عکس‌های تماشایی اقیانوس‌ها، آبی وحشی و اسرارآمیز

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
عکس‌های تماشایی اقیانوس‌ها، آبی وحشی و اسرارآمیز

اقیانوس‌ها چنان وسعتی دارند که انسان در برابر عظمتشان سر خم می‌کند؛ از شنیدن صدای امواج آن‌ها به آرامشی وصف‌ناپذیر می‌رسد و با غواصی در اعماق آن‌ها به دنیایی اسرارآمیز قدم می‌گذارد.

اقیانوس‌ها حدود ۷۱ درصد از سطح زمین را پوشاند‌ه‌اند و شامل اقیانوس آرام، اطلس، هند، منجمد شمالی و منجمد جنوبی می‌شوند. جالب اینکه اقیانوس‌ها حدود ۹۶٫۵ درصد از کل آب روی زمین را در خود جای داده‌اند و به همین دلیل تاثیر قابل‌توجهی بر آب‌وهوا، دما و تامین غذای انسان‌ها و سایر موجودات دارند. این حجم از آب باعث می‌شود که سیاره زمین از فضا به رنگ آبی به نظر برسد. اقیانوس آرام بزرگ‌ترین اقیانوس جهان است که از شمال و جنوب به اقیانوس منجمد شمالی و منجمد جنوبی متصل است.

اقیانوس‌ها همانند خشکی، رشته کوه‌های بلند و دره‌های عمیقی دارند و زمانی تصور می‌شد که عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس‌ها فاقد حیات باشند. با وجود اکتشافات مداوم در اقیانوس و موجودات آن، همچنان بیش از ۸۰ درصد اقیانوس‌ها نقشه‌برداری و کاوش نشده‌اند. اقیانوس‌ها میزبان میلیون‌ها گیاه و جانور از موجودات تک سلولی کوچک تا نهنگ آبی غول‌پیکر هستند. ماهی‌ها، اختاپوس‌ها، ماهی‌های مرکب، مارماهی‌ها، دلفین‌ها و نهنگ‌ها آزادانه در آب‌ شنا می‌کنند؛ در حالی که خرچنگ‌ها، اختاپوس‌ها، ستاره‌های دریایی، صدف‌ها و حلزون‌ها در کف اقیانوس می‌خزند.

آبزیان اقیانوس‌ها منبع اصلی پروتئیندر برنامه غذایی بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به حساب می‌آیند. علاوه بر این، بیش از سه میلیارد نفر برای امرار معاش به تنوع زیستی دریایی وابسته هستند. با توجه به اینکه جمعیت آبزیان و همچنین صخره‌های مرجانی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های آبزیان همواره در معرض خطر است، محافظت از اقیانوس‌ها و جانوران آن بیش از پیش اهمیت دارد. امروزه مصرف بیش از حد آبزیان توسط انسان‌ها، استفاده فراگیر از پلاستیک‌، آلودگی زیست‌محیطی، شیوه‌های ناپایدار و غیرقانونی ماهیگیری، تغییرات اقلیمی و... جزو بزرگ‌ترین تهدیدات برای اقیانوس‌ها محسوب می‌شوند.

موج آب در اقیانوس در زمان غروب

عروس دریایی در اقیانوس

تابش غروب خورشید به اقیانوس

گیاهان کف اقیانوس

ساحل آرام اقیانوس

صخره ای بزرگ در کنار اقیانوس

صخره ای مرجانی در اقیانوس

موج های کوتاه اقیانوس در نزدیکی ساحل

اقیانوس مواج

ماهی های کوچک در اقیانوس

ساحل خلوت یک اقیانوس

تعداد زیادی ماهی در نزدیکی یک صخره در اقیانوس

ساحل اقیانوس

موج بزرگی در اقیانوس

ساحلی سرسبز در کنار اقیانوس

لاک پشتی در نزدیکی سطح آب در اقیانوس

کشورهای زیادی در سواحل اقیانوس قرار گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به آفریقای جنوبی، روسیه، هند، کانادا، آرژانتین، استرالیا و... اشاره کرد. اگر تاکنون به این کشورها سفر کرده‌اید و تجربه جالبی از حضور در کنار اقیانوس دارید، می‌توانید آن را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه