گزارش اختصاصی کجارو از دیدار مشهورترین جهانگرد ایرانی با مردم

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
گزارش اختصاصی کجارو از دیدار مشهورترین جهانگرد ایرانی با مردم

عیسی امیدوار از قدیمی‌ترین جهانگردانی است که ۶۵ سال پیش همراه برادرش به سرزمین‌های ناشناخته در قاره آمریکا، آفریقا و قطب جنوب و شمال قدم گذاشت.

اگر اهل سفر و ماجراجویی باشید و علاقه‌‌مند به کتابخوانی؛ حتما نام برادران امیدوار را شنیده‌اید. دو برادری که با جیب خالی و سوار بر موتورسیکلت‌هایشان دست به سفری ماجراجویانه به دور دنیا زدند و با بدوی‌ترین قبایل جهان از نزدیک دیدار داشتند.

سفر به قلب جنگل‌های هندوستان، دیدار با قبایل بدوی در جنگل‌های آمازون و سفر به قطب و دیدار با اسکیموها، تنها بخشی از مجموعه سفرهای این دو برادر نامدار ایرانی را تشکیل می‌دهد.

پس از اعلام پایان همه‌گیری کرونا برای دیدار با عیسی امیدوار به موزه او در کاخ سعد‌آباد سرزدیم. عیسی امیدوار در ۹۰ سالگی هنوز هم خاطرات سفرهایش را به‌خوبی به یاد می‌آورد و برای خیل مشتاقانی که سفرنامه‌اش را خوانده‌اند، از ماجراجویی‌های جوانی می‌گوید. این جهانگرد ایرانی در دهه نهم زندگی هنوز هم نشاط جوانی و بذله‌گویی‌هایش را دارد و در پاسخ به مرد جوانی که از او در خصوص طعم غذاهایی که در سفر خورده می‌گوید:

ما در سفرمان کرم هم خوردیم. میل دارید؟

با حوصله به سوالات در خصوص عشق و عاشقی‌های دوران جوانی پاسخ داده و خاطرات شاهزاده تایلندی را برایشان مرور می‌کند. وقت امضای کتاب که می‌رسد با روی گشاده کتاب‌ها و حتی عکس‌هایی را که به او می‌دهند، امضا می‌کند.

پس از پایان دیدار با عیسی امیدوار، چند عکس هم از اشیای موزه برادران امیدوار می‌گیرم. از پای فیلی که در هند شکار کردند تا دوربین‌هایی که کار روایت داستان سفر آن‌ها در قالب عکس و مستند را به عهده داشتند. باید اعتراف کرد که اشیایی موزه برادران امیدوار به‌خوبی گویای روح ماجراجوی دو برادری است که فصلی جدید در تاریخ جهانگردی را به روی ایرانیان گشودند.

گفتنی است عبدالله امیدوار بامداد جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ به وقت تهران در گذشت. وی  پس از سفر به بیش از ۱۰۰ کشور جهان به اتفاق برادرش، در کشور شیلی ساکن شد و به حرفه سینما پرداخت. این جهانگرد ایرانی در شیلی به‌عنوان نمادی از سینمای این کشور شناخته می‌شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه