هاستل چیست؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش چهار شنبه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
هاستل چیست؟

هاستل گزینه‌ای به‌صرفه و اقتصادی برای اقامت در سفر است و به‌ویژه میان جهانگردان و علاقه‌مندان به کوله‌گردی و هیچهایک، طرفداران بسیاری دارد.

از مهم‌ترین دغدغه‌های علاقه‌مندان به سفر و گردشگری، انتخاب اقامتگاه‌های باکیفیت و در عین حال مقرون به‌صرفه است. امروزه بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های سفر به محل اقامت در مقصد اختصاص دارند. هتل‌ها گرچه گزینه‌های مناسبی هستند، هزینه‌های بالای اقامت در آن‌ها امکان استفاده را برای بسیاری از گردشگران محدود می‌کند. از طرفی گردشگرانی هستند که اقامتگاه‌های بومگردی ایران، هاستل‌ها و خانه‌های سنتی را به‌واسطه فضای دنج و صمیمی، به اتاق‌های خصوصی هتل ترجیح می‌دهند.

با انتخاب هاستل‌ها و برخی اقامتگاه‌های بومی، امکان کسب تجربه‌هایی متفاوت از سفر به نقاط مختلف دنیا را خواهید داشت. مهمانان یک هاستل تعامل بالایی با یکدیگر دارند و از معاشرت با یکدیگر لذت می‌برند. اقامت در هاستل تجربه هم‌زیستی با روحیات متفاوت و همراهی با آن‌ها را سبب می‌شود. اگر اطلاعات زیادی درباره هاستل‌ها، مزایا و معایب این اقامتگاه‌ها و آداب اقامت در آن‌ها ندارید، در این مقاله با ما همراه شوید تا اطلاعاتی جامع در این زمینه به دست آورید.

هاستل چیست و چه امکاناتی دارد؟

هاستل چیست؟

اتاق هاستل چهارتخته سفید

منبع عکس: hostelsoller، عکاس نامشخص

هاستل اقامتگاهی ساده و صمیمی است که در آن گردشگران و مسافران عموما در اتاق‌های اشتراکی، بخشی از زمان سفر خود را با یکدیگر سهیم می‌شوند. عبارت هاستل از ترکیب دو کلمه Host به معنی میزبانی و Hotel به وجود آمده است.

هاستل‌ها فضایی دوستانه دارند و با توجه به امکانات و موقعیت خود، از مهمانان هزینه اقامت را دریافت می‌کنند. هرچه اتاق مورد استفاده در هاستل تخت‌های بیشتری داشته باشد، هزینه اقامت در آن کمتر خواهد بود.

گرچه هاستل‌ها در دسته اقامتگاه‌های ارزان قرار دارند، امکانات بسیاری از آن‌ها کمتر از هتل نیست و تنها به‌دلیل سادگی فضا و استفاده مشترک از برخی امکانات آن‌ها توسط مسافران، اقامت در هاستل‌ها ارزان است. در این میان هاستل‌هایی هم وجود دارند که هزینه اقامت در آن‌ها با برخی هتل‌های سه یا چهار ستاره برابری می‌کند و دلیل ارجحیت آن‌ها در میان علاقه‌مندان فقط به‌واسطه تجربه متفاوتی است که از اقامت خود کسب می‌کنند.

مسافران با انتخاب هاستل، در واقع تنها هزینه کرایه یک تخت برای اقامت شبانه را پرداخت می‌کنند و سایر امکانات در اختیار مانند حمام و سرویس بهداشتی، آشپزخانه، اتاق مطالعه و... به‌صورت عمومی در دسترس هستند.

حیاط یک هاستل با میز غذاخوری و پله های مارپیچ

منبع عکس: tripadvisor، عکاس نامشخص

تنوع هاستل‌ها در جهان بالا است و برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. در واقع استاندارد مشخصی برای سرویس‌دهی در هاستل وجود ندارد و میزبانان این اقامتگاه‌ها بر اساس ذوق و سلیقه شخصی، سعی در جلب نظر مسافران و گردشگران و ثبت خاطرات خوش برای آن‌ها دارند. به این ترتیب بهترین راه تبلیغ برای یک هاستل، جلب رضایت هرکدام از ساکنان آن است.

بیشترین استقبال از هاستل‌ها توسط طبیعت گردان، جهانگردان و مسافرانی صورت می‌گیرد که ساده سفر می‌کنند و هدف آن‌ها از سفر و گردشگری کسب تجربه‌های تازه است. بیشتر مخاطبان هاستل‌ها را نیز گردشگران و مسافران تنها تشکیل می‌دهند و تورهای گروهی کمتر در این اقامتگاه‌ها به چشم می‌خورند. هاستل‌ها گزینه‌هایی مناسب برای آشنایی با فرهنگ بومی شهر مقصد و کسب اطلاعات در خصوص فرهنگ مردم سایر کشورها (از طریق دیگر مهمانان) هستند.

تاریخچه هاستل

حضور گردشگر در اتاق هاستل

منبع عکس: booked.net، عکاس نامشخص

به‌طور قطعی نمی‌توان زمان شکل‌گیری نخستین هاستل را تعیین کرد؛ اما در سال ۱۹۰۹ میلادی فردی به نام «ریچارد شیرمن»، به‌شکل رسمی اقامتگاهی با نام هاستل جوانان (Youth Hostel) در شهر آلتنا (Altena) در کشور آلمان راه‌اندازی کرد. گرچه هاستل جوانان تفاوت‌های زیادی با شکل امروزی هاستل‌ داشت، نخستین نمونه از این دست اقامتگاه‌ها بود.

تاسیس هاستل جوانان توسط شیرمن برای استفاده طبقه متوسط و پایین جامعه صورت گرفت. در این هاستل، جوانان انجام همه کارهای اقامتگاه را به عهده داشتند و از نظافت تا تعمیر بخش‌های مختلف آن را انجام می‌دادند. به این ترتیب هزینه‌های اقامت در هاستل کمتر می‌شد.

در حال حاضر نیز آلمان هم‌چنان یکی از پیشروترین کشورها در زمینه تاسیس هاستل‌های متنوع است. امروزه بسیاری از کشورها، هاستل‌ها را به‌عنوان اقامتگاه‌هایی ارزان برای قشر کم درآمد جامعه می‌شناسند؛ اما در کشورهای پیشرفته و مدرن، اقامت در هاستل‌ها به فرهنگی مطلوب در سفر و گردشگری تبدیل شده است. برخی کشورهای پرجمعیت و در حال توسعه نیز از انواع هاستل به‌عنوان پانسیون (اقامتگاه‌های ارزان برای دانش‌آموزان و دانشجویان) استفاده می‌کنند.

چرا اقامت در هاستل ارزان است؟

اتاق به هم ریخته هاستل با تخت های دوطبقه

منبع عکس: wikivoyage، عکاس نامشخص

با انتخاب هاستل به‌عنوان اقامتگاه، تنها هزینه‌ای برای استراحت شبانه در یک تخت پرداخت می‌شود. اگرچه برخی هاستل‌ها بدون دریافت هزینه اضافه یا با دریافت مبلغی اندک، صبحانه‌ای مختصر نیز در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند.

بسیاری از امکانات و سرویس‌های خصوصی در هتل‌ها، در هاستل بین همه ساکنان مشترک هستند. از طرفی در هاستل برخی امکانات ویژه نیز در دسترس شما نیستند و نظافت بخش‌های مختلف با ظرافت کمتری انجام می‌شود. آنچه اقامت در هاستل را برای علاقه‌مندان لذتبخش می‌کند، تجربه همراهی با دیگران و زندگی دسته‌جمعی به‌عنوان بخشی از سفر است؛ مشکل‌پسندان در صورت اقامت در هاستل باید از بسیاری خواسته‌های خود صرف‌نظر کنند.

بسیاری از هاستل‌ها امکان رزرو اتاق‌های خصوصی با امکانات اختصاصی نیز دارند که هزینه اقامت در آن‌ها تفاوت چندانی با هتل ندارد.

مزایای اقامت در هاستل

هاستل با تخت های دو طبقه سبز

منبع عکس: hospedin، عکاس نامشخص

شاید در نگاه اول، هزینه ارزان اقامت در هاستل ، تنها مزیت آن به نظر برسد؛ اما هاستل‌ها مزایای زیادی دارند که از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن‌ها در میان گردشگران به شمار می‌رود:

  • در هاستل امکان تجربه زندگی در فضاهای صمیمانه در هر منطقه را خواهید داشت.
  • با اقامت در هاستل می‌توانید دوستانی از شهرها و کشورهای مختلف جهان پیدا کنید.
  • با اقامت در هاستل امکان تعامل و هم‌فکری با گروهی از گردشگران برای شما ایجاد می‌شود.
  • در هاستل‌ها آشپرخانه برای پخت‌وپز به‌صورت فردی و گروهی در اختیار گردشگران قرار دارد و برخی مواقع نیز امکان طبخ غذاهای محلی هر منطقه را با همراهی میزبان خود خواهید داشت.
  • شب‌نشینی در هاستل‌ها از بخش‌های موردعلاقه برخی گردشگران است.
  • با اقامت در هاستل امکان آشنایی بیشتری با فرهنگ بومی مقصد سفر خود را خواهید داشت.
  • اقامت در هاستل به میزان قابل‌توجهی سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر شما می‌شود.
  • هاستل‌ها معمولا در مراکز شهرها و روستاها قرار دارند و دسترسی آ‌ن‌ها به جاذبه‌های مختلف آسان است.
  • در بیشتر هاستل‌ها وعده صبحانه بدون نیاز به پرداخت مبلغ اضافه، سرو می‌شود. این مورد را می‌توانید در زمان رزرو هاستل مورد نظر خود استعلام کنید.

معایب اقامت در هاستل

تخت های هاستل با وسایل مسافران

منبع عکس: backpackcentrale، عکاس نامشخص

در کنار مزایای هاستل‌ها برخی موارد نیز وجود دارند که از معایب اقامت در هاستل هستند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هاستل فضای خصوصی برای استراحت در خلوت نخواهید داشت.
  • در برخی مواقع شلوغی و سروصدا در هاستل خارج از تحمل برخی افراد است.
  • در هاستل‌ها نظافت روزانه، محدودتر از سایر اماکن اقامتی است و مهمانان سهم بزرگی در رعایت نظم و نظافت اقامتگاه دارند.
  • امکانات هاستل‌ها با یکدیگر متفاوت است و نباید انتظار الگوی مشابه از امکانات را در هاستل‌های مختلف داشته باشید.
  • برای شب زنده‌داری در برخی از هاستل‌ها محدودیت وجود دارد و باید به زمان استراحت دیگر ساکنان احترام بگذارید.
  • هاستل‌ها امنیت کمتری نسبت به هتل‌ها دارند؛ همه هاستل‌ها دارای کمد (Locker) یا گاوصندوق (Safe Box) شخصی نیستند و مسئولیت وسایل ارزشمند شما را نمی‌پذیرند.
  • هاستل‌ها معمولا ساختمان‌هایی کوچک هستند و فضای محدودی دارند.

امکانات رفاهی هاستل

محوطه داخلی آشپزخانه در یک هاستل

منبع عکس: hostelz، عکاس نامشخص

هاستل‌ها تمام امکانات مورد نیاز یک گردشگر در طول سفر را در اختیار وی می‌گذارند؛ اما نکته مورد توجه، استفاده اشتراکی از این امکانات است. شما با رزرو یک تخت در هاستل می‌توانید از امکاناتی مانند آشپزخانه با ظروف آشپزی و سرویس‌های بهداشتی مشترک استفاده کنید. برای طبخ غذا در هاستل باید مواد غذایی مورد نیاز را خود تهیه کنید و در آشپزخانه غذای موردعلاقه خود را بپزید؛ البته در برخی هاستل‌ها امکان سفارش غذاهای محلی و خانگی را از قبل خواهید داشت و در برخی هاستل‌ها نیز وعده صبحانه (رایگان یا با پرداخت هزینه مجزا) در دسترس است.

هاستل‌ها وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسبی دارند و در بیشتر موارد اینترنت رایگان در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهند. مبلمان و فضای نشیمن در هاستل‌ها نیز در اختیار همه ساکنان آن قرار دارد. سرویس خواب مانند ملحفه و پتو در هاستل‌ها به مشتریان ارائه می‌شود؛ اما برای دریافت ملحفه و بالش اضافه ممکن است مبالغی دریافت شود.

امکانات در اختیار مهمانان در همه هاستل‌ها یکسان نیستند. به‌طور مثال، امکاناتی مانند انبار نگهداری چمدان، شست‌و‌شوی لباس، کتابخانه، تلویزیون، کامپیوتر، سشوار، چتر، دوچرخه، اتاق‌های خصوصی، نظافت روزانه و مستخدم تنها در برخی هاستل‌ها در اختیار ساکنان قرار می‌گیرند. لوازمی مانند شامپو، صابون و حوله، برای رعایت موارد بهداشتی بهتر است فردی باشند؛ پس این لوازم را همراه داشته باشید.

در هاستل‌ها اتاق‌های مختلفی وجود دارند که تعداد تخت‌های آن‌ها متفاوت است. برای اقامت در اتاق‌های خلوت باید هزینه‌های بیشتری بپردازید. بعضی از هاستل‌ها اتاق‌های خصوصی نیز دارند که هزینه اقامت در آن‌ها تفاوت چندانی با هتل ندارد. اتاق‌های کوچک هاستل گرچه خلوت هستند، به‌دلیل فضای محدود آن‌ها چندان مورد توجه گردشگران قرار نمی‌گیرند.

لاکرهای داخل هاستل با قفل کارتی

منبع عکس: petit hostel، عکاس نامشخص

در بیشتر هاستل‌ها کمد یا لاکر (Locker) در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد. سایز کمدها از صندوقی کوچک تا قفسه‌ای بزرگ متغیر است و گاهی تنها به‌اندازه نگهداری از مدارک مهم و وسایل ارزشمند کوچک جا دارند. برای امنیت بیشتر حتما قفل و کلید همراه داشته باشید تا در کمد خود را با قفل شخصی ببندید. برخی هاستل‌ها پریزهای برق داخل کمد یا لاکر تعبیه کرده‌اند تا ساکنان به‌راحتی گوشی تلفن همراه یا سایر وسایل الکترونیکی خود را در محظه‌ای امن برای شارژ بگذارند.

از امکانات اضافی برخی هاستل‌ها می‌توان به اتاق چمدان اشاره کرد. این اتاق‌ها مخصوص نگهداری از ساک و چمدان مسافران پس از اتمام اقامت آن‌ها در هاستل است. برخی از گردشگران پس از تحویل اتاق به‌دلیل فاصله زمانی تا موعد بلیط سفر، نیاز به مکانی برای حفاظت از وسایل خود دارند که این امکان را برخی هاستل‌ها در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

به خاطر داشته باشید هر هاستل ممکن است تنها بخشی از امکانات بالا را به شما ارائه دهد. برای آگاهی بیشتر از امکانات هاستل مورد نظر خود، زمان رزرو تخت می‌توانید استعلام کاملی را از امکانات موجود در هاستل دریافت کنید. در صورت نبود اطلاعات کامل یک هاستل در فضای مجازی، حتما پیش از اقدام به پرداخت مبلغ رزرو، با هاستل مورد نظر تماس بگیرید و میزان امکانات و شرایط اقامت در آن را جویا شوید.

قوانین هاستل

تخت های دوطبقه و میز و صندلی هاستل

منبع عکس: tripadvisor، عکاس نامشخص

هاستل‌ها نسبت به دیگر اقامتگاه‌ها فضای مشترک زیادی دارند؛ به همین دلیل قوانین اقامت در آن‌ها بیش از سایر اقامتگاه‌ها و مستلزم ملاحظات بیشتر است. برخی قوانین در همه هاستل‌ها وجود دارند و برخی دیگر در بعضی اقامتگاه‌ها جاری هستند. برای آگاهی از قوانین هر هاستل، پیش از رزرو آن می‌توانید بخش قوانین هاستل را مطالعه کنید یا از پذیرش هاستل در این خصوص پرس‌وجو کنید. برخی از مهم‌ترین قوانین هاستل به شرح زیر هستند:

  • ارائه مدرک شناسایی معتبر، زمان ورود به هاستل الزامی است.
  • در هاستل‌ها زمان خاموشی وجود دارد و پس از آن در هاستل قفل می‌شود و چراغ‌های عمومی خاموش می‌شوند. برای ورود به هاستل پس از این ساعت باید از قبل با پذیرش مجموعه هماهنگ شوید.
  • مسئولیت نگهداری از وسایل شخصی به عهده خود شما است و مدیریت هاستل‌ها وظیفه‌ای در قبال محافظت از وسایل ارزشمند شما ندارند.
  • استعمال دخانیات داخل اتاق‌های هاستل ممنوع است.
  • پخش موسیقی با صدای بلند ممنوع است.
  • برای رعایت آرامش سایر مهمانان، صحبت کردن با صدای بلند پسندیده نیست.
  • ورود حیوانات خانگی به هاستل ممنوع است. (تنها برخی هاستل‌ها اجازه ورود حیوانات خانگی به داخل حیاط مجموعه را می‌دهند.)
  • در صورت کنسلی رزرو خود با توجه به‌مدت زمان باقی‌مانده تا اقامت شما، باید بخشی از هزینه را بپردازید. (قوانین کنسلی در هاستل‌ها متفاوت است و پیش از رزرو باید آن را مطالعه کنید.)
  • با توجه به مشترک بودن فضا، منظم بودن اتاق‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بدیهی است که مسئولیت مرتب بودن تخت و وسایل هرکس، به عهده خود او خواهد بود.

امنیت هاستل

تخت های دو طبقه هاستل کنار ورودی بالکن

منبع عکس: bodegahostels، عکاس نامشخص

یکی از مهم‌ترین نکات اقامت در یک هاستل، توجه به میزان امنیت آن است. در حالت کلی هاستل‌ها امنیت کمتری نسبت به هتل و مسافرخانه‌ها دارند و برای مسافران با وسایل زیاد و ارزشمند چندان مناسب نیستند. بیشتر طرفداران هاستل را جهانگردان و گردشگرانی تشکیل می‌دهند که سبکبار به سفر و گردش می‌روند. با این وجود ورود غریبه‌ها و افراد ناشناس به هاستل‌ها به‌دلیل محیط کوچک آن‌ها تقریبا ممکن نیست. مسئولان پذیرش به‌خوبی با ساکنان هاستل آشنایی دارند و مدارک شخصی آن‌ها را در زمان ورود بررسی و دریافت می‌کنند.

برخی هاستل‌ها امنیت بیشتری دارند و مسائل ایمنی را بیشتر رعایت می‌کنند. با کمی دقت می‌توانید گزینه مورد نظر خود را برای اقامت از میان این دسته از هاستل‌ها انتخاب کنید. از جمله نکات مهم برای افزایش ایمنی هاستل‌ها وجود کمد یا لاکر (Locker) مجزا برای هر مسافر با امکان استفاده از قفل شخصی است. هاستل‌هایی که صندوق امانت دارند و در زمان ورود و خروج شما مسئولیت وسایل ارزشمند شما را می‌پذیرند نیز اقامتگاه‌های امن‌تری هستند.

در حالت کلی هاستل‌های دارای مجوز رسمی، امنیتی به مراتب بیشتر نسبت به اقامتگاه‌های غیررسمی دارند. هرگز به‌دلیل اختلاف قیمت محدود، هاستل‌های غیر معتبر را برای اقامت انتخاب نکنید. فهرستی از هاستل‌های رسمی در هر شهر یا کشور را می‌توانید در سایت‌های معتبر و شناخته شده گردشگری آن مقصد به دست آورید. رعایت برخی نکات ایمنی در طول اقامت در هاستل‌ها نیز، سبب آسایش خاطر شما خواهد شد که در ادامه بر شرح برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • پیش از رزرو هاستل به میزان نمره دهی مخاطبان قبلی و نقاط ضعف هاستل مورد نظر خود در سایت توجه کنید.
  • به‌راحتی و به سرعت با هم اتاقی‌های خود در هاستل صمیمی نشوید و جوانب احتیاط را در نظر بگیرید.
  • چمدان یا کوله‌پشتی قفل دار انتخاب کنید و قفل شخصی اضافه نیز به‌همراه داشته باشید.
  • برخلاف انتظار، اتاق‌های شلوغ‌تر امنیت بیشتری نسبت به اتاق‌های خلوت دو یا سه تخته دارند؛ پس تا حد امکان، اتاق‌های چند تخته را برای اقامت انتخاب کنید.
  • هاستل‌های دارای زمان خاموشی، توجه بیشتری به امنیت محیط اقامتگاه خود دارند و گزینه‌های مناسب‌تری برای اقامت هستند.

معرفی هاستل‌ های تهران

هاستل هریتیج

  • آدرس: میدان بهارستان، خیابان صفی علیشاه، خیابان کمال الملک، پلاک ۲۲ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۰۸۰۴۴-۰۹۹۰

روف گاردن هاستل حراتیج تهران

منبع عکس: جاباما، عکاس نامشخص

هاستل هریتیج در سال ۱۳۹۶ در نزدیکی میدان بهارستان در مرکز تهران افتتاح شد. این هاستل یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین هاستل‌های تهران با ۲۱ اتاق در سه طبقه است. در هاستل هریتیج اتاق‌هایی با ظرفیت یک تا ۱۰ نفر در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند. برخی از اتاق‌های این مجموعه سرویس‌های بهداشتی مجزا دارند و دیگر اتاق‌ها از سرویس‌های مشترک استفاده می‌کنند.

هاستل هریتیج در نزدیکی جاذبه‌هایی مانند کاخ گلستان، تالار وحدت، خیابان سی تیر، بازار بزرگ تهران و پردیس سینمایی چهارسو در مرکز شهر قرار دارد. در این هاستل بانوان و آقایان به‌صورت جدا پذیرش می‌شوند و اتاق‌های متنوعی برای اقامت آن‌ها وجود دارد.

در میان اتاق‌های هاستل هریتیج اتاق‌های بالکن دار، روف گاردن و کلبه‌های چوبی به چشم می‌خورند. در این هاستل به اینترنت نامحدود دسترسی خواهید داشت. اقامت در هاستل هریتیج برای کودکان زیر سه سال رایگان است و از کودکان بین سه تا پنج سال هزینه‌ها به‌صورت نیم‌بها دریافت می‌شوند. هاستل هریتیج پارکینگ ندارد.

هاستل ایوان

  • آدرس: میدان فاطمی، خیابان پیروزه، کوچه رادافزون، پلاک ۷۰ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۷۲۵۳۹۴-۰۹۹۰

اتاق دو تخته خصوصی هاستل ایوان تهران

منبع عکس: سایت هاستل ایوان، عکاس نامشخص

هاستل ایوان از دیگر مراکز اقامتی در مرکز پایتخت است که سه طبقه و ۱۰ اتاق دارد. در این هاستل از اتاق‌های خصوصی VIP تا اتاق‌های ۱۰ نفره تعبیه شده است که به‌صورت جدا از یکدیگر در اختیار گردشگران خانم و آقا قرار می‌گیرند. خانواده‌ها برای اقامت در این هاستل باید اتاق‌های خصوصی را کرایه کنند. در هاستل ایوان با کرایه اتاق یا تخت، وعده صبحانه نیز ارائه می‌شود.

تاریخ ساخت هاستل ایوان مشخص نیست؛ اما این اقامتگاه در سال ۱۳۹۸ مورد بازسازی کامل قرار گرفت. لابی هاستل ایوان ظرفیت پذیرایی از ۱۲ نفر به‌صورت هم‌زمان را دارد و اینترنت در لابی نامحدود در دسترس ساکنان قرار می‌گیرد. هاستل ایوان خارج از محدوده طرح ترافیک واقع شده است؛ اما پارکینگ اختصاصی ندارد. هزینه اقامت در این هاستل برای کودکان زیر دو سال رایگان است و برای کودکان بین دو تا هفت سال به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.

هاستل کرگدن

  • آدرس: خیابان کریم خان، خیابان سنایی، کوچه سوم، پلاک ۱۵ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۸۳۴۷۷۶۰-۰۲۱

پلکان حیاط هاستل کرگدن تهران با موتور وسپای آبی

منبع عکس: جاباما، عکاس نامشخص

هاستل کرگدن ساختمانی قدیمی در محدوده پل کریمخان است که بیش از ۷۰ سال از عمر آن می‌گذرد. این هاستل به همت دو خواهر و برادر معمار پس از بازسازی به‌شکل کنونی درآمده است و دو طبقه و ۶ اتاق دارد. اتاق‌های این مجموعه آفتاب، نور، دنج، کنج، ماه و مهر نام دارند. چهار اتاق نخست خصوصی هستند و اتاق‌های ماه و مهر به‌ترتیب برای خانم‌ها و آقایان به‌صورت اشتراکی استفاده می‌شوند.

در هاستل کرگدن چنانچه اتاق‌های خصوصی را رزرو کنید، وعده صبحانه را مهمان این مجموعه خواهید بود. در این هاستل در صورت پرداخت هزینه اضافی امکان استفاده از خشکشویی را خواهید داشت. هاستل کرگدن در مرکز پایتخت و نزدیکی خیابان‌های اصلی تهران قرار دارد و دسترسی آن به بخش‌های مختلف شهر مناسب است. این هاستل پارکینگ اختصاصی ندارد؛ اما محوطه بیرون هاستل فضای پارک مناسب برای خودروها دارد.

در محدوده کریمخان می‌توانید یکی از بهترین پانسیون های تهران به نام پانسیون دخترانه مهر را پیدا کنید که جزو گزینه‌های مناسب برای اقامت در پایتخت به حساب می‌آید.

هاستل خانه زی

  • آدرس: خیابان انقلاب، خیابان فلسطین، خیابان لبافی نژاد، کوچه پارسا،  پلاک دو (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۴۰۰۲۹۲-۰۹۰۲

لابی هاستل خانه زی از نمای پایین

منبع عکس: صفحه اینستاگرام zee.house، عکاس نامشخص

هاستل خانه زی بخشی از یک مجموعه است که فروشگاه و کافه نیز دارد. نام «زی» به معنی «زندگی» است و اتاق‌های این هاستل «زی»، «زمین»، «آتش»، «آب» و «هوا» نام دارند. اتاق‌های آب و هوا چهار و ۶ تخته هستند و به‌صورت مشترک استفاده می‌شوند. در گوشه و کنار این هاستل نشانه‌هایی از معماری سنتی ایرانی و تزئیناتی از خطوط نستعلیق به چشم می‌‌خورند.

هاستل زی فاصله کوتاهی تا محوطه تئاتر شهر تهران و برخی جاذبه‌های تاریخی در مرکز پایتخت دارد. دسترسی به نقاط مختلف شهر با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از این هاستل به‌سادگی امکان‌پذیر است. هاستل خانه زی در محیط خانه‌ای به قدمت بیش از ۷۰ سال واقع شده است و سه مهمان همیشگی دارد که گربه‌های این هاستل هستند. صبحانه این هاستل در کافه زی سرو می‌شود که محیطی بسیار عالی برای تعامل با دیگر مهمانان این مجموعه است. 

هاستل های معروف ایران

هاستل ارسی

  • آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، گذر حاج آقا بزرگ، کوچه سینما سعدی، پلاک ۱۶ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۳۴۵۷۰۵-۰۹۹۰

اتاق نشیمن هاستل ارسی رشت با شیشه های پنج دری

منبع عکس: صفحه اینستاگرام orosihostel، عکاس نامشخص

هاستل ارسی از اقامتگاه‌های معروف شهر رشت است که اتاق‌های خصوصی و اشتراکی دارد. اتاق‌های این هاستل گرداگرد حیاط زیبای آن قرار گرفته‌اند و پنجره اتاق‌ها رو به حیاط باز می‌شوند. حوضی فیروزه‌ای به‌همراه میز و صندلی در میان حیاط به چشم می‌خورند که محل اتراق مهمانان این هاستل در طول روز هستند. اطراف حوض و پله‌های ورودی هاستل ارسی را با گلدان‌های رنگارنگ و زیبا تزیین کرده‌اند.

اتاق‌های هاستل ارسی «چله خانه»، «سبزه میدان»، «منظریه»، «صومعه بیجار»، «پیرسرا»، «گلدسته»، و «شهرداری» نام دارند. اتاق‌های سبزه میدان و شهردای هرکدام ۱۰ تخت دارند و به‌صورت اشتراکی میان مهمانان استفاده می‌شوند. سایر اتاق‌های این هاستل دو یا سه تخته هستند و به‌صورت خصوصی اجاره داده می‌شوند. اتاق گلدسته تنها اتاق دارای تلویزیون در این مجموعه است و سرویس خواب سه نفره دارد. برای اتاق‌های پیرسرا، گلدسته و منظریه سرویس‌های بهداشتی مجزا تعبیه کرده‌اند و دیگر اتاق‌ها از سرویس‌های مشترک در هر طبقه استفاده می‌کنند.

هاستل ارسی در صورت تمایل مهمانان راهنمای گردشگری به آ‌ن‌ها معرفی می‌کند. برای سفارش غذای محلی و خانگی در این هاستل، باید از روز قبل سفارش خود را به میزبانان اطلاع دهید. هاستل ارسی پارکینگ اختصاصی ندارد؛ اما فضای مناسب پارک خودرو در نزدیکی آن موجود است. در این مجموعه اینترنت به‌صورت نامحدود در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد.

هاستل ماهور

  • آدرس: استان مازندران، شهر بابلسر، خیابان شریعتی، خیابان شریعتی یک، پلاک یک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۱۰۸۴۷۸-۰۹۱۷

نمای بیرونی هاستل ماهور بابلسر پوشیده از پیچک سبز

منبع عکس: صفحه اینستاگرام mahoor.hostel، عکاس نامشخص

هاستل ماهور در بابلسر و نزدیکی رودخانه بابلکنار قرار دارد. در این هاستل از اتاق‌های خصوصی تا اتاق‌های سنتی کف‌خواب با کرسی برای ارائه به گردشگران وجود دارد. با اقامت در هاستل ماهور می‌توانید در کمتر از ۲۰ دقیقه خود را به ساحل برسانید. این هاستل فاصله کوتاهی تا بازار سنتی نیز دارد و دسترسی به جاهای دیدنی بابلسر به‌سادگی از آن امکان‌پذیر است.

در هاستل ماهور می‌توانید در طورت تمایل غذاهای محلی خود را از قبل سفارش دهید. برای صرف وعده صبحانه در هاستل نیز باید اتاق‌ها را با صبحانه کرایه کنید؛ در غیر این صورت برای آشپزی امکان استفاده از آشپزخانه و لوازم آن را خواهید داشت. هاستل ماهور دو سرویس بهداشتی و دو حمام دارد که ساکنان اتاق‌ها به‌صورت مشترک از آن‌ها استفاده می‌کنند.

هاستل هانول

  • آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان، خیابان شهید بهشتی، کوچه بهشتی ۹ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۲۱۰۷۵۴-۰۹۹۲

اتاق ابی هاستل هانول زاهدان با طاقچه و قالیچه سنتی

منبع عکس: یواسپیس، عکاس نامشخص

هاستل هانول یکی از سنتی‌ترین اقامتگاه‌ها در جنوب شرقی ایران در شهر زاهدان است. در این مجموعه سه اتاق به نام‌های «بلوک»، «آبی» و «قوس» تعبیه شده است که در هرکدام نشانه‌های بومی و محلی زیبا به چشم می‌‌‌‌‌‌خورند. برای تزیین اتاق‌های این هاستل از نمونه‌هایی زیبا از هنر سوزن دوزی اهالی سیستان و بلوچستان استفاده شده است. هاستل هانول فاصله کوتاهی تا بازار سنتی زاهدان و مرکز شهر دارد. میزبانان این هاستل اطلاعات مفید و مناسبی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در اختیار مهمانان خود می‌گذارند.

هاستل ماه بی بی

  • آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، چهارراه نقاشی، ابتدای چهار باغ خواجو، روبه روی بانک صادرات (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۴۰۶۷۸۴۵-۰۹۱۳ و ۳۲۲۰۰۷۷۷-۰۳۱

نمای ساختمان هاستل ماه بی بی اصفهان از حیاط

منبع عکس: صفحه اینستاگرام mahbibihostel، عکاس نامشخص

هاستل ماه بی‌بی از زیباترین مراکز اقامتی در اصفهان است که اتاق‌های دو و سه تخته خصوصی و یک اتاق مشترک هشت تخته دارد. معماری این هاستل به سبک خانه‌های قدیمی پنج دری با شیشه‌های رنگارنگ است و نشیمن خانه را با وسایل سنتی زیبا تزیین کرده‌اند. در هاستل ماه بی‌بی امکان سفارش انواع صبحانه و غذا را خواهید داشت؛ اما باید سفارش خود را از شب قبل به میزبان اطلاع دهید. آشپزخانه این هاستل نیز با امکانات کامل در اختیار گردشگران قرار دارد تا در صورت تمایل غذای موردعلاقه خود را طبخ کنند.

بخش شاه‌نشین هاستل ماه بی‌بی و اطراف حوض فیروزه‌ای این خانه در حیاط، مکان‌هایی مناسب برای دورهمی‌های دوستانه و هم صحبتی با مهمانان هاستل هستند. این هاستل در نزدیکی میدان نقش جهان در مرکز اصفهان قرار دارد و دسترسی آن به جاهای دیدنی اصفهان بسیار مناسب است. هاستل ماه بی‌بی پارکینگ اختصاصی برای ساکنان نیز دارد.

هاستل واحه

  • آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی، کوچه حسینیان، جنب مسجد منارگلی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۱۵۵۹۳۰۰-۰۹۳۰

حیاط هاستل واحه یزد با حوض فیروزه ای و پنج دری

منبع عکس: صفحه اینستاگرام yazd.hostel.oasis، عکاس نامشخص

هاستل واحه از بناهای قدیمی با معماری سنتی در بافت تاریخی شهر یزد است. این هاستل ۶ اتاق با مجموع ظرفیت ۱۵ نفر دارد؛ اما در صورت نیاز، مهمانان می‌توانند از سرویس‌های کف‌خواب نیز استفاده کنند. در صورت استفاده از سرویس کف‌خواب، برخی اتاق‌ها ظرفیت پذیرش تا ۲۰ نفر را خواهند داشت.

آشپزخانه هاستل واحه با امکانات کامل برای آشپزی در اختیار گردشگران قرار دارد. بخش چایخانه سنتی نیز با سرویس چای و قهوه در طول روز فعال است. در حیاط هاستل واحه سکوی آجری زیبایی همراه با کرسی سنتی به چشم می‌خورد که مکانی مناسب برای دورهمی مهمانان این اقامتگاه است. در این هاستل می‌تونید با اطلاع قبلی، غذاهای خانگی و محلی موردعلاقه خود را سفارش دهید.

چگونه هاستل خوب انتخاب کنیم؟

هاستل با تخت های رنگی دوطبقه

منبع عکس: nomadic matt، عکاس نامشخص

سایت‌های معرفی اقامتگاه بهترین گزینه‌ها برای دستیابی به اطلاعات هاستل‌ها هستند. در این سایت‌ها می‌توانید با انتخاب فیلتر هاستل در شهر یا استان مورد نظر خود، بهترین گزینه‌های اقامتی را مشاهده کنید. وب‌سایت‌های شناخته‌شده هاستل ورلد (Hostelworld) و هاستلز (Hostelz) نیز مراجع مناسب برای انتخاب هاستل در سایر کشورها هستند و گزینه‌های متنوعی در بیشتر کشورهای جهان دارند.

برای انتخاب هاستل خوب باید نکات زیادی را با توجه به سلیقه و روحیات خود در نظر بگیرید. برخلاف هتل‌ها، هاستل‌ها دسته‌بندی ستاره‌دار ندارند و نظارت کیفی بر آن‌ها در طول سال صورت نمی‌گیرد. بهترین راه برای بررسی کیفیت یک هاستل، مرور نظر کاربران و گردشگرانی است که تجربه اقامت در هاستل مورد نظر را دارند. در بیشتر سایت‌های رزرو اقامتگاه‌ها به هر هاستل امتیازی تعلق می‌گیرد که برآیندی از نظر مهمانان قبلی آن اقامتگاه است.

در حالت کلی برآیند نظر کاربران معیاری قابل استناد در انتخاب یک هاستل خوب است و مطالعه نظرات گردشگران قبلی یک هاستل، اطلاعات جامعی از نقاط ضعف وقوت آن در اختیار شما خواهد گذاشت. نکته دیگر در انتخاب هاستل خوب توجه به محل قرارگیری اقامتگاه مورد نظر شما است. دسترسی مناسب هاستل به وسایل نقلیه عمومی و جاهای دیدنی مقصد سفر از مزیت‌های یک اقامتگاه مناسب هستند.

اتاق نشیمن یک هاستل با میز و صندلی

منبع عکس: booking، عکاس نامشخص

اگر قصد سفر با ماشین شخصی خود را دارید، در زمان رزرو هاستل وضعیت پارک خودرو یا پارکینگ اختصاصی مجموعه مورد نظر خود را بررسی کنید. مطالعه قوانین مخصوص هر اقامتگاه نیز پیش از اقدام به رزرو جا ضروری است. در زمان انتخاب هاستل با توجه به سلیقه شخصی خود موارد مختلف را بررسی کنید. به‌طور مثال جنس تخت (چوبی یا فلزی) یا تعداد طبقات تخت‌ها را در نظر بگیرید تا در زمان اقامت مجبور به قبول شرایط نامطلوب نشوید. با بررسی دقیق امکانات هر هاستل نیز انتخاب مناسب‌تری خواهید داشت.

در فصل‌های شلوغ گردشگری ظرفیت بیشتر هاستل‌ها تکمیل می‌شود. برای اقامت در هاستل خلوت می‌توانید فصل‌های کم گردشگر یا به اصطلاح لو سیزن (Low season) گردشگری را برای رزرو هاستل انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید با تماشای تصاویر موجود از اتاق‌ها و محوطه هاستل‌ها در سایت، انتخاب بهتری خواهید داشت. در آخر بهتر است تجربه خود از اقامت در یک هاستل را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید تا به دیگر گردشگران نیز در انتخاب هاستل‌های بهتر کمک کنید.

تفاوت هاستل و هتل در چیست؟

نمایی از اتاق نشیمن هاستل از بالا

منبع عکس: booking، عکاس نامشخص

مهم‌ترین تفاوت بین هتل و هاستل در فضاهای خصوصی و اشتراکی این دو است. در هتل شما به‌همراه همسفر یا همسفران خود یک اتاق یا سوئیت اختصاصی با سرویس بهداشتی مستقل خواهید داشت؛ اما در هاستل اتاق شما با دیگر ساکنان مشترک است و چند سرویس بهداشتی در فضای عمومی برای استفاده همه ساکنان وجود دارد.

مسافران هتل برخلاف ساکنان هاستل با یکدیگر تماسی ندارند و ممکن است تا پایان مدت اقامت در هتل نیز با دیگر مسافران برخوردی نداشته باشند؛ اما مهمانان هاستل بخش قابل‌توجهی از زمان اقامت خود در اقامتگاه را با دیگر مسافران و ساکنان می‌گذرانند. افراد ساکن در یک هاستل در مواردی روابط صمیمانه‌ای با یکدیگر پیدا می‌کنند و پس از پایان سفر نیز روابط دوستانه‌ خود را ادامه می‌دهند. مسئولان پذیرش هاستل و هتل نیز رفتارهایی متفاوت با مسافران دارند. کارمندان هتل با مراجعان به‌صورت کاملا رسمی برخورد می‌کنند؛ اما در هاستل میزبانان بسیار صمیمانه و خودمانی به استقبال مسافران می‌روند.

امکانات هاستل و هتل با توجه به کیفیت هاستل مورد نظر و تعداد ستاره‌های هتل می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند. در واقع برخی هاستل‌های نوساز و مدرن امکانات بیشتری نسبت به هتل‌های کم ستاره و قدیمی دارند؛ اما در مقایسه هتل‌های پنج ستاره با بهترین هاستل‌ها می‌توان گفت که هتل‌ها بسیار با کیفیت‌تر هستند. در حالت کلی هزینه اقامت در هتل‌ها بیشتر از هاستل‌ها است. هتل‌ها اقامتگاه‌هایی لوکس به شمار می‌روند؛ اما هاستل‌ها محیط‌هایی صمیمانه و خودمانی دارند که در آن‌ها خبری از تجملات زیاد نیست.

از دیگر تفاوت‌های هاستل و هتل می‌توان به اجازه آشپزی در هاستل و وجود آشپزخانه در آن اشاره کرد؛ در حالی که در اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل شما اجازه پخت‌وپز نخواهید داشت. هاستل‌ها به‌طور کلی در نقاط مرکزی و شلوغ شهر قرار دارند؛ اما هتل‌ها در بخش‌های مختلف شهرها قرار گرفته‌اند. قوانین هر دو اقامتگاه با یکدیگر شباهت زیادی دارند و تنها در جزئیات متفاوت هستند.

تفاوت هاستل با سوئیت و آپارتمان در چیست؟

اتاق شاه نشین یک هاستل سنتی ایرانی

منبع عکس: tripadvisor، عکاس نامشخص

مهم‌ترین تفاوت هاستل با سوئیت و آپارتمان مربوط به فضای خصوصی یا حریم شخصی است. سوئیت‌ها و آپارتمان‌ها به‌طور معمول توسط خانواده‌ها، خویشاوندان، دوستان یا افراد آشنا با یکدیگر اجاره می‌شوند و افراد مورد نظر برای مدتی مشخص در کنار هم زندگی می‌کنند. سوئیت‌ها و آپارتمان‌ها امکانات کاملی دارند و معمولا افراد هم زیست در آن‌ها فضاهایی شخصی برای خود انتخاب می‌کنند. در هاستل فضایی به نام محیط شخصی وجود ندارد و افراد ناآشنا با یکدیگر در یک اتاق ساکن می‌شوند و از امکانات هاستل به‌صورت مشترک استفاده می‌کنند.

امروزه در بسیاری از هاستل‌ها اتاق‌های خصوصی نیز وجود دارد و افراد تنها در محیط‌های عمومی هاستل مانند آشپزخانه یا اتاق اجتماعات با دیگر مهمانان روبه‌رو می‌شوند. دلیل راه‌اندازی هاستل‌ها اقامت در مکانی ارزان برای همه افراد جامعه با سلایق مختلف بود و به همین دلیل نخستین هاستل‌ها اتاق خصوصی نداشتند. 

تفاوت هاستل و خوابگاه در چیست؟

در رو به حیاط هاستل در اتاق

منبع عکس: tripadvisor، عکاس نامشخص

خوابگاه و هاستل هر دو اقامتگاه‌هایی برای اسکان تعدادی افراد به‌شکل مشترک و استفاده از امکانات با یکدیگر است. در هر دو اقامتگاه تعدادی تخت در یک یا چند اتاق وجود دارند که هرکدام در اختیار یک مهمان قرار می‌گیرند؛ اما تعداد تخت‌های خوابگاه بیشتر از هاستل است. به‌طور معمول خوابگاه‌ها در اختیار دانشگاه، مدرسه، شرکت، سازمان یا نهادی خاص قرار می‌گیرند تا افراد مشغول در واحد مورد نظر برای خواب شبانه و استراحت در آن ساکن شوند. افراد خوابگاه معمولا در محیط کار یا تحصیل نیز محیطی مشترک با دیگر اعضا دارند؛ اما در هاستل گردشگرانی از نقاط مختلف جهان کنار یکدیگر ساکن می‌شوند.

خوابگاه‌ها به‌دلیل قراردادهای مشخص با مجموعه مورد نظر خود از قوانینی خاص پیروی می‌کنند که در هاستل متداول نیست. به‌طور مثال در خوابگاه‌ها افراد برای مراجعه شبانه محدودیت دارند؛ اما در هاستل گردشگران با هماهنگی قبلی می‌توانند نیمه‌های شب نیز به محل اقامت خود مراجعه کنند. افراد ساکن در خوابگاه‌ها زمان بیشتری نسبت به گردشگران هاستل را در خوابگاه می‌گذرانند. دوره اقامت ساکنان خوابگاه می‌تواند از یک ماه تا چند سال تغییر کند؛ در حالی که مهمانان هاستل معمولا چند روز در هاستل هستند.

خوابگاه‌ها نگهبان دارند که سبب افزایش امنیت این اقامتگاه‌ها نسبت به هاستل می‌شود. هزینه اقامت در هاستل در بیشتر موارد کمتر از خوابگاه است. خوابگاه‌ها به‌دلیل اقامت طولانی‌تر ساکنان خود نیاز به امکانات بیشتری دارند که سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود. خوابگاه‌ها معمولا در نزدیکی دانشگاه‌ها، کارخانه‌ها، شرکت‌ها و پادگان‌های نظامی قرار دارند؛ اما هاستل‌ها برای دسترسی مناسب مهمانان به جاهای دیدنی و امکانات شهر در مرکز شهر هستند.

از دیگر تفاوت‌های خوابگاه و هاستل می‌توان به تفاوت‌های فرهنگی ساکنان آن‌ها اشاره کرد. مهمانان یک هاستل از شهرها و کشورهای مختلف جهان در یک اقامتگاه جمع می‌شوند و هرکدام فرهنگ، آداب و رسومی خاص دارند. در مقابل افراد ساکن در یک خوابگاه به‌دلیل اشتراک در محل کار یا آموزش خود با یکدیگر، نقطه‌نظرهای مشترک و تفاهم بیشتری دارند.

در چه سفرهایی بهتر است هاستل اجاره کرد؟

تخت ها و میز و صندلی چوبی در اتاق هاستل

منبع عکس: hostelworld، عکاس نامشخص

اقامت در هاستل برای جهانگردان علاقه‌مند به تجربه سفر در نقاط مختلف دنیا، علاقه‌مندان به هیچهایک و کوله به دوشان از بهترین گزینه‌ها است. جهانگردان حرفه‌ای که مدت زمان زیادی را در سفر می گذرانند و روزهای متوالی در یک شهر هستند، هاستل‌ها را برای اقامت انتخاب می‌کنند. از طرفی جهانگردان و گردشگران حرفه‌ای با اقامت در هاستل و ارتباط با میزبانان و سایر مسافران، اطلاعات مفیدی درباره جاذبه‌های مقصد به دست می‌آورند.

چنانچه تنها سفر می‌کنید، هاستل انتخاب مناسبی برای اقامت شما است. به این ترتیب شما ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید از هم‌نشینی با سایر ساکنان هاستل لذت ببرید. هاستل‌ها همچنین محل اقامت بسیاری از دانشجویان و شاغلان تنها و غیربومی در شهرهای مختلف هستند که امکان اقامت در خوابگاه را ندارند. این افراد مدت زمان زیادی از سال را در هاستل‌ها می‌گذرانند.

در سفرهای دوستانه نیز می‌توانید در هاستل‌ها اقامت کنید. در سفر با دوستان خود امکان اجاره اتاقی با تخت‌های برابر تعداد گروه هم‌سفران خود خواهید داشت و به این ترتیب فضایی صمیمانه و مستقل در اختیار شما است.

هاستل‌ها به‌طور کلی چندان مناسب خانواده‌ها نیستند. در سفرهای خانوادگی بهتر است در هتل، سوئیت یا آپارتمان خصوصی اقامت کنید تا استقلال و آسایش بیشتری داشته باشید. حتی اگر در هاستل اتاقی کامل را برای اعضای خانواده خود بگیرید، کماکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه مشترک برای بسیاری از افراد خانواده‌ مطلوب نیست.

نکات مورد توجه برای اقامت در هاستل

تخت های دوطبقه هاستل کنار یکدیگر

منبع عکس: travel fashion girl، عکاس نامشخص

اگر تاکنون اقامت در هاستل را تجربه نکرده‌اید، پیش از رزرو تخت در هاستل مورد نظر خود باید از شرایط اقامت در آن هاستل و چالش‌های پیش رو در آن اقامتگاه مطلع شوید. بهترین راه استفاده از تجربه‌های دیگران در طول اقامت در هاستل مورد نظر است. در صورت عدم دسترسی به افراد با تجربه می‌توانید به بخش نظردهی سایت‌های معتبر بروید و نظر دیگر کاربران را مطالعه کنید. در این بخش به بررسی برخی از نکات مهم برای اقامت در هاستل‌ها می‌پردازیم.

  • پیش از انتخاب یک هاستل، به نظرات کاربران قبلی ساکن در آن هاستل توجه کنید. به این ترتیب با اطمینان بیشتری هاستل و اتاق مورد نظر خود را انتخاب خواهید کرد.
  • برای رزرو یک هاستل بخش قوانین آن اقامتگاه را به‌خوبی مطالعه کنید.
  • اگر نکته خاصی در نظر دارید مانند اطلاع از جنس تخت‌ها یا متراژ اتاق‌ها، حتما پیش از رزرو تخت اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنید.
  • در هاستل‌های چند طبقه از وجود آسانسور در اقامتگاه مورد نظر اطمینان حاصل کنید. حمل چمدان و ساک دستی بدون آسانسور تا طبقه‌های بالا برای همه ساده نیست.
  • در محیط داخل هاستل‌ها استعمال دخانیات ممنوع است. پس در صورت نیاز به استفاده از دخانیات، هاستل‌های دارای حیاط یا فضای باز مناسب را انتخاب کنید.
  • اگر در روزهای میانی هفته قصد سفر دارید، تنها یک شب هاستل را رزرو کنید تا در صورت عدم رضایت از اقامتگاه خود، بتوانید آن را عوض کنید.
  • اتاق مورد نظر خود در هاستل را زمان رزرو انتخاب کنید. همیشه احتمال تغییر اتاق پس از مراجعه به هاستل وجود ندارد و ممکن است ظرفیت اتاق‌ها تکمیل باشد.
  • اگر دچار محدودیت‌های خاص هستید، پیش از رزرو تخت، شرایط خود را با میزبانان هاستل در میان بگذارید تا از کارایی مناسب هاستل برای خود مطمئن شوید.
  • اگر بلیط برگشت شما با زمان تحویل تخت هاستل هماهنگ نیست، استعلام انبار چمدان هاستل پس از تحویل تخت را بگیرید.
  • به ساعت خاموشی هاستل دقت کنید.
  • در اغلب هاستل‌ها، پریز مستقل برای هر تخت یا کمدهای پریزدار در نظر گرفته می‌شود؛ در هنگام رزرو به این نکته توجه کنید یا تخت‌های کنار پریز برق را انتخاب کنید.
  • وسایل بهداشتی خود را حتما همراه ببرید.
  • برای خواب راحت، گوش‌گیر و چشم بند همراه داشته باشید.
  • برای پخش موسیقی حتما از هدفون استفاده کنید.
  • اگر سحرخیز هستید، صبح زود سکوت را رعایت کنید تا هم اتاقی‌های خود را بیدار نکنید.
  • در طول شب برای تردد در هاستل از چراغ قوه یا نور تلفن همراه خود استفاده کنید.
  • نام خود را بر وسایل شخصی و به‌خصوص خوراکی‌های داخل یخچال بنویسید تا به اشتباه مورد استفاده دیگران قرار نگیرند.
  • صبحانه‌های رایگان هاستل‌ها بسیار ساده هستند؛ انتظار صبحانه هتلی نداشته باشید.
  • به تابلو اعلانات هاستل توجه کنید و موارد مندرج بر آن را بخوانید.
  • بیشتر هاستل‌ها اجازه ورود حیوانات خانگی به داخل هاستل را نمی‌دهند. برای سفر با حیوان خانگی خود حتما از قبل، استعلام اجازه ورود را از هاستل مورد نظر بگیرید.
  • صرف غذا در اتاق‌های هاستل مرسوم نیست و سبب نارضایتی سایر ساکنان خواهد شد. برای صرف غذا حتما به محیط آشپزخانه یا غذاخوری هاستل بروید.
  • خون‌گرم باشید؛ در زمان ورود به هاستل با معرفی خود به دیگر ساکنان و برقراری ارتباط مطلوب با مهمانان هاستل، اقامت دلچسب‌تری را تجربه خواهید کرد.
  • در آخر به یاد داشته باشید رزرو هاستل پیش از سفر، به‌خصوص در فصل‌های شلوغ گردشگری بسیار ضروری است. در برخی روزهای سال ظرفیت هاستل‌ها به سرعت پر می‌شود.

محوطه نشیمن و غذاخوری یک هاستل

منبع عکس: tripadvisor، عکاس نامشخص

در این مقاله به معرفی هاستل و مزایا و معایب اقامت در آن پرداختیم. شما نیز می‌توانید در ادامه تجربه‌های خود را از اقامت در هاستل با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

هاستل چیست؟

هاستل اقامتگاهی ارزان با امکانات مشترک میان ساکنان است که اتاق‌هایی دو تخته به بالا (و خصوصی) دارد.

اقامت در هاستل برای چه کسانی مناسب است؟

اقامت در هاستل برای علاقه‌مندان به آشنایی با فرهنگ محلی شهرهای مختلف جهان، هیچهایکرها و کوله به دوشان بهترین انتخاب است.

آیا هاستل‌ها امنیت دارند؟

گرچه امنیت هاستل‌ها از هتل‌ها کمتر است، در صورت رعایت موارد ایمنی می‌توانید با خیال راحت در این اقامتگاه‌ها ساکن شوید.

هاستل بهتر است یا هتل؟

با توجه به سلیقه، بودجه، سبک سفر و شخصیت شما، هرکدام مزایا و معایب ویژه خود را دارند.

عکس‌ کاور از وب‌سايت hostelsoller

مطالب مرتبط:

دیدگاه