نکات ضروری برای سفر با هواپیما در ایام کرونا

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
نکات ضروری برای سفر با هواپیما در ایام کرونا

با اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا، دوباره باید نکات بهداشتی را برای پیشگیری از کرونا در پرواز رعایت کنیم.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

یکی از جنبه‌های مهم زندگی مدرن سفر هوایی است. روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با هواپیما سفر می‌کنند. همین سفرهای هوایی یکی از عوامل گسترش ویروس در سراسر جهان بودند. با فروکش کردن شدت اپیدمی در جهان، رزرو بلیط پرواز و سفرهای هوایی دوباره داغ شد. حالا با اوج‌گیری دوباره این بیماری، دوباره باید نکات بهداشتی را برای پیشگیری از کرونا در پرواز رعایت کنیم. در این مقاله درباره میزان خطر سفر با هواپیما در ایام کرونا و نکات بهداشتی قبل و بعد از پرواز و حین آن توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید. 

«خرید بلیط هواپیما ارزان و سریع»

سفر با هواپیما در ایام کرونا چقدر خطرناک است؟ 

سفر هوایی شامل مراحل مختلفی است که در هریک از این مراحل امکان ابتلا به کرونا وجود دارد. به‌طور کلی اکثر افراد زمانی به این ویروس مبتلا شوند که فردی ناقل در فاصله حدود دو متری (تقریبا به‌اندازه دو ردیف صندلی) از آن‌ها قرار داشته باشد. 

خطر ابتلا به کرونا پیش از سوارشدن به هواپیما، حین پرواز در هواپیما و پس از پیاده شدن از آن وجود دارد، زیرا فرد مجبور است مدتی طولانی کنار افرادی بایستد یا بنشیند که ممکن است، ناقل باشند.

این خطر در سه مکان بیشتر است: 

  • موقع سوار شدن به هواپیما که مردم در صف انتظار هستند؛ 
  • هنگام ترک کردن هواپیما که دوباره صف مشابهی شکل می‌گیرد؛ 
  • در زمان انتظار برای تحویل‌گرفتن چمدان‌ها و وسایل که جمعیت ازدحام می‌کنند. 

چگونه می‌توان خطر سفر هوایی در ایام کرونا را کاهش داد؟ 

 

هیچ‌کدام از فعالیت‌های عمومی در ایام همه‌گیری کرونا بی‌خطر نیستند، اما با برخی تدابیر و رعایت نکات بهداشتی در هواپیما می‌توان خطر انتقال ویروس را کاهش داد. بعضی از این اقدامات عبارت‌اند از: 

  • استفاده از سامانه‌های تهویه هوا در هنگام پرواز. 
  • رعایت آیین‌نامه‌های فرودگاه و خطوط هوایی درباره حفظ فاصله اجتماعی، لزوم استفاده از ماسک‌، بررسی دمای بدن مسافران، انجام تست کرونا در فرودگاه یا الزام ارائه گواهی تست پیش از پرواز. 
  • به‌کارگیری سامانه‌های تصفیه هوا که تا حدی جلوی انتقال ذرات آلوده به ویروس را می‌گیرند. 
  • کاهش تراکم صفوف مسافران با اعمال تغییرات جزئی در محیط فرودگاه. 
  • نصب ظرف مواد ضدعفونی‌کننده دست در نقاط مختلف فرودگاه. 

با این حال باید دوباره تأکید کنیم که در فضای بسته هواپیما و فرودگاه‌های شلوغ،‌ نمی‌توان احتمال انتقال بیماری را به صفر رساند. در واقع تمام فعالیت‌های اجتماعی در این ایام، به‌قدری خطر ابتلا را به‌همراه دارند. میزان این خطر هم‌بستگی به میزان رعایت نکات بهداشتی و شرایط آن فعالیت دارد. 

رعایت نکات بهداشتی هنگام سفر با هواپیما در ایام کرونا 

علاوه بر کارهایی که مسئولان باید انجام دهند، هر فرد نیز می‌تواند با رعایت نکات بهداشتی در مراحل مختلف سفر هوایی احتمال ابتلای خود به کرونا را کاهش دهد. این نکات را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. 

۱. نکات بهداشتی پیش از شروع سفر 

رپورتاژ

پیش از خرید اینترنتی بلیط پرواز داخلی و خارجی، می‌توانید درباره میزان رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی از سوی شرکت هواپیمایی تحقیق کنید. برخی از شرکت‌ها خدمات بهداشتی در ایام همه‌گیری کرونا را در سایت خود فهرست کرده‌اند. هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما به این نکات دقت کنید و با هواپیمای شرکتی پرواز کنید که خدمات بیشتری ارائه می‌کند. 

علاوه بر این، حتما واکسیناسیون خود را تکمیل کنید. می‌دانیم که تا به امروز دوز چهارم واکسن کرونا نیز در حال تزریق است. پس اگر دوزهای اول تا سوم را زده‌اید و ۶ ماه از تزریق دوز سوم گذشته است، برای تزریق دوز چهارم اقدام کنید. اگر هم هنوز دوز سوم را تزریق نکرده‌اید، هرچه سریع‌تر آن را بزنید. اگر حتی دوز دوم یا اول را هم تزریق نکرده‌اید، باید پیش از هرگونه فعالیت اجتماعی، برای تزریق واکسن اقدام کنید. 

در کشور ما شرکت‌های هواپیمایی بر اساس دستور وزارت بهداشت، پیش از رزرو بلیط پرواز از شما می‌خواهند کد ملی خود را وارد کنید. در صورتی که تست کرونای شما در سامانه وزارت بهداشت مثبت نشده باشد امکان خرید بلیط را خواهید داشت. اگر هم پس از خرید بلیط به کرونا مبتلا شدید، حتما با شرکت هواپیمایی برای کنسلی یا تغییر زمان پرواز تماس بگیرید. 

۲. نکات بهداشتی هنگام سفر 

رپورتاژ

استفاده از ماسک مناسب که بینی و دهانتان را کاملا بپوشاند، مهم‌ترین کاری است که هنگام سفر برای محافظت خود باید انجام دهید. با واکسیناسیون گسترده الزام ماسک‌زدن در بسیاری مکان‌ها برداشته شده است، اما با موج هفتم کرونا در کشور و گسترش اومیکرون در سراسر جهان، زدن ماسک باید دوباره الزامی شود. به‌قول سازمان بهداشت جهانی نباید فراموش کرد که همه‌گیری کرونا هنوز به پایان نرسیده و جهان به شرایط عادی باز نگشته است. پس تا زمان اعلام سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های بهداشتی داخلی، نباید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را کنار گذاشت. 

بهتر است چند ماسک مناسب با خود به‌همراه داشته باشید تا در طول سفر‌های طولانی آن‌ها را تعویض کنید. هنگام تعویض ماسک مراقب باشید تا به سطح آن دست نزنید. پیش و پس از تعویض ماسک نیز دست‌های خود را بشویید. 

بسیاری از وسایلی که در فرودگاه به آن‌ها دست می‌زنید پیش‌ از تماس دست شما با آن، صدها یا حتی هزاران بار لمس شده‌اند. پس در حین سفر مرتب دست‌های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید. 

آخرین نکته هم این است که در صورت امکان، فاصله خود را با سایرین حفظ کنید. 

۳. نکات بهداشتی پس از پایان سفر 

پس از پایان سفر نیز می‌توانید با رعایت برخی نکات، سلامت خود و عزیزانتان را حفظ کنید. به‌مدت پنج روز از افرادی که واکسینه نشده‌اند یا بیماری زمینه‌ای دارند، دوری کنید. شاید شما ناقل باشید، پس نباید خطر کرد و دیگران را در معرض خطر قرار داد. 

همچنین در صورت مشاهده علائم، فوری خود را قرنطینه کنید و تست کرونا بدهید. 

چه زمانی از سفر با هواپیما در ایام کرونا پرهیز کنیم؟ 

بر اساس پیشنهاد مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، در صورتی که یکی از این شرایط را دارید، از سفر کردن خودداری کنید: 

  • مشاهده علائم کرونا؛ 
  • تست مثبت کرونا ۱۰ روز پیش از پرواز؛ 
  • تماس نزدیک با فرد مبتلا به کرونا؛ 
  • تکمیل‌نبودن واکسیناسیون. 

سفر با هواپیما در ایام کرونا چقدر امن است؟  

اکثر آمارها نشان می‌دهند که خطر ابتلا به کرونا در سفرهای هوایی کم است. هر کسی ممکن است در محیط‌های بسته شلوغ از فردی که مبتلاست ویروس را دریافت کند، اما فرودگاه‌ها و هواپیماها جزو مکان‌های بسیار پرخطر نیستند. یکی از دلایلش هم رعایت نکات بهداشتی در هواپیما و فرودگاه است. 

مثلا پروازی در مارس ۲۰۲۰، ۲۴۱ مسافر داشت که ۱۸ نفر از آن‌ها مبتلایان در مراحل اولیه و ۱۱ نفرشان مبتلایان در مراحل ثانویه بیماری بودند و تنها آن ۱۱ نفر امکان انتقال ویروس به دیگران را داشتند. 

درمجموع باید گفت هرچه لایه‌های دفاعی و حفاظتی بیشتری در نظر گرفته شود، احتمال انتقال بیماری نیز کاهش می‌یابد. 

جمع‌بندی 

اگر بخواهیم مطالب گفته‌شده درباره پیشگیری از کرونا در پرواز را خلاصه و جمع‌بندی کنیم، می‌توان این فهرست را ارائه کرد: 

  • تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوزهای بوستر؛ 
  • استفاده از ماسک‌ مناسب و استاندارد که دهان و بینی را کامل بپوشاند؛ 
  • پرهیز از مناطق شلوغ در فرودگاه قبل و بعد از پرواز؛ 
  • دوری از افراد مسن و افرادی با بیماری زمینه‌ای به‌مدت پنج روز پس از سفر؛ 
  • پرهیز از هرگونه سفر در صورت مشاهده علائم کرونا. 

به عبارت دیگر، پیش از رزرو اینترنتی پرواز خارجی یا خرید آنلاین بلیط داخلی از مبتلا نبودن به کرونا مطمئن شوید. پس از تهیه بلیط هم پروتکل‌های بهداشتی را مانند همیشه رعایت کنید تا بیمار نشوید. با همه اینها اگر پیش از پرواز متوجه ابتلای خودتان به کرونا شدید، از سفر هوایی اجتناب کنید.  

مطالب مرتبط:

دیدگاه