اختصاصی کجارو: آیا استارتاپ‌ها در بزرگترین رویداد گردشگری کشور حضور خواهند داشت؟

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
اختصاصی کجارو: آیا استارتاپ‌ها در بزرگترین رویداد گردشگری کشور حضور خواهند داشت؟

بررسی‌ و گفتگوهای کجارو با فعالان حوزه گردشگری، حاکی از استقبال پایین استارتاپ‌ها از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ۱۴۰۱ است.

باوجود آنکه کمتر از یک ماه تا شروع نمایشگاه‌ بین‌المللی گردشگری ایران مانده است، بررسی‌های کجارو نشان داده که فعالان حوزه گردشگری تمایل چندانی جهت اجاره غرفه در نمایشگاه امسال (۱۴۰۱)  ندارند. برای بررسی بیشتر موضوع و مشخص شدن میزان تمایل شرکت‌ها و استارتاپ‌های حوزه گردشگری جهت حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی، با مدیران تعدادی از شناخته‌شده‌ترین استارتاپ‌های حوزه گردشگری گفت‌وگو کردیم و نظرهای آن‌ها را جویا شدیم.

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که استارتاپ‌های گردشگری تمایلی جهت اجاره غرفه در نمایشگاه ندارند و حضور آن‌ها احتمالا محدود به بازدید صرف از این بزرگترین رویداد گردشگری کشور است. حضور نیافتن نمایندگان کشورهای دیگر در نمایشگاه، تمرکز بر جذب مشتری به‌صورت مجازی، شرایط اجتماعی حاکم بر کشور و اوج‌گیری دوباره کرونا از مهم‌ترین دلایلی است که استارتاپ‌های حوزه گردشگری در خصوص علت حضور نیافتن در نمایشگاه گردشگری عنوان می‌کنند.

تمرکز بر جذب آنلاین گردشگر

از آنجایی که سر و کار استارتاپ‌های فعال در حوزه گردشگری و اجاره اقامتگاه بیشتر با جذب آنلاین مسافر و گردشگر است، شاید حضور فیزیکی در نمایشگاه برایشان در اولویت قرار نداشته باشد.

حسین مرادی، مدیر و موسس یواسپیس، پلتفرم جامع اطلاع‌رسانی و رزرو آنلاین اقامتگاه بوم‌گردی‌، هتل‌ سنتی و کلبه در سراسر ایران، در پاسخ به این پرسش که آیا این پلتفرم برنامه‌ای جهت حضور در نمایشگاه گردشگری دارد به خبرنگار کجارو گفت:

پیش از این به‌صورت رسمی در نمایشگاه‌های گردشگری شرکت نکرده‌ایم؛ بلکه به‌صورت بازدیدکننده از نمایشگاه بازدید داشته‌ایم.  از آنجایی که مخاطب به‌صورت مجازی و از طریق سئو می‌گیریم، مخاطب فیزیکی تاکنون مدنظرمان نبوده است. به هر روی احتمال حضورمان در نمایشگاه گردشگری امسال هم بسیار کم است.

وی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند آیا نمایشگاه گردشگری ضعف خاصی دارد که استارتاپ‌های حوزه گردشگری تمایل چندانی جهت شرکت در آن ندارد به خبرنگار کجارو گفت:

برداشت‌مان این است که در نمایشگاه یا نباید شرکت کرد یا باید به‌شکل قوی در آن شرکت کرد. به هر روی، ذهنیتی در فضای آنلاین در خصوص استارتاپ ما شکل گرفته که لازم است وقتی در نمایشگاه به‌صورت فیزیکی حضور داریم نیز این ذهنیت حفظ شود؛ یعنی اگر نتوانیم ذهنیت (مثبت) شکل گرفته را تقویت کنیم حضورمان در نمایشگاه خیلی به‌صورت ذهنی فایده‌ای در بر نخواهد داشت.

موسس یواسپیس افزود:

برداشت شخصی من این است که اگر قصد داریم ذهنیت شکل‌گرفته را حفظ کنی، مقداری هزینه حضور در نمایشگاه باید بالا باشد و از این سو بودجه تبلیغاتی سنگینی نیز در اختیار نداریم.

مرادی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند وزارت گردشگری می‌توانست چه اقدام حمایتی صورت دهد تا استارتاپ‌ها ترغیب به حضور در نمایشگاه شوند، گفت:

اگر در بحث‌های غرفه‌سازی حمایت‌های جدی‌تر وجود داشته باشد، در نمایشگاه حضور می‌یابیم؛ اما در نمایشگاهی تخصصی مثل گردشگری حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد و چالش مالی و غرفه‌سازی، چالش اصلی جهت حضور در نمایشگاه است.

مدیر این پلتفرم اجاره بومگردی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند چه اقدامات دیگری برای حمایت از استارتاپ‌های گردشگری جهت حضور در نمایشگاه صورت دهد گفت:

بیشترین چالش را همواره با وزارت میراث فرهنگی داشته‌ایم و اصلا روی آن حساب نمی‌کنیم. این وزارت‌خانه دستگاه دولتی بزرگی نیست و بودجه‌های آن نیز بسیار محدود است. شاید در سطح ملی اقداماتی صورت دهند؛ اما لااقل در سطح استان که نگاه می‌کنیم هر حمایتی در این مدت در ایام کرونا و (بحران‌ها) گرفته‌ایم از پارک علم و فناوری دریافت کرده‌ایم که هیچ ارتباطی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ندارد؛ بنابراین رویکردمان در خصوص میراث فرهنگی این است که خیلی آن را جدی نگیریم.

چالش ناآرامی‌ها و شرایط اجتماعی

یکی از چالش‌ها و عوامل بازدارنده اصلی فعالان گردشگری جهت حضور در نمایشگاه امسال ناآرامی‌های چندان ماه اخیر و شرایط اجتماعی حاکم بر کشور است.

محسن قاسمی، مدیر مجموعه رزرواسیون مهر در خصوص برنامه‌ریزی این مجموعه جهت حضور در نمایشگاه گردشگری به خبرنگار کجارو گفت:

قصد داشتیم در نمایشگاه شرکت کنیم؛ اما به‌دلیل شرایط اجتماعی کشور این کار را نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت نمایشگاه را در سال‌های قبل چگونه دیده‌ است و آیا حضور در نمایشگاه برای فعالان گردشگری مفید بوده است، ابراز داشت:

من در سه مجموعه فعالیت دارم. در دو مجموعه به‌علت شرایط بیزینسی امسال قصد حضور در نمایشگاه را نداریم؛ در یک مجموعه دیگر حتما قصد حضور داشتیم و غرفه را نیز طراحی کردیم؛ اما به‌دلیل شرایط اجتماعی کنونی فعلا شرکت نمی‌کنیم.

چالش حضور نیافتن نمایندگان خارجی

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در زمینه ورود گردشگر به کشور اقبالی به نمایشگاه گردشگری نشان ندهند حضور کم‌رنگ نمایندگان دیگر کشورها در نمایشگاه به اصطلاح بین‌المللی گردشگری ایران است.

هادی ناجی، بنیان‌گذار و مدیر «تپ پرشیا»، در پاسخ به این پرسش که آیا مجموعه تحت هدایتش برنامه‌ای جهت حضور در نمایشگاه گردشگری دارد، به خبرنگار کجارو گفت:

اگرچه به‌عنوان بازدیدکننده قطعا در نمایشگاه شرکت می‌کنیم، برنامه‌ای برای اجاره غرفه در نمایشگاه نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین علت برای شرکت نکردن «تپ‌پرشیا» در نمایشگاه گردشگری چیست، گفت:

حوزه تخصصی فعالیت ما صرفا گردشگری ورودی است؛ یعنی در زمینه incoming کار می‌کنیم؛ بنابراین در نمایشگاه اصلا جایگاهی برای مجموعه ما وجود ندارد. توجه داشته باشید که یک تعامل B2B (تجارت با تجارت) در نمایشگاه گردشگری وجود ندارد.

الزام برگزاری نمایشگاه با وجود کاستی‌ها

باوجود تمام کم و کاستی‌ها به هر روی نمایشگاه گردشگری ایران باید به‌عنوان تنها نمایشگاه گسترده در حوزه گردشگری کشور برگزار شود.

یاور عبیری، رئیس جامعه بومگردی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا در قالب تشکل یا مجموعه خصوصی تحت هدایتش در نمایشگاه گردشگری شرکت می‌کند یا خیر، به خبرنگار کجارو گفت:

قطعا به‌عنوان تشکل در نمایشگاه گردشگری شرکت می‌کنیم؛ اما به‌عنوان بخش خصوصی، این بستگی به همکاران دارد که قصد شرکت در نمایشگاه را داند یا خیر.

عبیری در پاسخ به این پرسش که کم و کیف نمایشگاه گردشگری را چگونه می بیند و با توجه به در رکود بودن گردشگری، حضور بخش خصوصی در نمایشگاه را مثبت ارزیابی می‌کند یا خیر، ابراز داشت:

به هر روی این نمایشگاه باید خواه ناخواه برگزار شود و رویدادی است که باید اتفاق بیفتد؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چون شرایط رکود حکم‌فرما است نمایشگاه را تعطیل کنند. این رویداد به نظر من باید برقرار باشد؛ اما تلاش‌ها باید معطوف به بهبودی آن باشد؛ یعنی به نظرم می‌شود یک سری برنامه‌های تخصصی در نمایشگاه برگزار شود؛ اگرچه شاید نسبت به سال‌های قبل استقبال کمتری وجود خواهد داشت.

با نگاهی به نظرات فعالان بخش خصوصی و استارتاپ‌ها مشخص می‌شود که نقدهای زیادی در خصوص کم و کیف نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران وجود دارد که حضور نیافتن شرکت‌های خارجی حوزه گردشگری مهم‌ترین آن‌ها است.

با توجه به این شرایط انتظار می‌رود مجریان نمایشگاه تلاش بیشتری برای حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه صورت داده و اقداماتی عملی جهت بهبود و ارتقای نمایشگاه صورت دهند.

نظر شما در خصوص کم و کیف برگزاری نمایشگاه گردشگری چیست؟ فکر می‌کنید چه اقداماتی باید برای ارتقای جایگاه نمایشگاه گردشگری ایران صورت گیرد تا فعالان گردشگری ایران تمایل بیشتری جهت حضور در این نمایشگاه از خود نشان دهند؟

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه