علل گرانی بلیط پروازهای عراق چیست؟ | امکان شکایت از تخلفات وجود دارد

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۲
علل گرانی بلیط پروازهای عراق چیست؟ | امکان شکایت از تخلفات وجود دارد

با توجه به آغاز راهپیمایی اربعین، متقاضیان سفر به عراق گلایه‌هایی را در زمینه نرخ بلیط هوایی به این کشور مطرح می‌کنند.

نظر به در پیش بودن اربعین حسینی و شکل‌گیری سیل متقاضیان برای سفر به نجف و کربلا، متقاضیان سفر به عراق با مشکل گرانی بلیط هواپیما در برخی از پروازها به مقصد عراق، از یک سو و کم بودن تعداد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی به مقصد عراق، از سوی دیگر مواجه شدند.

به‌تازگی خبرهایی در خصوص فروش بلیط‌های هوایی تهران - نجف با قیمت‌های ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. برخی از کاربران هم انتقاداتی را در خصوص فروش بلیط با قیمت‌های غیرمصوب داشتند و از این موضوع گلایه‌مند بودند.

برای بررسی بیشتر و پیگیری موضوع در این گزارش سعی کرده‌ایم ضمن گفت‌وگو با مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و ميراكبر رضوی، سخنگو و مدير روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نکات و گلایه‌های مردمی را مطرح کرده و به ابهام‌های موجود پاسخ دهیم.

فروش بلیط صرفا با نرخ مصوب

بر اساس اعلام مسئولان ذی‌ربط فروش بلیط‌های به مقصد عراق باید صرفا بر اساس قیمت مصوب صورت گیرد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص نرخ مصوب تعیین شده برای پروازهای نجف به کجارو گفت:

همان طور که می‌دانید و پیش از این نیز اعلام شده، نرخ بلیط شرکت‌های هواپیماهای ایرانی از پانزدهم شهریور ماه تا سی‌ام شهریور ماه برای بلیط‌های تهران - نجف - تهران، ۶ میلیون تومان خواهد بود. نرخ بلیط‌های خطوط هوایی برای مسیر مشهد - نجف - مشهد هم هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

اسعدی سامانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نرخ‌های مصوب بر چه اساسی قیمت‌های ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای پرواز از تهران به نجف روی خروجی سایت‌های فروش بلیط قرار دارد، گفت:

شرکت‌های هواپیمایی خارجی مثل العراقیه و سایر شرکت‌ها و نیز شرکت‌هایی که به‌صورت کانکشنی از طریق دوبی یا قطر مسافران را منتقل می‌کنند، ممکن است که نرخ‌های متفاوتی ارائه دهند.

وی خاطرنشان ساخت:

بنابراین طبیعتا اگر نرخی‌های متفاوتی از ۶ میلیون تومان در سایت‌ها می‌بینید مربوط به شرکت‌های هواپیمایی عراقی یا سایر شرکت‌های هواپیمایی کشورهای دیگر است که به هر حال آن‌ها مشمول قیمت‌گذاری نیستند و قانونا هم دولت نمی‌تواند برای آن‌ها نرخی را تعیین کند؛ اما شرکت‌های ایرانی نرخی که تعیین‌شده را رعایت می‌کنند و تابه‌حال هیچ موردی نیز از عدم رعایت نداشته‌ایم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ضمن اشاره به نبود گزارشی در خصوص گران‌فروشی از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی ابراز داشت:

 به هر حال آنچه که به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تکلیف شده است همان نرخ ۶ میلیون تومان برای مسیر رفت و برگشت یا سه میلیون تومان برای بلیط یک طرفه است که دارند اعمال می‌کنند و هیچ موردی از گران‌فروشی نداشته‌ایم، علت نیز آن است که بلیط‌ها تماما توسط خود شرکت‌های هواپیمایی صادر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار کجارو که چرا بلیط شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به مقصد نجف در برخی موارد در دسترس نیست، ابراز داشت:

بلیط‌ها دارند ارائه می‌شوند؛ اما با توجه به اینکه ظرفیت محدود است، ممکن است پاسخگوی تمامی تقاضاهایی نباشد که در بازار برای سفر زائران وجود دارد. با این وجود، در حد توان و امکاناتی که شرکت‌های هواپیمایی داخلی داشته‌اند، برنامه‌ریزی کرده‌اند و دارند پروازهایشان را انجام می‌دهند.

علل گران بودن بلیط برخی پروازها

برای بررسی بیشتر موضوع علل گرانی قیمت برخی بلیط‌های هوایی به مقصد عراق را از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری نیز جویا شدیم.

ميراكبر رضوی، سخنگو و مدير روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح علت قیمت‌های ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومانی که در برخی سایت‌ها برای مسیر تهران - نجف - تهران به نمایش در می‌آید به کجارو گفت:

آنچه که برای مراجعان به سایت‌های خرید بلیط هواپیما به نمایش در می‌آید در خصوص قیمت‌های بلیط‌های پروازهای خارجی است و چون کانکت به کشورهای دیگر همچون قطر و امارات متحده عربی دارند و مثلا باید ابتدا به دوبی رفته و سپس راهی بغداد شوند، این اتفاق می‌افتد. نرخ بلیط این خطوط هوایی خارجی نیز اصولا به ما ارتباطی ندارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد:

ایرلاین‌های داخلی موظفند که بر اساس نرخ مصوب عمل کنند و قیمت‌های خطوط هوایی داخلی نیز بالا و پایین نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر کسی مشاهده کند که یک شرکت هواپیمایی ایرانی قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب را برای پرواز به نجف به فروش می‌رساند، از چه طریقی می‌تواند پیگیری کند، به کجارو گفت:

در صورت مشاهده تخلف می‌توانند به سایت سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کنند؛ در آنجا یک بخشی وجود دارد که می‌توانند در آن شکایت خود را ثبت کنند.

با توجه به وضعیت فروش بلیط‌های هوایی عراق در اربعین ۱۴۰۱، نظرات متفاوتی در خصوص کمیت و کیفیت فروش این بلیط‌ها وجود دارد. رسانه کجارو در راستای وظیفه رسانه‌ای خود آماده انتشار نظرات موافق و مخالف در این مورد است. مشاهده شما از نحوه فروش بلیط‌های هوایی به مقصد عراق چیست؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه