فرودگاه های بین‌المللی نیویورک را می‌شناسید؟

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
فرودگاه های بین‌المللی نیویورک را می‌شناسید؟

نیویورک‌سیتی یکی از شهرهای بزرگ ایالت متحده آمریکا محسوب می‌شود که سه فرودگاه بین‌المللی را در خود جای داده است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در شهر نیویورک آمریکا، فرودگاه بین‌المللی «جان اف کندی» مهم‌ترین فرودگاه در میان سه فرودگاه بین‌المللی دیگر است که در زمینه حمل و نقل مسافران هوایی، سال‌های زیادی است که فعالیت می‌کند. دو فرودگاه بین‌المللی دیگر نیویورک، فرودگاه بین‌المللی «لیبرتی نیوآرک» و فرودگاه «لاگواردیا» نام دارند و فرودگاه چهارم به نام فرودگاه «استیوارت» نیز در حال احداث است.

اگر با خرید بلیط هواپیما نیویورک قصد سفر به این شهر قدرتمند آمریکایی را دارید، احتمال اینکه در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی  فرود بیایید، زیاد است؛ بنابراین در این مطلب تصمیم داریم شما را با این فرودگاه و امکانات آن بیشتر آشنا کنیم.

فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی کجاست؟

این فرودگاه در منطقه کویینز نیویورک و در فاصله ۱۲ مایلی (۲۰ کیلومتری) جنوب شرق منهتن جنوبی قرار دارد.

فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی

سالن انتظار فرودگاه جان اف کندی

این فرودگاه دارای ۶ ترمینال مسافربری و چهار باند است. پس از ترور رئیس‌جمهوری جان اف‌کندی در سال ۱۹۶۳، این فرودگاه به‌عنوان ادای احترام به سی‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا به فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی تغییر نام داد.

فرودگاه جان اف کندی در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق منهتن قرار دارد. این فرودگاه معمولا جزو پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های دنیا است و در سال ۲۰۱۵ پر رفت‌وآمدترین فرودگاه ایالات متحده آمریکا بود. از فرودگاه نیویوک به هر ۶ قاره جهان روزانه پرواز صورت می‌گیرد.

در حال حاضر با فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی ۹۰ ایرلاین بین‌المللی و داخلی همکاری میکنند. فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی قطب دو ایرلاین معروف دنیا یعنی امریکن ایرلاینز و دلتا ایرلاینز است و پایگاه عملیاتی اصلی جت‌بلونیز محسوب می‌شود.

طبق نظر سنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که فرودگاه جان اف کندی بعد از فرودگاه بین‌المللی «هری رید» دومین فرودگاه محبوب آمریکایی‌ها است.

در JFK، همه پایانه‌ها در حال حاضر توسط خطوط هوایی یا کنسرسیوم‌هایی از خطوط هوایی که به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند، مدیریت می‌شوند، به استثنای ترمینال 4 که توسط گروه Schiphol اداره می‌شود.

تاریخچه فرودگاه بین‌المللی فرودگاه جان اف کندی

باند فرودگاه جان اف کندی

شروع ساخت فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی که در اصل فرودگاه  به نام فرودگاه بین‌المللی نیویورک (Idlewild) بود در سال ۱۹۴۳ شروع و در سال ۱۹۴۸ افتتاح شد. برای ساخت این فرودگاه حدود چهار کیلومتر مربع از زمین‌های گلف آیدل وایلد را به ساخت آن اختصاص دادند.

در ابتدا قرار بود وسعت این فرودگاه تنها ۴۰۵ هکتار باشد؛ اما نقشه آن به پنج برابر وسعت اولیه گسترش پیدا کرد.

گسترش فرودگاه به دوران افزایش سفرهای هوایی سازمان فرودگاه‌های نیویورک در سال ۱۹۵۴ برمی‌گردد. در آن دوران سازمان فرودگاه‌های نیویورک برای طراحی و ساخت پایانه‌های مسافری مستقل در این فرودگاه بیانه‌هایی را منتشر کرد. بدین صورت ایرلاین‌های بزرگ فرصت خوبی برای ثبت نام تجاری در پایانه‌های فرودگاه نیویورک را پیدا کردند.

معماری فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی

 معماری ترمینال‌های فرودگاه جان اف کندی در نوع خود بسیار الهام‌بخش هستند و با گذشت ۷۰ سال از ساخت آن‌ها همچنان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

ترمینال پنج این فرودگاه به‌شکل هوشمندانه‌ای توسط معمار معروف «ارو سارنین» طراحی شده است. در طراحی پایانه پنجم فرودگاه جان اف کندی نیویوک از حروف بزرگ بر سر در وردی استفاده شده که باعث جلب توجه وارد شوندگان می‌شود. سقف این پایانه در چهار بخش به‌صورت متقارن به‌صورت منحنی و از جنس بتن ساخت شده است.

ترمینال‌های فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک

فرودگاه بین‌المللی نیویورک به اختصار JFK دارای ۶ ترمینال فعال است که از یک تا هشت نامگذاری شده‌اند. در این میان ترمینال سه و ۶ تخریب شده‌اند.

ساختمان‌های ترمینال، به استثنای ترمینال سابق تاور ایر، در یک الگوی موجی U شکل در اطراف یک منطقه مرکزی شامل پارکینگ، نیروگاه و سایر امکانات فرودگاه قرار گرفته‌اند. پایانه‌ها توسط سیستم AirTrain و جاده‌های دسترسی به یکدیگر متصل می‌شوند. تابلوهای راهنمایی در سراسر پایانه‌ها توسط پل میکسنار طراحی شده‌اند.

امکانات رفاهی فرودگاه جان اف کندی

فرودگاه جان اف کندی نیویورک دارای ۱۲۵ ورودی و خروجی هواپیما با ۶ ترمینال فعال است. برای ساخت ترمینال چهار این فرودگاه حدود ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه شده که یکی از مدرن‌ترین و بزرگترین ترمینال‌های مسافربری در سراسر جهان لغب دارد.

در ترمینال چهار، حدود ۵۰ ایرلاین داخلی و خارجی حضور دارند و بیشترین تمرکز رستوران‌ها و فروشگاه‌های فرودگاه نیز در این ترمینال است.

این فرودگاه دارای پارکینگ بسیار بزرگ و مجهز برای ۱۸ هزار خوردو است؛ بنابراین افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، می‌توانند به‌راحتی از این فضا استفاده کنند.

این فرودگاه میزبان مجموعه وسیعی از ساختمان‌های اداری، دولتی و پشتیبانی از راه هوایی است. در سال ۲۰۰۲، کلان‌شهر نیویورک ۱۸ درصد از واردات (و بیش از ۲۴ درصد از کل) حجم محموله هوایی ورودی به این شهر را از طریق این فرودگاه وارد کرد. در حال حاضر، فرودگاه جان اف کندی دارای ۴٫۵ میلیون فوت مربع (۴۱۸,۰۶۴ متر مربع) فضای انبار با ۴۳۴,۰۰۰ فوت مربع (۴۰,۳۲۰ متر مربع) دیگر در دست ساخت است.

وسایل حمل و نقل عمومی در اطراف فرودگاه جان اف کندی

در محدوده فرودگاه جان اف کندی خط سریع‌السیر ترن ‌هوایی وجود دارد که فرودگاه را به مرکز شهر نیویورک وصل می‌کند. این ترن هوایی در سال ۲۰۰۹، حدود ۴٫۵ میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است.

همچنین فرودگاه دارای خط راه‌آهن است که مسافران فرودگاه را به ایستگاه لانگ ایلند و ایستگاه‌های تاکسی شهری نیویورک وصل می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب به‌طور کلی با فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی آشنا شدید. در شهر نیویورک سه فرودگاه تجاری نیز به نام‌های فرودگاه «لانگ آیلند مک‌آرتور»، فرودگاه «ترنتون-مرسر» و فرودگاه «وستچستر» نیز وجود دارند. نیویورک یکی از مهم‌ترین قطب‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است که در برخی از منابع به آن پایتخت اقتصادی جهان هم گفته می‌شود. نظر شما در رابطه با نیویورک و فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی چیست؟ تاکنون تجربه حضور در آن را داشته‌اید؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه