بهترین سواحل شمال برای شنا و تفریح

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی شنبه، ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین سواحل شمال برای شنا و تفریح

سواحل شمالی کشور در استان‌های گیلان و مازندران با وجود امکانات و شرایط مطلوب برای شنا و تفریح، از محبوب‌ترین و پرترددترین مقاصد سفر هستند.

حضور در بهترین ساحل های شمال، یکی از تفریحات محبوب بیشتر مردم است. ایران به لطف وجود دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، سواحل بسیاری دارد؛ سواحلی که هرکدام از امکانات و ویژگی‌هایی برخوردار هستند. استان‌های شمالی گیلان و مازندران با برخورداری از مسیرهای دسترسی مناسب و سواحل متعدد برای شنا و تفریحات آبی، همواره مورد توجه مسافران و گردشگران بوده‌اند.

بهترین ساحل های شمال:

ساحل گیسوم؛ تالش

  • آدرس: بخش پره سر، دهستان دیناچال، کیلومتر ۹۱ جاده رشت به آستارا، جاده ساحل گیسوم (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (رشت): حدود ۸۸ کیلومتر (یک ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۴۰۰ کیلومتر (پنج ساعت رانندگی)

ساحل گیسوم

منبع عکس: ایران هتل آنلاین

استان سرسبز و پرباران گیلان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی دارد. ساحل‌گردی یکی از مهم‌ترین تفریحات و اهدافی است که مسافران و گردشگران را به این خطه می‌کشاند. استان گیلان بیش از ۲۷۰ کیلومتر خط ساحلی دارد؛ سواحل گردشگری جذاب و زیبایی که بستر مناسبی برای انواع تفریحات آبی هستند و روزهای خاطره‌انگیزی در آن‌ها رقم می‌خورد. 

جنگل و ساحل گیسوم از مناطق گردشگری و پرطرفدار استان گیلان هستند. قرار گرفتن جنگل پردرخت و سرسبز در کنار ساحل شنی و تمیز از نکات خاص این جاذبه طبیعی است. درختان جنگل تونلی زیبا روی جاده منتهی به ساحل گیسوم ساخته‌اند. در حاشیه جاده حضور دست‌فروشان با اجناسی چون لباس‌های رنگارنگ محلی نیز نظر و توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. منظره جنگل گیسوم در روزهای پاییزی و بارانی بسیار چشم‌نواز است. 

گردشگران باید مبلغی را برای ورود با خودرو به محدوده ساحل گیسوم پرداخت کنند. این ساحل در روزهای آخر هفته و تعطیلات رسمی شلوغ است و ترافیک در جاده گیسوم، ساعات طولانی مسافران را معطل می‌کند. ساخت قلعه شنی، جمع‌آوری صدف، پیاده‌روی کنار آب، تماشای طلوع و غروب خورشید، عکاسی و شنا از تفریحات رایج در این ساحل معروف گیلان هستند؛ همچنین امکانات تفریحی چون اسب، شاتل، بنانا، جت اسکی، پاراگلایدر، قایق موتوری، قایق پارویی و پاراتیاک فراهم است. در قسمتی از ساحل گیسوم طرح پلاژ آقایان و بانوان اجرا می‌شود. این بخش ورودی جداگانه و امکانات اقامتی دارد. 

غرفه‌های فروش صنایع دستی، قهوه‌خانه، کافی‌شاپ، رستوران، سرویس بهداشتی و تعدادی سکو برای نشستن و چادر زدن، از جمله امکانات رفاهی ساحل گیسوم هستند. امکان کمپ و شب‌مانی در این بستر ساحلی فراهم است؛ همچنین اقامتگا‌ه‌های دیناچال، مجتمع گیسوم و مجموعه آذردژی اطراف ساحل گیسوم فعال هستند. در سفر به این ساحل بازدید از جنگل، دریاچه و روستای گیسوم را فراموش نکنید. 

جاده گیسوم

منبع عکس: وب‌سایت چطور / عکاس: رها نصیری

برای دسترسی به ساحل گیسوم باید از طریق آزادراه قزوین رشت خود را به شهر رشت برسانید. سپس وارد جاده ۲۲ در غرب رشت شوید و تا پونل پیش بروید. در ادامه وارد مسیر رشت به آستارا (جاده ۴۹) شوید. پس از روستای کیش خاله به خروجی جاده ساحل گیسوم می‌رسید. این جاده در مسیری رویایی شما را به ساحل می‌رساند. پیمودن مسیر رشت به ساحل گیسوم در روزهای تعطیل (ترافیک سنگین) حدود سه ساعت طول می‌کشد. 

ساحل رودسر؛ رودسر

  • آدرس: انتهای خیابان شهدا، میدان سفیر امید (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (رشت): حدود ۷۵ کیلومتر (یک ساعت و ۲۰ دقیقه رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: ۳۶۷ کیلومتر (پنج ساعت رانندگی)

ساحل رودسر

منبع عکس: خبرگزاری  ایمنا

ساحل رودسر یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است. رودسر حدود ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد. همه ساله در نیمه اول سال به‌ویژه فصل تابستان طرح سالم‌سازی دریا در ساحل رودسر اجرا می‌شود. این طرح شامل محوطه شنا جداگانه برای بانوان و آقایان است. امکانات تفریحی همچون قایق موتوری، شاتل و جت اسکی در این ساحل فراهم هستند. ساحل رودسر یکی از مهم‌ترین مراکز والیبال ساحلی ایران به شمار می‌رود. سایت هوایی پروازهای سبک در این ساحل پاک و پر از صدف فعال است.

پیاده‌روی، تماشای طلوع و غروب خورشید، عکاسی، آب‌تنی و شنا، قایق‌سواری و فوتبال ساحلی از تفریحات رایج در ساحل رودسر هستند. نمازخانه، سرویس بهداشتی، کانکس‌های فروش خوراکی، نمایشگاه صنایع دستی، پارکینگ، آلاچیق، وسایل بازی کودکان، سوئیت‌های اقامتی، سایبان‌هایی برای نشستن، کافه، رستوران، فضای مناسب برای کمپ و حضور نجات غریق از جمله خدمات و امکانات رفاهی ساحل رودسر محسوب می‌شوند. امکان کمپ و شب‌مانی کنار دریا وجود دارد. وجود زباله در بستر ساحلی و حضور سگ‌های ولگرد از نقاط ضعف این جاذبه طبیعی هستند. 

ساحل رودسر

منبع عکس: foursquare / عکاس: Keyvan007 He

جاده ۲۲ در شرق رشت بهترین مسیر برای دسترسی به ساحل رودسر  است. در این مسیر با گذر از آستانه اشرفیه، لاهیجان و شلمان در کنار گذر رودسر وارد جاده گلگا سرا شوید. بعد از میدان طالقانی مسیر خیابان شهدا را در پیش بگیرید تا پس از عبور از میدان سفیر امید به ساحل رودسر برسید.  

ساحل رامدشت؛ رودسر

  • آدرس: روستای رامدشت (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (رشت): حدود ۷۸ کیلومتر (یک ساعت و ۲۰ دقیقه رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۲۶۰ کیلومتر ( حدود پنج ساعت رانندگی)

ساحل رامدشت

منبع عکس: مسیریاب نشان

ساحل رامدشت یکی از تمیزترین سواحل گیلان است؛ ساحلی که با شن‌های نرم و تیره‌رنگ یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. منطقه گردشگری رامدشت در واقع محله‌ای در شهرستان رودسر است. علت نام‌گذاری این منطقه به چند دهه قبل باز می‌گردد. دشت وسیع و سرسبز رامدشت در گذشته به‌عنوان مرکزی برای رام کردن اسب‌های وحشی شناخته می‌شد. با آغاز دهه ۱۳۷۰ هجری شمسی شهرک سازی در این منطقه آغاز شد.

محله رامدشت با حدود ۶ کیلومتر مربع وسعت از جنوب به روستای کلدره سفلی، از شرق به گسکر محله و از غرب به میدان معلم منتهی می‌شود. این منطقه ۲۲ متر پایین‌تر از سطح دریا واقع شده است و از پست‌ترین نقاط ساحلی به شمار می‌رود. ساحل رامدشت حدود پنج کیلومتر طول دارد و روزانه میزبان علاقه‌مندان به شنا و ماهی‌گیری است. لذت تماشای مرغان دریایی از دیگر تفریحات ساحل بکر و آرام رامدشت محسوب می‌شود.  

ساحل رامدشت

منبع عکس: تاپ توریست

تالاب رامدشت به وسعت ۹,۰۰۰ متر مربع  نزدیک ساحل رامدشت قرار دارد. علاقه‌مندان به تفریح ماهی‌گیری در فصل صید به این تالاب مراجعه می‌کنند. تالاب رامدشت در نیمه دوم سال میزبان حضور پرندگان مهاجر است. هتل آپادانا فاصله کمی با ساحل رامدشت دارد و گزینه‌ای مناسب برای اقامت محسوب می‌شود. جاده ۲۲ در شرق رشت بهترین مسیر دسترسی به رامدشت است. این جاده از جنوب ساحل می‌گذرد. 

ساحل چمخاله؛ لنگرود

  • آدرس: جاده چمخاله، جاده توسکا (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (رشت): حدود ۷۰ کیلومتر (یک ساعت و ۲۰ دقیقه رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۳۶۳ کیلومتر (پنج ساعت رانندگی)

چمخاله

منبع عکس: arshia-chamkhaleh

ساحل چمخاله یکی از معروف‌ترین سواحل گیلان است. سفر به این ساحل شنی زیبا در تمام طول سال به‌ویژه اواخر بهار و فصل تابستان بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. ساحل چمخاله یکی از جاهای دیدنی اطراف رشت به حساب می‌آید که از محیط مناسبی برای شنا و تفریح خانوادگی و دوستانه برخوردار است. طلوع و غروب خورشید از مناظر به‌یادماندنی این بستر ساحلی محسوب می‌شود. در ساحل چمخاله طرح سالم‌سازی دریا اجرا شده است و پلاژ مجزا برای بانوان و آقایان وجود دارد. شنا، آفتاب گرفتن، بادبادک بازی، عکاسی، پیاده‌روی، شن‌بازی، بنانا، شاتل‌سواری، قایق‌سواری، جت اسکی، اسب‌سواری و فوتبال و والیبال ساحلی از جمله تفریحات رایج در ساحل چمخاله محسوب می‌شود.

کافه، هایپر مارکت، کافه‌های سنتی، رستوران، سرویس بهداشتی، پارکینگ، پارک بازی کودکان و آلاچیق از جمله امکانات و خدمات رفاهی ساحل چمخاله است. برای رفتن به ساحل با خودرو، مبلغی بابت ورودی از مسافران دریافت می‌شود. امکان بردن خودرو تا لب ساحل وجود دارد. بسیاری از مسافران کمپ و شب‌مانی در این ساحل را انتخاب می‌کنند. دهکده ساحلی و هتل شایان از واحدهای اقامتی اطراف ساحل چمخاله هستند. ساحل چاف، اسکله چمخاله و پارک توسکا از دیدنی‌های نزدیک این ساحل محسوب می‌شوند. 

ساحل چمخاله

منبع عکس: تاپ توریست

جاده ۲۲ در شرق رشت یکی از بهترین مسیرهای دسترسی به ساحل چمخاله است. در این جاده با گذر از کوچصفهان، آستانه اشرفیه و لاهیجان به لنگرود می‌رسید. بلوار چمخاله در شمال شرق لنگرود به ساحل چمخاله و جاده توسکا منتهی می‌شود.

منطقه تفریحی گردشگری قروق؛ تالش

  • آدرس: روستای قروق، جاده ساحلی ارتباطی قروق به جوکندان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (رشت): حدود ۱۱۹ کیلومتر (دو ساعت و ۳۵ دقیقه رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۴۲۳ کیلومتر (۶ ساعت رانندگی)

تفرجگاه ساحلی قروق

منبع عکس: گیلاندور

تفرجگاه ساحلی قروق از جاذبه‌های گردشگری بکر و نسبتا خلوت محدوده غرب استان گیلان است. درخت‌ها تا نزدیک خط ساحلی رشد کرده‌اند و همین موضوع منظره این جاذبه را متفاوت کرده است. ساحل بکر و زیبای روستای قروق یکی از بهترین مقاصد برای شنا و تفریح محسوب می‌شود. ساحل اختصاصی برای شنای بانوان در این منطقه وجود دارد. رستوران، کافه، نانوایی، کلبه‌هایی برای اقامت و زمین بازی کودکان از جمله امکانات و خدمات رفاهی منطقه گردشگری قروق است.

در فاصله کمی از ساحل قروق، درختان زیادی رشد کرده‌اند

تماشای طلوع و غروب خورشید، پیاده‌روی و شن‌بازی تفریحات ساحل قروق محسوب می‌شود. امکانات تفریحی همچون جت اسکی و قایق برای استفاده مسافران فراهم است. گردشگران برای ورود به ساحل قروق، استفاده از پارکینگ و چادر زدن، باید هزینه پرداخت کنند. وجود سایت دفن زباله نزدیک ساحل از نکات منفی و تاسف‌بر‌انگیز منطقه است. 

ساحل قروق

منبع عکس: intoday

امکان کمپ و شب‌مانی کنار ساحل قروق وجود دارد. مجتمع قروق و بوم‌گردی قشنگه کلبه از دیگر گزینه‌ها برای اقامت در این منطقه هستند. جاده ۲۲ در غرب رشت یکی از بهترین مسیرها برای دسترسی به تفرجگاه ساحلی قروق است. در این جاده با گذر از صومعه‌سرا به پونل بروید؛ در ادامه وارد جاده رشت به آستارا (۴۹) شوید، از پره سر، اسالم بگذرید تا به تالش برسید. جاده تالش به قروق در شرق تالش شما را به منطقه تفریحی گردشگری قروق می‌رساند. 

ساحل لوندویل؛ آستارا

  • آدرس: ۱۰ کیلومتری جنوب آستارا، شهر لوندویل، روستای خلج محله (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (رشت): حدود ۱۶۰ کیلومتر (حدود سه ساعت رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۴۷۲ کیلومتر (۶ ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی)

ساحل لوندویل

منبع عکس: وب‌سایت تیشینه

لندویل یکی از بخش‌های استان گیلان با مرکزیت شهر لندویل است. ساحل آرام و دنج این شهر مسیر دسترسی مناسبی دارد و روزانه میزبان مسافران بسیاری است. شنا، پیاده‌روی، قایق‌سواری، عکاسی، شن‌بازی و بادبادک هوا کردن از تفریحات مسافران در ساحل لوندویل هستند. منظره طلوع و غروب خورشید این ساحل نیز بسیار زیبا است. برای ورود به این پارک هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. محیط پارک برای شب‌مانی مناسب نیست.

در پارک ساحلی و سالم سازی شده لندویل امکاناتی چون آلاچیق، استراحتگاه‌های سنتی، فروشگاه، دوش آب برای استحمام شناگران و سرویس بهداشتی فراهم است. سوئیت‌ و کلبه‌های جنگلی متعددی برای اقامت در اطراف پارک وجود دارند. 

برای دسترسی به این پارک ساحلی لوندویل از غرب شهر رشت وارد جاده ۲۲ شوید و تا پونل پیش بروید. در ادامه وارد جاده ۴۹ شوید. در این جاده از شهرهای پره سر، اسالم، تالش، لیسار و خطبه سرا گذر کنید تا به خلج محله برسید. خیابان دانش در این روستا شما را به پارک ساحلی لوندویل می‌رساند. 

ساحل قو؛ بندر انزلی

  • آدرس: جاده رشت به انزلی، میدان معراج، انتهای بلوار ساحل قو (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (رشت): حدود ۳۷ کیلومتر (۴۰ دقیقه رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۳۵۴ کیلومتر (پنج ساعت رانندگی)

ساحل قو گیلان

منبع عکس: foursquare / عکاس: ماه تاب

ساحل قو یکی از نزدیک‌ترین سواحل به شهر رشت است. این ساحل زیبا، شنی و شناخته شده یکی از بهترین سواحل برای آبتنی و شنا محسوب می‌شود. تفریحاتی چون کمپ، قدم زدن روی شن‌های نرم، تماشای طلوع و غروب خورشید، شن بازی و بادبادک هوا کردن نیز در ساحل قو وجود دارند. منطقه از امنیت مناسبی برخوردار است و می‌توان در آن چادر به پا کرد.

مجتمع اقامتی تفریحی ساحل قو خدمات مختلفی به مسافران و گردشگران ارائه می‌دهد. پارکینگ (با دریافت ورودی)، سکوهایی برای نشستن، سرویس بهداشتی، منطقه امن طرح شنا و پلاژ بانوان و آقایان (در نیمه اول سال)، سوئیت و اتاق برای اجاره، نورافکن در شب، صندلی‌های کنار ساحل، آلاچیق، حمام، رستوران و کافه از جمله امکانات و خدمات رفاهی مجتمع ساحل قو هستند. امکانات تفریحی چون قایق، موتور چهار‌چرخ، جت اسکی در این مجتمع فراهم است.

دریاچه قو و پارک بازی دهکده ساحلی در فاصله کمی از ساحل قو قرار دارند. هتل‌های متعددی اطراف این ساحل فعال هستند که می‌توان از میان آن‌ها به هتل دنیز، هتل آپارتمان پارسا، هتل ملورین و هتل دلفین اشاره کرد. برای دسترسی به ساحل قو از شمال شهر رشت وارد جاده رشت به انزلی (جاده ۴۹) شوید. در این مسیر بعد از خمام و حسن رود به شهر بندر انزلی می‌رسید. خروجی بلوار ساحل قو درست بعد از پارک مسافر دیده می‌شود. این بلوار شما را به ساحل شنی قو می‎‌رساند. 

ساحل منطقه آزاد انزلی؛ بندر انزلی

  • آدرس: ۳۰ کیلومتری شرق بندر انزلی (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (رشت): حدود ۳۰ کیلومتر (۴۵ دقیقه رانندگی) 
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۳۵۴ کیلومتر (چهار ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی)

منطقه آزاد بندر انزلی

منبع عکس: خبرگزاری برنا

منطقه آزاد بندر انزلی یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران و جاذبه‌های شناخته‌شده استان گیلان است. این منطقه مجموعه کاملی در حوزه گردشگری برای تفریح و خرید محسوب می‌شود. مراکز خرید انزلی، آکواریوم، گیم‌لند، سالن بولینگ، شهربازی، پارک نوار ساحلی، انواع رستوران‌ها و کافی‌شاپ از بخش‌های متنوع منطقه آزاد انزلی (کاسپین) هستند. این منطقه بستر ساحلی وسیع، آرام و دنجی دارد.

ساحل منطقه آزاد بندر انزلی به نام ساحل کاسپین معروف است

مرکز تفریحات دریایی منطقه آزاد انزلی به ساحل کاسپین معروف است. در طرح شنای منطقه آزاد امکانات و خدماتی همچون صندلی‌هایی کنار ساحل برای نشستن و آفتاب گرفتن، کمد برای وسایل شخصی، سرویس بهداشتی، دوش‌های آب گرم، زمین والیبال ساحلی، سایه‌بان و چتر‌های آفتابگیر ساحلی، نورافکن در شب، سالن ماساژ، اورژانس، غریق نجات، پارکینگ، بوفه، کافه و رستوران فراهم هستند. 

مارینا کاسپین از بخش‌های تفریحی منطقه آزاد انزلی است. این مجتمع ساحلی اسکله زیبایی دارد که برای قدم زدن و عکاسی بسیار مناسب است. امکانات تفریحی همچون قایق موتوری، قایق بادبانی، جت اسکی، اسکی در آب و پاراگلایدر در این پارک دریایی فراهم هستند. 

منطقه آزاد انزلی

منبع عکس: pinner

جاده ۴۹ (جاده رشت به انزلی) در شمال رشت بهترین مسیر برای دسترسی به منطقه آزاد انزلی است. در این جاده با گذر از خمام به روستای گورابجیر  می‌رسید. بعد از روستا از خروجی سمت راست خارج و سپس وارد بلوار شهید فاتحی شوید. سمت چپ جاده تابلوهای ورودی منطقه آزاد انزلی به چشم می‌خورند.

پارک ساحلی امین آباد؛ خشکبیجار

  • آدرس: حاجی بکنده، روستای امین آباد، خیابان ورودی ساحل (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (رشت): حدود ۴۰ کیلومتر (۵۰ دقیقه رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۳۴۷ کیلومتر (چهار ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی)

ساحل امین آباد

منبع عکس: نقشه و مسیریاب نشان

پارک ساحلی امین آباد از جمله سواحل محبوب و زیبای استان گیلان است. این ساحل شنی و تمیز یکی از بهترین سواحل برای شنا، پیاده‌روی، تماشای خورشید در هنگام طلوع و غروب، عکاسی و شن بازی محسوب می‌شود. وجود امکانات مطلوب همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران و کافی‌شاپ از جمله مزیت‌های ساحل امین آباد است. امنیت بالای منطقه شرایط را برای چادر زدن و کمپ کنار این ساحل فراهم می‌کند. سوئیت‌های کنار ساحل و همچنین هتل‌های شمس و باغ صوفیانی در روستای امین آباد از دیگر گزینه‌های اقامتی در این سفر هستند. 

کلوپ دریایی ماهان همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ در ساحل امین آباد فعال است و خدمات مختلفی به مسافران ارائه می‌دهد. قایق‌سواری، جت‌اسکی، شاتل، بنانا و اسب‌سواری از جمله تفریحات کلوپ ماهان هستند. 

پارک ساحلی امین آباد

منبع عکس: نقشه مسیریاب بلد

برای دسترسی به ساحل امین آباد از شرق رشت وارد جاده رشت به کوچصفهان شوید؛ سپس مسیر کوچصفهان به خشکبیجار را در پیش بگیرید. خیابان نواب در شمال خشکبیجار به جاده امین آباد می‌رسد. در امین آباد وارد جاده انزلی به کیاشهر شوید. ورودی ساحل امین آباد سمت چپ جاده، شما را به ساحل می‌رساند.

ساحل رادیو دریا؛ چالوس

  • آدرس: خیابان امام خمینی، انتهای بلوار رادیو دریا (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (ساری): حدود ۱۷۶ کیلومتر (سه ساعت رانندگی)  
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود کیلومتر ۱۴۷ کیلومتر (سه ساعت رانندگی)

رادیو دریا

منبع عکس:  گوگل مپ / عکاس زمزم مرادی

استان مازندران جنوبی‌ترین سواحل دریای خزر را دربر گرفته است. شهر ساری مرکز این استان سرسبز و خوش‌آب‌وهوای کشور است. مازندران بیش از ۴۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد. تعدادی از سواحل مازندران در لیست بهترین سواحل ایران جای می‌گیرند. 

ساحل رادیو دریا یکی از شناخته شده ترین سواحل شهر زیبای چالوس است. یک مرکز رادیویی در انتهای خیابان منتهی به ساحل وجود دارد که پیش از انقلاب ایستگاه ضبط و پخش برنامه‌های رادیویی بود. وجه تسمیه نام این خیابان و نام ساحل وجود همین ایستگاه رادیویی است. ساحل رادیو دریا از سواحل پاک و آرام مازندران محسوب می‌شود.

رادیو دریا از سواحل محبوب استان مازندران است

بسیاری از مسافرانی که مسیر جاده چالوس برای سفر به شمال کشور انتخاب کرده‌اند، برای کمپ، استراحت و تفریح خود را به ساحل رادیو دریا می‌رسانند. در ساحل رادیو دریا، پلاژ اختصاصی بانوان و آقایان (با حضور نجات غریق) وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند در روزهایی که هوا مساعد است از این تفریح لذت ببرند. این ساحل شنی، محبوب و پرطرفدار چشم‌انداز بی‌نظیری در زمان طلوع و غروب خورشید دارد. 

ساحل رادیو دریا از سواحل مدرن و مجهز استان مازندران است. سکو، آلاچیق، آ‌ب‌خوری، سرویس بهداشتی، هایپر مارکت، غرفه صنایع دستی، کافه، رستوران، فضای بازی کودکان و پارکینگ از جمله خدمات و امکانات رفاهی این ساحل محسوب می‌شوند. پیست خودروهای برقی مخصوص کودکان، شهر بادی، قایق پارویی و موتوری، دوچرخه‌های اجاره‌ای، جت اسکی و اسکی روی آب امکانات و خدمات تفریحی ساحل رادیو دریا هستند. شن‌بازی، ماهی‌گیری، بادبادک هوا کردن، عکاسی و پیاده‌روی، تفریحات محبوب این بستر ساحلی هستند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ/ عکاسان به‌ترتیب از چپ به راست آرش فتح اللهی، nasr sadegh ، منیژه باقری وند و  احسان ربی پور

امکان کمپ در چادر زدن در ساحل رادیو دریا وجود دارد. مجتمع‌های اقامتی، هتل آپارتمان و ویلاهای متعددی در حومه خیابان رادیو دریا و ساحل رادیو دریا فعال هستند. برای دسترسی به این ساحل از طریق آزادراه تهران شمال و جاده چالوس خود را به شهر چالوس برسانید. در ادامه وارد خیابان کوروش و سپس رادیو دریا شوید. 

پلاژ لیدو؛ رامسر

  • آدرس: جاده ساحلی رامسر، بلوار معلم، بلوار شهید باهنر (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (ساری): حدود ۲۵۳ کیلومتر ( چهار ساعت و ۵۰ دقیقه رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۲۲۱ کیلومتر (چهار ساعت و ۲۰ دقیقه رانندگی) 

پلاژ لیدو

منبع عکس: نقشه و مسیریاب بلد

پلاژ لیدو یکی از مکان‌های مناسب برای کمپ و چادر زدن در سواحل مازندران و شهر رامسر است. جایگاه‌های مخصوص چادر زدن، کلبه و سوئیت‌هایی برای اقامت در کنار ساحل وجود دارند. سرویس بهداشتی، دوش آب، نمازخانه، آبخوری، سوپرمارکت، رستوران، کافه، نورافکن در شب و پارکینگ از جمله خدمات رفاهی پلاژ لیدو هستند. در نیمه اول سال وسایل تفریحی چون جت اسکی، قایق، بنانا، موتور چهارچرخ و پاراسل کنار ساحل برای علاقه‌مندان فراهم است. پیاده‌روی، عکاسی، آب‌تنی و تماشای پرندگان و مرغان دریایی از جمله تفریحات مسافران در پلاژ لیدو محسوب می‌شوند.

برای دسترسی به پلاژ لیدو از مسیر جاده چالوس (جاده ۵۹) خود را به شهر رامسر برسانید. در ادامه وارد جاده ساحلی (جاده ۲۲) شوید و تا رامسر پیش بروید. در رامسر از خروجی بلوار معلم خارج شوید، سپس مسیر بلوار شهید مطهری را در پیش بگیرید. خروجی پلاژ لیدو بعد از هتل لیدو قرار دارد. 

پلاژ توسکاسرا (نمونه)؛ رامسر

  • آدرس: جاده ساحلی، میدان معلم، بلوار معلم (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (ساری): حدود ۲۵۰ کیلومتر (چهار ساعت رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۲۲۰ کیلومتر (چهار ساعت رانندگی)

ساحل توسکا سرا

منبع عکس: ایران هتل آنلاین

پلاژ توسکا سرا از سواحل محبوب شمال غرب رامسر  و یکی از بهترین پلاژهای مازندران است. این پلاژ امنیت خوبی دارد و برای تفریح خانوادگی مناسب است. پلاژ توسکاسرا نزدیک شهربازی و پارک پاراسل رامسر قرار دارد و مسافران می‌توانند از خدمات این دو مجموعه نیز بهرمند شوند. چشم‌انداز عالی، هوای مطبوع و خدمات مطلوب از دیگر محاسن پلاژ توسکاسرا هستند.

بستر ساحلی زیبا، شهربازی و پارک پاراسل از مزیت های پلاژ توسکاسرا هستند

پیاده‌روی، شنا، ماهی‌گیری، شن بازی، بیلیارد، تنیس، کایت‌سواری، قایق‌سواری، موتور چهار‌چرخ و جت‌اسکی از تفریحات پلاژ توسکاسرا هستند. این پلاژ از امکانات رفاهی همچون پارکینگ، فروشگاه، بستنی‌فروشی، کافه، غرفه صنایع دستی و سوغات، سرویس بهداشتی و آلاچیق برخوردار است. 

سوئیت‌ها و آلاچیق‌هایی برای اقامت در پلاژ توسکا سرا ساخته شده‌اند که به مسافران اجاره داده می‌شوند. متل‌های ساحلی خزر و پارسین و  مجتمع فدک گزینه‌های دیگر برای اقامت چندروزه در رامسر و ساحل توسکاسرا هستند. برای دسترسی به این واحد تفریحی باید از طریق آزادراه تهران شمال و جاده چالوس خود را به شهر چالوس برسانید. در ادامه مسیر جاده ساحلی را در پیش بگیرید. در این جاده بعد از نمک آبرود به رامسر می‌رسید. خروجی بلوار معلم شما را پلاژ توسکاسرا می‌رساند. این پلاژ اولین ساحل از جانب شرقی رامسر است. 

بوستان ساحلی چپکرود؛ جویبار

  • آدرس: بخش گیل خوران، دهستان ساحلی چپکرود (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (ساری): حدود ۳۸ کیلومتر (۴۷ دقیقه رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۲۶۰ کیلومتر (پنج ساعت و ۵۰ دقیقه رانندگی)

ساحل چپکرود

منبع عکس: گوگل مپ / عکاس: Hᴀᴅɪ Dᴋʙ

دهستان چپکرود ۱۸ کیلومتر ساحل دارد. این سواحل جزو بکرترین و تمیز‌ترین سواحل مازندران هستند. این پارک ساحلی منطقه وسیعی را در بر می‌گیرد و امکانات رفاهی و تفریحی مطلوبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. ساحل شنی و زیبای چپکرود یکی از بهترین موقعیت‌ها برای شنا و آبتنی است. در این ساحل فضای جداگانه برای شنای آقایان و بانوان در نظر گرفته شده است.

تجهیزات ورزشی، وسایل بازی کودکان، زمین والیبال و فوتبال ساحلی و تجهیزات تفریحی همچون قایق موتوری و رکابی، جت اسکی و موتور چهارچرخ در بوستان ساحلی چپکرود فراهم هستند. پارکینگ، آلاچیق، اتاقک‌های تابستانه و زمستانه، فضای سبز، تابلوهای راهنما، سرویس بهداشتی، دوش آب، رستوران، بوفه، و کافه از جمله خدمات رفاهی ارائه شده در این بوستان ساحلی محسوب می‌شوند. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شن‌بازی و عکاسی در پارک ساحلی چپکرود بسیار خاطره‌انگیز است. 

امکان کمپ در ساحل چپکرود وجود دارد؛ همچنین هتل پزشکان باران و مجتمع گردشگری ادهم در اطراف پارک ساحلی برای اقامت مناسب هستند. برای دسترسی به ساحل چپکرود ابتدا خود را از مسیر فیروزکوه به قائمشهر برسانید. در ادامه وارد جاده قائمشهر جویبار شوید. خیابان بحر خزر در شمال جویبار  به جاده بابلسر می‌رسد. خروجی جاده پارک ساحلی چپکرود در این مسیر قرار دارد. 

پارک جنگلی و ساحلی کهنه محله می‌رود؛ بابلسر

  • آدرس: بهمنمیر، روستای کهنه محله (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (ساری): حدود ۴۴ کیلومتر (یک ساعت رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۲۵۷ کیلومتر (پنج ساعت و ۴۰ دقیقه)

پارک کهنه محله میرود

منبع عکس: گوگل مپ / عکاس: امیر حسینی

ساحل روستای کهنه محله از جمله سواحل دنج و نسبتا تمیز مازندران است. وجود پوشش گیاهی و پارک جنگلی توسکا در فاصله کمی از ساحل، این جاذبه را دیدنی‌تر کرده است. سایه خنک درختان در ایام گرم سال حضور در این پهنه ساحلی را دلپذیرتر می‌کند. اگر در فصل صید به این ساحل سفر کنید حضور قایق‌های صیادی و تراکتورها در ساحل نظر شما را جلب خواهد کرد. ساحل شنی کهنه محله یکی از بهترین سواحل برای شنا و شن‌بازی است. 

آلاچیق‌های متعدد، سرویس بهداشتی، دوش آب، آب آشامیدنی، باربیکیو، نیمکت، زمین بازی کودکان، رستوران و نورافکن در شب از جمله امکانات رفاهی پارک جنگلی و ساحلی چپکرود هستند. قایق‌سواری، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، تماشای طلوع و غروب خورشید و عکاسی از تفریحات این پارک جنگلی محسوب می‌شوند. 

ساحل کهنه محله میرود

منبع عکس: گوگل مپ / محسن موسوی زاده

امان کمپ و شب مانی در کنار ساحل کهنه محله وجود دارد؛ همچنین ویلا و سوئیت‌های اطراف ساحل را به گردشگران اجاره می‌دهند. برای دسترسی به ساحل روستای کهنه محله از مسیر هراز خود را به شهر آمل برسانید. در ادامه وارد جاده آمل به فریدونکنار شوید. جاده شرقی فریدونکنار شما را به بابلسر و سپس کهنه محله می‌رساند. 

پلاژ خانوادگی؛ بابلسر

  • آدرس: خیابان طالقانی، طالقانی ۱۴ (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (ساری): حدود ۵۰ کیلومتر (یک ساعت رانندگی)
  • فاصله تا مرکز تهران: حدود ۲۴۰ کیلومتر (پنج ساعت و ۲۰ دقیقه رانندگی)

اسکله ساحلی بابلسر

منبع عکس: همشهری آنلاین

بابلسر از شهرهای گردشگرپذیر مازندران است. این شهر سواحل زیبا و مجهزی دارد و علاقه‌مندان به تفریحات دریایی را به سوی خود می‌کشاند. پلاژ خانوادگی بابلسر در کنار جاذبه‌های موج شکن بابلسر و رودخانه بابلرود قرار دارد. ساحل این پلاژ از دو بخش ماسه‌ای و سنگی تشکیل شده است. بخش سنگی ساحل برای کمپ و شب‌مانی استفاده می‌شود و بخش شنی برای شن‌بازی، شنا، دوچرخه سواری و اسب‌سواری مناسب است. ویلا و سوئیت‌هایی در فاصله کمی از ساحل ساخته‌شده‌اند و به مسافران اجاره داده می‌شوند. 

حضور نجات غریق، کافه، سفره‌خانه، رستوران، پارکینگ و فضای سبز از جمله امکانات و خدمات رفاهی پلاژ خانوادگی بابلسر هستند. امکانات تفریحی همچون موتور چهارچرخ و قایق موتوری در این پلاژ وجود دارند. پایانه کشتی‌های تفریحی گردشگری فاصله کمی از پلاژ خانوادگی بابلسر مستقر است. علاقه‌مندان می‌توانند با تهیه بلیط، تفریحی متفاوت از کشتی‌رانی در دریای خزر را تجربه کنند. 

اسکله قایق رانی بابلسر

منبع عکس: تاپ توریست

برای دسترسی به ساحل بابلسر ابتدا از طریق جاده چالوس خود را به شهر چالوس برسانید. از طریق جاده ۲۲ مسیر محمود آباد را در پیش بگیرید. جاده شرقی محمودآباد شما را به فریدونکنار و سپس بابلسر می‌رساند. 

ساحل متل قو؛ عباس‌آباد

  • آدرس: سلمان شهر، خیابان دریا گوشه، میدان متل قو (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (ساری): ۱۹۳ کیلومتر (سه ساعت رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۱۶۴ کیلومتر (سه ساعت رانندگی)

متل قو

منبع عکس: ره بال آسمان

متل قو، ساقی کلایه یا سلمان شهر یکی از شهرهای زیبا و البته مدرن استان مازندران است که به‌عنوان اولین شهرک ساحلی خزر شناخته می‌شود. در خط ساحلی این شهر امکانات متعددی برای افراد با هر سلیقه‌ای فراهم است. ساحل شنی متل قو محلی مناسب برای شنا و آبتنی، پیاده‌روی و شن‌بازی است. پارکینگ مناسب، نورپردازی در شب، رستوران، کافه، سوئیت و ویلاهای اجاره‌ای، سرویس بهداشتی از جمله خدمات و امکانات رفاهی این ساحل زیبا هستند. مجتمع‌های تجاری الماس قو و شهربازی متل قو در فاصله کمی از ساحل متل قو قرار دارند. بسیاری از مسافران زمانی را برای پاساژگردی و خرید در این مرکز خرید مهم مازندران و تفریح در شهربازی می‌گذارند. 

پلاژ ساحلی متل قو در فاصله ۱۰۰ متری غرب ساحل متل قو قرار دارد. در این پلاژ امکانات تفریحی متنوعی همچون پاراسل، جت اسکی، اسکی روی آب، پاراگلایدر، بالن، قایق موتوری و قایق بادی فراهم است. وجود برخی از رستوران‌ های مشهور متل قو و کافه‌های متعدد در مجموعه، رسیدگی به نظم و نظافت و برخورد مناسب سبب شده تا عموم گردشگران از حضور در پلاژ متل قو ابراز رضایت کنند. 

ساحل متل قو

منبع عکس: ویلا ربط

برای دسترسی به ساحل متل قو ابتدا از مسیر آزادراه تهران شمال و جاده چالوس خود را به شهر چالوس برسانید. در ادامه مسیر چالوس به تنکابن (جاده ساحلی) را پیش بگیرید. در این جاده بعد از سی‌سرا به شهر متل قو و ساحل زیبای آن می‌رسید. 

تفرجگاه ساحلی؛ نمک آبرود

  • آدرس: جاده ساحلی، خروجی تفروجگاه ساحلی نمک آبرود (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا مرکز استان (ساری): حدود ۱۸۵ کیلومتر (حدود سه ساعت رانندگی)
  • فاصله تا مرکز شهر تهران: حدود ۱۵۷ کیلومتر (دو ساعت و ۵۰ دقیقه رانندگی)

تفرجگاه ساحلی نمک آبرود

منبع عکس: ویلا ربط

تفرجگاه ساحلی نمک آبرود در حاشیه شمالی نمک آبرود و شهرک دریانوردان قرار دارد. این مجموعه همه ساله در فصل تابستان میزبان جشنواره‌های متعددی است. تفرجگاه نمک آبرود ساحلی شنی و مناسب برای شنا دارد. محوطه مخصوص شنای بانوان و آقایان، دوش آب گرم، سرویس بهداشتی، بوفه، چایخانه سنتی، کلبه‌های چوبی و آلاچیق جهت اقامت، رستوران ساحلی، عکاسی، غرفه صنایع دستی و پارکینگ از جمله امکانات رفاهی تفرجگاه ساحلی نمک آبرود هستند. امکانات تفریحی همچون جت اسکی، قایق، شاتل، پارسل، موتور چهار‌چرخ و اسب در این پارک ساحلی در اختیار مسافران قرار داده می‌شوند. 

برای رسیدن به تفرجگاه ساحلی نمک آبرود از مسیرهای آزادراه تهران شمال و جاده چالوس خود را به شهر چالوس برسانید. در ادامه وارد جاده ساحلی (۲۲) شوید. در این جاده بعد از نوشهر به نمک آبرود می‌رسید. برای دسترسی به این تفرجگاه باید از پل فلزی عبور کنید. این پل روی رودخانه غرب مجموعه ساخته شده است. بسیاری از گردشگران در کنار این رودخانه به تفریح ماهی‌گیری مشغول می‌شوند. 

ساحل رامدشت

مقشه و مسیر باب بلد

اگر تاکنون به سواحل شمالی کشور سفر کرده‌اید یا از ساکنان خون‌گرم و مهمان‌نواز مازندران و گیلان هستید، لطفا نظرات و تجربه‌های خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید. 

موزه سنجش، یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های شهر تبریز است که در خانه تاریخی سلماسی قرار دارد. قدمت بنای این موزه به سال ۱۲۵۳ و دوره قاجاریه برمی‌گردد. این بنا در سال ۱۳۷۴ هجری شمسی توسط اداره میراث فرهنگی، از خانواده سلماسی خریداری شد و پس از مرمت، درسال ۱۳۸۱ به‌عنوان تنها موزه تخصصی سنجش در ایران به بهره‌برداری رسید.

فسیل تنه درخت با قدمتی از چهار میلیون سال قبل و ابزار و ادوات قدیمی سنجش از جمله اسطرلاب‌های تاریخی، ساعت ریخته‌گری شده مربوط به امپراتور روم، ابزار مورد نیاز در علم هواشناسی، زمین‌شناسی، نجوم و ستاره‌ شناسی و انواع بادنما، پیمانه‌ها، ترازوها و قطب‌ نماها و همچنین ‌سیر تحول آن‌ها از جاذبه‌های موزه سنجش هستند.

پرسش‌های متداول

بهترین ساحل های شمال کدامند؟

ساحل گیسوم؛ تالش، ساحل رودسر؛ رودسر، ساحل رامدشت؛ رودسر، ساحل چمخاله؛ لنگرود، منطقه تفریحی گردشگری قروق؛ تالش، ساحل لوندویل؛ آستارا، ساحل قو؛ بندر انزلی، ساحل منطقه آزاد انزلی؛ بندر انزلی، پارک ساحلی امین آباد؛ خشکبیجار، ساحل رادیو دریا؛ چالوس، پلاژ لیدو؛ رامسر، پلاژ توسکاسرا (نمونه)؛ رامسر، بوستان ساحلی چپکرود؛ جویبار، پارک جنگلی و ساحلی کهنه محله می‌رود؛ بابلسر، پلاژ خانوادگی؛ بابلسر، ساحل متل قو؛ عباس‌آباد و تفرجگاه ساحلی؛ نمک آبرود

نزدیک‌ترین مجتمع اقامتی تفریحی به شهر رشت کجاست؟

مجتمع ساحل قو

نزدیک‌ترین ساحل شمالی کشور به شهر تهران کجاست؟

ساحل رادیو دریا 

اولین شهرک ساحلی خزر کجاست؟

متل قو

منبع عکس کاور: pinner / ساحل منطقه آزاد انزلی

مطالب مرتبط:

دیدگاه