آخرین اخبار راهپیمایی اربعین شهریور 1401

نادر نینوایی
نادر نینوایی جمعه، ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۹
آخرین اخبار راهپیمایی اربعین شهریور 1401

راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ از ابتدای شهریورماه تاکنون با چالش‌ها و حوادث متعددی از جمله بسته شدن چندباره مرزها، بی‌آبی زائران، تصادف و... همراه شده است. 

مراسم راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ با چالش‌های فراوانی همراه شده است. روز هشتم شهریور، به‌دنبال بروز برخی ناآرامی‌ها در عراق مرزهای زمینی و هوایی برای تردد زائران ایرانی بسته شد. اگرچه انتظار می‌رفت با بازگشت آرامش به کشور همسایه ایران مشکلات مرتفع شود، چند روز پس از بازگشایی مرزها، روز جمعه ۱۸ شهریور ماه بار دیگر مرزهای زمینی این بار آن‌طور که مسئولان امر گفته‌اند، به‌دلیل ازدحام جمعیت و کمبود امکانات در عراق بسته شد.

طبق گزارش‌ها، ازدحام بیش از حد در پایانه‌های مرزی، گرمای بی‌سابقه و شیوع بیماری‌های گوارشی، از جمله دلایلی است که منجر به بسته شدن گذرگاه‌های مرزی شده‌اند. این در حالی است که تا لحظه انتشار این خبر، تردد از مرزهای ریلی و هوایی به‌سمت عراق در جریان است. البته در مرزهای هوایی نیز کمبود بلیط پروازهای ایرانی به عراق و قیمت بالای بلیط پروازهای خارجی مسئله‌ساز شده است. 

تعداد زائران اربعین اعلام شد

بر اساس آخرین آمار اعلامی جمعیت زائران اربعین در شهر کربلا به ۲۱ میلیون نفر رسید. دبیرخانه آستان عباسی در شهر کربلا اعلام کرد بر اساس سیستم شمارش الکترونیک تعداد زائرانی که تا روز شنبه ۲۶ شهریورماه (برابر با اربعین به تقویم ایران) وارد شهر کربلا شده‌اند به ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است.

آستان قدس حسینی روز جمعه ۲۵ شهریورماه شمار زائرانی که وارد شهر کربلا شده بودند را بیش از ۲۰ میلیون نفر اعلام کرده بود. خبرگزاری فرات نیوز نیز گزارش کرده که حضور زائران در شهر کربلا از دهم ماه صفر برابر ۱۶ شهریورماه، آغاز شده و هم اینک خروج زائران به‌صورت روان در حال انجام است.

مسئول بخش موکب‌ها در عراق نیز اعلام کرده که در اربعین امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ موکب در شهر کربلا برپا شده که حدود ۳۰۰ موکب به کشورهای دیگر اختصاص داشته است.

فلسطین، ایران، هند، پاکستان، نیجریه، سوئد، هلند، آلمان و چین از جمله کشورهایی بودند که امسال در کربلا موکب داشتند.

فرودگاه نجف نیز گزارش داده که بیشترین پروازها برای انتقال زائران اربعین به عراق، به ایران و پس از آن به کشورهای جنوبی خلیج فارس و لبنان اختصاص داشته است. مسئولان این فرودگاه همچنین از آغاز طرح بازگرداندن زائران خارجی خبر داد.

 مرز خسروی پس از اربعین هم باز است

خبرهای جدید حاکی از این مطلب است که مرز خسروی پس از مراسم اربعین برای تردد زائران باز است.

در همین خصوص امیری مقدم،استاندار کرمانشاه گفت:

مرز خسروی بعد از مراسم اربعین نیز برای تردد زائران کربلا و نجف باز است.

وی خاطرنشان کرد:

بعد از اربعین مرز خسروی مثل مرزهای دیگر در قالب کاروان ها با هماهنگی که با عراق خواهیم داشت برای تردد زائران به عتبات عالیات بازخواهد بود و سفر زائران از سراسر کشور از این مرز ادامه خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه گفت:

زواری که از مرز خسروی به عراق مشرف شدند نیز به‌راحتی از این مرز وارد کشور می‌شوند و بازگشت آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی است.

ارسال هوایی کمک‌ها به زائران اربعین

دومین مرحله از کمکها به زائران اربعین حسینی با دوفروند هواپیمای ۷۴۷ و سی ۱۳۰ از مشهد مقدس و فرودگاه مهرآباد به کشور عراق و فرودگاه ایلام ارسال شد.

 امیر سرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش  گفت:

محموله مواد غذایی و آب معدنی مورد نیاز زائران اربعین حسینی (ع) به وزن ۲۰۰ تن با دو فروند هواپیمای ۷۴۷ و سی۱۳۰  نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز از پایگاه هوایی شهید حبیبی مشهد و پایگاه هوایی مهراباد به عتبات عالیات و فرودگاه ایلام ارسال شد.

وی  افزود:

محموله دیگری را هم نیروی هوایی ارتش روز جمعه به وزن ۱۰۰ تن شامل انواع مواد غذایی و آب معدنی به‌صورت زمینی به مرزهای کشور ارسال کرده است.

امیر سرتیپ واحدی در پایان خاطر نشان کرد:

نیروی هوایی ارتش همیشه پا در رکاب و تا هر زمان که نیاز باشد به کمک‌رسانی اقدام خواهد کرد.

آغاز موج بازگشت زائران اربعین به ایران

مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفتگوی تلفنی با تلویزیون خبر داد تاکنون  ۸۳۰ هزار زائر اربعین به کشور برگشته‌اند.

وی گفت:

ما در حال حاضر شاهد تعادل بین ورود و خروج زوار هستیم که این می‌تواند نویدبخش این امر باشد که ما در روز اربعین و یکی دو روز بعد از آن که همواره بحران نقل‌وانتقال بوده است، با این مسئله مواجه نشویم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تردد در مرز‌ها در حال حاضر بسیار روان و با سهولت انجام می‌شود افزود:

زائران اربعین هم در خروج و هم در ورود به کشور در حال تردد روان هستند و این امر به‌شکل بسیار خوبی در حال انجام است و هیچ مشکلی در مرز‌ها وجود ندارد.

میراحمدی درباره اتخاذ آخرین تمهیدات برای بازگشت زائران اربعین به کشور گفت:

دیروز جلسه‌ای در پایانه مرزی با حضور وزیر کشور، سردار اشتری، سردار هادیانفر، استاندار، مسئولان حمل و نقل وزارت راه و ترابری و مسئولان سپاه برای موضوع حمل و نقل تشکیل و تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد و تمهیداتی اتخاذ شده است که ما شاهد کمترین مشکل برای انتقال زائران باشیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود:

همچنان توصیه می‌کنیم زائران ماندگاری شان را در عراق و مدت سفرشان را کم کنند. ماندگاری در کربلا را قطعا بیش از یک روز قرار ندهند ضمن اینکه برگشتشان را هم به روز اربعین و یکی دو روز بعد اربعین موکول نکنند و هرچه زودتر زیارت خودشان را انجام دهند و برگردند.

وی افزود:

ما شاهد یک حماسه مثال زدنی در راهپیمایی اربعین امسال هستیم که با وجود گرمای ۵۰ درجه‌ای و هوای شرجی جمعیت میلیونی در مسیر نجف به کربلا در حال حرکت است. دشمنان اسلام و دشمنان وحدت امت اسلامی به‌شدت از این وضعیت نگرانند و هراس افکنی و شایعه پراکنی می‌کنند.

میر احمدی گفت:

الحمدالله وضعیت هم در عراق خوب است فقط کمی مشکل حمل و نقل وجود دارد، زیرا جمعیت ده‌ها میلیونی مشکلات خاص خودش را دارد، اما وضعیت بحمدالله به‌خوبی پیش می‌رود.

زائرانی را که به مرزها مراجعه می‌کنند، باز نمی‌گردانیم (۱۴۰۱/۰۶/۲۱)

سردار حسین اشتری‌فرد، فرمانده کل انتظامی کشور از بازگشت وضعیت مرزها به حالت عادی خبر داد. 

فرمانده کل انتظامی کشور در رابطه با بازگشایی مجدد مرزها چنین گفت:

ازدحامی که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم را دیگر نداریم. طرف عراقی نیز اکنون آمادگی بیشتری برای پذیرش زائران دارد. زائران در حال حرکت هستند و آن دسته از زائرانی را که به‌سمت مرزها آمده‌اند را باز نمی‌گردانیم و تا مقداری که عراق آمادگی داشته باشد این زمینه را فراهم می‌کنیم که زوار تردد داشته باشند و به عراق بروند.

طبق گفته سردار اشتری موج بازگشت زائران از عراق شروع شده و تاکنون تاکنون ۷۵۰ هزار نفر از زائران به کشور بازگشته‌اند. همچنین، در حال حاضر در برخی از مرزها میزان بازگشت زائران به کشور بیشتر از تعداد خروجی آن‌ها برای سفر به عراق است.

تصادف خودروی حامل زائران ایرانی در عراق (۱۴۰۱/۰۶/۲۰)

تصادف میان سه خودرو که زائران اربعین نیز از مسافران آن‌ها بودند، تاکنون منجر به مرگ ۱۱ تن و مصدومیت ۳۰ تن دیگر شده است. این حادثه در شهر شوملی در استان بابل عراق رخ داده و برابر اطلاعات اولیه افراد ایرانی نیز در میان حادثه‌دیدگان وجود دارد.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر دراین‌باره گفت:‌

بر اساس گزارش‌های رسیده به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک دستگاه اتوبوس در یک پمپ بنزین در شهر شوملی استان بابل عراق دچار انفجار شده است که در همین راستا نیروهای هلال احمر به محل اعزام شدند. در حال حاضر نیز اتوبوس آمبولانس جمعیت هلال‌احمر در محل حاضر است و عملیات همچنان ادامه دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد:

در پی وقوع این انفجار ۳۰ نفر مصدوم شدند و گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کولیوند با بیان اینکه در میان مصدومان زائران ایرانی نیز حضور دارند گفت:

هویت و ملیت تمام جانباختگان مشخص نیست و پس از شناسایی و امدادرسانی اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

همچنین شبکه دجله عراق اعلام کرد که امروز یک حادثه دلخراش در اتوبانی در نزدیکی منطقه «الشوملی» در استان بابل رخ داده است. طبق این گزارش، در این حادثه یک دستگاه خودروی تریلی با خودروی حامل زائران اربعین برخورد کرده است.

شبکه دجله به نقل از یک منبع امنیتی عراقی تعداد کشته‌شدگان را ۱۲ نفر اعلام کرد که البته این موضوع از سوی مسئولان کشورمان به تایید نرسیده و آمار اعلامی از سوی آنان همچنان ۱۱ مورد فوتی است. 

محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق گفته که بر اثر برخورد یک ون با یک تانکر حمل سوخت در منطقه شوملی در استان بابل ۱۱ نفر از افراد سوار بر ون کشته شده‌اند و سه نفر از آن‌ها زنده اما مصدوم هستند. او با بیان اینکه اجساد افراد کشته شده در حال انتقال برای شناسایی هویت است، اظهار کرد:

سه نفری که زنده هستند ادعا کردند که همه مسافران ون ایرانی بوده‌اند و به نظر می‌رسد که یازده نفر کشته شده نیز ایرانی هستند.

اظهارات سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره ایرانی بودن تابعیت جانباختگان این حادثه تاکنون از سوی امدادگران و جمعیت هلال احمر تایید نشده است.

بازگشایی مسیرها به‌سمت مرز خسروی (۱۴۰۱/۰۶/۲۰)

محمد پورهاشمی، دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه از لغو ممنوعیت تردد زوار به‌سمت مرز خسروی خبر داد.

پورهاشمی افزود:

در حال حاضر تمام محورها به‌سمت مرز باز است و خروج از مرز هم روال عادی دارد. در پی محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر تردد زوار، طی این مدت توانستیم زوار حاضر در مرز را عبور دهیم و هم‌اکنون تردد در مرز روان است.

وی خاطرنشان ساخت:

روز گذشته عملا رکورد عبور زوار از مرز خسروی شکسته شد و بیش از ۴۰ هزار زائر از مرز خسروی راهی عتبات عالیات شدند.

پورهاشمی گفت:

با توجه به تسهیل تردد در مرز، هم‌اکنون ممنوعیت تردد زوار در مسیرهای منتهی به مرز برداشته شده و زوار می‌توانند به مرز بیایند، اما با توجه به شلوغی و تراکم بالای جمعیت درشهرهای زیارتی کشور عراق همچنان توصیه ما نرفتن زوار است.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه تاکید کرد:

زیرساخت‌های کشور عراق جوابگوی تعداد بالای زوار نیست و توصیه می‌شود زوار از رفتن امتناع کنند.

پورهاشمی در ادامه با اشاره به شروع تدریجی موج بازگشت زوار گفت:

به‌تدریج گیت‌های ورودی مرز در حال شلوغ شدن است و روز گذشته بیش از ۵۷۰۰ زائر اربعین از طریق مرز خسروی به کشور بازگشتند و روزبه‌روز بر این تعداد افزوده می‌شود.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه گفت:

بارها از زوار خواسته ایم و بار دیگر تقاضا می‌کینم که سفر خود را کوتاه کرده و هرچه سریع‌تر به کشور برگردند تا در موج بازگشت شاهد ازدحام جمعیت نباشیم.

پورهاشمی گفت:

قطعا اگر زواری که از کشور خارج شده‌اند بخواهند یکباره در بازه زمانی کوتاه وارد کشور شوند، دچار چالش های جدی در حوزه حمل و نقل و اسکان و... خواهیم شد، در همین راستا تقاضا داریم زوار سفر خود را مدیریت کرده و از همین حالا افرادی که به زیارت مشرف شده‌اند، به کشور برگردند.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه خاطرنشان کرد:

در حال حاضر به‌تدریج امکانات موج رفت در حال انتقال به مسیر بازگشت زوار است و استان برای موج بازگشت زوار آماده می‌شود.

علل مشکلات پیش آمده برای زائران اربعین چیست؟ (۱۴۰۱/۰۶/۱۹)

بی‌شک مشکلات پیش آمده برای زائران اربعین حسینی نیاز به بررسی و تحلیل‌های کارشناسانه دارد تا بتوان از بروز چنین رخدادهای در سال‌های بعد جلوگیری کرد. برای بررسی بیشتر علل مشکلات اخیر پیش آمده برای زائران اربعین حسینی با سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده پیشین پلیس راه کشور تماس گرفتیم؛ وی در خصوص علل مشکلات پیش آمده در اربعین امسال به خبرنگار کجارو گفت:

در خصوص بحث‌های ترافیکی قاعدتا باید تسهیلاتی فراهم شود که حداقل زائران عزیزی  که در آن سوی مرز هستند بتوانند راحت بازگردند. اقدام خوبی که صورت گرفته اما این بوده که اطلاعیه داده و از مردم خواسته‌اند که دیگر به‌سمت مرز نیایند، با این وجود نیاز به تدبیر و برنامه‌ای بود که میان تقاضا و عرضه تعادل داشته باشیم تا الان به مشکل برخورد نکنیم. اصولا باید در هر برنامه‌ای نقاط تهدید و اتفاقاتی که ممکن است پیش آید را در نظر بگیریم.

وی ضمن تاکید بر این نکته که باید برنامه‌ریزی لازم برای اعزام زائران مورد توجه قرار می‌گرفت، افزود:

به هر حال همه زائران عزیز بوده و زوار اباعبدالله هستند و نباید به آن‌ها سخت بگذرد. متاسفانه الان یکی دو روز است که شرایط سختی دارند. توجه داشته باشید که ما در خصوص این مراسم تجربه چندین ساله هم داریم و از ظرفیت ناوگان اتوبوس و ریل اطلاع داشته و حتی تعداد صندلی‌ها را می‌دانیم، به همین لحاظ پیش‌بینی برای اینکه با چنین بحرانی مواجه نشویم چندان کار سختی نبود. حتی در بحث خدماتی که در عراق باید ارائه شود نیز باید فکر می‌کردند و یک برآورد دقیق‌تری باید صورت می‌گرفت تا به این شکل (زائران) به زحمت نیافتند. به هر روی حضور کودکان، سالمندان و افراد مریض نیز در پیاده‌روی اربعیین وجود دارد. در هر صورت امسال را مدیریت کردند و گذشت اما برای سال بعد پیشنهاد می‌کنم متناسب با ظرفیت و امکاناتی که در اختیار داریم زائران را جذب کرده یا دعوت کنیم. نباید به این‌گونه عمل شود که مردم را هیجانی کرده و به آنجا ببریم اما امکان ارائه خدمات به آن‌ها وجود نداشته باشد.

فرمانده پیشین پلیس راه کشور در پاسخ به این پرسش خبرنگار کجارو که با توجه به این نکته که همچنان زائران از طریق ریلی و هوایی به مقصد عراق فرستاده می‌شود و آیا این موضوع باعث نمی‌شود که در مسیر بازگشت آن‌ها به مشکل بخوریم، گفت:

در اطلاعیه اعلام کرده‌اند که زائران مراجعه نکنند، حوزه ریلی و هوایی که مشکلی ندارد و مشکل صرفا در زمینه تامین خدمات رفاهی همچون آب آشامیدنی است که قابل کنترل است. اما همان طور که اشاره داشتید در مسیر برگشت مشکل وجود دارد چراکه همه در یک زمان و درست بعد از اربعین همه می‌خواهند برگردند و احتمال اینکه مشکل جدی شود وجود دارد، مگر آنکه تدابیر دیگری وجود داشته باشد. در نظر داشته باشید که تجربه قبلی نشان داده که مشکل برگشت بیشتر از مشکل رفت است.

تاکید بر خدمات‌رسانی مناسب به زائران (۱۴۰۱/۰۶/۱۹)

سعید کوزه گران، مسئول امداد و راهنمایی ستاد اربعین سازمان حج از پایگاه های امدادرسانی به زائران اربعین بازدید و بر لزوم خدمات‌رسانی مناسب به زائران تاکید کرد.

مسئول امداد و راهنمایی ستاد اربعین سازمان حج و زیارت شنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ به‌همراه محمود عرب نژاد، مسئول امداد و راهنمایی ستاد نجف و عباس دمیرچی، مسئول راهنمایی حرم و اطراف حرم در نجف، علی اکبر زاور و علی اصغر شریفی مسئولان راهنمایی زائران در مسیر نجف تا کربلا در عمودهای ۱ تا ۷۰۰ از پایگاه های محل استقرار امدادگران بازدید کرد.

مسئول امداد و راهنمایی ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در این بازدید پس از ارائه گزارش مسئولان راهنمایی شهر نجف، رهنمودهایی در خصوص بهبود کیفیت خدمات ارائه کرد.

بر اساس این گزارش امدادگران از استانهای سراسر کشور با مدیریت سازمان حج و زیارت در مسیر پیاده روی اربعین و همچنین در مرزهای کشور و در حرم ها و اطراف حرم‌ها در شهرهای مقدس نجف، کربلا، کاظمین و سامرا خدمات ۲۴ ساعته امداد و راهنمایی به زائران اربعین حسینی ارائه می‌کنند.

مرزهای زمینی با عراق تا اطلاع ثانوی بسته شد (۱۴۰۱/۰۶/۱۹)

در حال حاضر تمام مرزهای زمینی ایران به عراق بسته شده و با توجه به وضعیت نامناسب فعلی، شرایط برای عزیمت زائران به کربلا و نجف مهیا نیست. در این رابطه صبح امروز (شنبه ۱۹ شهریور) احمد وحیدی، وزیر کشور از زائران ایرانی اربعین خواست که تا اطلاع بعدی به‌سمت مرز‌ها حرکت نکنند.

وزیر کشور امروز در بازدید از مرز خسروی، بر تلاش برای خروج زائرانی که از روز‌های قبل در پایانه خسروی و شهر‌های اطراف حضور دارند تاکید کرده و گفت:

 چند هزار زائر در پایانه خسروی حضور دارند و هزاران نفر نیز در روز‌های گذشته در شهر‌های اطراف اسکان اضطراری داده شده‌اند که برنامه کنونی وزارت کشور و ستاد اربعین تلاش برای خروج این زائران از مرز است.

وی با اشاره به تاکید طرف عراقی بر کاهش ورود زائران به کشور همسایه گفت:

 ظرفیت پذیرش زائران جدید در مرز‌ها وجود ندارد و خواهش می‌کنیم مردم از استان‌های خود به‌سمت مرز‌ها حرکت نکنند.

 احمد وحیدی افزود:

 این ازدحام جمعیت مربوط به زائرانی است که قبلا در پایانه‌های شهر‌های اطراف مانند قصرشیرین، اسلام‌آباد غرب و سرپل ذهاب اسکان داده شده بودند و هم‌اکنون این زائران به‌سمت عراق هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲,۲۰۰,۰۰۰ زائر از کشور عازم عراق شده‌اند، خاطرنشان کرد:

 زائران به‌هیچ‌وجه به مرز‌ها مراجعه نکنند.

همچنین، ظهر امروز وزیر کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه خبر ضمن تاکید بر اینکه محدودیت‌ها برای ورود به عراق ادامه دارد، گفت:

هیچ چشم‌انداز روشنی که بخواهیم بگوییم تغییری در تصمیم بسته بودن مرزها انجام شود، نخواهد بود. 

وی همچنین با تاکید بر اینکه هرچه که جلوتر می‌رویم شرایط سخت‌تر می‌شود، خطاب به مردم تاکید کرد:

از مردم می‌خواهیم که از این سفر معنوی منصرف شوند؛ چراکه تغییری در وضعیت ایجاد نشده و چشم‌اندازی نیز برای تغییر آن وجود ندارد و انتظار می‌رود که مردم حتما به این مسائل توجه کنند.

صدور برگ گذر ویژه اربعین متوقف شد (۱۴۰۱/۰۶/۱۹)

پیش از بسته شدن مرزها متقاضیان حضور در راهپیمایی اربعین می‌توانستند با حضور در مراکز پلیس +۱۰ تقاضا داده و از طریق پست برگه‌های گذر ویژه اربعین را دریافت کنند؛ اما با بسته شدن مرزها، امکان نام‌نویسی برای دریافت برگ گذر ویژه وجود ندارد.

در این راستا صبح امروز سردار حاجیان، سخنگوی فراجا در رابطه با توقف برگه‌های عبور اربعین گفت:

 بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور و با توجه به ازدحام و نبود امکانات در طرف عراق و به‌دلیل حفاظت از جان و سلامت مردم، مرزهای شش‌گانه بسته شده است. در این مصوبه به فرماندهی انتظامی کل کشور نیز اعلام شده که در خصوص صدور برگه گذر ویژه اربعین اقدامی را انجام ندهند.

وی افزود:

 بنابراین از امروز برگ گذر ویژه و تمدید گذرنامه را که قبلا در مراکز صدور گذرنامه و در پلیس+۱۰ انجام می‌شد، نداریم و متوقف شده است؛ بنابراین از مردم استدعا داریم به مراکز صدور گذرنامه مراجعه نکنند.

سخنگوی فراجا البته تاکید کرد:

تمام برگ گذر ویژه اربعینی را که (پیش از امروز، ۱۹ شهریور ۱۴۰۱) درخواست کرده بودند، بدون استثنا تولید و چاپ و تحویل پست داده‌ایم؛ اما از امروز برگ گذر ویژه صادر نخواهیم کرد.

ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به مرزهای عراق (۱۴۰۱/۰۶/۱۹)

گزارش‌های میدانی و اطلاعاتی که از سوی نهادهای دولتی و وزارت راه و شهرسازی مخابره می‌شود، حاکی از آن است که بار سنگین ترافیکی در مسیرهای منتهی به مرز عراق و گرمای هوا، شرایط نامساعدی را در مناطق غربی کشور به وجود آورده است.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در محور ایلام - مهران، محدوده‌های میدان قرآن و کمربندی مهران و حدفاصل مهران تا پایانه مرزی مهران ترافیک سنگین گزارش شده و ترافیک در محور حمیل - سرابله - ایلام محدوده‌های لتاب و گلمه و محور بستان - چذابه محدوده بستان نیمه‌سنگین و محور خرمشهر - شلمچه محدوده شلمچه سنگین است.

همچنین گزارش‌ها از ازدحام شدید و بار ترافیکی بالا خصوصا در مرز مهران حکایت دارد. بر اساس اطلاعات موجود از سه روز گذشته، مرز مهران شلوغ‌ترین مرز کشور بوده و حتی تمام کوچه و پس‌کوچه‌های شهر مهران مملو از ماشین شده است؛ به همین دلیل مردم ناچار بودند به‌صورت پیاده خود را به مرز برسانند؛ مرزهایی که البته بسته هستند.

طبق اعلام حمید کشکولی، دبیر ستاد اربعین لرستان کلیه سرویس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی از مرکز شهرستان‌های لرستان به‌سمت مهران متوقف شده و در خصوص زائرانی که از قبل اقدام به تهیه بلیط کردند نیز وجه آن‌ها عودت داده می‌شود.

شیوع بیماری و گرمازدگی در میان زائران نگران‌کننده است (۱۴۰۱/۰۶/۱۹)

مراسم پیاده‌روی اربعین امسال علاوه بر مشکلات ترافیکی و بسته بودن مرزها، به‌دلیل شیوع بیماری‌های گوارشی و افزایش میزان گرمازدگی بسیاری را با مشکلاتی مواجه کرد.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور ضمن اشاره به انجام بیش از ۳۱,۰۰۰ ماموریت از ابتدای شروع خروج مردم ازمرزهای عراق تاکنون گفت:

۶,۵۰۰ ماموریت ما مربوط به بحث گرمازدگی بوده است. ساعت ۱۲ تا ۱۵ هوا بسیار گرم است و اگر کسی پیاده روی کرده و آب و مواد غذایی نخورده باشد، به‌راحتی می‌تواند دچار گرمازدگی شود. گرمازدگی را نیز از نوزاد دو ماهه تا سالمند حدود ۷۰ ساله داشته‌ایم.

وی افزود:

 از مردم می‌خواهیم که با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، از سفر به عراق خودداری کنند؛ چراکه بیشتر داریم برای موج بازگشت آماده می‌شویم.

سخنگوی اورژانس کشور ضمن اشاره به اهمیت بحث بهداشت و شیوع بیماری‌های گوارشی گفت:

اگر به بهداشت و شیوع بیماری‌های گوارشی توجه نکنیم، مسمومیت‌های زیادی خواهیم داشت. علایم گوارشی در بین زائران مشاهده شده است و اگر کسانی که علایمی نظیر دل‌درد، سرگیجه و تهوع استفراغ دارند زود خودشان را به درمانگاه نرسانند، احتمال دارد که بقیه راهم آلوده کنند و مشکلاتشان بیشتر شود.

همچنین، بنا بر اعلام سازمان هلال احمر ۹ زائر ایرانی در کربلا جان باخته‌اند. سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر نیز از فوت چهار نفر دیگر از هموطنان در استان حله به‌دلیل واژگونی ون خبر داد.

نقص اطلاع‌رسانی باعث بلاتکلیفی و سردرگمی زائران شده است (۱۴۰۱/۰۶/۱۹)

در شرایطی که مشتاقان سفر به کربلای معلی به‌طور پیوسته اخبار وضعیت مرزها را دنبال می‌کنند، اخبار مخابره شده آن‌ها را سردرگم کرده است.

در شرایطی که وزارت کشور و فراجا خبر از بسته‌ بودن مرزهای زمینی داده و از مردم می‌خواهند به عراق سفر نکنند، معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اعلام کرده اعزام زائران اربعین توسط ناوگان هوایی و ریلی کماکان به قوت خود باقی است و دستورالعملی مبنی بر توقف زائران اربعین از سوی این دو ناوگان صادر نشده است.

در شرایط فعلی این سوال ایجاد می‌شود که اگر وضعیت در عراق مطلوب نیست و مشکلاتی نظیر گرمازدگی و بیماری‌های گوارشی شیوع پیدا کرده و ظرفیت لازم برای سفر وجود ندارد، چرا خطوط ریلی و هوایی به فعالیت ادامه داده و برخی مردم را به حضور با استفاده از این روش‌ها تشویق می‌کنند.

با توجه به شرایط و مشکلات ایجاد شده برای سفر زائران ایرانی به عراق نظر و مشاهده شما از وضعیت مرزها و امکانات و شرایط ایجاد شده به چه شکل است؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه