خرید بیمه موتور ارزان به چه مدارکی نیاز دارد؟

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
خرید بیمه موتور ارزان به چه مدارکی نیاز دارد؟

در این مطلب علت اهمیت تهیه بیمه نامه موتور سیکلت را بررسی خواهیم کرد و به انواع‌ بیمه‌نامه‌های موتورسیکلت خواهیم پرداخت.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

همیشه انتخاب بیمه موتور می‌تواند با دغدغه همراه باشد؛ زیرا بسیاری از موتور سوار‌ها شرایط استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای را انجام نمی‌دهند و ممکن است که حتی اطلاعی درباره بیمه موتور سه ماهه هم نداشته باشند. بیمه نامه موتور را می‌توان برای موتور سیکلت به‌صورت کوتاه مدت یا بلند مدت هم خریداری کرد و از پوشش‌ها و مزیت‌های آن‌ها بهره‌مند شد. باید بدانید که بیمه موتور مانند بیمه شخص ثالث خودرو به‌صورت اجباری بوده و تمام موتور سیکلت‌ها باید آن را تهیه کنند. از طرفی هم با توجه به آمارهای رسمی‌ کشور، بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور این بیمه نامه را خریداری نکرده‌اند. اما پلیس با روئیت موتورسیکلتی که فاقد بیمه نامه موتور باشد، دستور توقیف وسیله نقلیه را صادر کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند.

اما چرا خرید بیمه موتور اجباری است؟ تا انتهای متن همراه ما باشید تا علت اهمیت تهیه بیمه نامه موتور سیکلت را بررسی کنیم.

انواع مختلف بیمه موتورسیکلت

شرکت‌های بیمه‌گر دو نوع بیمه را برای راکبان موتورسیکلت‌ها ارائه می‌دهند:

۱. بیمه بدنه موتورسیکلت

بیمه بدنه موتورسیکلت که نسبت به بیمه موتور با استقبال کمتری از سمت دارندگان موتورسیکلت روبه رو شده است. این بیمه‌نامه همه ریسک‌های تحت پوشش در بیمه بدنه اتومبیل را ارائه نمی‌دهد. پوشش‌های بیمه بدنه موتور سیکلت شامل موارد زیر است:

  • آتش‌سوزی موتور سیکلت
  • برخورد صاعقه به موتور سیکلت
  • انفجار موتورسیکلت
  • برخورد و تصادف موتورسیکلت به هر جسم متحرک یا ثابت که در نهایت خسارت موتورسیکلت را در پی داشته باشد.

۲.  بیمه  شخص ثالث موتورسیکلت

ماهیت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت مشابه بیمه شخص ثالث خودرو است. حال می‌خواهیم بدانیم که  بیمه موتورسیکلت ارزان  چه ریسک‌هایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه موتور چیست؟

بیمه موتور همان بیمه اجباری شخص ثالث است که تمام وسایل نقلیه زمینی مانند: موتور سیکلت باید آن را خریداری کرده باشند. اگر پلیس دستور توقیف موتور سیکلت را صادر کند و بعد از آن برای تهیه بیمه نامه اقدام کنید، مدت زمانی که فاقد بیمه نامه بوده‌اید را به‌عنوان جریمه باید پرداخت کنید. در حقیقت مشمول جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه خواهید شد. ازاین‌رو بهتر است که حتی اگر شرایط خرید بیمه نامه بلند مدت را ندارید، برای اینکه از جریمه و انتقال به پارکینگ جلوگیری کنید، بیمه موتور سه ماهه را خریداری کنید. نکته مهم این است که در بیمه‌های کوتاه مدت و بیمه بلند مدت، تفاوتی در ارائه پوشش‌های بیمه‌ای برای جبران خسارت‌های مالی و جانی جبران خسارت وجود ندارد.

بیمه موتور سه ماهه چیست؟

 همان طور که اشاره شد، بیمه موتور دو طرح بلند مدت و کوتاه مدت دارد. در حقیقت شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه بتوانند میزان فروش بیمه نامه موتور را افزایش دهند و افراد را برای تحت پوشش بودن در این بیمه نامه تشویق کنند، بیمه نامه کوتاه مدت سه ماهه و ۶ ماهه را طراحی کرده‌اند تا از جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه هم جلوگیری شود. به‌طور مثال: ممکن است که بیمه نامه شما تمام شده و قصد فروش موتورسیکلت خود را دارید، خب ممکن است که این پروسه فروش موتور سیکلت چند ماهی زمان ببرد، ازاین‌رو شما می‌توانید برای اینکه بدون نگرانی در خیابان‌ تردد داشته باشید از بیمه موتور سه ماهه استفاده کنید.

پوشش‌های بیمه موتور سیکلت

بیمه موتور می‌تواند سه پوشش کلی داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • خسارت مالی شخص زیان دیده در حادثه
  • خسارت جانی شخص زیان دیده در حادثه
  • خسارت جانی به راننده

نکته مهمی ‌که باید هنگام تهیه پوشش‌های بیمه نامه به آن دقت داشته باشید این است که خرید بیمه نامه با توجه به میزان حق بیمه پرداختی و انتخاب سقف تعهدات از سوی بیمه‌گزار انجام می‌شود. ازاین‌رو اهمیت دارد که سقف تعهدات انتخابی شما به‌عنوان بیمه‌گزار چه مبلغی است که با توجه به آن بیمه‌گر سقف تعهدات خود را مشخص کرده و هنگام بروز خسارت جبران خسارت می‌کند.

بیمه اجباری موتورسیکلت

وجود این بیمه برای همه الزامی است

به‌طور کلی در پوشش‌های بیمه موتور و بیمه موتور سه ماهه خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث و خسارت‌های جانی به راننده مقصر و اشخاص ثالث تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران خسارت خواهد شد که این حوادث عبارت‌اند از:

  • برخورد و تصادف با هرگونه جسم ثابت یا متحرک
  • هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به‌علت تصادف با موتور سیکلت
  • خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث
  • خسارات وارد شده از محموله یا بار موتور سیکلت به اشخاص ثالث
  • دیه فوت یا نقص عضو

نحوه محاسبه قیمت بیمه ثالث موتور

برای اینکه بتوانید قیمت بیمه نامه موتور سیکلت را محاسبه کنید، نیاز نیست که خودتان به‌صورت دستی قیمت پایه بیمه نامه را به‌دست آورید و بعد از آن با توجه به عوامل دیگر بررسی لازم را انجام دهید. البته که بهتر است بدانید نرخ محاسبه حق بیمه نامه یک کار ساده نیست و نیاز به تخصص دارد. ازاین‌رو بیمه دات کام که یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه نامه است، شرایط استعلام قیمت بیمه نامه را به‌صورت آنلاین برای همه افراد فراهم کرده است. این کارگزاری بیمه در تلاش است که همه بیمه‌گزار‌ها بتوانند با دریافت خدمات ارزنده، بهترین بیمه نامه را با توجه به سقف تعهدات و قیمت مناسب تهیه کنند. البته بهتر است بدانید که عوامل مختلفی در محاسبه نرخ بیمه موتور وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق خواهد داشت. این عوامل به شرح زیر هستند:

  • نوع موتورسیکلت: موتور سیکلت‌ها با توجه به نوع کاربری که دارند به دسته‌بندی موتور سیکلت برقی، موتورسیکلت گازی دو چرخ و سه چرخ تقسیم می‌شوند که هر یک از این کاربری‌ها، نرخ بیمه نامه متفاوتی دارند.
  • سال تولید موتور: همه افراد می‌دانند که هرچه سال ساخت یا مدل موتور سیکلت پایین‌تر و قدیمی‌تر باشد، نرخ بیمه بیشتری باید پرداخت شود. علت آن هم ریسک بالای استفاده از موتور سیکلت خواهد بود. پس موتور سیکلتی که مدل سال ۹۵ است، نسبت به موتور سیکلت مدل سال ۱۴۰۰ باید حق بیمه بیشتری پرداخت کند.
  • تعداد سیلندر: تعداد سیلندر موتور یکی دیگر از عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه نامه موتور خواهد بود که هرچه تعداد سیلند بیشتر باشد، قدرت و نرخ بیمه نامه نیز بیشتر خواهد شد.

تمام عوامل گفته شده به‌طور مستقیم بر قیمت بیمه موتور و بیمه موتور سه ماهه تاثیر خواهند گذاشت. البته که شرکت‌های بیمه‌ای برای کاهش قیمت بیمه نامه هم یکسری تخفیف‌های را در نظر می‌گیرند تا استقبال از تهیه بیمه نامه موتور بیشتر شود.

نرخ بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت سه ماهه، ۶ ماهه و نه ماهه

منطقی است که قیمت بیمه کوتاه مدت نظیر بیمه موتورسیکلت سه ماهه و بیمه موتورسیکلت ۶ ماهه از قیمت بیمه موتورسیکلت یک ساله بیشتر باشد .بیمه مرکزی ایران  نرخ بیمه پایه کوتاه مدت موتورسیکلت را تعیین کرده است و شرکت‌های بیمه ای نرخ ثابتی را برای بیمه کوتاه مدت موتور ارائه می‌کنند:

  • قیمت بیمه ۳ ماهه موتورسیکلت:  %۳۰ حق بیمه سالانه
  • قیمت بیمه ۶ ماهه موتورسیکلت: % ۶۰ حق بیمه سالانه
  • نرخ بیمه ۹ ماهه شخص ثالث: %۹۰ درصد حق بیمه سالانه

و محاسبه حق بیمه کوتاه مدت سه یا ۶ ماهه با توجه به نرخ  پایه کوتاه مدت موتورسیکلت اعلامی از طرف بیمه مرکزی ایران و  پوشش‌های مدنظر بیمه‌گزاران انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیمه موتوسیکلت کوتاه مدت: سه ماهه یا ۶ ماهه به اینجا مراجعه کنید.

چنین طرح هایی می‌توانند در بالا بردن امنیت رانندگی در شهرها به موتورسواران در شرایط مالی بحرانی مفید واقع شوند.

مدارک لازم برای خرید بیمه موتور سیکلت چیست؟

برای خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت به بیمه‌نامه قبلی و کارت موتور نیاز است. درصورت عدم صدور کارت موتور سیکلت‌تان‌ با استفاده از فاکتور فروش ممهور شده هم می‌توان بیمه ‌موتور را از صفحه‌‌ مقایسه و استعلام نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت  bimeh.com خریداری کرد.

تصادف موتورسیکلت

بیمه موتور خسارات جانی وارد شده به راکب را پوشش می‌دهد

دریافت خسارت بیمه موتور سیکلت

اگر بیمه نامه موتور سیکلت دارید و در اثر برخورد یا تصادف دچار حادثه‌ای شده‌اید که مجبور به پرداخت خسارت هستید، باید بدانید تنها پنج روز کاری فرصت دارید که به یکی از شرکت‌های بیمه‌ای مراجعه کرده و درخواست یا اعلام خسارت کنید. بیمه‌گر شما درخواست را بررسی کرده و با تشکیل پرونده، یکسری مدارک را از شما می‌خواهد که بتواند ارزیابی خسارت انجام دهد. این مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه موتور عبارت‌اند از:

  • گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • بیمه نامه معتبر راننده مقصر و فرد زیان
  • اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده
  • کارت ملی مقصر و زیان دیده
  • اصل فاکتور رسمی ‌‌لوازم با تایید کارشناس بیمه

به‌طور کلی جبران خسارت از سوی بیمه‌گر به‌عنوان یک وظیفه و خدمت ضروری است؛ اما مهم است بدانید که بیمه‌گزار هم در برابر شرکت بیمه تعهدات و وظایفی مانند: اعلام تشدید خطر، رعایت حسن نیت، اعلام نمودن خسارت، عدم اظهارات غیرواقعی و پرداخت به موقع مبلغ بیمه دارد تا بتوان بهترین خدمات را از بیمه موتور یا بیمه موتور سه ماهه دریافت کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه