تصاویر تماشایی جنوبگان، سرزمین سرد و آبی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
تصاویر تماشایی جنوبگان، سرزمین سرد و آبی

جن اریک وایدر در سفر به جنوبگان، تصاویری تماشایی از کوه‌های یخی عظیم و آب‌های اطراف آن‌ها گرفته است که هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد.

«جن اریک وایدر» (Jan Erik Waider)، عکاس منظره، تبحر زیادی در ثبت تصاویر مکان‌های برفی دور از دسترس از ایسلند تا گرینلند دارد. او در راستای عکاسی برای سری مجموعه‌های «یک تشابه نامحسوس» (A Faint Remeblance) به جنوبی‌ترین قسمت سیاره زمین سفر کرد تا تصاویر کمتر دیده‌شده از طبیعت بکر و دورافتاده جنوبگان را در قاب تصویر قرار دهد. نتیجه تلاش او، عکس‌های آبی‌رنگی بود که زیبایی فوق‌العاده این منطقه قطبی را برجسته می‌کرد.

اریک وایدر در اواخر سال ۲۰۱۹ با کشتی از قطب جنوب بازدید کرد و در همان زمان تحت‌تاثیر نور و بافت کوه‌های یخی قرار گرفت که در آب‌های آبی تیره شناور بودند. به اعتقاد وایدر، کوه‌های یخ به‌شکل‌های مختلفی همچون صاف و صیقلی یا زاویه‌دار و ناهموار هستند که در اثر سفر و چرخش‌های بی‌شمار به ساختار کنونی دست یافته‌اند. آنچه برای این عکاس جذابیت زیادی داشت، طیف وسیعی از رنگ‌های آبی بود که در یخچال‌ها و همچنین آب‌های اطراف آن‌ها به چشم می‌خورد؛ به‌خصوص در روزهای ابری که این رنگ آبی بسیار تیره می‌شد.

وایدر در این عکس‌ها روی ظاهر متنوع کوه‌های یخی عظیم تاکید دارد و در عین حال، هوای طوفانی را به تصویر می‌کشد که تماشای خط افق را دشوار می‌کند. او درباره عکس‌هایش می‌گوید:

هنوز مطمئن نیستم که واقعا چه اتفاقی در آنجا افتاد و این قطعا یکی از سورئال‌ترین و زیباترین تجربیات زندگی من به حساب می‌آید؛ گرچه بسیار طاقت‌فرسا و دشوار بود.

کوه های یخی بزرگ در هوای ابری

کوه یخی عظیم و شیاردار

کشتی بزرگی در منطقه ای برفی

صخره ای بزرگ و مملو از برف

اشکال زاویه دار یک کوه یخی

کوه یخی بزرگ و شیاردار

سطح ناهموار کوهی یخی

کوه یخی بزرگی شناور در دریا

کوه یخی مرتفع و تکی در دریا

کوه های یخی در جنوبگان

هوای ابری و رنگ تیره دریا و صخره ها

کوه یخی کم ارتفاعی شناور در دریا

یخچال بزرگی در کنار دریا

صخره ای شیاردار و برفی در جنوبگان

صخره ای یخی و زاویه دار در هوای ابری جنوبگان

بی‌شک سفر به جنوبگان و مشاهده چنین مناظری برای هر کسی امکان‌پذیر نیست؛ اما تماشای عکس‌های آن نیز می‌تواند تا حدی حس حضور در این منطقه را برای شما تداعی کند. اگر از عکاسی‌های این هنرمند لذت برده‌اید، از حس‌وحال خود برای کاربران کجارو بگویید.

مطالب مرتبط:

منبع mymodernmet

دیدگاه