیاهی)، چلو تاوا گیاهی، جوجه‌کباب، چلو کباب کوبیده، خورشت‌ها (قیمه سیب‌زمینی، قیمه نثار)، باقالی‌پلو با ماهیچه، زرشک پلو با مرغ، لوبیاپلو، عدس پلو، دمپختک، کوفته گیاهی، کوفته تبریزی، خوراک (میکس کباب، تاوا گیاهی و تاوا کبابی)، کشک بادمجان، میرزا قاسم‌خان، سوپ جو، ماست بورانی اسفناج، ماست بورانی بادمجان، سالاد، انواع ترشی و انواع نوشیدنی را سفارش دهید.

رستوران سنتی دالون دراز

  • آدرس: خیابان کارگر شمالی، بین خیابان دانش ثانی و شکراله، روبه‌روی مرکز قلب تهران (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۸۶۳۲۱۲۱ ۰۲۱ و ۸۸۶۳۲۱۲۲ ۰۲۱
  • تلفن بیرون‌بر: ۸۸۳۳۸۰۷۹ ۰۲۱ و ۸۸۳۳۸۲۲۷ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۰ تا ۲۳:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: @daloonderaz

رستوران سنتی دالون دراز

منبع عکس: اینستاگرام daloonderaz، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی دالون دراز» یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های تهران است که قدمت آن به سال ۱۳۵۰ خورشیدی بازمی‌گردد. ظاهر این‌ رستوران مانند یک دالون دراز و طولانی است. مقرنس‌کاری‌های سقف و گچ‌بری‌های زیبای دیوارها، بناهای قدیمی ایرانی را یادآوری می‌کند؛ در گوشه و کنار رستوران و بر طاقچه‌‌های درون دیوار، اشیا و ظروف قدیمی زیبایی به چشم می‌خورد. این رستوران دارای مجوز رسمی اجرای موسیقی زنده است و گروه موسیقی هر شب با نوای سازهای خود از میهمانان پذیرایی می‌کنند. 

رستوران سنتی عمارت لاله 

  • آدرس: خیابان کارگر شمالی، بالاتر از تقاطع بلوار کشاورز، کوچه ارجمند (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۶۹۱۲۱۴۱ ۰۲۱ و ۶۶۴۲۲۴۳۲ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۲ تا۱۶ و ۸:۳۰ تا ۲۳:۲۰
  • صفحه اینستاگرام: @laleh_restauran

رستوران سنتی عمارت لاله در خیابان کارگر شمالی

منبع عکس: اینستاگرام laleh_restauran، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی عمارت لاله» از رستوران خوب مرکز تهران است که با طراحی سنتی، محیط جذاب و صمیمی و غذاهای باکیفیت خود، طرفداران بسیاری در میان پایتخت‌نشینان دارد و مکان مناسبی برای صرف غذای دورهمی و برگزاری مراسم جشن تولد به شمار می‌رود. این رستوران در بیشتر شب‌های هفته شلوغ است؛ پیشنهاد می‌شود برای صرف شام در رستوران عمارت لاله، حتما میز خود را رزرو کنید. رزرو میز هزینه‌ای در بر ندارد. در این رستوران، هر شب موسیقی زنده اجرا می‌شود.

در رستوران سنتی عمارت لاله می‌توانید انواع غذاهای ایرانی نظیر سینی ممتاز (ماهیچه بره، چنچه گوسفندی، جوجه با استخوان و لقمه گوسفندی به‌همراه چلو کره و باقالی‌پلو)، سینی همایونی، سینی ویژ‌ه، سینی عمارت، لوتی‌پلو، کاسه کباب، انواع کباب (کوبیده، سلطانی، شیشلیک، چنجه، جوجه، برگ، وزیری و لقمه نگین‌دار)، چلو ماهیچه، چلو گوشت گردن، ماهی سرخ‌شده قزل‌‌آلا یا سالمون، ماهی کبابی، ته‌چین مرغ، زرشک پلو با مرغ، خورشت (قورمه‌سبزی و قیمه سیب‌زمینی) و سوپ جو را سفارش دهید.

در منو انواع سالاد (شیرازی و فصل)، ماست موسیر کوزه‌ای، ماست و خیار، زیتون پرورده، دوغ محلی، چای، شیرینی و میوه فصل وجود دارد. 

رستوران سنتی باغ صبا

  • آدرس: خیابان شریعتی، روبه‌روی خیابان ملک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۷۵۳۹۶۸۴ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۱ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۴
  • صفحه اینستاگرام: @baghesaba.ir

رستوران سنتی باغ صبا

منبع عکس: اینستاگرام baghesaba.ir، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی باغ صبا» از بهترین رستوران‌های سنتی مرکز تهران است  که در نگاه اول با معماری سنتی ایرانی، سقف گنبدی‌شکل، طاق‌های زیبا، درب چوبی مشبک با شیشه‌های رنگی و دیوارهای نقاشی‌شده خود، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. این رستوران که با سرو غذاهای لذیذ بر تخت‌های چوبی و میز و صندلی‌های زیبا و اجرای موسیقی زنده سنتی و پاپ به‌زبان‌های فارسی، ترکی و محلی از میهمانان خود پذیرایی می‌کند و مکان مناسبی برای صرف غذای دورهمی و جشن تولد به شمار می‌رود.  

در رستوران باغ صبا می‌توانید انواع غذاهای ایرانی نظیر کباب‌ها (لقمه زعفرانی، جوجه، برگ، سلطانی، شیشلیک، وزیری و قفقازی)، اکبر جوجه، زرشک پلو با مرغ، باقالی‌پلو با گوشت ماهیچه و گردن، باقالی‌پلو با مرغ، ماهی قزل‌آلا، خورشت‌های ایرانی و محلی (فسنجان، قیمه و قورمه‌سبزی)، دیزی، پیش‌غذا (سوپ جو، کشک بادمجان، میرزا قاسمی و کوفته ریزه)، انواع سالاد، ترشی، زیتون و انواع نوشیدنی را سفارش دهید. امکان سفارش چای، خرما، بامیه و شیرینی نیز وجود دارد. موسیقی زنده این رستوران، شامل هزینه ورودی می‌شود.

رستوران سنتی دف

  • آدرس: خیابان مطهری، نرسیده به سهروردی، ابتدای خیابان سلیمان خاطر، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۳۸ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۸۸۴۸۶۸۷ ۰۲۱ و ۳۰۳۵۵۸۶ ۰۹۱۲
  • ساعت فعالیت: ۱۱:۳۰ تا ۱۶ و ۲۰:۳۰ تا ۲۴
  • صفحه اینستاگرام: @sofrekhane_daf

رستوران سنتی دف تهران

منبع عکس: foodism.app، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی دف» یکی از زیباترین رستوران‌های تهران است که با معماری سنتی و تزیینات قدیمی خود در مرکز شهر خودنمایی می‌کند. سقف سالن، بسیار زیبا و ظریف آینه‌کاری شده و لوسترهای زیبایی از آن آویخته شده است. این رستوران در محیطی جذاب و با اجرای برنامه‌های شاد، رقص محلی گروهی و اجرای موسیقی زنده سنتی و پاپ توسط هنرمندان معروف، از میهمانان خود پذیرایی می‌کند و در بیشتر روزهای هفته شلوغ است.

در منوی رستوران سنتی دف می‌توانید انواع کباب (سلطانی، بختیاری، برگ، کوبیده، جوجه و وزیری)، چلو ماهیچه، چلو گردن، لوبیا پلو با گوشت، زرشک پلو با مرغ، ماهی قزل‌آلا، خورشت قورمه‌سبزی، خورشت قیمه، اکبر جوجه، کشک بادمجان، ماست کوزه‌ای، زیتون، سالاد، بستنی و انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد را سفارش دهید. در این رستوران قلیان نیز سرو می‌شود.

رستوران سنتی شبستان

  • آدرس: خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، بعد از چهارراه طالقانی، پلاک ۹۰ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲-۸۸۹۲۲۰۸۰ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۱:۳۰ تا ۲۲
  • صفحه اینستاگرام: @shabestaan

رستوران سنتی شبستان تهران

منبع عکس: اینستاگرام  shabestaan، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی شبستان» در مرکز شهر تهران قرار دارد و به‌سبک سنتی و قدیمی طراحی شده است. در این رستوران برای صرف غذا می‌توانید بر تخت‌ها یا میز و صندلی‌های سنتی بنشینید و از تماشای طراحی سنتی و تزیینات قدیمی رستوران لذت ببرید. در منوی این رستوران می‌توانید انواع کباب‌ها، خوراک گردن، ماهی سوف، قزل‌آلای شکم پر، استیک، شاه میگو تنوری، میگو کبابی، فیله ماهی سالمون، سالاد، انواع نوشیدنی و چای را سفارش دهید. موسیقی زنده هر شب در سفره‌خانه سنتی شبستان اجرا می‌شود.

رستوران سنتی سیمرغ

  • آدرس: خیابان میرزای شیرازی، بین خیابان مطهری و بهشتی، نبش کوچه دلاویز، پلاک ۲۴۸ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۸۷۰۸۸۴۱ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۱ تا ۲۴
  • صفحه اینستاگرام: @simorgh.vip

رستوران سنتی سیمرغ

منبع عکس: اینستاگرام  simorgh.vip، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی سیمرغ» از رستوران‌های سنتی معروف تهران است که ظاهری شیک و ساده دارد. این رستوران دارای سالنی بزرگ است که در نگاه اول، ستون‌های آجری و دیوارهای کاشی‌کاری‌شده آن خودنمایی می‌کند. در بخشی از رستوران، سکویی برای اجرای موسیقی زنده در نظر گرفته شده است و گروه موسیقی هر شب با نوای دلنشین سازهای خود، از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

منوی رستوران سیمرغ شامل انواع غذاهای لذیذ ایرانی، سالاد، نوشیدنی‌، چای و انواع قهوه است. قلیان نیز در این رستوران سرو می‌شود. رستوران سنتی سیمرغ مکان مناسبی برای صرف غذای دورهمی و برگزاری میهمانی است. 

رستوران سنتی ترمه (هتل فردوسی)

  • آدرس: میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، هتل بین‌المللی بزرگ فردوسی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۶۷۲۷۰۲۶ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۲ تا ۱۵:۳۰ و ۱۹ تا ۲۳
  • صفحه اینستاگرام: @termeh_restaurant_ferdowsi
  • سایت هتل فردوسی: ferdowsihotel.com

رستوران سنتی ترمه (هتل فردوسی)

منبع عکس: ferdowsihotel.com، عکاس: ناشناس

«رستوران سنتی ترمه» واقع در هتل بین‌المللی بزرگ فردوسی یکی از بهترین رستوران‌های تهران در مرکز شهر است که معماری سنتی، فضای صمیمی و غذاهای لذیذ آن محبوبیت بسیاری در میان گردشگران داخلی و خارجی دارد. در وسط رستوران حوضچه فیروزه‌ای‌رنگی به چشم می‌خورد که همواره پر از آب است. سقف قوسی‌شکل، دیوارهای آجری، کاشی‌کاری، میز و صندلی‌های چوبی و رومیزی‌های زیبای ترمه، فضای این رستوران را بسیار تماشایی و جذاب می‌کند.

غذای رستوران ترمه به‌صورت سلف سرویس سرو می‌شود و با پرداخت هزینه ورودی می‌توانید انواع غذاهای لذیذ ایرانی، فرنگی، پیش‌غذا، سالاد و نوشیدنی‌های این رستوران را بچشید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید. از غذاهای بوفه این رستوران می‌توان از کباب‌ها، ماهی، مرغ، باقالی‌پلو، گوشت ماهیچه، آلبالو پلو، بلدرچین، خوراک زبان، لازانیا، کشک بادمجان، سوپ و... نام برد. در رستوران سنتی ترمه هر شب به‌غیر از ایام سوگواری، برنامه موسیقی زنده اجرا می‌شود؛ در این برنامه گاهی نوازندگان معروف دف، نی و ویلون حضور می‌یابند.

رستوران سنتی آپادانا در شرق تهران

منبع عکس: اینستاگرام apadana.eyvan، عکاس: ناشناس (رستوران ایوان ایرانی آپادانا)

اگر شما نیز تجربه بازدید و صرف غذا در رستوران‌های سنتی تهران را دارید، نظر خود را در بخش دیدگاه‌های مقاله با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین رستوران‌های سنتی شرق تهران کدامند؟

ایوان ایرانی آپادانا، گل یخ تهرانپارس، باران، عمارت تهرانپارس و چهل ستون

بهترین رستوران‌های سنتی مرکز تهران کدامند؟

رستوران سنتی روحی نگارستان، دالون دراز، عمارت لاله، باغ صبا، دف، شبستان، سیمرغ و ترمه هتل فردوسی

بهترین رستوران‌های سنتی جنوب تهران کدامند؟

نون و نمک فخرالملوک، خیام، دیزی‌سرای آذری و وکیل‌التجار

بهترین رستوران‌های سنتی شمال تهران کدامند؟

عالی قاپو، مس توران، گیلار، باربد، اسپیو و عقیق بابا قدرت

منبع عکس کاور: اینستاگرام apadana.eyvan، عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه