با سفرنامه‌ها به جهان سفر کن!

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
با سفرنامه‌ها به جهان سفر کن!

سفرنامه‌نویسی از جذاب‌ترین سبک‌های ادبی است که به آشنایی مردم با اوضاع و شرایط جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی سرزمین‌های دیگر کمک می‌کند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

سفرنامه‌نویسی یکی از سبک‌های جذاب ادبی است. نویسنده سفرنامه به شهرهای مختلف دنیا سفر کرده است و دیده‌ها، شنیده‌ها، تجربیات، رخدادها و احساساتش را درباره آن سرزمین‌ها در قالب کتابی می‌نویسد. تا پیش از اختراع تلویزیون و اینترنت، سفرنامه‌ها تنها وسیله آشنایی مردم با اوضاع و شرایط جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی سرزمین‌های دیگر بود.

سفرنامه‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • سفرنامه‌های حقیقی که در آن نویسنده به شرح مشاهدات واقعی خودش پرداخته است.
  • سفرنامه‌های تمثیلی که شرح سفر روحانی و سیر و سلوک نویسنده است؛ مثل سفرنامه سنایی غزنوی.
  • سفرنامه‌های خیالی که نویسنده به شرح مشاهدات تخیلی خودش می‌پردازد؛ مثلا کمدی الهی دانته یک سفرنامه خیالی است.

مطالعه سفرنامه برای آگاهی از فرهنگ و رسم و رسوم کشورهای جهان با بهترین سایت خرید آنلاین کتاب

ما در این مقاله ۶ نمونه از سفرنامه‌های واقعی را که فکر می‌کنیم برایتان جذاب خواهند بود به شما معرفی می‌کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

۱. مارک و پلو اثر منصور ضابطیان

کتاب مارک و پلو یکی از سفرنامه‌های منصور ضابطیان، روزنامه‌نگار، کارگردان، مجری رادیو و تلویزیون، پادکست‌ساز، نویسنده و تهیه‌کننده ایرانی است. ضابطیان با رویای جهانگردی سفرهایی با کمترین امکانات و هزینه به نقاط مختلف دنیا داشته است و تجربیات و تصاویر سفرهایش را در سفرنامه‌های مختلفی به چاپ رسانده است. اولین سفرنامه منصور ضابطیان مارک و پلو است که اولین بار در سال ۱۳۸۹ منتشر شد.

منصور ضابطیان به پیشنهاد دوستانش سفری را آغاز کرد و قصه سفرهایش را در سفرنامه مارک و پلو نوشت. او شرح سفرها و تجربیات شخصی‌اش به ۸ کشور جهان از جمله فرانسه، اسپانیا، لبنان، هندوستان، ایتالیا، ارمنستان، کره جنوبی و آمریکا را در کتاب مارک و پلو منتشر کرد.

کتاب مارک و پلو

۲. سن پترزبورگ موزیکانچی دارد اثر علی اکبر شیروانی

شهر سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه است که در غرب این کشور قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف دنیاست که با معماری بی‌نظیرش هر سال، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. در دوره قاجار، درباریان و افراد طبقه ممتاز ایران بسیار مشتاق شدند تا به کشورهای مختلف اروپایی سفر کنند چون در این دوران حمل و نقل پیشرفت چشمگیری کرده بود و سفر به کشورهای دور آسان‌تر شده بود.

این گروه از ایرانیان به سن پترزبورگ سفر کردند، آن‌ها از این سفر و دیدن زیبایی‌های این شهر غافلگیر شدند و روایت‌ها و خاطراتشان از این سفر را نوشتند. علی اکبر شیروانی، نویسنده و روزنامه‌نگار خوش‌ذوق ایرانی نیز مجموعه روایت‌ها، خاطرات و سفرنامه‌های مسافران دوره قاجار به شهر سن پترزبورگ را گرد هم آورد و کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد را در سال ۱۳۹۶ منتشر کرد. کتاب سن پترزبورگ موزیکاچی دارد جلد چهارم مجموعه تماشای شهر است که با آن می‌توانید سفری به دل تاریخ داشته باشید و تجربه مردم آن را روزگار را لمس و تجربه کنید.

 سن پترزبورگ موزیکانچی دارد

۳. از کاپ تا کیپ اثر رضا پاکروان نشر نو

رضا پاکروان جهانگرد ایرانی مقیم لندن است که در ایران به دنیا آمد. او ماجراجو و فیلم‌ساز نیز هست و برای عبور از صحرا با دوچرخه جایزه جهانی گینس را به دست آورده است. رضا پاکروان با یک سازمان خیریه آشنا می‌شود که قصدشان ریشه‌کن کردن فقر و بیماری و ساختن مدرسه در ماداگاسکار است. بنابراین زندگی آرامَش را رها می‌کند و با دوچرخه به دل جاده‌ها می‌زند. او سفرش را با این هدف شروع می‌کند که بتواند برای کمک مالی به مدرسه‌ای در ماداگاسکار، فاصله ۱۷,۷۰۰ کیلومتر را طی ۱۰۰ روز رکاب بزند.

رضا پاکروان دوچرخه سواری را از نورکاپ نروژ شروع می‌کند تا به کیپ تاون آفریقای جنوبی می‌رسد. او روایت دشواری‌ها و لذت‌های این سفر و دوچرخه‌سواری طولانی را در کتاب از کاپ تا کیپ منتشر کرد. او در کتاب از کاپ تا کیپ تجربیات و احساسات خودش را با مخاطب به اشتراک گذاشته و درباره وضعیت نابسامان جاده‌ها، آب و هوای نامساعد، مشکلات سفر و ناامنی برخی کشورها نوشته است. رضا پاکروان طی سفرش از کشورهایی مثل مصر، سودان، کنیا، نایروبی، تانزانیا، زامبیا و زیمباوه عبور می‌کند اما متاسفانه طی سفر مالاریا می‌گیرد و نمی‌تواند سفرش را طی صد روز به پایان برساند. نام رضا پاکران در نشریه منزفیتش و در فهرست ۲۰ جهانگرد برتر جهان منتشر شده است.

۴. نیم دانگ پیونگ یانگ اثر رضا امیرخانی نشر افق

کره شمالی یکی از عجیب‌ترین و مرموزترین کشورهای جهان است. همیشه از گوشه و کنار درباره وضعیت این کشور می‌شنویم و برای بسیاری سؤال است که واقعا وضعیت این کشور همان است که در رسانه‌ها می‌گویند یا بدتر؟ یا حتی شاید بهتر؟ اما هیچ‌کس نمی‌تواند به‌سادگی به این کشور سفر کند و اوضاع و احوال مردم این کشور را از نزدیک بررسی کند. ورود به کره شمالی نشدنی است و با هیچ روشی نمی‌توان ویزای توریستی انفرادی برای سفر به این کشور گرفت.

اما رضا امیرخانی یکی از نویسندگان برجسته و پرمخاطب ایران، توانست با هیئتی سیاسی به کره شمالی سفر کند و به کشف و تحلیل اوضاع یکی از سوال برانگیزترین کشورهای جهان یعنی کره شمالی و فضای عجیب و خاکستری‌اش بپردازد. سفر به مرموزترین کشور جهان بسیار هیجان‌انگیز و پر کشش است که هر خواننده‌ای را مشتاق و کنجکاو می‌کند. رضا امیرخانی روایت سفرش به کره شمالی با حزب موتلفه را به زبان طنز و بدون قضاوت و دیدگاه قبلی در کتاب نیم دانگ پیونگ دانگ نوشت و این کتاب را در زمستان سال ۱۳۹۸ منتشر کرد. کتاب نیم دانگ پیونگ دانگ سومین سفرنامه رسمی رضا امیرخانی است که در آن با افراد مهمی از حزب خلق کُره جنوبی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

۵. از پاریز تا پاریس اثر محمد ابراهیم باستانی پاریزی

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر و استاد تاریخ دانشگاه تهران بود. او در سال ۱۳۰۴ در پاریز از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان به دنیا آمد و نام سفرنامه از پاریز تا پاریس را نیز بر اساس زادگاهش گذاشته است. باستانی پاریزی کتاب‌های زیادی دارد که شاید مجموعه هفت‌گانه‌اش معروف‌ترین اثرش است که تمام  کتاب‌های این مجموعه مثل خاتون هفت قلعه و آسیای هفت سنگ در نام خود عدد هفت دارند. در نهایت دکتر باستانی پاریزی تصمیم گرفت کتاب هشتمی نیز به این مجموعه اضافه کند و آن را هشت الهفت نامید!

دکتر پاریزی باستانی بیشتر عمرش را سفر کرد و حتی در سفرنامه از پاریز تا پاریس نیز طنز و نگارشش را حفظ کرده است. سفرنامه از پاریز تا پاریس دکتر باستانی پاریزی اولین بار در سال ۱۳۵۰ منتشر شد. او در این سفرنامه روایت هشت سفر داخلی و خارجی‌اش را به عراق، شیراز، پاکستان، تبریز، رومانی، مشهد و در انتها اروپا نوشته است. سفرنامه‌اش از پاریز شروع می‌شود و در ابتدای این سفرنامه، دوران کودکی و سختی‌های زندگی‌اش را بازگو کرده است.

۶. جانستان کابلستان اثر رضا امیرخانی

افغانستان کشور همسایه ایران است که شرایط اقتصادی و سیاسی پیچیده و آشفته‌ای دارد. سفر به این کشور به‌دلیل آشوب‌ها و جنگ‌های داخلی همیشه با مشکلات و مخاطراتی همراه بوده است. رضا امیرخانی طی سفری به مشهد همراه با خانواده تصمیم می‌گیرد بین راه به افغانستان سفر کند تا دیداری با استادان و ادیبان دانشگاه هرات داشته باشد.

رضا امیرخانی مرداد سال ۱۳۸۸ به افغانستان رفت و در سفرنامه جانستان کابلستان از خاطرات سفرش به این کشور سخن گفته است. او در این سفرنامه به شرح کامل سفرش به کشور افغانستان پرداخته و خواننده را به زبانی عامیانه با وضعیت اجتماعی و فرهنگی مردمان کشور افغانستان آشنا می‌کند. امیرخانی در کتاب جانستان کابلستان از آداب و رسوم مردم افغانستان نیز صحبت کرده و بعلاوه اوضاع سیاسی، اقتصادی و پیشینه کشور افغانستان را نیز بازگو کرده است.

دوست دارید سفرنامه کدام شهر را بخوانید؟

آیا شهر خاصی هست که دلتان بخواهد به آن سفر کنید اما نتوانید و به‌جای آن بخواهید که سفرنامه‌اش را بخوانید؟ یا شاید هم در شرف سفر به آن شهر هستید و دلتان می‌خواهد زودتر با فرهنگ و آداب و رسوم آنجا آشنا شوید. نام این شهر را برایمان بنویسید.

آیا تا‌به‌حال دلتان خواسته است که سفرنامه بنویسید؟

دوست دارید سفرنامه کدام شهر را بنویسید؟ آیا سفرتان به هیچ شهر یا کشوری آن‌قدر برایتان جذاب و خاطره‌انگیز یا حتی پرمخاطره بوده است که بخواهید ماجرا و اتفاقات آن را با دیگران نیز سهیم شوید؟ اگر چنین است دست به کار شوید و سفرنامه خودتان را بنویسید.

در این مقاله برخی از سفرنامه‌های محبوب و پرخواننده را به شما معرفی کردیم. چه اهل سفرنامه‌خواندن باشید یا نباشید، مطالعه این کتاب‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه