تصاویر جادویی مناظر غرب آمریکا زیر نور فرابنفش

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
تصاویر جادویی مناظر غرب آمریکا زیر نور فرابنفش

عکاسی آمریکایی با استفاده از نور فرابنفش، تصاویری دیدنی از مناظر غرب آمریکا ثبت کرده است که نگاه هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

«کودی کاب» (Cody Cobb) از جمله عکاسان خلاقی محسوب می‌شود که شگفتی‌های پنهان در غرب آمریکا را در مجموعه عکس‌های جذاب خود موسوم به «اسپکترال» (Spectral) به تصویر کشیده است. او که در لاس وگاس زندگی می‌کند، به این موضوع پی برد که برخی مواد معدنی و مواد آلی، زمانی که در معرض اشعه فرابنفش قرار می‌گیرند، به‌شکل جالبی می‌درخشند. 

کودی کاب به‌دنبال راهی برای تبدیل منظره آشنای غرب آمریکا به پدیده‌ای ماورایی، عکاسی از طریق «فلورسانس مرئی ناشی از اشعه فرابنفش» (ultraviolet-induced visible fluorescence) با مدت نوردهی طولانی (عکاسی لانگ اکسپوژر) را پیش گرفت و توانست جلوه‌های جدیدی از محیط اطراف را در معرض دید همگان قرار دهد. اگرچه این کار، چالش‌برانگیز و زمان‌بر بود، حاصل آن مناظری را آشکار کرد که به‌طور عادی قابل‌مشاهده نیستند.

کاب هنگام در هر منطقه‌ جدید، بدون آگاهی و اطمینان از نتیجه به عکاسی می‌پرداخت و این تجربه جالب به او یاد داد که چه عناصری به نور فرابنفش واکنش نشان می‌دهند. او می‌گوید:

گاهی اوقات فقط تکه سنگی در یک منطقه وجود داشت که از خود نور ساطع می‌کرد.

درخشش رنگ‌های آبی، قرمز و نارنجی که در تصاویر این عکاس غالب هستند، آن‌ها را اسرارآمیز کرده‌اند. کاب در ادامه پروژه عکاسیمجموعه اسپکترال خود، امیدوار است که به کاوش در مناطق ساحلی بپردازد و به سفرش برای کشف ناشناخته‌ها ادامه دهد.

هر بیننده‌ای با تماشای عکس‌ها به این فکر می‌افتد که دقیقا چه عاملی باعث چنین واکنش رنگارنگی شده است و در عین حال، با نگاهی جدید به محیط پیرامون خود می‌نگرد.

گیاهان و جریان آب آبی رنگ در میان صخره ها

رنگ های قرمز روی صخره ای بزرگ در شب

رنگ های قرمز روی بخش های کوچکی از صخره ها

خطوط آبی رنگ روی کوهی برفی

ذرات طلایی رنگ در جنگلی تاریک

تکه سنگی با کناره های قرمزرنگ

رنگ مسی روی یک تکه چوب

کوهی عظیم زیر آسمان پرستاره

برگ های نارنجی در جنگلی تاریک

جریان رودخانه ای آبی رنگ در میان صخره ها

دو صخره سنگی قرینه در تاریکی شب

بخش های مسی رنگ روی لبه های صخره ای در تاریکی شب

کناره های قرمزرنگ بیشه زار در کنار رودی آبی رنگ

منطقه ای کوهستانی و مملو از برف

جریان باریک رود روی صخره در شب

بخش های طلایی رنگ روی صخره های تاریک

اگر شما نیز به عکاسی از طبیعت علاقه‌مند هستید، تجربه جالبی در این زمینه دارید یا از تماشای عکس‌های کودی کاب لذت برده‌اید، می‌توانید نظر خود را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع mymodernmet

دیدگاه