در سفر به کلاچای از کجا دیدن کنیم؟

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی سه شنبه، ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
در سفر به کلاچای از کجا دیدن کنیم؟

کلاچای یکی از بخش‌ها نسبتا بکر و سرسبز شمالی ایران و استان گیلان است. جاذبه‌های طبیعی و بازارهای سنتی این منطقه را به مقصدی مطلوب برای گردشگری تبدیل کرده‌اند.

کلاچای یکی از شهرهای استان گیلان و مرکز بخشی به همین نام از توابع شهرستان رودسر است که از مناطق نسبتا بکر و سرسبز شمالی ایران به شمار می‌رود. جاذبه‌های طبیعی و بازارهای سنتی، این منطقه را به مقصدی مطلوب برای گردشگری تبدیل کرده‌اند. بخش کلاچای در محدوده شرق استان گیلان قرار دارد و شامل شهرهای کلاچای و واجارگاه و دهستان‌های بی‌بالان و ماچیان می‌شود. کلاچای از شمال به دریای خزر، از شرق به چابکسر، از جنوب به ارتفاعات البرز و رحیم‌آباد و از غرب به شهر رودسر می‌رسد.

فاصله شهر کلاچای تا شهر رشت حدود ۸۰ کیلومتر است. همجواری دریا و کوه سبب شده تا آ‌ب‌و‌هوای بخش کلاچای معتدل و بارانی باشد. اهالی این منطقه ایام یخ‌بندان کمی را در طول سال تجربه می‌کنند. شهر کلاچای ۲۰ تا ۲۵ متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. 

مناظر زیبای شالیزاهای برنج، مزارع چای و باغ‌های مرکبات و کیوی، سواحل تمیز، آرام و شنی، رودخانه‌های جاری و بازارهای سنتی از جاذبه‌های کلاچای هستند. از صنایع دستی این منطقه می‌توان به لوازم چوبی خراطی شده همچون شانه، عصا و گوشت‌کوب، لباس‌های پشمی مانند جوراب و کلاه، ظروف سفالی، نمد، چادر شب، سبد و زیراندازهای حصیر بافی و طناب بافی و لوازم شکار و ماهی‌گیری اشاره کرد. جاده ساحلی ۲۲ (معروف به جاده کناره)  از جنوب کلاچای می‌گذرد و بهترین مسیر دسترسی به آن است. 

پنجشنبه بازار کلاچای

پنجشنبه بازار کلاچای

منبع عکس: گوگل مپ / عکاس: Fereshteh Fa 

شهر کلاچای به‌دلیل موقعیت خاص و داشتن مسیر دسترسی مطلوب، به‌ یکی از مراکز اقتصادی مهم منطقه تبدیل شده است. پنجشنبه بازار کلاچای مهم‌ترین و معروف‌ترین بازار محلی شرق گیلان و یکی از جاهای دیدنی اطراف رشت به شمار می‌رود. اهالی شهرهای اطراف، اجناس و محصولات خود را به پنجشنبه بازار کلاچای می‌آورند و به فروش می‌رسانند. رودخانه کلاچای در شرق، پارک مسافر کلاچای و خیابان مطهری شرقی در جنوب و ساحل دریای خزر در شمال این بازار هفتگی زنده و پررونق قرار دارند. 

پنجشنبه بازار بهترین محل برای تهیه سوغات و صنایع دستی کلاچای است

کالاهای عرضه‌شده در پنجشنبه بازار کلاچای (به‌ویژه گوشت و مرغ) مرغوب و ارزان هستند. اغلب اهالی کلاچای اقلام مورد نیاز خود را از این بازار تهیه می‌کنند. میوه، سبزی، برنج و چای اصل ایرانی، میوه‌های محلی، صیفی‌جات، محصولات پروتئینی، کیف و کفش، صنایع دستی همچون بافته‌های حصیری و ابزار چوبی، خشکبار، اسباب‌بازی، انواع ظروف، پارچه و پتو، انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی از اقلامی هستند که در پنجشنبه بازار به فروش می‌رسند. 

ساحل کلاچای

کلاچای

منبع عکس: foursquare  /  عکاس: Nazli Khaligh

ساحل سنگی - شنی کلاچای که به «ساحل نوده» نیز معروف است، در شمال بلوار معلم کلاچای قرار دارد. این ساحل به‌دلیل داشتن محیط آرام و امن برای تفریح خانوادگی و پیاده‌روی بسیار مناسب است و جایگاه‌هایی برای نشستن و پیک‌نیک دارد. تماشای طلوع و غروب خورشید در این ساحل بکر بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

ساحل کلاچای دو بخش سنگی و شنی دارد. می‌توان در بخش سنگی روی سنگ‌های بزرگ کنار آب نشست و به صدای دریا گوش سپرد. بخش شنی ساحل کلاچای برای شنا، ورزش، آبتنی و قدم زدن مناسب به‌نظر می‌رسد. به‌طور کلی، نیمه اول سال بهترین زمان حضور در این ساحل است؛ در طی فصل زمستان نیز با افزوده شدن بر تعداد کاکایی‌ها، زیبایی این ساحل دوچندان می‌شود.

رودخانه پل رود

پلرود

منبع عکس: ایران توریسم

رودخانه پلرود یکی از پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه‌های جاری در حوضه آبریز محدوده شرق گیلان است که از اشکورات البرز مرکزی در بخش رحیم آباد سرچشمه می‌گیرد. پل رود که حدود ۶۰ کیلومتر طول دارد، در نهایت از محدوده غربی شهر کلاچای می‌گذرد و در سواحل کلاچای به دریای خزر می‌ریزد. خیابان امام خمینی شهر کلاچای از روی رودخانه پلرود می‌گذرد. 

حاشیه رودخانه پلرود یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپ، پیک‌نیک، پرنده‌نگری، عکاسی، آبتنی و ماهی‌گیری در کلاچای محسوب می‌شود. آب زلال، طبیعت بکر و وحشی، پوشش‌گیاهی مطلوب، آرامش و سکوت و هوای پاک گذراندن وقت در کنار این بستر آبی روان را بسیار لذت‌بخش می‌کنند. 

رودخانه کلاچای

کلاچای

منبع عکس: گوگل مپ / عکاس: رضا تقی نژاد چایجان

رودخانه زیبا و پرآب کلاچای یا «گزافرود» که از میان شهر کلاچای می‌گذرد، شهر را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌کند و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. وجود این رودخانه سبب برکت و حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی شهر شده و منظره‌ای ویژه به آن‌ها بخشیده است. در حاشیه رودخانه کلاچای محل‌های مناسب بسیاری برای کمپ و استراحت مردم محلی و گردشگران وجود دارد. ماهی‌گیری، آبتنی، طبیعت‌گردی، عکاسی، پرنده‌نگری و پیک‌نیک از تفریحاتی هستند که در کنار این رودخانه تجربه خواهید کرد.

مجتمع اقامتی تفریحی نگین شمال

نگین شمال

منیع عکس: foursquare / عکاس: ساناز مجیدی

مجتمع نگین شمال در بخش ساحلی شهر کلاچای قرار دارد و از طریق بلوار امام خمینی شرقی در دسترس است. افتتاح این مجموعه به دوران رضا شاه پهلوی بازمی‌گردد و هنوز در ضلع شمال غربی مجموعه نگین شمال ساختمانی وجود دارد که از آن زمان باقی مانده است. این مجموعه امکانات رفاهی و تفریحی مطلوبی دارد و به همین دلیل مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

اتاق‌، کانکس و آلاچیق برای اجاره، سرویس بهداشتی، بوفه، فروشگاه صنایع دستی، نمازخانه و نیمکت از جمله امکانات رفاهی مجتمع نگین شمال هستند. پیاده‌روی، عکاسی، شنا، کمپ و پیک‌نیک، قایق‌، بنانا‌، پاراسل‌، موتور چهارچرخ و جت اسکی از تفریحات و امکانات تفریحی این مجتمع گردشگری هستند. 

بقعه امیر بنده کلاچای

بقعه امیربنده

منبع عکس: گوگل مپ / مهسا مقدم

بقعه امیر بنده کلاچای با نام‌های امامزاده سید احمد و امامزاده سید حیدر نیز شناخته می‌شود و از آثار ثبت شده فرهنگی استان گیلان است. این بقعه مرقد مطهر دو تن از نوادگان امام موسی کاظم (ع) به نام‌های امیر احمد و امیر حیدر است. این امامزاده در روستای «خاناپشتان» قرار دارد که در حاشیه غربی جاده کلاچای به رحیم آباد واقع شده است. بقعه امیربنده بنایی مذهبی و تاریخی مربوط به دوره صفویه است. بسیاری از شهدا و اهالی روستا در حیاط گسترده امامزاده امیر حیدر و امیر احمد به خاک سپرده شده‌اند. فضای بسیار آرامش‌بخش، معنوی و بکری بر این بقعه تاریخی حاکم است. 

ساختمان اصلی بقعه بسیار کوچک است و دیوارهای بیرونی آن رنگ سبز روشن دارند. ستوهای چوبی دورتادور ساختمان اصلی به چشم می‌خورند. سقف این بنا به سبک ساختمان‌های شمال کشور سفالی و شیروانی است. این امامزاده یکی از مهم‌ترین محل‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری و مذهبی روستا محسوب می‌شود. اهالی روستا در روز تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم باشکوهی در این امامزاده برپا می‌کنند. 

شهر واجارگاه

واجارگاه

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم

واجارگاه یکی از شهرهای بخش کلاچای است. این شهر ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا و مسیرهای دسترسی به آن یکی از جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و زیبای کلاچای هستند. ارتفاعات سرسبز و پوشیده از درخت اطراف واجارگاه مقصدی مطلوب برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شوند؛ با حضور در این ارتفاعات قدم زدن در میان ابرها را تجربه خواهید کرد. روستای «بزکویه» و باغ مهستان از دیدنی‌های واجارگاه هستند. جاده کوهپایه‌ای مسیر روستای بزکویه (جنوب واجارگاه) یکی از جاده‌های بسیار دیدنی و خوش‌منظره گیلان است. امکانات اقامتی در واجارگاه فراهم است و گردشگران می‌توانند چند روز از سفر خود را به حضور در این شهر ییلاقی اختصاص دهند. 

مجتمع اقامتی تفریحی سارینا

مجتمع تفریحی سارینا کلاچای

منبع عکس: گوگل مپ / شیما حسینی

مجتمع تفریحی یا پارک ساحلی سارینا در شمال شهر واجارگاه و انتهای خیابان ارغوان واقع شده است. این مجتمع گردشگری با فراهم آوردن شرایط مطلوب توانسته است رضایت مراجعان خود را جلب کند. امکانات لازم برای تفریحاتی چون جت اسکی، شاتل سواری، قایق‌سواری و بیلیارد در این پارک ساحلی فراهم است.

ساحل سارینا در ایام مختلف سال میزبان برگزاری مسابقات طناب‌کشی، جشنواره بادبادک‌ها، نقاشی روی شن و مجسمه‌سازی شنی است. پارکینگ، سرویس بهداشتی، بوفه، فروشگاه، سوئیت و کلبه برای اقامت و اجاره، رستوران، آلاچیق‌های بزرگ با میزهای متعدد برای سرو غذا در کنار دریا، زمین بازی کودکان، و کافی شاپ با موسیقی زنده از امکانات رفاهی مجتمع ساحلی سارینا هستند. 

سایر دیدنی‌ های کلاچای

آبشار سیاهلم

منبع عکس: mapio.net / موضوع: آبشار سیاهلم

رودخانه‌های نوده (کوچک‌تر از گزافرود)، لزرجان (کوچک‌تر از رود نوده) و خشکرود در شرق کلاچای جاری هستند و به دریای خزر می‌ریزند. رودخانه خشکرود از دامنه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و یکی از مکان‌های تخم‌ریزی ماهی‌ها محسوب می‌شود. 

روستا‌های متعددی در بخش کلاچای قرار دارند. سالانه گردشگران زیادی به‌دلیل طبیعت زیبا، آب‌وهوای مطلوب و آثار طبیعی و تاریخی این روستاها، از آن‌ها بازدید می‌کنند. روستای بی‌بالان یکی از کهن‌ترین روستاهای شرق گیلان و بخش کلاچای است. کرنانوازی از سنت‌های مذهبی و قدیمی دیار بی‌بالان در ایام سوگواری امام حسین (ع) محسوب می‌شود که هنوز هم به قوت خود پابرجا است. کارخانه چای مربوط به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی و حمام به‌جا مانده از دوران رضا شاه پهلوی، از آثار تاریخی روستای بی‌بالان هستند.

سیاهکله، گاوماست، شیرمحله و سلاکجان از دیگر روستاهای گردشگرپذیر کلاچای هستند. آبشار «سیاهلم» یا «سیاه لم» دردل طبیعت دهستان بی بالان و روستای سلاکجان (استخر طبیعی اهالی سلاکجان) و غار شهاب در میان جنگل دوآب (روستای بزکویه) از جاذبه‌های طبیعی و بکر بخش کلاچای به شمار می‌روند.

ساحل کلاچای

منبع عکس: foursquare / عکاس: سمانه یادگاری / موضوع: ساحل شنی کلاچای

پرسش‌های متداول

کلاچای کجاست؟

کلاچای از بخش‌های شرقی استان گیلان است و در شهرستان رودسر قرار دارد.

بهترین ساحل برای تفریحات آبی در کلاچای کجاست؟ 

مجتمع تفریحی اقامتی سارینا، مجتمع تفریحی اقامتی نگین شمال ساحل نوده

رودخانه‌های اصلی شهر کلاچای کدامند؟

رودخانه‌های پلرود، کلاچای، نوده، لزرجان و خشکرود از میان شهر کلاچای می‌گذرند و به دریای خزر می‌ریزند.

بازار معروف کلاچای چه نام دارد؟

پنجشنبه بازار کلاچای مهم‌ترین و معروف‌ترین بازار محلی شرق گیلان است.

منبع عکس کاور: foursquare / عکاس: Fatemeh Gh

مطالب مرتبط:

دیدگاه